Tot voor kort heb ik altijd in zwart-wit getekend. Maar door alle prachtige werken in kleur die ik op bokt zo vaak voorbij zie komen werd ik na verloop van tijd toch nieuwsgierig of dat ook iets zou zijn wat ik zou kunnen. Ik wilde ontzettend graag in kleur kunnen werken maar durfde nooit zo goed om onduidelijke redenen. Dus vorige week heb ik een prachtige set pastelpotloden van Derwent aangeschaft en gisteren heb ik zowaar een begin gemaakt met een nieuw projectje; mijn eerste project in kleur! En wat vind ik het moeilijk...
Er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop en waar ik dus erg graag advies over zou ontvangen. Zo merk ik om te beginnen dat de honinggraad van het papier er heel erg duidelijk doorheen komt. Dit doet erg af aan de realiteit en ik zoek dus papier wat dat minder heeft. Ik gebruik nu 160 grams pastello papier. Iemand suggesties?Daarnaast vind ik de potloden te zacht voor het echte gedetailleerde werk, in ieder geval op A4 formaat. Nou zal dit voor een groot deel mijn onkunde zijn maar hebben jullie wellicht suggesties voor hoe je dat priegelwerk zoals een oog nou mooi strak krijgt? Wellicht gewone kleurpotloden voor gebruiken in aanvulling op de pastel?
Anyway, geen hoogwaardige tekenkunsten ditmaal maar gewoon een tryout in het spelen met kleur.

Hier zie je storende structuur van het papier goed.