[WIP]Maak zelf je zweetdeken (wol)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

[WIP]Maak zelf je zweetdeken (wol)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:32

Hey bokkers!

Bij gebrek aan een zweetdeken ben ik opzoek gegaan naar het beste materiaal om een zweetdeken uit te maken. Vele dekens bekeken op het internet maar geen enkele die me echt kan bekoren. Mijn paard is ook niet de gemakkelijkste als het op dekens aankomt. Het is een Paint met dikke billen en korte benen. Na al mijn opzoekingen kwam ik erbij dat ik een wollen deken wil met buiksingels, borstsingels die liefst ook niet te duur is. Begon al gauw gewoon op 2dehands sites te zoeken naar een wollen oma deken. TIP: 2dehands sites hebben vaak verkleurde oude lelijke wollen oma dekens rond de 15 euro. Wol kan je in een warmwater bad gemakkelijk kleuren!

Maak zelf je zweetdeken stap #1: Vind een geschikte stof!

Vandaag op mijn grootouders hun zolder gerommeld en wat vond ik daar? Prachtigste wollen oma deken mét familie geschiedenis!Meteen doorgereden naar paard lief om te kijken of de grootte wel goed was. En om te beslissen welke kant ik het mooiste vond (ben er nog niet helemaal uit: ik denk dat ik een dubbelzijdig probeer)

Welk kleur vind je het beste?

Afbeelding

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:34

Mooie deken, kun je de bevestigingen niet zo maken dat je de deken aan beide kanten kunt gebruiken? Anders vind ik de bruin/beige versie het mooist bij je paard staan. Succes met het vermaken!
Laatst bijgewerkt door suffie op 13-04-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Re: [WIP]Maak zelf je zweetdeken (wol)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:35

Vind de bovenste versie het mooist :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:36

suffie schreef:
Mooie deken, kun je de bevestigingen niet zo maken dat je de deken aan beide kanten kunt gebruiken? Anders vind ik de bruin/beide versie het mooist bij je paard staan. Succes met het vermaken!

Ja ik ga dubbelzijdig proberen :+ , proberen :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:39

Ik vind de onderste de mooiste. :j Ga je volgen, ben heel benieuwd wat je er van maakt!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:42

Ik vind de bovenste het mooist staan! Leuk idee trouwens. Ben benieuwd naar het eind resultaat!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:52

Tips:
- Een deken die al gebruikt is, is dus meestal al gewassen. In mijn geval: dit deken is echt zeker al 50 jaar oud en dus enkele keren naar de nieuwkuis gegaan (bon hing er nog op :p ). Wol kan al snel gaan krimpen. Daarom is een deken die al eerder gewassen is ideaal omdat ze de kans hebben om minder te gaan krimpen als je ze te warm wast.
- Kijk niet naar de kleur bij het uitzoeken van een deken. Ik stond eerst op een roze deken die afgeschenen was. Na het verwijderen van de biezen kan je het deken een kleurbad geven en er in dat geval bv rood van maken. Er bestaat ook een ontkleur was waarbij de stof effen uit het bad komt. Die kan je eventueel vooraf gebruiken. Ik kleur mijn deken niet omdat ik het een leuk kleur vind.
- Bekende woldeken merken die ik momenteel weet: Sole mio, Goodnight
- Ga voor een deken waarvan je zeker bent dat het wol is. Bij voorkeur dus een deken die een etiket heeft hangen. Mijn deken had geen etiket dus heb ik enkele haartjes uitgetrokken en opgebrand om te zien of de vezels smelten of opbranden zoals haar hoort te doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:05

Leuk joh! Zou zeker weten de eerste kleur doen, staat veel leuker en rustiger.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:06

Maak zelf je zweetdeken stap #2: Haal de aanwezige bies van het deken indien aanwezig!
Afbeelding
Afbeelding

Hou rekening met de manier waarop de bies is vastgehecht! Bewaar de biesjes indien je deze wilt hergebruiken (en als de omtrek van je nieuwe deken kleiner is dan dat van het origineel).

AfbeeldingZigzag korte zijden, plooien in de hoeken over de bies van de lange zijden.
Afbeelding
Een steek waarvan een naaileek als mij geen naam voor weet. Ik noem het de dronkenzigzagsteek. Op de lange zijden

TIP: Na deze stap is het ideaal om een stinkend deken een badje te geven of een lelijk deken te kleuren. Aangezien er altijd kans is op krimping.

Ik was het deken niet aangezien het niet stinkt en niet lelijk is.

Moet nog 1 zijde ont-biezen!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:15

Nog een opmerking: ik heb al eens een deken gemaakt van een oude wollen beddendeken, maar die scheurde en rekte enorm uit in het gebruik! Volgende keer zou ik zelf dus voor iets steviger materiaal gaan. Deze wol is te los geweven om de vorm goed te behouden :)

Wel hele mooie ruit en kleuren die je daar hebt!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:26

Wat bedoel je met beddendeken? :p Sprei?
Deze is erg dicht opeengeweven en compact :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:28

Ik ga dit zeker volgen! De eigenaar van me bijrijpaard had een zweetdeken met hals gekocht en daar van een uitrijdeken van gemaakt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:37

Iemand een idee waar ik bruine borstsluitingen kan kopen voor het deken? Weet Agradi maar die hebben enkel donkerblauw en zwart. Nylon is ook erg moeilijk te kleuren.

Edit: Anders gebruik ik een leren singel verlenger. Lekker stijlvol en kost evenveel als een nylon borstsluiting. Dan doe ik die in 2 en naai die zo op de borst
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 13-04-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:42

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:43

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:02

2a54z6e45r6r schreef:
Wat bedoel je met beddendeken? :p Sprei?
Deze is erg dicht opeengeweven en compact :)

Nee, geen sprei. Echt zo'n deken als jij ook hebt.
Van te voren dacht ik ook dat het stevig genoeg was maar met gebruik bleek het anders.
Hoop dat de jouwe wel mooi blijft, het is zo'n gave deken!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:42

We zien wel he :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 11:07

Oke, even momentje twijfel.
Zou ik een halve hals doen die je kan oprollen of een deken zonder hals?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:27

Halve hals! Altijd handig als der winter zo weer komt!!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:04

Maak zelf je zweetdeken stap #3: Bepaal je patroon en teken deze over met "naai"krijt
Ik het 1 deken die mijn paard past. Dit is een HH vliegendeken. Daar ga ik op verder.
Ik neem hem ietsje ruimer aangezien paardlief nog in de groei en bloei van zijn leven is.
Afbeelding
Zoals je ziet neem ik de onderkant ook ietsje ruimer, denk dat dit wel handig is bij een zweet deken. En kan altijd nog die extra cm's eraf halen :)

Aftekenen met blauw krijt (beste zichtbaar, tenzij je op blauw tekent natuurlijk, daarvoor bestaat er ook geel of wit :p)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:08

ik volg even ! altijd handig :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:12

2a54z6e45r6r schreef:
Iemand een idee waar ik bruine borstsluitingen kan kopen voor het deken? Weet Agradi maar die hebben enkel donkerblauw en zwart. Nylon is ook erg moeilijk te kleuren.

Edit: Anders gebruik ik een leren singel verlenger. Lekker stijlvol en kost evenveel als een nylon borstsluiting. Dan doe ik die in 2 en naai die zo op de borst
[ Afbeelding ]

Je kan er ook gewoon eentje nemen. Net achter de lusjes afsnijden en de riempjes aan de ene kant en de sluiting aan de andere kant.
Ziet er wel al mooi uit! Eigenlijk had je beter eerst je patroon getekend en dan de bies eraf gedaan. Nu ga je aan de onderkant hem er helemaal weer moeten opzetten, terwijl je die gewoon had kunnen laten staan :) Als je dezelfde bies gebruikt natuurlijk.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:13

Leuk ben benieuwd!
Vind de bovenste kleur het mooiste.
.even een stipjes dus!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 12:20

Ja wel, de bies haal ik er liever af omdat ik dan een beter overzicht heb, denk dat ik er trouwens een andere aanzet. Heb mooie biezen gezien in de veritas in katoen! Gewoon simpel bruin. Maar daar heb ik nog niets over besloten.

Deken is te krap om meteen een halve hals mee uit te snijden dus denk dat ik gewoon begin en zie waar ik kom. Ook doe ik geen 2 halve dekens maar ik hou hem als geheel. Anders zit ik met naden op de rug en kan algauw dik worden en on comfortabel. Weet ook niet of de wol begint te rafelen als ik knip, dus dat risico neem ik niet.

Ga nu gaan beginnen knippen, maar durf niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:23

2a54z6e45r6r schreef:
Ja wel, de bies haal ik er liever af omdat ik dan een beter overzicht heb, denk dat ik er trouwens een andere aanzet. Heb mooie biezen gezien in de veritas in katoen! Gewoon simpel bruin. Maar daar heb ik nog niets over besloten.

Deken is te krap om meteen een halve hals mee uit te snijden dus denk dat ik gewoon begin en zie waar ik kom. Ook doe ik geen 2 halve dekens maar ik hou hem als geheel. Anders zit ik met naden op de rug en kan algauw dik worden en on comfortabel. Weet ook niet of de wol begint te rafelen als ik knip, dus dat risico neem ik niet.

Ga nu gaan beginnen knippen, maar durf niet :')

Ik zou alleen de voorkant knippen en de achterkant die gewoon recht word nog even laten voor wat het is.

Wanneer je de voorkant uitgeknipt heb zou ik nogmaals passen en dan ter plekken uittekenen hoe lang hij moet worden. Zo heb je meer speling :)