Het leek mij wel leuk om hier eens het proces van het weven van een van mijn babydraagdoeken te laten zien
. Ik had al heel lang een thema in mijn hoofd, kleuren van het natuurgebied de Exmoor, in Engeland. Ik heb een schering opgezet die lang genoeg is voor twee draagdoeken
.Dit was mijn inspiratiefoto, daarbij heb ik een kleurenontwerp gemaakt hoe ik de doek wilde hebben.
Het is overigens nog niet zo makkelijk de goede kleur garens te vinden, ik ben echt weken aan het zoeken geweest
.
De garens

De ketting op de scheermolen zetten.

De schering klaar

De draden tussen de spijkertjes van de evenaar leggen

Het garen door de hevels halen

De achterkant van het weefgetouw, je ziet hier de volgorde van de kleuren goed weergegeven

Proefstukjes weven! Ik test eerst elke paar cm een andere kleur inslag, zodat ik goed kan zien wat een mooi effect geeft. Uit deze kleuren heb ik de eerste groen gekozen (helemaal linksonder) en het donkerpaars (helemaal rechtsboven). Dat werden de twee kleuren die ik ging gebruiken voor de draagdoeken.

Het deel wat geweven is rolt zich onderop op de boom op.

Vooraanzicht (deze foto is helemaal op het einde gemaakt, je ziet hier bijna geen vrij deel meer wat nog niet geweven is (ik pers elke cm eruit die erin zit
)).
Garen dat naar boven en naar beneden gaat, dat komt doordat 2 van de vier schachten omhoog staan, en twee naar beneden. Zo kun je je spoel er doorheen halen.

En dan zijn ze klaar! Ik heb ze van het getouw gehaald, onder de locker afgewerkt zodat ze niet rafelen aan de eindes, en daarna netjes omgezoomd.
Hier zie je de twee doeken op elkaar liggen, en hier zie je dus ook wat een enorm effect een andere inslagkleur heeft op een weefsel.
Bovenop paars, onderop groen.

En dan moeten ze natuurlijk getest worden! Hop, naar de duinen op een mooie dag voor een fotoshootje
.

En gisteren hadden we ook nog een gezellige meet, waarbij veel vriendinnen mijn doeken hebben getest
.

En dan maken we er nog een leuk tasje bij met een doekstukje als sluiting
.

[edit] Wat foto linkjes veranderd, nu kloppen ze wel!
maar wat een resultaat