Kraag aanzetten 'tussen voering en bovenkant' > HELP!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Kraag aanzetten 'tussen voering en bovenkant' > HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:16

Ik ben bezig met een jurkje.
Nou heb ik rugpand, voering rugpand, voering voorpand en voorpand.
Rugpand en voering rugpand zijn dmv een naad middenvoor aan elkaar gestikt.
De jurk sluit van voren met knoopjes als hij klaar is, dus de voering voorpand en voorpand zitten alleen nog door de schoudernaden vast en ook aan de rugpand/voering rugpand vast.

Maar nu: een kraag uit een stuk.
Is rondom gestikt, kant van de halszijde is nog open. Is al gekeerd.

Nu even een citaat
Citaat:
Leg de kraag op de bovenkant van de halsopening. Zorg ervoor dat de middenruggen op elkaar vallen en de voorkanten van de kraag op middenvoor. Leg de voering met de goede kant er bovenop. De kraag ligt nu tussen voering en bovenkant. Plooi op de vouwlijn en zorg ervoor dat de schoudernaden en middens op elkaar vallen. Stik de halsopening rondom dicht.

Na een kleine week verleggen, tekening erbij analyseren, tekst nog een keer doorlezen, kraag nog eens verleggen,.. kom ik er dus nog niet uit.
Wie o wie wil even heel duidelijk stap voor stap in Jip en Janneke taal uitleggen, liefst nog vergezeld van een tekeningetje erbij, wat ik nou precies moet doen? Moet ie nou tussen rugpand en voering rugpand, tussen voering rugpand en voering voorpand of tussen voering voorpand en voorpand :o? En hoe leg ik hem dat de voorkanten van de kraag wel zichtbaar blijven :o?

Krissis

Re: Kraag aanzetten 'tussen voering en bovenkant' > HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:14

Probeer Patpen een PB te sturen, volgens mij heeft ze aardig veel ervaring in het maken van kleren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:17

Bedankt, doe ik! Ben redelijk wanhopig maar vermoedelijk vindt iedereen die al eens een kraag heeft aangezet mij een enorm blondtje dat ik het niet snap :=
Lang leve de halsjes die gewoon afgezet worden met biaisband :Y)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:19

Ik denk het, jij zegt het

*heeft geen kaas gegeten van kleren maken...*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:21

Ik ben redelijk beginnende, moet ook eigenlijk nog van de tweestippenpatronen afblijven ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:27

Als het goed is heb je de voering aan de bovenkant nog niet vastgenaaid aan de stof. Dus leg je de kraag op je tafel, je legt de voering er bovenop en stik je de voering en de kraag aan elkaar. Je legt dan het spul goed neer, dus je slaat de kraag naar boven en dan naai je de stof er aan vast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 19:42

De voering van het rugpand zit wel vast, want die moest (citaat) 'gestikt worden van hals tot taille'.
Had ik dat anders moeten doen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:53

Dan bedoel je denk ik middenachter? In dat geval moet je de bovenste centimeter even eer los halen, denk ik. Maar het is even gokken, want ik ken het patroon niet. Heb je toevallig een link naar het patroon?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:55

Dit is het zelfde als chinees praten.
Versta het wel, maar begrijp er geen bal van!!! :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:57

Haha, het is net puzzelen, stukjes op de goeie plek leggen en aan elkaar naaien. De truc is om de juiste volgorde aan te houden.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:26

Krissis schreef:
Probeer Patpen een PB te sturen, volgens mij heeft ze aardig veel ervaring in het maken van kleren.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik heb pas een jaar of 35 ervaring hoor _O- _O-

Urielle: heb je het patroon online gekocht? Bijvoorbeeld via www.naaipatronen.nl of zo. Of kun je een afbeelding plaatsen van het plaatje van de jurk. Dat is iets makkelijker namelijk. En dan graag voorkant en achterkant indien mogelijk. Ik denk dat ik het je wel in Jip en Janneke taal uit kan leggen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 05:58

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 06:00

daantjuhhh schreef:
Dit is het zelfde als chinees praten.
Versta het wel, maar begrijp er geen bal van!!! :+

Als beginnend naaister sta ik ook nog wel eens zo, heb menig werkstuk halverwege weg gemieterd omdat ik het niet meer snapte, maar ik vind het echt een leuk jurkje en zonde van alle tijd die ik er al ingestoken heb en ooit moet ik het leren vind ik. Dus nu eens kijken of iemand me via internet kan helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 06:05

nynke55 schreef:
Dan bedoel je denk ik middenachter? In dat geval moet je de bovenste centimeter even eer los halen, denk ik. Maar het is even gokken, want ik ken het patroon niet. Heb je toevallig een link naar het patroon?

Ja, middenachter zit vast idd.
Hoop niet dat ik het los moet maken want dan moet alles daar natuurlijk opnieuw vastgestikt omdat ik daar ook het stuk achteruit heb gestikt voor het vastzetten van de draad :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:55

Ik zou toch de bovenste centimeter los halen, zodat je de kraag aan de voering kunt stikken. Je hoeft niet alles los te halen, zodra de kraag goed zit, stik je het rugpand even weer vast.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:25

Middenachter gewoon vast laten zitten. Waarom zou je dat los halen nynke55?

Als het goed is, heb je een kraag, 2 voorpanden, rugpand, en beleg voor en beleg achter. Volgens de foto is de rode stof het beleg (voering). Je moet de schoudernaden van het beleg aan elkaar stikken. Dan speld je de kraag eerst op 3 punten vast: links mv, ma, en rechts mv. Beleg laat je nog even voor wat het is op dit moment. Dan zul je zien dat de halszijde van de kraag kraag naar boven steekt in vergelijking met de halsnaad. Nu ga je de stof verdelen. Als het goed is, staat op het patroon ook waar de schoudernaden zitten op de kraag. Die punten moeten ook op elkaar gespeld worden.
Zodra de kraag gespeld is, kun je 2 dingen doen. Even met een rijgsteek vastzetten is het makkelijkst werken nu. Je kunt hem ook met spelden laten zitten maar werkt iets lastiger zometeen met het beleg.
De kraag ligt dus plat op de panden. Volgens de foto de blauwe kant dus boven.

Nu leg je het beleg langs de voorkant van het linker voorpand, langs de kraag en langs het rechter voorpand. Het kán zijn dat de punten van de kraag een beetje in de weg zitten. Ik sla nog wel eens een het puntje van de kraag voor de zekerheid terug en zet het even vast met een speld.

Het klinkt heel ingewikkeld maar eigenlijk is het heel simpel. "Gewoon" een kraag met beleg. Eigenlijk worden alle kragen zo verwerkt.

Dit filmpje laat wel duidelijk zien hoe de kraag erop gestikt wordt. Alleen heeft het hier geen sluiting mv of ma maar het principe blijft wel gelijk. http://www.youtube.com/watch?v=4AYuqLxuCzk

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:00

Normaal zou ik dat ook niet doen, Patpen, maar ik had begrepen dat de stof middenachter aan de voering genaaid was, dan zul je wel wat los moeten halen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:25

Oké, ik dacht al: waarom dat los halen??? Maar volgens mij wordt er bedoeld dat de ma naden van pand en beleg aan elkaar zitten en nog niet de panden ;).

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:30

Quote: Rugpand en voering rugpand zijn dmv een naad middenvoor aan elkaar gestikt. unquote

Vandaar dus, hoewel het middenvoor dan weer niet in deze zin past.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:27

nynke55 schreef:
Quote: Rugpand en voering rugpand zijn dmv een naad middenvoor aan elkaar gestikt. unquote

Vandaar dus, hoewel het middenvoor dan weer niet in deze zin past.

Ja, maar daar wordt mee bedoeld dat rugpand én voering niet tegen de stofvouw aangelegen hebben maar middels een naad ma gestikt zijn. Het is idd ma en natuurlijk niet mv :+. Meestal worden dit soort naden gebruikt om meer vorm te geven aan een pand. Waarom het hier gebruikt wordt bij een zo te zien kinderjurkje, is mij niet helemaal duidelijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:50

Oke, nou snap ik hem. Het zou duidelijker zijn als er stond: beide helften van rugpand en helften van voering zijn aan elkaar gestikt. Ben benieuwd of TS het ook zo gelezen heeft.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:49

Dit soort naden zitten doorgaans in colberts en gilets, aansluitende/getailleerde kleding dus. Het is puur voor de pasvorm.

Ik wacht even de berichten van TS af of zij het ook begrijpt of nog iets meer info nodig heeft. Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat ik een kraag bijna blindelings aanzet. Zelf ben ik nu bezig met een fleecevest (voor het werk) en die heeft een soortgelijke kraag. Alleen heb ik geen beleg achter :P. En bij mijn vest is het beleg voor aangeknipt. Als ik naar de foto kijk, is het beleg in het rood dus dat moet apart zijn.
Tip: naden uitdunnen dan want anders wordt het té dik! Weet niet of dat ook in het boekje staat...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 15:34

Naden uitdunnen stond er idd in, net als het hoekje eraf, dus dat heb ik al gedaan (goed he :)) :+ )

Rugpand en rugvoering waren uit een stuk.
Voorpand en voorvoering waren uit twee delen, want daar komt ook de knoopsluiting straks.

De naad is idd middenachter, sorry voor de verwarring, is gewoon omdat alles al wel op elkaar ligt :=, maar het zijn dus rugpand en rugvoering die al door een middennaad vastzitten. Voorpand en voorvoering zitten alleen door de schoudernaad vast nog, daar is nog niks van afgewerkt.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:04

Nou raak je mij kwijt hoor! Kun je een foto plaatsen hoe het er nú uitziet? Dus van je eigen werk. En bedoel je met voering hetzelfde als beleg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:31

Dat durf ik niet, faalangst om mijn werk voor iedereen op internet te laten zien :o

Ik heb een rugpand uit een deel.
Dan nog een keer datzelfde rugpand, maar dat moet dienen als voering (dus het rode in de foto boven).

Dan heb ik een voorpand, dat is in twee helften zeg maar.
En ik heb datzelfde, minus het deel waar neem ik aan de knoopsgaten gaan komen, wat ook weer moet dienen als voering.

Dus: 1x rugpand, 1x voering rugpand (=identiek aan rugpand), 2x helft voorpand, 2x helft voering voorpand.

Eerst heb ik de voering van rug en van voorkant gepakt, daarvan de schoudernaden gestikt.
De naden opengestreken.

Dan het voorpand en het rugpand, goede kanten op elkaar, de schoudernaden gestikt.

Dan de voering op de stof, met de goede kanten op elkaar, daar aan de rugzijde een middennaad gestikt.

Toen moest dan de kraag gestikt, rondom, halsopening vrij laten.
De hoekjes afgesneden, gekeerd, gestreken.

En nu moet de kraag dus geplaatst.