Copyright geschonden. Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JonneN

Copyright geschonden. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:22

Hey allemaal,

Gisteren kwam ik er via een foto op facebook achter dat één van mijn foto's zonder toestemming is gebruikt voor een wandpaneel. Niet zomaar in een Nederlandse huiskamer, maar hij schijnt te hangen in het meest prestigieuze renbaancomplex ter wereld, Meydan in Dubai.

Uiteraard zijn al mijn foto's onderhevig aan copyright en voorzien van een logo in de rechter benedenhoek. Dit logo is eraf gesneden en de foto is gebruikt zonder eerst contact met mij op te nemen. Als ze me hadden gevraagd of ze de foto mochten gebruiken, had ik het nog een eer gevonden ook. Nu vind ik het vervelend dat dit zo moet lopen (oké, en nog steeds een beetje een eer om daar te mogen hangen)...

Om deze reden gebruikte ik 'vroeger' een watermerk. Heb daar heel veel kritiek op gekregen en ben daarna overgestapt op een logo. Ik weet niet of ik daar nu alweer spijt van moet krijgen of niet, en of degenen die kritiek hadden op mijn watermerk, dat hadden omdat de foto dan niet te gebruiken was...

Inmiddels heb ik ze een mail gestuurd met in de bijlage 2 afbeeldingen van het betreffende paneel en daarin heb ik gevraagd om contact met de afdeling of persoon die hiervoor verantwoordelijk is, zodat we dit op een nette manier kunnen oplossen. Ik ben benieuwd of ze gaan reageren en zo ja, hoe.

Nu ben ik benieuwd wie van jullie hier ervaring mee hebben en hoe jullie dat hebben aangepakt, of wat jullie in dit geval zouden doen?

Degenen die willen reageren en meedenken, alvast bedankt! :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:30

Dat is apart, hoe zouden ze daar nu aan zijn gekomen? Want voor zo'n wandpaneel heb je wel een hele hoge resolutie nodig en ik neem aan dat je die niet zelf op internet hebt gezet?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-02-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JonneN

Re: Copyright geschonden. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:31

Precies. En als ik zelf google vind ik hem ook niet zomaar. En de foto op hoge resolutie heb ik nooit aan iemand gegeven, deze is nooit door iemand gekocht.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:33

Ik heb helaas geen antwoorden maar wens je veel succes.
Mijn foto is een keer zonder toestemming in Korea (en andere landen) gebruikt als reclamefoto voor HDMI kabels. Ik heb nooit bericht terug gehad, laat staan ooit een rode cent gezien.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:34

Dat is inderdaad waar ik ook voor vrees... maar ik ben niet van plan daar al van uit te gaan ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:35

Ik zou als je niks terug hoort een nog even een wat meer dreigende mail oid die kant op doen want dit moet niet zomaar kunnen. :n

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:35

Een stoeterij in Frankrijk gebruikt een foto van mij waar mijn naam van is afgesneden. Ze mailden eerst of ze die foto mochten kopen etc en toen bleek hij al op de site te staan. Net als meerdere andere foto's uit de Bokt Wiki (van andere fotografen). Mijn mail is nooit beantwoord en het ging mij wat te ver om het echt via rechtbank te gaan spelen... Foto is inmiddels wel verwijderd (foto's van andere fotografen staan er nog wel op)
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 02-02-14 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:36

JonneN schreef:
Dat is inderdaad waar ik ook voor vrees... maar ik ben niet van plan daar al van uit te gaan ;)

Ook zeker proberen erachteraan te gaan!
Wens je veel succes ermee en hoop dat het beter resultaat heeft dan mijn actie ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:39

Daar heb ik zo'n hekel aan! Heb toch gewoon respect voor die copyright. Overigens heb ik nog foto's van jou gezien met watermerk en dat vond ik helemaal niet storend. :n Dan had je dit wellicht kunnen voorkomen.

Vind het sneu voor je en wens je veel succes, ik hoop dat ze je tegemoet komen.

Moet wel eerlijk bekennen heel nieuwsgierig ben naar de foto. :oo

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:42

Ik zou me er in dat geval niet aan storen dat 'ie daar nu hangt, maar me vooral zorgen maken over hoe 'ie daar is gekomen. Ik zou eerst eens vragen hoe ze eraan zijn gekomen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-02-14 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:43

Ik ben nu ook heel benieuwd naar de foto,

Hoop dat je er nog wat van gaat horen, vind het zeker niet netjes.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:45

Ik wil zeker gaan uitzoeken hoe die foto daar komt, inderdaad. Als niemand dit bestand op hoge resolutie heeft, behalve ik (dacht ik), hoe kan dit dan gebeuren? Ik heb geen idee vanaf welke resolutie dit is afgedrukt en ook niet hoe scherp het is.

En zoals ik al zeg... is dit eigenlijk gewoon een publicatie van die foto waar ik stiekem best wel blij mee mag zijn. Jammer dat het zo moet lopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:47

Je kan imagesearch doen? dan zie je waar de foto nog meer staat. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:48

Ik zou eerst eens vragen hoe ze eraan zijn gekomen. Zij hebben de foto mischien wel gekocht van iemand anders die er geen recht op had. Als dat zo blijkt, dan zou ik (in aanmerking genomen dat je wilt dat 'ie blijft hangen), vragen of er een aanduiding van je naam naast het paneel kan worden gehangen met je naam. :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:55

Deze foto heeft nooit, of maar heel erg kort, op mijn website gestaan. Dat is nog wel het vreemdste eraan. Bovendien upload ik nooit originele bestanden naar mijn website, maar verklein ik ze van te voren.
Waar deze wel heeft gestaan en nog staat, is mijn Google-account. Ook daar alleen verkleind en met logo en het album waarin ik deze foto heb geplaatst is alleen toegankelijk voor degenen die de link naar dat album hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:57

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:59

Heb ik gedaan MarlindeRooz, imagesearch levert alleen het bokt-topic op dat het meisje dat op de foto staat, heeft gemaakt. Ook in dat topic staat alleen de foto op verkleind formaat. Verder niets.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:29

Ik weet welke foto je bedoelt, ik zag 'm ook voorbijkomen op Facebook. Niet netjes dat hij zo afgedrukt is zonder overleg, maar het ziet er wel heel gaaf uit. Misschien is het een foto van een andere fotograaf ? Want er waren best veel soortgelijke foto's gemaakt dacht ik.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:31

Ik was de enige die op dat moment daar zat. De andere fotografen zaten allemaal aan de zijkant en ik aan de voorkant. Verder had het meisje zelf ook gezien dat het mijn foto was en zelf vind ik het ook duidelijk mijn foto. Heb hem goed vergeleken en ook mijn vriend heeft ernaar gekeken en is van mening dat het dezelfde foto is.

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:35

Ik zie dat het bericht op Facebook erafgehaald is, dus ik kan niet meer vergelijken. Maar als je er zo goed naar gekeken hebt zal het ook wel zo zijn.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:41

Klopt. Ik heb ze nu nogmaals naast elkaar gezet en kom toch weer tot de conclusie dat het dezelfde foto is...

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:49

Wat onbeschoft zeg dat jouw foto zomaar gebruikt is! Heel raar dat het dus een grote afdruk betreft terwijl je online alleen lage resolutiebestanden hebt staan.

Een vergoeding en je naam erbij vermeld lijkt me geen onredelijke eis. Verder heb ik hier geen ervaring mee, wens je veel succes! Hoop dat je tot een redelijke oplossing kan komen en niet gewoon maar niks meer hoort.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:52

wat een gekke situatie moet dat voor je zijn! ik hoop dat je snel antwoord krijgt :j

ik ben nu wel benieuwd naar de foto :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:55

Wat een aparte situatie zeg!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:57

Een vergoeding kan je alleen vragen als je weet via welk kanaal ze aan die foto zijn gekomen. Iemand anders zei het net ook al, misschien hebben ze de foto wel weer via een ander bedrijf/persoon, dan konden ze nooit weten dat het een "gestolen" foto was.

Verder zou ik proberen om er niet een al te groot drama van te maken, maar juist met een positieve toon overal in te stappen, zodat je kan proberen om er in elk geval nog iets uit te slepen. Je zei al, het is een groot compliment dat het daar hangt, dus het zou leuk zijn als het blijft hangen, maar dan nog met een naamsvermelding erbij ofzo.

Enne, ook ik ben erg nieuwsgierig naar de foto :D