Wie oh wie, wil mij helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AmandavdJarig

Wie oh wie, wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 13:34

Aangezien dit topic toch gaat over mijn schrijf 'kunsten' bedacht ik dat het wellicht het best tot zijn recht kwam bij Uit de Kunst. Maar als het fout staat, dan alvast mijn excuus!!

Al een aantal jaren schrijf ik blogs. Blogs die ik altijd deelde op hyves, zodat mijn vrienden deze konden lezen. Vaak schreef ik uit emotie, en langzaam ook meer om mensen te bereiken, bepaalde dingen bij ze los te maken. Toen werd met regelmaat gezegd, joh, ga hier iets mee doen, of wat kan je leuk schrijven! Natuurlijk waren deze mensen niet bepaald objectief :D, het zijn tenslotte je vrienden en familie!

Nu de laatste tijd knaagt er toch een stemmetje in mijn hoofd; wat als ik nu wel leuk kan schrijven, maar er niks mee doe? Zou toch jammer zijn? Maar ja, wie ben ik om te bepalen of ik aardig met mijn toetsenbord overweg kan ;)

Dus ik dacht, vraag het aan Bokt! Een meer gevarieerde en meest kritisch publiek kan ik mij niet wensen!

Dus dat is mijn vraag. Zijn er bokkers die via dit topic mij willen beoordelen, en advies maar vooral kritiek willen geven? En dan vooral ook uitleg willen geven bij kritiek? Met name op mijn gebruik van grammatica, punctatie en spelling? Daar schort namelijk nog het een en ander aan, maar zelfs met terug lezen kan ik de fouten er vaak niet uithalen.

Alvast bedankt voor het lezen!

AmandavdJarig

Re: Wie oh wie, wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 18:44

Niet allemaal tegelijk ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:45

Ik denk dat er genoeg bokkers zijn die dat voor je willen doen. Ik zou gewoon je eerste topic openen met een blog en om feedback vragen :j

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:02

Ik wil je best helpen.
Ik denk dat als je een topic begint, er vanzelf mensen komen met feedback.
:)

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 08:11

Ja, ik heb al eens eerder losse topics geopend, soms wel met reacties, soms niet. Maar ik heb er een heleboel nog liggen, waar ik graag eens een objectieve mening over wil, maar ik wil ook weer niet Uit de Kunst volspammen met mijn topics :') dus dacht, laat ik hier een topic van maken, en dan in dit topic steeds nieuwe dingen plaatsen.

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 08:45

Ik zal hier eentje plaatsen die een tijdje terug op Bokt gestaan heeft.

Dit heb ik een jaar of 2, bijna 3 geschreven toen het uit ging tussen mijn toenmalige vriend en mij. Ik kwam het toevallig net tegen tussen mijn oude documenten en wilde het toch even delen.

Ik ben inmiddels reuze gelukkig met mijn nieuwe vriend hoor, maar dit stukje raakt mij toch nog steeds.

Opbouwende kritiek is zeer welkom!

------------------

Van buiten schijnt de zon, maar van binnen regent het.
De warmte die er af straalt komt niet meer bij me binnen.
Het is leeg en koud, somber en grijs…

Voor even lijkt de wereld stil te staan, en hoor ik alleen het tikken van de regen op de raam.
Als ik om me heen kijk, zie ik niets, hoor ik niets…

Het enige wat ik voel is die laatste warme traan die zijn weg naar onder vind..
Verdooft en leeg, alleen met mijn verdriet…

Als ik naar buiten kijk zie ik niets, ik staar naar een punt terwijl er een trein van gedachten door mijn hoofd gaat…

Waar ben ik de fout in gegaan? Heb ik soms iets gedaan, gezegd of gevraagd?

Ik laat mijn hoofd hangen en zie nog net hoe mijn traan uiteen spat op de vloer, als een droom, een luchtbel…

Op mijn knieën zit ik hier, tussen de scherven van mijn gebroken hart.. Hoe moet ik dit ooit weer lijmen? Hoe kan ik ooit weer iets voelen, als ik niet weet waar ik moet beginnen?

Ik sluit mijn ogen en alles wat ik hoor is het snikken, mijn eigen snikken, maar er komen geen tranen… Die zijn op, heb er al zoveel gelaten, ik zou er in kunnen verdrinken maar zelfs dat lukt me niet..

Hoe lijm je iets wat niet gelijmd wilt worden? Hoe vecht je als je niet wilt vechten? Hoe huil je als de tranen niet komen?

Van binnen is het donker, leeg en somber. Van binnen is alles verdooft, raast de wereld langs me door. En hier zit ik dan, ik wil niet meer voelen, ik wil niet meer denken, ik wil alleen maar slapen…

Misschien moet ik hier een tijdje blijven zitten, zitten en niks anders..

En na een tijdje raap ik de scherven bij elkaar, en langzaam aan begin ik met lijmen.. Stukje voor stukje zet ik het weer in elkaar, terwijl ik mezelf een ding beloof..

Dat ik nooit meer iemand binnen laat, nooit meer iemand mijn hart zal geven, want de lijm raakt op en ik kan het niet meer.. Ik kan het niet meer lijmen als het nog eens stuk gaat….

Nooit meer willen voelen kan niet, nooit meer willen houden van gaat niet, maar ik zal je beschermen, ik zal je veilig houden, niemand zal je ooit nog pijn doen, niemand zal ik ooit nog zo dichtbij laten… Niemand zal je meer raken, niemand zal je ooit nog zien, ik zal je verstoppen, heel dichtbij me…

Ik zal je nooit meer aan een ander geven, mijn lieve hart…

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:51

Mooi :) Ik volg de gevoelens.

Alleen vraag ik me af wat het doel is van je schrijven: een blog of poëzie? Als ik dit zou tegenkomen in de oefening "benoem de tekstsoort" in Nederlands, zou ik dit nooit een blog genoemd hebben. Dus mijn vraag is vooral: wat is het doel van je schrijven, waarom wil je een blog beginnen etc.

Je hebt -naar mijn mening ;) - inderdaad een leuke schrijfstijl, maar ik vind het jammer dat je zoveel clichés gebruikt. Een eindje geleden heb ik hier op Bokt ook iets gelezen wat bijna precies dezelfde beelden gebruikt. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is, maar probeer toch op zoek te gaan naar je eigen beelden, je zal lezers nog veel meer weten te verrassen en te raken.

Qua spelling/interpunctie/...: ik heb er niet extreem opgelet, maar belangrijke dingen zouden me wel opgevallen zijn. Ik denk dus niet dat dit je eerste probleem is.

Succes er mee! :)

Edit: Misschien moet je een tag in je titel zetten (als je dat nog kan aanpassen?), dan ga je misschien meer reacties hebben ;)

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:21

Iolanthe schreef:
Mooi :) Ik volg de gevoelens.

Alleen vraag ik me af wat het doel is van je schrijven: een blog of poëzie? Als ik dit zou tegenkomen in de oefening "benoem de tekstsoort" in Nederlands, zou ik dit nooit een blog genoemd hebben. Dus mijn vraag is vooral: wat is het doel van je schrijven, waarom wil je een blog beginnen etc.

Je hebt -naar mijn mening ;) - inderdaad een leuke schrijfstijl, maar ik vind het jammer dat je zoveel clichés gebruikt. Een eindje geleden heb ik hier op Bokt ook iets gelezen wat bijna precies dezelfde beelden gebruikt. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is, maar probeer toch op zoek te gaan naar je eigen beelden, je zal lezers nog veel meer weten te verrassen en te raken.

Qua spelling/interpunctie/...: ik heb er niet extreem opgelet, maar belangrijke dingen zouden me wel opgevallen zijn. Ik denk dus niet dat dit je eerste probleem is.

Succes er mee! :)

Edit: Misschien moet je een tag in je titel zetten (als je dat nog kan aanpassen?), dan ga je misschien meer reacties hebben ;)

Goede vraag van je! Ik zit er zelf ook nog heel erg over te twijfelen, ik kan er mijn vinger niet opleggen maar denk dat je inderdaad gelijk hebt dat het wat dit betreft meer poëzie is, wellicht dat een van mijn andere schrijfsels wel meer onder de blog past. Het is van alles wat. :')

Kun je wellicht een paar clichés benoemen waarop je doelt? Ik denk dat ik het wel weet, maar dan weet ik zeker waar ik op moet letten.

Tag ga ik proberen als het nog kan, en super bedankt voor je kritiek! Daar heb ik zeker wat aan en is ook precies de reden van dit topic!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:26

De clichés die je gebruikt zijn oa: de zon vanbuiten/vanbinnen grijs, de traan die uiteenspat en vooral het lijmen van het hart. Ik vind het dan wel weer sterk dat je dat ene beeld zo lang weet uit te werken.

Ik ben ook wel benieuwd naar je andere schrijfsels :D

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:08

Oh jee, die zullen ook wel bol staan van de clichés, maar blijf mij er op wijzen! Dat is de enige manier waarop ik ze de volgende keer kan veranderen! Heel fijn, dankjewel!

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:03

Ben trouwens benieuwd wat je van deze vindt, die denk ik ook aardig vol met clichés staat maar wel erg persoonlijk is. :)
-------------------------

Ik raakte je kwijt.

Kwijt, weg, verloren. Wanneer verloor ik jou? Op het moment dat je viel, en ik je niet opving? Op het moment dat je de weg kwijt raakte, en ik je niet in de goede richting stuurde? Op het moment dat het donker werd, en ik de ruimte niet verlichtte? Toen je alleen gelaten werd, in de regen op het station? En ik er niet was om je mee te nemen? Toen je de veiligheid zocht maar die niet vinden kon, zelfs niet in mij?

Ik heb je in de steek gelaten. Ik ben geen rots in de branding geweest, geen helpende hand, geen steuntje in de rug. Nee, niks van dat alles. Toen je mij het hardst nodig had, ben ik het hardst weg gelopen. Heb jou mijn rug toegekeerd, je schreeuw om hulp genegeerd, je stem naar mijn achterhoofd verdrongen, de hulpeloze blik vermeden. Ik heb tegen je geschreeuwd, je uitgemaakt voor lafaard en mislukking. De littekens op je ziel, de laag van steen om je hart, dat is mijn werk. Ik heb je een soort van opgegeven, gedacht dat het nooit meer iets zou worden, dat je snel genoeg de handdoek in de ring zou gooien.

Maar je was sterker dan we beide dachten, en je vocht je door een lange weg vol met obstakels. Alle tranen die je hebt gelaten, ik heb ze allemaal gezien. Maar je vocht en vocht, en je gaf niet op. Je wilde wel, dat weten we allebei. Pas toen je hulp kreeg, ging het beter, en leerde je om te klimmen en te springen. Om obstakels te verkleinen, en niet alles te vergroten. Jij vocht tegen de stem in je hoofd die je verdoofde. Je vocht tegen de zwarte wolk in je hoofd, die je zo verdrietig maakte. Zelfs toen ik jou in de steek liet, gaf je niet op. Je wilde het wel, en God, wat heb je er vaak aan gedacht. Om te vluchten, om te rennen, en nooit meer om te kijken. Maar je kon het niet. Was je te laf, of wist je dat er meer was? Meer dan het verdriet dat je omringde, meer dan het wantrouwen wat de mens, waaronder ik, bij je achter gelaten had. Meer dan de bittere smaak van teleurstelling, meer dan je wanhoop en angst.

En nu staan we tegenover elkaar. Wat ben je veranderd, in positieve zin. Je verbaast mij, ook al val je soms terug in je oude gewoontes. Ook al voer je nog dagelijks een innerlijke strijd met jezelf en de wereld. Je bent zo mooi, ook al zie je het niet. En ik zag het nooit, tot nu toe. En ik moet mijn excuses aanbieden, ook al zal niks wat ik zeg, ooit het leed wat ik veroorzaakt bij je wegnemen.

Maar ik weet niet hoe ik het moet zeggen, of wat. Want hoe kun je nou sorry zeggen, tegen jezelf? Want je kijkt nu in de spiegel, en je ziet mij. En ik zie jou, in de spiegel kijkend naar mij. Wij zijn geen twee mensen, wij zijn er een. Wij zijn niet twee verschillende stemmen of gedachten, wij zijn een. Ik heb mijzelf in de steek gelaten toen ik het niet meer aandurfde. Een deel van mij heb ik buiten gesloten, vernederd en verlaten. Anderen begrijpen het wellicht niet, maar ik wel. En ik kan alleen hopen en zoeken naar vergeving, in mijzelf. Een van de laatste stukken van de puzzel, maar wel een van de moeilijkste.

Maar het zal mij lukken. Ik weet nog niet hoe, of wat, maar ik zal de eerste steen naar een nieuwe weg leggen. Samen zullen we dat doen.

Samen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:10

Hm, niet mijn ding. Erg vaag, het stuk gaat nergens over, je bent nergens specifiek.
En zoals je zelf al aangeeft, een nogal clichématige beschrijving van emoties (en wie interesseert het of je kwaad, verdrietig of wat dan ook bent als je niet vertelt waarom?).

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:16

Ik snap dat het inderdaad vaag overkomt, is misschien ook wel wat te persoonlijk geweest om te delen. Wat het voor mij inhoudt in ieder geval is een persoonlijke strijd die ik met mijzelf gevoerd heb en nog voer.

De clichés klopt helemaal, al mijn schrijfsels hebben dat wel als ik er zo over nadenk. Denk ook echt dat het bij mij wijze van schrijven hoort, alsof ik het idee heb dat ik daarmee het gevoel wat ik heb duidelijker probeer over te brengen. Zal mij nog wel wat moeite kosten om dat te gaan veranderen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:28

Persoonlijk vind ik beide teksten qua onderwerp en de daarbij gebruikte zinnen/uitspraken behoorlijk cliché. Met name in de eerste tekst die je hier postte. Nu moet ik zeggen dat je alles uitgebreid uitwerkt en er soms wel een leuke draai aan weet te geven, maar als ik de teksten lees kom ik gewoon veel tekst tegen die ik al veel vaker heb gelezen in andere teksten/gedichten.
Wat is je doel met deze teksten? Persoonlijk vind ik het inderdaad niet echt tekst voor op een blog, daar is het me net wat te poëtisch voor, net te omslachtig geschreven. Bovendien zijn beide teksten vrij zwaarmoedig, nu weet ik niet waar je verder over schrijft natuurlijk, maar doordat de teksten wat zwaarmoedig zijn leest het in mijn ogen niet erg fijn weg. In ieder geval niet wanneer hier een blog mee vol staat.
Maar bovenstaande zal waarschijnlijk een kwestie van smaak zijn.

Grammaticaal zit het overigens wel aardig in elkaar geloof ik. Her en der een klein foutje (beide aan het begin van de 3e allinea van de tweede tekst moet beiden zijn als ik me niet vergis) maar ik zie geen hele opvallende dingen als ik er zo snel door heen kijk.
Punctueel. Tja. Af en toe staat er een komma die in mijn ogen niet nodig is. Maar grotendeels zal de punctuatie een kwestie van smaak zijn vermoed ik. Zo vind ik in de eerste tekst het gebruik van ... niet mooi. Het voegt weinig toe aan de tekst en ik durf zelfs te zeggen dat de tekst waarschijnlijk sterker zal zijn wanneer je niet steeds gebruik maakt van ... maar er gewoon een punt van maakt.
In de tweede tekst valt het gebruik van de komma me dan weer erg op. In de eerste tekst gebruik je ook regelmatig komma's, maar in de tweede nog meer. Iets te veel komma's naar mijn mening en het grootste deel is ook niet nodig (of het echt incorrect is durf ik niet te zeggen, maar het verduidelijkt in ieder geval weinig). Maar zoals gezegd zijn dit zaken die mogelijk vooral met smaak te maken hebben.

Verder vind ik dat je aardig op weg bent. Je kan zaken mooi uitwerken en dat is zeker een pluspunt! Ik denk dat je al een heel stuk verder bent als je alle cliché zaken wat naast je laat liggen. Ik kan me voorstellen dat het bij het op papier zetten van emoties erg makkelijk is om zinnen te gebruiken (eventueel licht te vervormen) die je al kent, dus het zal zeker niet makkelijk zijn daar van af te stappen, maar ik denk dat het echt een pluspunt is!
Wat ik nu lees is het mooi op papier zetten van je gedachten. Dat zullen een aantal mensen vast interessant vinden, maar wil je een breder publiek trekken dan zal dat zonder de clichés een stuk makkelijker zijn!

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:38

no--a schreef:
Persoonlijk vind ik beide teksten qua onderwerp en de daarbij gebruikte zinnen/uitspraken behoorlijk cliché. Met name in de eerste tekst die je hier postte. Nu moet ik zeggen dat je alles uitgebreid uitwerkt en er soms wel een leuke draai aan weet te geven, maar als ik de teksten lees kom ik gewoon veel tekst tegen die ik al veel vaker heb gelezen in andere teksten/gedichten.
Wat is je doel met deze teksten? Persoonlijk vind ik het inderdaad niet echt tekst voor op een blog, daar is het me net wat te poëtisch voor, net te omslachtig geschreven. Bovendien zijn beide teksten vrij zwaarmoedig, nu weet ik niet waar je verder over schrijft natuurlijk, maar doordat de teksten wat zwaarmoedig zijn leest het in mijn ogen niet erg fijn weg. In ieder geval niet wanneer hier een blog mee vol staat.
Maar bovenstaande zal waarschijnlijk een kwestie van smaak zijn.

Grammaticaal zit het overigens wel aardig in elkaar geloof ik. Her en der een klein foutje (beide aan het begin van de 3e allinea van de tweede tekst moet beiden zijn als ik me niet vergis) maar ik zie geen hele opvallende dingen als ik er zo snel door heen kijk.
Punctueel. Tja. Af en toe staat er een komma die in mijn ogen niet nodig is. Maar grotendeels zal de punctuatie een kwestie van smaak zijn vermoed ik. Zo vind ik in de eerste tekst het gebruik van ... niet mooi. Het voegt weinig toe aan de tekst en ik durf zelfs te zeggen dat de tekst waarschijnlijk sterker zal zijn wanneer je niet steeds gebruik maakt van ... maar er gewoon een punt van maakt.
In de tweede tekst valt het gebruik van de komma me dan weer erg op. In de eerste tekst gebruik je ook regelmatig komma's, maar in de tweede nog meer. Iets te veel komma's naar mijn mening en het grootste deel is ook niet nodig (of het echt incorrect is durf ik niet te zeggen, maar het verduidelijkt in ieder geval weinig). Maar zoals gezegd zijn dit zaken die mogelijk vooral met smaak te maken hebben.

Verder vind ik dat je aardig op weg bent. Je kan zaken mooi uitwerken en dat is zeker een pluspunt! Ik denk dat je al een heel stuk verder bent als je alle cliché zaken wat naast je laat liggen. Ik kan me voorstellen dat het bij het op papier zetten van emoties erg makkelijk is om zinnen te gebruiken (eventueel licht te vervormen) die je al kent, dus het zal zeker niet makkelijk zijn daar van af te stappen, maar ik denk dat het echt een pluspunt is!
Wat ik nu lees is het mooi op papier zetten van je gedachten. Dat zullen een aantal mensen vast interessant vinden, maar wil je een breder publiek trekken dan zal dat zonder de clichés een stuk makkelijker zijn!

Bedankt voor het uitgebreide commentaar! De clichés vallen dus duidelijk meer mensen op, voor mij dus echt een teken er wat aan te veranderen. Ik probeer mij te bedenken hoe. Omdat ik dat dus heel erg veel gebruik, alle schrijfsels die ik tot nu toe geschreven heb, en dat zijn er nogal wat, staan er vol mee. Het is voor mij zoals ik al eerder zei echt een manier om mijn gevoel duidelijker over te brengen. Doel van al mijn teksten is eigenlijk om mensen te raken en ze aan het denken te zetten. Ze zijn niet allemaal zwaarmoedig hoor! :D Maar truth to be told, ik schrijf heel erg vanuit emoties, en die zijn vaak niet de leukste. Zal er zeker op gaan letten! Ook zal ik de ... voortaan weg laten!

Ik ben wel echt een komma nerd ja, dat klopt. Zou heel goed kunnen dat het veelvuldige gebruik er ingeslopen is, zal daar tijdens het schrijven ook echt over na moeten gaan denken.

Omdat ik echt een gevoelsmens ben, is dat wel ook de reden van het schrijven. Het gevoel proberen over te brengen en mensen te raken. Ik probeer wel eens maatschappelijke onderwerpen aan te snijden in mijn schrijfsels, maar wellicht dat ik daar gewoon geen gevoel of talent voor heb. Zal eens zoeken naar een stuk.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:03

Je moet ook zeker schrijven waar je je goed bij voelt! Vandaar dat ik ook vroeg wat je doel is met deze teksten. Als je meer wilt gaan schrijven en hier een breed publiek mee wilt trekken op bijv. een blog, dan denk ik niet dat dit soort teksten daar de manier voor zijn. Maar als schrijven voor jou inderdaad een manier is om emoties op papier te zetten, dan is daar niks mis mee toch?

Ik snap dat het erg lastig is om geen cliché's te gebruiken, iedereen gebruikt cliché's en het is een makkelijke manier om uit te drukken hoe je je voelt. Dus ook hier; prima als het dient om je gevoelens op papier te zetten, maar als je speciaal wilt zijn in wat je schrijft en mensen echt aan wilt spreken en wat nieuws wilt bieden, dan moet je toch van de cliché's afstappen als je het mij vraagt ;)

Ben erg benieuwd naar je andere stukken over andere onderwerpen :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:17

In je tweede stuk ben ik ook niet helemaal mee met het verhaal. Je hebt nergens iets specifieks, dat maakt het moeilijk om te volgen én lezers gaan sneller afhaken.
Verder precies wat no--a zegt in haar laatste post, tweede alinea :)

Waarom probeer je niet eens gewoon een gedicht te schrijven? Je weet duidelijk welke gevoelens je wil omschrijven en hebt een poëtisch taalgebruik in je teksten.

En uit nieuwsgierigheid: hoe oud ben je?

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:42

Ik ga wel mee met het cliche deel.
Ik vind de eerste wel mooi, maar veel mensen hebben die zin(en) al gebruikt.
Wat op zich geen punt is als het voor jou maar goed voelt.
Misschien kun je wel met je eigen gevoel er andere woorden van maken.

De 2de daarentegen vind ik wel heel sterk.
Die is juist door die vaagheid heel goed.
Ik vind het cliche daar niet in terug komen.

Het komma gebruik,
als je, je eigen teksten nog een keer doorleest kun je voor jezelf kijken welke komma echt nodig is.

Verder ben ik benieuwd naar meer! :j

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 08:05

@ no--a Daarom vraag ik ook kritiek hier op Bokt, want ik weet dat ik met mijn schrijven wel mijn gevoel op papier krijg en enkele mensen kan raken, maar zoals jij al zegt zal ik als ik meer mensen wil bereiken, toch iets moeten veranderen. En daar kon ik zelf niet op komen! Ook de clichés zouden bij mij nooit veranderd zijn als ik hier en daar geen kritiek kreeg! Vind het erg fijn dat jullie allemaal zo uitgebreid reageren!

@ Iolanthe Snap precies wat je bedoelt, de tekst grijpt de lezer niet echt mee, doordat het waarschijnlijk voor sommige te vaag is. Tja een gewoon gedicht, geen idee of ik dat kan, heb het nooit echt geprobeerd moet ik zeggen. Ik ben trouwens 24 winters jong :D

@ IzAw Wat grappig dat jij dan inderdaad het tweede stuk wel weer sterk vind, zie je toch maar weer dat mensen heel anders dingen bekijken! Komma's moet ik inderdaad opletten!

Ik zal alvast waarschuwen, het overgrote deel van mijn schrijfsels is al wat ouder, dus ik ga kijken of ik ze iets kan aanpassen!

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 08:08

Dit stuk heb ik geschreven voor het clubblad van de VBSH, en dit is ook gepubliceerd. Dit is wel het stuk voor dat het nog nagekeken en bewerkt is. Kunnen dus nog grammatica/spelling dingetjes inzitten.
-------------------------------------

Van marmot, tot teddybeer.

Pasgeboren puppies.

Pasgeboren puppies en baby’s, van klein tot groot, als het pasgeboren is vinden we het lief, schattig, aandoenlijk en vertederend.

We willen ze vasthouden, knuffelen, verzorgen en ze alle liefde geven die we hebben. Die kleine wezentjes maken een heleboel emoties bij ons los, emoties die zelfs de stoerste mannen week maken. En naarmate ze ouder worden en meer zorg behoeven, en wij meer verantwoordelijkheid voor hun moeten dragen, worden we meer ouder dan eigenaar. Als we de puppies dan vast hebben, ze op hoge tonen toe fluisteren en ze knuffelen als kinderen, vullen onze harten zich met warmte. En als de betreffende puppy ons dan over onze neus likt, zijn we helemaal verkocht.

Vooral de eerste weken zijn we helemaal verknocht aan deze kleine wezens, en alles wat ze doen. De eerste stapjes, de eerste geluiden en beelden die ze waarnemen, het is ontzettend leuk om te zien en mee te maken. De eerste keer pap is een ontzettende knoeiboel, maar zo grappig om te zien hoe gulzig ze zich er op storten.

En naarmate de weken vorderen, hoe meer onze gevoelens voor deze oh zo lieve wezentjes veranderen. Van vertedering is geen sprake meer. In plaats van liefde voelen we frustratie, bezorgen ze ons grijze haren en drijven ons zelfs tot wanhoop. Ze versnipperen alle kranten, rukken stukken stof uit het tapijt, knagen aan de Ikea kasten, laten tandafdrukken achter in de leren bank, poepen precies zo dat je nog maar net de drol kan ontwijken, en plas, ja, soms sta je er met je frisse sokken in.

Rustig van de woonkamer naar de keuken lopen is er niet meer bij, ze hangen met 4 pups sterk in je broek, rennen achter je aan zodat je bijna struikelt met alle borden in je handen. Je tenen voelen zich als vissen tussen de haaien, en regelmatig verlies je haar.

Maar het allerergste moment, is dat waarop je realiseert dat het stil is. Te stil. Verdacht stil. Je rent onmiddellijk door de kamer, ziet allerlei rampscenario’s door je hoofd schieten. Pups die kabels doorbijten, die geruisloos het gordijn opeten, of andere kattenkwaad uithalen. ‘s Avonds zit je uitgeput op je stoel, stiekem aan het genieten van die bolletjes wol die heerlijk slapen in de vreemdste lichaamshoudingen.

En als het dan uiteindelijk zover is, het moment waarop we afscheid moeten nemen van onze kindjes, hebben wij het toch even zwaar. Dan willen we terug naar de tijd waarin ze marmotjes waren, hoopjes hond, die ons heel hard nodig hadden. Dan willen we terug naar de tijd dat we ze konden knuffelen zonder gebeten te worden. Terug naar de tijd waarin ze alles voor de eerste keer meemaakte.

Het is net alsof je, je eigen kinderen het huis uit ziet gaan. Het is moeilijk als fokker, en als naaste van een fokker, om deze teddybeertjes weg te laten gaan. Je bent van ze gaan houden, ook al vernielde ze alles wat je lief was, dreven ze je tot waanzin, en bezorgde ze ons angstaanjagende momenten. Alle vermoeidheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, en stiekem wens je ze nog even te knuffelen voor ze gaan. Ik weet nu al dat de gedachte dat ze vertrokken zijn naar hun nieuwe baasjes, mij enige traantjes gaat bezorgen.
Maar ik weet ook, dat ze een liefdevolle en mooie toekomst tegemoet gaan.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:18

het schiet al aardig op met de tips zie ik :D!
als ik tijd heb zal ik ook even lezen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:09

Over het derde stuk: ook hier weer snap ik het doel niet goed. Ik heb de indruk dat het een komische tekst moet zijn (met dan een ernstiger deel op het einde), maar soms pleeg je nogal stijlbreuk. Het woord "berteffende" bijvoorbeeld.

Nog een tip: schrappen! Nu zeg je in één zin soms 3x hetzelfde door een opsomming te maken. Eén keer kan dat geen kwaad, maar je doet het voortdurend en dat gaat me storen. (Was ook al een beetje in de vorige stukken.)
Probeer zinnen niet te laten beginnen met "en".

O, en in je laatste alinea, eerste zin, moet er geen komma tussen de twee je's ;)

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 08:01

Is inderdaad allemaal komisch bedoeld. Dit is de niet aangepaste versie en bij het herlezen zie ik inderdaad ook hier en daar foutjes.

Kun je dat een beetje uitleggen met voorbeelden, snap niet helemaal wat je bedoeld.

Oke, ik doe dat namelijk altijd, vind het er zo stom uit zien als er twee keer je staan. :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:14

Amandavd schreef:
Van marmot, tot teddybeer.

Pasgeboren puppies.

Pasgeboren puppies en baby’s, van klein tot groot, als het pasgeboren is vinden we het lief, schattig, aandoenlijk en vertederend.

We willen ze vasthouden, knuffelen, verzorgen en ze alle liefde geven die we hebben. Die kleine wezentjes maken een heleboel emoties bij ons los, emoties die zelfs de stoerste mannen week maken. En naarmate ze ouder worden en meer zorg behoeven, en wij meer verantwoordelijkheid voor hun moeten dragen, worden we meer ouder dan eigenaar. Als we de puppies dan vast hebben, ze op hoge tonen toe fluisteren en ze knuffelen als kinderen, vullen onze harten zich met warmte. En als de betreffende puppy ons dan over onze neus likt, zijn we helemaal verkocht.

Vooral de eerste weken zijn we helemaal verknocht aan deze kleine wezens, en alles wat ze doen. De eerste stapjes, de eerste geluiden en beelden die ze waarnemen, het is ontzettend leuk om te zien en mee te maken. De eerste keer pap is een ontzettende knoeiboel, maar zo grappig om te zien hoe gulzig ze zich er op storten.

En naarmate de weken vorderen, hoe meer onze gevoelens voor deze oh zo lieve wezentjes veranderen. Van vertedering is geen sprake meer. In plaats van liefde voelen we frustratie, bezorgen ze ons grijze haren en drijven ons zelfs tot wanhoop. Ze versnipperen alle kranten, rukken stukken stof uit het tapijt, knagen aan de Ikea kasten, laten tandafdrukken achter in de leren bank, poepen precies zo dat je nog maar net de drol kan ontwijken, en plas, ja, soms sta je er met je frisse sokken in.

Rustig van de woonkamer naar de keuken lopen is er niet meer bij, ze hangen met 4 pups sterk in je broek, rennen achter je aan zodat je bijna struikelt met alle borden in je handen. Je tenen voelen zich als vissen tussen de haaien, en regelmatig verlies je haar.

Maar het allerergste moment, is dat waarop je realiseert dat het stil is. Te stil. Verdacht stil. Je rent onmiddellijk door de kamer, ziet allerlei rampscenario’s door je hoofd schieten. Pups die kabels doorbijten, die geruisloos het gordijn opeten, of andere kattenkwaad uithalen. ‘s Avonds zit je uitgeput op je stoel, stiekem aan het genieten van die bolletjes wol die heerlijk slapen in de vreemdste lichaamshoudingen.

En als het dan uiteindelijk zover is, het moment waarop we afscheid moeten nemen van onze kindjes, hebben wij het toch even zwaar. Dan willen we terug naar de tijd waarin ze marmotjes waren, hoopjes hond, die ons heel hard nodig hadden. Dan willen we terug naar de tijd dat we ze konden knuffelen zonder gebeten te worden. Terug naar de tijd waarin ze alles voor de eerste keer meemaakte.

Het is net alsof je, je eigen kinderen het huis uit ziet gaan. Het is moeilijk als fokker, en als naaste van een fokker, om deze teddybeertjes weg te laten gaan. Je bent van ze gaan houden, ook al vernielde ze alles wat je lief was, dreven ze je tot waanzin, en bezorgde ze ons angstaanjagende momenten. Alle vermoeidheid verdwijnt als sneeuw voor de zon, en stiekem wens je ze nog even te knuffelen voor ze gaan. Ik weet nu al dat de gedachte dat ze vertrokken zijn naar hun nieuwe baasjes, mij enige traantjes gaat bezorgen.
Maar ik weet ook, dat ze een liefdevolle en mooie toekomst tegemoet gaan.

Ik heb ze even onderlijnd. Opsommingen zijn leuk, maar imo gebruik je het teveel :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:19

Heb even meegelezen, kwa eerste verhalen is het wel zo'n beetje gezegd wat ik ook voel en vind bij jou schrijven. Let er wel op dat alles grammaticaal klopt zoals in je eerste de raam dit moet HET raam zijn ;)

Het puppy verhaal

In mijn ogen begin je goed je had me ik ben zelf close aanwezig bij het fokken en dus de pups van familie, ik herken dus dus heel veel. Daarna ben je me snel kwijt de opsommingen van ja puppys zijn schattig blijven komen.

In de alinea waar je het hebt over dat de pups wat uitvreten komt er geen clou ineens ga je verder jammer want daar was ik weer nieuwsgierig wat ze deden en waarom ze stil waren.

Verder schrijf je dit stuk gericht aan anderen, daarmee puppy kopers en fokkers maar in de laatste alinea word je persoonlijk over je zelf dat jij deze pups gaat missen dan pas heb ik door dat dit een stuk was over jou pups en jou ervaring als fokker