[VER] Als je alles kwijt raakt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

[VER] Als je alles kwijt raakt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:22

Na [UK] [VER] Bang in de wereld ben ik weer aan een nieuw verhaal begonnen, dit keer met van te voren een plan met alle gebeurtenissen die erin komen zodat ik niet weer hetzelfde probleem krijg; heel erg veel gebeurtenissen in de eerst 20 pagina's en daarna een -voor mijn gevoel- saai verhaal :+ Dus hier komt weer een volgtopic voor mijn nieuwe verhaal, de titel slaat weer nergens op, namen en titels verzinnen is gewoon een ramp voor mij :')

Hier dan het eerste gedeelte, ik ben benieuwd wat jullie ervan (gaan) vinden, dit is nog maar een rustig begin, het verhaal moet eigenlijk nog beginnen :D

Ik kom binnen en gooi mijn fel gekleurde rugzak onder de lege kapstok.
'ik ben thuis!', roep ik richting de open deur die op de woonkamer uit komt.
'Hoi', bromt mijn moeder terug, ze zal wel weer met een of andere online game bezig zijn, denk ik.
Ik loop naar boven, mijn slaapkamer in waar ik mijn laptop aanzet waarna ik mezelf op bed laat vallen om mijn schoenen uit te trekken, om ze vervolgens onder mijn bed te schuiven, ik heb ze voorlopig toch niet meer nodig want ik heb de komende twee weken vakantie en dan kom ik eigenlijk niet of nauwelijks buiten. Ik hijs mezelf omhoog en loop naar beneden.
Ik pak een glas drinken en loop naar mijn moeder, ze zit waarschijnlijk een schietspel te doen want ze hangt vlak voor het scherm en zit geconcentreerd te klikken, 'pas maar op dat je er niet in gaat zitten', zeg ik grijnzen, 'wil je ook wat dringen?', vraag ik vervolgens,
'hoeft niet', zegt ze, nogsteeds stug doorklikkend. Ik haal mijn schouders op, dan niet.
Ik loop naar de tv, pak de afstandsbediening en zet de tv aan en zap een aantal zenders langs, bij MTV laat ik hem staan; muziek is altijd goed.

Terwijl ik naar de verschillende muziekclips kijk begin ik plukken van mijn haar in te vlechten, zodat ik wat te doen heb. Na een tijd zijn al mijn gekleurde plukken gevlochten en begin ik de vlechtjes er weer uit te halen, eerst blauw en daarna groen, paars en als laatste roze. Geen idee waarom maar ik doe het altijd op die volgorde. Als alle vlechtjes eruit zijn begin ik van de ene kant van de bank naar de andere kant te schuiven, stil zitten is gewoon niets voor mij, 'Avery stop daarmee!!', klinkt er vanachter de computer, ze kan weer praten! denk ik.
'Sorry!', roep ik niet echt gemeend terug. Ik spring op een loop naar de keuken, dan ga ik wel vast eten maken. Ik trek een kast open maar die is op een aangebroken pak koekjes na leeg.
'Heb je geen eten gekocht?!', roep ik.
'Vergeten!', klinkt er terug, Boos loop ik naar boven, zelfs dat is dus al te veel werk! Ik gris mijn schoenen weer onder mijn bed uit en trek ze aan. Beneden loop ik naar mijn moeder, 'waar is je portemonnee?', vraag ik. Ze tilt haar toetsenbord op en haalt hem er onder uit, 'waarom daar?', vraag ik al weer lachend, 'Je weet nooit wie er binnen komt', zegt ze terwijl ze met een grijns op kijkt.
Ik haal er een paar tientjes uit en loop richting de deur, 'tot zo!', roep ik nog naar achteren voor ik de deur dicht trek. Buiten trek ik de mouwen van mijn vest over mijn handen heen, in die paar uur dat ik thuis ben geweest is het toch een stuk kouder geworden dan ik dacht. Ik vraag me af hoe laat het eigenlijk zal zijn want het begint ook al te schemeren maar ik heb geen horloge of telefoon bij om het te zien. Ik begin flink door te lopen en in een paar minuten sta ik bij de supermarkt. Binnen zoek ik eten voor een paar dagen bij elkaar waarna ik af reken. met een zware, volgeladen tas loop ik weer naar buiten. Terwijl ik met de zware tas loop te zeulen klinkt er vanachter mij ineens, 'Avery, Avery!! hee!!', aan de stem hoor ik al wie het is en ik draai me om, 'Hee, Sid!', roep ik vrolijk; het is Sidney, een goeie vriend van mij.
'Wat ben jij nou weer mee aan het slepen?', vraagt hij terwijl hij een wenkbrauw optrekt.
Ik moet lachen om zijn blik, 'gewoon, eten enzo', antwoord ik.
'Ohh, ik had niet verwacht dat jij boodschappen zou doen', zegt hij.
Ik praat er snel overheen, zin in uitleg waarom mijn game verslaafde moeder geen boodschappen doet heb ik geen zin in, 'En wat brengt jou hier?', vraag ik op dezelfde toon als onze Nederlands docent. Hij grijnst, 'ik was de hond aan het uitlaten maar die is al weer terug naar huis volgens mij', zegt hij.
'Groot gelijk, wie rent nou niet bij jou weg he', zeg ik lachend. Ik zie hem even twijfelend kijken, dan beuk ik hem vriendschappelijk tegen zijn schouder, 'hé man, zo bedoel ik dat toch niet?!', zeg ik.
Hij schud zijn hoofd, 'nee tuurlijk niet maar ergens heb je wel gelijk', zegt hij, alweer lachend.
Ik laat het er verder maar bij zitten, 'Ik moet maar weer verder, ik moet nog koken', zeg ik terwijl ik de tas weer omhoog hijs.
'Moet ik je even helpen?', vraagt hij, 'ohh nee lukt wel, ik ben het gewend!', zeg ik vrolijk terwijl ik me omdraai,
'Ik zie je nog wel!', roep ik over mijn schouder nog naar hem voor ik de bocht om loop.

Thuis laat ik de tas met een plof op de grond vallen en schop de schoenen uit, 'kun je niet een keer zelf koken?', vraag ik.
'Ja zo', krijg ik als antwoord, zo staat gelijk aan niet dus ik ga toch maar zelf de tas halen.
In de keuken zet ik alles in de kastjes en pak er een magnetron wok schotel tussenuit, dat is het snelste klaar want ik heb echt geen zin om nu nog eens een uur bezig te zijn. Ik gooi alles op twee borden en schuif ze de magnetron in, ik stel de keukenwekker in op vijf minuten en loop naar mijn moeder, 'wat ben je nou eigenlijk aan het doen?', vraag ik terwijl ik probeer om over haar schouder te zien wat ze doet.
'Gewoon een spel', zegt ze, 'een spel? en is dat nou zo belangrijk?', vraag ik.
Er klinkt wat onverstaanbaar gebrom, gevolgd door 'ga weg', dus ik loop maar weer richting de keuken en ga op het aanrecht zitten wachten.
Ik kijk hoe de wekker aftelt tot er een schelle piep klinkt. Ik pak twee ovenhandschoenen, trek ze aan en haal de borden eruit. Een bord zet ik op de salon tafel bij de tv, de andere kwak ik naast het toetsenbord voor mijn moeder neer, 'alsjeblieft', zeg ik.
'Dankje', zegt ze nors terug. Ik haal een mes en vork en pak expres niks voor mijn moeder, dan staat ze zelf ook maar een keer op.
Ik plof neer voor de tv en zet MTV weer aan. Terwijl ik geboeid kijk naar de haast vliegende dansers en danseressen eet ik mijn eten op. Als het op is zet ik mijn bord op het aanrecht, afwassen is het enige wat mijn moeder nog doet, en dat is maar goed ook want daar vind ik dus echt niks aan.

Terwijl ik terug loop naar de tv gaat de telefoon dus ik loop weer terug naar de keuken en neem op.
'Met Avery?', zeg ik.
'Hee, met Saar!', klinkt de stem van mijn beste vriendin.
'Zal ik zo even langskomen? Ik verveel me nogal hier', zegt ze.
'Ohh ja leuk, kom je nu meteen dan?', vraag ik.
'Ja, ik ben er in 5 minuten!', zegt ze vrolijk waarna ze ophangt.
Met een lach loop ik terug naar de woonkamer, met Saar erbij is het tenminste nooit saai, 'mam Saar komt zo nog even!', roep ik vrolijk.
'Prima hoor!', mijn moeder klinkt ook niet meer zo chagrijnig, of het lijkt alleen maar zo omdat ze Saar ook aardig vind.

Ik zit pas net als de deurbel al gaat dus ik sta op en loop snel naar de deur en trek hem open. 'Hee toverbal! sinds wanneer heb je die kleuren nou weer?', vraagt ze met een grijns terwijl ze een pluk haar van mij door haar vingers laat glijden, 'al een week', antwoord ik lachend.
'En wat wordt de volgende kleur?', vraagt terwijl ik al aan haar gezicht zie dat ze allerlei dingen staat de bedenken, 'geen idee eigenlijk!', antwoord ik, 'kom we gaan naar binnen, het is hier koud!', zeg ik waarop ik haar naar binnen trek en de deur dicht duw.

Ik ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden! en ik weet eerlijk gezegd niet of het nu 1500 woorden zijn, ik denk het wel, maar het zou kunnen dat ik ernaast zit (word is ermee gestopt, ik weet wanneer het er 800 waren maar vanaf daar moest ik schatten :+ )
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 12-08-13 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aangepast.

xDaphnexx

Re: [VER] Als je alles kwijt raakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:08

Leuk ik lees mee

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 09:17

Dankje!

Ik zie nu trouwens dat er iets fout is gegaan in de link naar het andere topic :+ ik zal straks even een mondje vragen om dat aan te passen..

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:44

Je andere verhaal is ook super mooi heb hem. Helemaal gelezen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:22

haha, dan ben je wel even bezig geweest is het niet? :P en dankje!

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:23

Valt mee vond het gewoon leuk

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:30

Ik zit er al in!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:34

De update komt er zo aan, nog 300 woorden :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:35

doe rustig aaan maar ik volg iig

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:47

En hier dan de update :D Rustig aan bestaat bij mij niet :+

'Wat gaan we doen?', vraag Saar. Veel is er hier eigenlijk niet te doen, als je de tv niet mee rekent, 'geen idee, zullen we maar naar boven gaan?', zeg ik dus.
Ik wacht haar antwoord niet af en loop de trap op, boven laten we ons allebei op mijn bed zakken.
'Hoe gaat het bij jou op school?', vraagt Saar aan mij, 'gaan we het nou over school hebben?', vraag ik terwijl ik met mijn ogen rol, 'het gaat wel', vervolg ik met een grijns.
'Echt?', vraagt Saar met een vragende blik, 'ja echt, ik heb mijn plek wel gevonden nu denk ik', zeg ik. Saar kijkt me meelevend aan, ze weet als geen ander hoe erg ik met mezelf in de knoop zat toen ik op die school kwam, ik was altijd bang dat mensen me zouden haatten om hoe ik eruit zag, maar vreemd genoeg was dat op mijn nieuwe school dus niet het geval. 'Misschien had ik bij die andere school wel gewoon pech', zeg ik. De vorige school waar ik het een paar maanden heb uitgehouden hield blijkbaar niet zo van de 'opvallende types', zoals ik daar werd genoemd, binnen een week hadden ze me duidelijk gemaakt dat ze me niet moesten, ik werd er compleet genegeerd, zelfs door de leraren en toen ben ik er dus maar weg gegaan. 'Zou kunnen, of je hebt nu gewoon geluk', zegt ze. 'En bij jou?', vraag ik. 'Nog altijd goed', zegt ze met een lach, 'iedereen weet waar hij hoort denk ik, het voelt alsof je in een groep ingedeeld wordt, en je daar maar bij moet gaan staan ofzo, zolang je je daaraan houd hou je het best uit', zegt ze met een sneer in haar stem. Ik kijk haar aan, ik weet precies wat ze bedoeld, je hoort bij zo'n groep of je ligt eruit, zo simpel is het.

Ik hoor beneden een harde klap en vlieg overeind, 'wat was dat?', vraag ik gehaast terwijl ik al onderweg ben naar beneden met Saar in mijn kielzog. Beneden trek ik de deur naar de kamer open 'Mam wat was d...', begin ik, 'MAM!', gil ik uit. Mijn moeder ligt op de grond en maakt een diep, kreunend geluid, uit haar mond loopt een straaltje bloed, 'bel het alarmnummer!', roep ik naar Saar die achter me staat. Ik buig me over mijn moeder, 'mam?', 'mam!', ik probeer haar te bereiken maar het lukt niet. Van alles schiet door me heen, wat als ze d... nee dat mag niet.. dat kan niet! ik kijk achterom naar Saar die probeert haar trillende handen met daarin de telefoon stil te houden, 'ja, ja', stamelt ze waarna ze mijn adres geeft en ophangt, 'ze komen eraan', zegt ze zacht, met een trillende, piepende stem, 'kunnen we niks doen?', vraag ik, mijn stem klinkt niet veel anders dan die van haar. Haar antwoord kon ik al wel raden, 'nee', zegt ze. In haar ogen lees ik de angst die ik voel terwijl ik nog steeds naast mijn moeder op de grond zit en haar bloed mijn hand heeft bereikt. Ik buig voorover, 'mam', zeg ik met dat zelfde bibberende stemmetje terwijl ik al weet dat ik geen antwoord ga krijgen, 'moeten we haar niet op de bank leggen?', vraag ik.
'Nee, ik denk niet dat we haar nu op moeten tillen', zegt Saar zacht.
Wat er daarna gebeurd voelt als een roes voor me, sirenes komen dichterbij en door het raam komen de blauwe zwaailichten naar binnen. terwijl Saar naar de deur rent om open te doen blijf ik roerloos naast mijn moeder zitten. De verschillende hulpverleners stormen de woonkamer in. Hoe rustig het hier een uur geleden nog was, zo vol is het nu, verschillende mensen lopen door elkaar heen, er wordt een brancard gehaald waar ze mijn moeder voorzichtig op rollen -ja echt, rollen- en ze brengen haar een ziekenwagen in. Ik ga met mijn hand door mijn haar en voel het bloed van mijn moeder op mijn voorhoofd. Saar slaat een arm om me heen, 'kom mee', zegt ze zacht in mijn oor. Ik laat me door haar meenemen en we stappen in bij de ziekenwagen, achter ons knallen de deuren dicht en vlak daarna rijden we met de oorverdovende sirenes boven ons in een noodgang richting het ziekenhuis.

Ik kijk naar de tientallen knipperende lampjes naast ons, waar zijn ze voor? betekend het iets fouts, iets heel fouts? leeft mijn moeder nog meer? de vragen vliegen aan mij voorbij, met wat als aan kop. Ik ga met mijn neus tussen mijn knieën en mijn armen om mijn benen heen in een hoekje van de ziekenwagen zitten, als een klein, kwetsbaar hoopje mens. Het beeld van mijn moeder, in een plas bloed op de grond, thuis blijft maar door mijn hoofd spoken. Ik kijk op en zie hoe de verpleegsters die ook achterin de wagen zijn allerlei naalden in mijn moeders arm hangen met zakjes eraan, in de zakjes zitten verschillend gekleurde vloeistoffen, ik vraag me af waar ze voor zijn maar dit is niet het moment om dat te gaan vragen.
Ik voel hoe we vaart minderen en even later hoe we stilstaan, de deuren vliegen open en weg is de brancard met mijn moeder erop. Saar steekt haar hand naar me uit en helpt me omhoog, we lopen snel achter de groep verplegers en daartussenin mijn moeder aan. We komen veel gangen door, verschillende deuren schuiven voor ons open en ik voel de blikken van alle mensen die we passeren. Na een eindeloos lijkende gang gaan ze met mijn moeder een kamer in, Saar en ik worden tegengehouden, 'wachten jullie daar maar', zegt een verpleger wijzend naar een paar stoelen nog net voordat hij ook achter de deur verdwijnt.
We lopen richting de stoelen en ik merk nu pas dat ik Saar's hand nog steeds krampachtig vasthoud, ik laat
haar los en vraag zacht, 'zal ze doodgaan?', met een verstikte stem. 'Ik.. ik weet het niet', stamelt ze. 'Weet ik, ik wil gewoon zo graag horen dat het allemaal niet gebeurd is, denk ik', zeg ik. Ik ga op een van de stoelen zitten waar de verpleger naar wees en trek mijn benen op. Was het maar niet gebeurd, kon ik de tijd maar terugdraaien dan was ik beneden geweest toen het fout ging, dan.. dan had ik haar misschien nog wel kunnen helpen. Ik zucht en leg mijn kin op mijn knieën. Ik moet nu niet meteen aan het ergste denken, misschien is er wel niks. Tegenover ons knippert een bord 'intensive care.'
Zal ze het overleven?
Saar is naast mij gaan zitten en zit ook duidelijk verdiept in gedachte, 'moet ik mijn ouders bellen denk je?', vraagt ze ineens, 'misschien weten ze niet waar ik blijf', zegt ze.
'Ik denk wel dat dat beter is ja', zeg ik. We staan op en lopen naar de telefoon die onder het knipperende bord hangt, Saar toetst een nummer in en ik luister hoe ze verteld wat er gebeurd is en waarom we nu dus in het ziekenhuis zijn, ik voel hoe erg mijn benen trillen en even denk ik dat ik omval. Saar ziet het ook want met haar vrije hand trekt ze me snel naar zich toe zodat ze me vast kan houden, ik kijk haar dankbaar aan.
Ik kijk hoe Saar de telefoon terug hangt, 'ze komen hier heen', zegt ze. Ik slaak een zucht van verlichting, ik ben blij dat we dan niet meer alleen in de grote witte ruimte zullen zijn.
We gaan tegen de ook al witte muur aan staan die uitkijkt op de lange gang, zodat we Saar's ouders aan kunnen zien komen. We staan allebei stil te kijken hoe er soms iemand de bocht om komt.

We staan al een tijdje de gang in te staren als ik zie hoe Saar's ouders de bocht door komen. Zodra ze ons zien
beginnen ze veel sneller te lopen, en haar moeder rent het laatste stukje zelfs voordat ze haar armen om ons heen slaat, 'meisjes, jullie staan helemaal te shaken!', zegt ze tegen ons.
Zacht duwt ze ons naar de stoelen en snelt een deur in die ik nog niet eens had gezien. Saar's moeder werkt hier dus die gaat vast
vragen hoe het met mijn moeder is, denk ik terwijl ik voel dat ik me wat rustiger begin te worden. 'Gaat het wel met jou, Avery?', vraagt hij met een bezorgde toon die ik nog niet van hem heb gehoord aan mij.
Ik haal mijn schouders op, eigenlijk gaat het helemaal niet maar dat weet hij vast ook wel.
Saar's moeder komt de deur weer uit met een handdoek en twee bekertjes, ze duwt ons allebei een bekertje met water in een hand, 'misschien helpt dat jullie wat', zegt ze en ze pakt de punt van de handdoek die ze zo te zien nat heeft gemaakt en knielt voor mij, 'kom eens hier, wat heb je daarmee gedaan?'
'Ohh dat is van...', mijn stem valt weg, er komt een dokter de kamer uit waar mijn moeder in ligt. Hoopvol kijk ik hem aan, maar van zijn blik is niks af te lezen.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:54

Ooh spannend

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:22

Spannend

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:36

spannend :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 10:27

Mooizo :D ik ga vanavond denk ik weer een update maken :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:33

jeeej ik kan wel woorden tellen voor je?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:17

Nog steeds zeer geboeid!

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:05

Erg spannend! Ben benieuwd naar het gevolg!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 12:28

Het vervolg komt zo snel mogelijk :) ik heb op 't moment geen laptop of computer dus tot die van mij gerepareerd is moet even alles op papier en dan type ik het uit als m'n laptop weer terug is :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:59

Neeeeeeeeeeeeeeeee

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:18

en en ene en?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:30

Ik heb m'n laptop weer terug :D zit nu op 800 woorden dus binnekort komt er weer een update :D

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:33

Kom op heh

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:49

Oke echt heel slecht van mij :')
Ik heb bedacht dat ik het schrijven weer op ga pakken, en hoop nu écht weer gewoon regelmatig te gaan schrijven en niet 1 week per maand :') Maar hier dus weer een vervolg, sorry dat het zo laat is, maar om er nu een nieuw topic voor te gaan maken vind ik ook weer zoiets :')

Hoopvol kijk ik hem aan, maar van zijn blik is niks af te lezen.
'Kunnen jullie even met mij meelopen?', vraagt de arts.
Uit zijn stem kan ik ook al niks opmaken. Waar moeten we met hem mee naartoe lopen? een kantoor? wat gaat hij zeggen? leeft mijn moeder nog wel?
De vragen flitsen door mijn hoofd, ik voel een zacht duwtje in mijn rug, het is Saar's moeder. Ik zat zo in gedachte dat ik vergat om achter de arts aan te lopen. Voorzichtig verplaats ik mezelf vooruit terwijl ik uit kijk dat ik niet over mijn voeten val, want zo voel ik me wel, alsof ik elk moment om kan vallen. Het lijkt alsof saar ziet wat ik denk want ze pakt mijn arm vast. Ik kijk haar dankbaar aan en ze glimlacht naar me, haar lippen vormen de woorden 'alles komt goed', maar ik weet het zo net nog niet, we lopen hier niet voor niets ben ik bang.
We lopen de eindeloze gang weer in. Ongeveer halverwege stopt de arts en hij houd aan de linkerkant een deur voor ons open, 'kom maar binnen', zegt hij nog steeds met die emotieloze stem.
We lopen langs hem naar binnen en nemen plaats aan het bureau dat hij aanwijst. Hij laat de deur dichtvallen en gaat tegenover ons zitten. Ik houd het niet langer uit, 'leeft ze nog?!', vliegt er perrongeluk uit mijn mond.
De arts kijkt nar mij, zijn fel blauwe ogen onderzoeken me, zo lijkt het.
'Ja', zegt hij, 'maar ze is niet buiten levensgevaar.'
Ik slaak een zucht van verlichting, ze is er nog! Dan komt vast alles goed. 'Je moeder?', begint de arts vragend. Ik knik, 'Je moeder heeft waarschijnlijk een hersenbloeding gehad, maar er zijn een aantal afwijkende kenmerken waardoor we dat niet met zekerheid kunnen zeggen', vervolgt hij.
'Is je vader al op de hoogte dat jullie hier zijn?' vraagt hij.
'Ja, uhh, nee, het gaat hem niks aan', antwoord ik, het laatste komt er harder uit dan de bedoeling was maar ik wordt ook altijd zo kwaad als ik aan hem moet denken. De arts kijkt even verward maar lijkt dan vrede te sluiten met mijn antwoord.
'Je moeder ligt nu in coma, we weten niet hoe lang dat gaat duren, dus ik stel voor dat er telefonisch contact wordt gehouden over de veranderingen', zegt de arts.
'Oke', antwoord ik , beduusd van dit serieuze gesprek.
'Waar kun je nu verblijven?', vraagt hij. Voordat ik de kans krijg een antwoord te geven valt Saar's moeder in: 'Ze gaat met ons mee', zegt ze. 'Oke dan zou ik graag nog even uw gegevens noteren', zegt de arts waarop hij Saar's moeder een klein formulier en een pen geeft. Saar's moeder vult het in en geeft het terug. De arts staat op en wij doen hetzelfde. We geven hem een hand en lopen al richting de deur als ik Saar's vader ineens hoor: 'Mag er bezoek komen?', vraagt hij. 'Nee sorry, dat is voorlopig nog niet mogelijk, de toestand is daar te kritiek voor', antwoord de arts.
Saar's vader knikt alleen als antwoord en werpt een meelevende blik op mijWe lopen de rest van de lange gang uit, naar de parkeerplaats en daar stappen we in Saar's ouders hun auto.
Pas als de auto gestart is begint er weer iemand te praten, 'Wil je thuis nog wat spullen ophalen Avery?', vraagt Saar's moeder. Ik haal mijn schouders op maar bedenk me dat ze dat niet ziet, 'ik denk het wel', zeg ik. Ik twijfel even of ik het zal zeggen maar doe het toch, 'ik kan ook wel gewoon thuis blijven hoor, zeg ik.
'Geen spraken van!', hoor ik Saar's vader meteen. Hun weten vast niet dat ik altijd voor mij en mijn moeder zorg, bedenk ik me. Toch ben ik wel blij met zijn antwoord, nu alleen naar huis gaan lijkt me ook weer niet alles.
Voor mijn huis stoppen we. Ik stap samen met Saar en haar moeder uit, Saar’s vader wacht in de auto dus we lopen met zijn drieën naar binnen nadat ik de deur open heb gemaakt. Ik loop meteen richting de woonkamer om daar mijn telefoon te pakken, want ik wil zo snel mogelijk weer naar buiten.
Als ik de deur open trek spring ik achteruit en grijp naar mijn hoofd. De geur van de plas bloed laat me alles weer opnieuw zien, alsof er een film afspeelt in mijn hoofd. Ik zie het weer voor me, mijn moeder die daar haast leveloos op de grond ligt, de sirenes die met gigantisch veel herrie dichterbij komen. Ik vraag me af hoe mijn moeder er nu uit zal zien, in een geheel witte kamer, misschien wel omhult met slangen en piepende apparaten. Een pijnlijke angst overvalt me, zal ze ooit nog terug komen?
Saar's moeder die achter me staat slaat snel een arm om me heen, 'rustig maar meisje', zegt ze op een geruststellende toon tegen me. Normaal zou ik het haten als iemand me 'meisje' zou noemen maar nu doet het me eigenlijk niks. ‘Wat moet je daar hebben? dan pak ik het wel’, zegt Saar’s moeder. Ik probeer te praten maar het voelt alsof iemand mijn keel dichtknijpt, na een paar keer slikken lukt het pas, ‘mijn telefoon ligt links op tafel’, zeg ik met een bibberend stemmetje waar ik zelf van schrik. ‘Oke, ik pak hem wel, halen jullie even je slaapspullen dan?’, vraagt ze. ‘Doen we mam’, zegt Saar. Ze klinkt veel stiller dan normaal, niet als de altijd vrolijke en drukke Saar. Ik voel hoe Saar mijn hand pakt, ‘kom, je spullen liggen toch boven?’, vraagt ze zacht. Ik knik en zacht trekt ze me mee de trap op, richting mijn slaapkamer. Als we in mijn slaapkamer zijn laat ik mezelf op mijn bed vallen. Ik pak mijn kussen en klem hem tegen me aan terwijl ik tegen de muur waar mijn bed tegenaan staan aan ga zitten. Saar gaat naast mij in kleermakerszit zitten en slaat haar armen om mij heen, ik leun tegen haar aan, ‘ik ben zo bang dat ze het niet haalt’, zeg ik. En dat is waar, helemaal waar, hoe ik mijn moeder voor het laatst zag was nou niet echt op een manier die er goed uit zat, niet bepaald veelbelovend. Saar drukt me nog dichter tegen haar aan, ‘het komt wel goed, echt’, zegt ze.
‘Komen jullie!?’, klinkt de stem van Saar’s moeder vanaf beneden. Saar staat als eerste op, ‘kom pak je spullen maar, ik denk dat het nu ook fijner zal zijn om hier even weg te zijn’, zegt ze. Ik sta op en knik, ik denk dat ze gelijk heeft hier zie ik alleen maar steeds het beeld van mijn moeder in haar bloed voor me. Ik sjok naar mijn kast en trek hem open, ik haal een tas van de bodem en stop er wat kleren in. Saar heeft ondertussen al mijn kussen van bed gepakt, ze pakt een knuffel die onder mijn kussen ligt, ‘moet die mee?’, vraagt ze. Ik laat een waterig glimlachje zien, ‘ja’, zeg ik met een lichte grijns. Saar stopt hoofdschuddend de pluizige beer in mijn kussen, ‘ik wist niet eens dat je die had!’, zegt ze, ‘ik heb hem al mijn hele leven volgens mij’, zeg ik. We lopen samen naar de badkamer om een tandenborstel te halen, ‘zo heb ik toch alles?’, vraag ik als ik de tandenborstel in mijn tas heb gestopt.
‘Ik denk het wel ja’, antwoord Saar, ‘zullen we naar beneden gaan dan?’, vraagt ze.
Ik knik waarna we naar beneden lopen. Saar’s moeder staat al in de deuropening te wachten, ‘heb je alles?’, vraagt ze terwijl ze me met een meelevende blik aankijkt en mijn mobiel geeft, ‘ik denk het wel ja’, antwoord ik. Ik merk dat mijn normale stem weer een beetje terug begint te komen, ‘kunnen we hier weggaan?’, vraag ik. Nu ben ik toch wel blij dat Saar’s ouders me niet alleen hier achter wilde laten, ‘tuurlijk, kom maar snel’, zegt Saar’s moeder. We lopen naar buiten en ik denk er nog net op tijd aan om de deur weer op slot te doen, niet dat er nu iemand naar binnen wil maar je weet maar nooit. We stappen in de auto met mijn tas en kussen en rijden weg, weg van mijn thuis wat mijn thuis nu niet is.
De hele weg zegt er eigenlijk niemand iets, ik denk dat we allemaal in gedachte zitten. En ik vraag me weer af wanneer mijn moeder terug zal komen, of ze wel terug komt. Het valt me eigenlijk nu pas op dat het buiten pikdonker is, ‘hoe laat is het eigenlijk?’, vraag ik, waarna ik ook merk dat ik eigenlijk best moe ben.
‘2 uur’, antwoord Saar’s moeder. Ik veer overeind, ‘zo laat?!’, zeg ik, ‘ja, jullie zijn vrij lang in het ziekenhuis geweest volgens mij’, antwoord Saar’s moeder. Saar’s vader parkeert de auto voor hun huis waar we uitstappen en naar binnen lopen. ‘Gaan jullie maar meteen slapen oke?’, zegt Saar’s moeder, ‘ja mam’, zegt Saar geeuwend. Ik loop naar boven achter Saar aan, die nog steeds mijn kussen in haar armen geklemd heeft. Boven lopen we eerst naar Saar’s kamer waar ze het kussen los laat op haar bed, ik trek de tas van mijn schouder en zoek er een shirt in om in te slapen. We gaan naar de badkamer waar we ons snel omkleden om naar bed te gaan, ‘slaap maar gewoon bij mij in bed hoor, ik heb geen zin om nu nog met matrassen te gaan slepen’, zegt Saar, ‘is goed’, zeg ik.
Ik lig al minstens een uur naar het plafond te staren als ik naast me heel zacht Saar’s stem hoor, ‘Avery, kun jij slapen?’, klinkt het vragen, ‘nee’, antwoord ik.
Saar komt wat omhoog terwijl ze op haar elleboog steunt en kijkt naar me, ‘ik zie het steeds maar weer voor me’, zegt ze. Met ‘het’ weet ik meteen wat ze bedoeld, ik krijg het beeld van mijn moeder in haar bloed ook niet meer weg, ‘ik ben bang Saar’, zeg ik zacht. Saar kijkt me bijna verbaast aan, vrijwel iedereen weet dat het niks voor mij is om ook maar iets van emoties te laten merken, alleen als het echt niet anders kan zeg ik soms iets over hoe ik me voel, maar dat is dan ook echt maar heel soms.
‘Het komt goed, echt’, zegt Saar, terwijl ze een arm over mij heen legt. Zo vallen we in slaap.
S’ ochtends vroegt staat Saar’s moeder al naast ons bed, ‘meisjes, wakker worden’, zegt ze met een gehaaste stem.
‘We moeten naar het ziekenhuis’, vervolgt ze. Bij het woord ziekehuis weet ik meteen alles weer wat er gisteren gebeurd is en ik vlieg overeind, ‘wat is er?’, vraag ik terwijl mijn stem overslaat. Naast me komt Saar overeind met een slaperig hoofd, ‘wat is er?’, vraagt ze slaperig.
Ik zie Saar’s moeder slikken, ‘het gaat niet goed met je moeder Avery.. we moeten zo snel mogelijk komen.’
Dat klinkt niet goed, helemaal niet goed! Ik durf het bijna niet te vragen maar toch doe ik het, ‘Komt het nog wel goed?’, klinkt er met bevende stem uit mij.
Saar’s moeder schud haar hoofd, ‘ik weet het niet, ze hebben alleen gezegd dat het niet goed was en dat we nu moesten komen’, zegt ze zo rustig mogelijk, maar ik merk toch dat ze ook erg bezorgd is.
Zo snel als we kunnen trekken Saar en ik onze normale kleren weer aan waarna we de trap af snellen. ‘Pak even snel wat eten meisjes!’, klinkt Saar’s moeder haar stem vanuit de gang maar ik heb totaal geen honger nu, ‘mam ik hoef nu echt geen eten hoor!’, roept Saar terug, die er blijkbaar hetzelfde over denkt. ‘Ik krijg nu ook echt niks door mijn keel heen’, mompel ik. Saar’s moeder trekt haar schouders op, ‘nou kom, dan gaan we snel.’
Terwijl ik al lopend probeer om mijn schoenen aan te doen gaan we naar de auto.
Onderweg is het weer akelig stil totdat Saar begint te praten, ‘hadden ze je gebeld mam?’, vraagt ze.
‘Ja’, antwoord Saar’s moeder terwijl ze naar de weg staart. Daarna is het weer stil. Ik leun met mijn hoofd tegen het raam aan en kijk naar buiten, het is vast nog heel vroeg. Normaal is dit een ontzettend drukke straat waar het verkeer op en af rijd en nu is er niemand, en het is nog donker. ‘Hoe laat is het eigenlijk?’, vraag ik. Saar leunt voorover waar blijkbaar een tijd staat, ‘zes uur’, zegt ze, ‘oh zo vroeg nog..’, mompel ik. Een angstig gevoel trekt door me heen, een arts gaat echt niet om zes uur s’ ochtends bellen voor niks. Een rilling loopt over mijn rug, ik wil er niet aan denken, wat er allemaal kan zijn.
Na een paar minuten draaien we het grote parkeerterrein van het ziekenhuis op waar Saar’s moeder de auto parkeert. We stappen alle drie uit en lopen richting de ingang. Saar en ik lopen achter haar moeder aan, die steeds sneller loopt. Ik probeer te ontdekken naar welke afdeling we lopen maar ik snap niks van de bordjes, overal staan andere afkortingen en nummers. Na een paar gangen gaan we een lift in. Als we de lift uit komen schrik ik, we staan in een kleine gang en van alle kanten hoor ik piepende apparaten. Het liefst zou ik de lift terug in rennen en weg gaan, maar dat kan natuurlijk niet. We lopen door, aan het eind van de gang zie ik een arts. Zodra de arts ons ziet komt hij onze richting uit lopen, ‘jullie komen voor mevrouw Harris?’, vraagt hij. ‘Ja’, antwoord Saar’s moeder. De man geeft ons alledrie een hand en stelt zich voor als ‘Ger.’
‘Loop maar met mij mee’, zegt hij, dus we lopen achter hem aan. Voor een deur blijft hij staan en hij maakt hem open. Mijn hart klopt in mijn keel, hoe zal mijn moeder eruit zien? Maar als we naar binnen lopen blijkt het een kantoor te zijn, ‘ga zitten’, zegt de arts. We gaan gaan op de stoelen voor het bureau zitten en de arts gaan achter het bureau zitten. Ik moet me inhouden om niet meteen allemaal vragen af te gaan vuren. De arts schraapt zijn keel en kijkt mij aan, ‘het gaat niet goed met je moeder’, zegt hij. Hij had me ook gewoon een klap in mijn gezicht kunnen geven, dat had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad. Ik voel hoe ik wit weg trek, ‘haar lichaam is ermee gestopt, ze ligt aan de apparatuur maar er is zo goed als geen kans dat haar lichaam het ooit nog zelf kan’, zegt hij met een meelevende stem. Ik begrijp hem niet helemaal, maar Saar’s moeder is me voor, ‘wat heeft ze dan precies?’, vraagt ze. ‘Waarschijnlijk is er een fout in het hart of de hersenen, maar dat is niet helemaal duidelijk’, antwoord hij. Dan zegt hij waar ik al zo bang voor was, ‘jullie kunnen zo afscheid van haar nemen, de verwachtingen zijn dat ze het aan de apparatuur niet langer dan een dag meer zal volhouden.’
Wat hij daarna nog zegt versta ik niet meer, en Saar’s moeder haar antwoorden evenmin. Alles word wazig en voor ik het weet zit ik te huilen, Saar’s moeder springt op, buigt zich over mij en slaat haar armen om me heen, ‘o meisje toch’, zegt ze zacht. Het blijft een tijd stil terwijl ik probeer om te stoppen met huilen, wat niet echt wil lukken en dan vraagt de arts of we naar mijn moeder toe willen, ‘Ja’, zeg ik met een gesmoorde stem. Saar, die met een glazige blik en haar hand voor haar mond voor zich uit zat te staren staat op dus ik duw mezelf ook overeind. Mijn benen voelen aan als pudding waar ik elk moment doorheen kan zakken, dus ik loop zo voorzichtig mogelijk achter de arts aan. Saar komt naast me lopen en slaat zonder iets te zeggen een arm om me heen. De arts stopt voor een deur en maakt hem open. In de deuropening blijf ik stilstaan, op een bed te midden van verschillende, piepende apparaten ligt mijn moeder lijkbleek met allerlei slangen in haar lichaam.
Voorzichtig loop ik verder de kamer in richting mijn moeder, die er op dit moment eigenlijk niet uit ziet als mijn moeder. Ik kijk naar de vele slangetje die in mijn moeder zitten, naast het bed hangen een aantal infusen en er staat een soort computer waarop een lijn op en neer gaat, ik geloof dat dat haar hartslag is. Opeens realiseer ik me dat ze ook nu dood zou kunnen gaan, precies waar ik bij sta. Ik pak nog even haar hand vast en ren daarna de kamer uit, weg van het gepiep, weg van mijn moeder, of beter gezegd het omhulsel van wat mijn moeder was. Ik wil mijn moeder niet herinneren op een ziekhuis aan de apparatuur, maar als hoe ze was. In plaats van de liften ren ik via de trappen naar beneden. Als ik beneden ben ren ik de gangen door, van verschillende kanten roepen zusters dat ik niet mag rennen maar het maakt me nu even allemaal niet uit, ik moet naar buiten, de frisse lucht in.

En ik moet iets aan m'n spaties gaan doen, weet het :Y)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:12

prachtig geschreven!
Het zet me aan het denken van me vader die 10 jaar terug is overleden,
het zet me ook te denken aan me overleden opa en oma me oma had bloedkanker..

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:17

Oooeeeh snel verder hoor!!!