[WIP][TEK] Mijn eerste paard in pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

winnie03

[WIP][TEK] Mijn eerste paard in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:43

Hallo Bokkers!

Tot voor kort heb ik altijd in zwart-wit getekend. Maar door alle prachtige werken in kleur die ik op bokt zo vaak voorbij zie komen werd ik na verloop van tijd toch nieuwsgierig of dat ook iets zou zijn wat ik zou kunnen. Ik wilde ontzettend graag in kleur kunnen werken maar durfde nooit zo goed om onduidelijke redenen. Dus vorige week heb ik een prachtige set pastelpotloden van Derwent aangeschaft en gisteren heb ik zowaar een begin gemaakt met een nieuw projectje; mijn eerste project in kleur! En wat vind ik het moeilijk... :D Er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop en waar ik dus erg graag advies over zou ontvangen. Zo merk ik om te beginnen dat de honinggraad van het papier er heel erg duidelijk doorheen komt. Dit doet erg af aan de realiteit en ik zoek dus papier wat dat minder heeft. Ik gebruik nu 160 grams pastello papier. Iemand suggesties?

Daarnaast vind ik de potloden te zacht voor het echte gedetailleerde werk, in ieder geval op A4 formaat. Nou zal dit voor een groot deel mijn onkunde zijn maar hebben jullie wellicht suggesties voor hoe je dat priegelwerk zoals een oog nou mooi strak krijgt? Wellicht gewone kleurpotloden voor gebruiken in aanvulling op de pastel?

Anyway, geen hoogwaardige tekenkunsten ditmaal maar gewoon een tryout in het spelen met kleur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je storende structuur van het papier goed.
Afbeelding

hannah41

Re: [WIP][TEK] Mijn eerste paard in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:45

Wauw! Ondanks het papier vind ik hem heel gaaf gelukt! Zelf had ik nog wel een lichtpuntje in het oog gedaan, dan lijkt het net wat levendiger, maar verder heel gaaf. :)

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:45

Wauw ik vind em echt mooi!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:47

Prachtig! Wauw!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:47

ppfffff had ik maar wat van dat talent.
Prachtig

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:08

Erg mooi!
Je kan gewoon dit papier blijven gebruiken, maar de andere kant. Die is normaal gezien gladder.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:08

Wauw, knap voor de eerste keer!
Maar wat Leen_ zegt, volgende keer de andere kant pakken. :)

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 21:27

Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden :) Is de achterkant van het papier standaard minder grof? Het lijkt namelijk identiek, of is dat mijn ongetrainde oog? :o

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:48

Super goede eerste tekening! Dat belooft veel goeds! Ik zou voor Canson Mi Teintes papier gaan en dan de gladde kant, dat is tot nu toe mijn favoriet :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:55

Mooi! Ik vind die structuur van het papier juist wel wat hebben :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:59

Mooi hoor, heel apart die kleuren.

Ik ga met babe mee voor wat het gekleurde papier betreft :D.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:09

Interessant om te zien trouwens dat je echt stukje voor stukje lijkt te werken en alles meteen tot in detail uit werkt. Wat voor mij in de eerste instantie logischer zou lijken is eerst de basis van het gehele paard (tot hoe ver je hem gaat tekenen natuurlijk) opzetten en daarna all-over steeds meer details aanbrengen. Of zeg ik nu iets heel raars? :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:17

winnie03 schreef:
Dank jullie wel voor de bemoedigende woorden :) Is de achterkant van het papier standaard minder grof? Het lijkt namelijk identiek, of is dat mijn ongetrainde oog? :o

Gewoon eens met een potlood over gaan en kijken of het evenveel structuur heeft. Ik ga ook mee met babe in verband met het canson mi teintes papier. Kost niet heel veel meer dan 'normaal' kwaliteitspapier. Maar get resultaat is veel mooier. Als je dan nog eens graag op een ruwe kant wil werken kan dat nog steeds omdat het een gladde en ruwe kant heeft.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:49

Thesserd schreef:
Interessant om te zien trouwens dat je echt stukje voor stukje lijkt te werken en alles meteen tot in detail uit werkt. Wat voor mij in de eerste instantie logischer zou lijken is eerst de basis van het gehele paard (tot hoe ver je hem gaat tekenen natuurlijk) opzetten en daarna all-over steeds meer details aanbrengen. Of zeg ik nu iets heel raars? :P

haha het is niet de eerste keer dat mensen zich daarover verbazen. Ik vind het prettiger werken op deze manier. Dat komt mede doordat potlood zo ontzettend uitveegt als je het eerst globaal aanbrengt en er daarna overheen gaat werken met je handen. :o Bedankt voor de leuke complimentjes, ik ga er aankomende week weer mee verder :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:53

Wauw! <3 <3

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:59

Thesserd schreef:

Pastel veegt heel erg uit, dus bij pastel is het logischer om alles in de richting van je hand volledig uit te werken. Het is vermoeiender om met je hand boven je blad te blijven dan dat je je hand erop laat rusten. Iemand die linkshandig is zal (bijna) altijd rechts beginnen, meestal boven aan en zo naar linksonder. Iemand die rechtshandig is van linksboven naar rechtsonder. Achteraf kan je wel nog wat details doen maar dan moet je erop letten dat je hand niet tegen het blad komt. Kan wel met een papiertje op, of een soort doos over je tekening. Maar beide werkt niet heel fijn (papiertje veegt nogsteeds een deel uit)
Bij kleurpotlood kan je bijvoorbeeld wel eerst de grondlaag opzetten, dan schaduwen en highlights en dan de details. Maar bij kleurpotlood werk ik ook liever direct de details erop.
Bij schilderen bv, wordt wel meestal grondlaag -highlights, schaduwen en dan details gedaan.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:29

Poe e!! Wat mooi!! Die tekening is net echt. Ga zo door!! :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:36

En dat doet ze zomaar even *jealousmode!!*

Gaaf paard en gave kleuren. Alleen dat papier... ja... :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:37

Leen_ schreef:
Thesserd schreef:

Pastel veegt heel erg uit, dus bij pastel is het logischer om alles in de richting van je hand volledig uit te werken. Het is vermoeiender om met je hand boven je blad te blijven dan dat je je hand erop laat rusten. Iemand die linkshandig is zal (bijna) altijd rechts beginnen, meestal boven aan en zo naar linksonder. Iemand die rechtshandig is van linksboven naar rechtsonder. Achteraf kan je wel nog wat details doen maar dan moet je erop letten dat je hand niet tegen het blad komt. Kan wel met een papiertje op, of een soort doos over je tekening. Maar beide werkt niet heel fijn (papiertje veegt nogsteeds een deel uit)
Bij kleurpotlood kan je bijvoorbeeld wel eerst de grondlaag opzetten, dan schaduwen en highlights en dan de details. Maar bij kleurpotlood werk ik ook liever direct de details erop.
Bij schilderen bv, wordt wel meestal grondlaag -highlights, schaduwen en dan details gedaan.

Ik sluit mij hier bij aan (werk zelf ook met pastel). Ik maak nog steeds gebruik van (veel) lagen, maar dan steeds een stukje van de tekening. Aan het eind kan je nog wat verbeteringen aanbrengen als je het geheel hebt.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:47

Verrek dit lijkt verrekt veel op mijn pony :))

Afbeelding

Mooi getekend! Ik doen het je niet na!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:51

ik vind het echt heeeeel erg knap gedaan!!!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:05

Nicole schreef:
Verrek dit lijkt verrekt veel op mijn pony :))

[ Afbeelding ]

Mooi getekend! Ik doen het je niet na!

Haha nou het is leuk dat je dat zegt want ik heb die foto gebruikt als richtlijn voor de verhoudingen! Ik wilde er zelf alleen wat meer kleur aan toevoegen dus daar ben ik een beetje creatief in geweest :D Alle prachtige foto's van Special en alle tekenprojecten die er altijd standaard op volgde zijn overigens ook een grote bron van inspiratie geweest, wat ervoor heeft gezorgd dat ik uiteindelijk in kleur ben gaan werken :D Ik hoop niet dat het erg is dat ik die foto heb gebruikt als richtlijn, bedenk me nu dat ik je wellicht om toestemming had moeten vragen voordat ik mijn tekening hier neer heb gezet :o

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:26

Update!

Heb weer een uurtje gewerkt. Helaas een beetje een donkere en ietwat onscherpe foto maar van de tien foto's die ik gemaakt heb was dit veruit de beste :o

Afbeelding

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:27

Wauw dat ziet er echt heel erg mooi uit!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:33

Nou, ik kan dat papier ook wel waarderen, wat een prachtige tekening. Ik persoonlijk vind dat de structuur nog zichtbaar is, juist de tekening zo, zeg maar uniek, maken.
Prachtig gedaan, ik ben erg benieuwd naar je andere werken en nog meer naar meer werk in kleur.
En ook heel veel complimenten voor je schaduw gebruik.