[TEK][WIP] Haflinger Olina

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

[TEK][WIP] Haflinger Olina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 23:16

Ik kreeg vandaag weer even de geest en besloot mijn portfolio maar eens aan te gaan vullen ;) Bedacht me dat ik al in geen tijden meer met kleurpotlood had getekend! Ik teken meestal met grijs potlood of digitaal. Dus dat was wel weer een leuke uitdaging. Een leuke foto van vriendinnetje Olina@bokt moest het ontgelden :Y)

Ook al weet ik wel beter, toch ben ik stiekem als de dood het te gaan verprutsen, haha. Voelt weer een beetje onwennig met kleurpotlood, moet het maar weer meer gaan doen want het is veel te leuk.

Schets:
Afbeelding

En dit was het moment dat ik besloot om eens gek te doen en de kleurtjes erbij te pakken, hihi.
Afbeelding

En dit is waar ik nu ben:
Afbeelding

Als je de updates sneller wil krijgen dan ze hier gepost worden, volg me dan op facebook!
Ik werk ook in opdracht - voor de zomermaanden juli en augustus heb ik tevens een 50%-kortingactie lopen voor alle opdrachten die ik in deze maanden binnenkrijg!

Alle commentaar is welkom, vind ik leuk! :D

veerle92

Re: [TEK][WIP] Haflinger Olina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:19

wauw wat mooi :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 00:11

Veerle92: Dankjewel! :)

En weer een stapje verder!
Afbeelding

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:22

Wauw mooi! Ik volg!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:35

Mooi zacht, maar er zou wat mij wat meer diepte/kleurgelaagdheid in mogen zitten wat uitgesprokener/gedurfder.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:37

Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:48

Je gebruikt weinig kleurvariatie. Bruin is bruin bij jou, ik zie op het eerste zicht drie bruintinten in de vacht. Als je echt "door een foto heen" gaat kijken, zie je eindeloze kleurschakeringen. Van donkerpaars tot oranje. Door kleurlagen over elkaar heen te durven leggen krijg je diepte en warmte in een tekening en veel meer uitstraling. Heb je de voorbeeldfoto?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:55

Hm. Ik heb denk ik... 8 soorten bruin, 3 soorten oranje, 2 soorten geel, 4 soorten grijs, 2 soorten blauw en 2 soorten paars sowieso al gebruikt voor de vacht :Y) Mogelijk meer, maar dat weet ik niet zo goed meer. Dus dan komt het anders over dan het is, denk ik... Weet niet zo goed waar dat aan ligt, dan.

Dit is het voorbeeld:
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 4badaf.jpg
Heb er even een copyright doorheen gegooid want is nie mijn foto :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:56

Ohja en 2 soorten rood ook :Y)

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:03

Kan aan de foto liggen dan, maar ik zie het idd niet. Nog iets dekkender werken?

Dit bedoel ik met kleurdiepte:

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 09:18

Ja ik snap wat je bedoelt nu hoor :) Wilde gewoon even weten of we het over hetzelfde hadden, aangezien ik wel dacht dat ik dat aan het doen was ;)
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 2b4708.jpg Zie hier mijn work place inclusief ladingen potloden :Y) Ik ga er iig nog wel aan werken of ik het voor elkaar krijg om het er wel zo uit te laten zien, dankjewel voor de tip.

Ik moet wel zeggen dat ik het met mijn potloden moeilijk vind om een echte intense kleur te bereiken. Ik wil niet te hard drukken want dan gaat alles zo glimmen en raakt het papier verzadigd, maar als ik dat niet doe dan blijft alles nog iets te dof ogen naar mijn mening. Heeft iemand daar tips voor?

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:58

je kunt heel makkelijk een intensere kleur bereiken door met lagen te tekenen en ipv bruin ook kleuren als rood te gebruiken en oranje:).

maar het ligt ook een beetje aan et papiersoort waar je mee werkt of het mogelijk is, als je heel glad papier gebruikt kun je heel moeilijk met lagen werken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:00

Afbeelding

Denk dat elk stukje dat ik gekleurd heb nu tussen de 4 en ik-weet-niet-hoeveel lagen bevat :') Maar ik geloof dat ik ook al wat tevredener word over de kleur :)

Ik gebruik Canson A4 180g tekenpapier "met fijne korrel" btw.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:02

Wauw gaaf! De schets zag er al goed uit zeg! mooie verhoudingen

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:03

ziet er al goed uit^^ je hebt iig goed papier en dat scheelt al ontzettend. en hoeveel lagen het ook worden maakt eigenlijk niet uit, zolang het resultaat maar verbeterd!

en wat ik altijd geleerd heb en wat je uiteindelijk ook zult merken, nooit zolang over mekaar heen tekenen dat het papier gaat glimmen:) want dan heeft het geen grip meer en heeft het ook geen nut.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:04

Duidelijk al dieper, goed bezig, ik zou er ook nog een dimensie lichter in willen zien zoals ook op de foto, naar geel/oker toe (oeh, ik ben een zeur). Vier lagen is voor mij pas de basis, ik kom weleens aan zeven of acht.... Ja wel VEEL meer werk, maar wel de moeite waard (en mijn prijzen zijn ook naar dat werk, dat dan weer wel).

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:07

Dankjewel allemaal! :D

Ja klopt, ik ben heel blij met dit papier, vind het ontzettend fijn tekenen, met alle soorten potloden :) Niet te glad, maar ook niet zo korrelig dat het er niet uit ziet.

Wat betreft dat glimmen, klopt helemaal! Ik pas ook op dat ik niet te hard druk zodat ik dat vermijd. Let ik idd erg goed op :D

@Licorne: Vier lagen is voor mij ook de basis :Y) Da's op de laatst-getekende stukken, daar ga ik straks nog wel een paar keer overheen gok ik, mezelf kennende. Perfectionistje he :P. Op de meeste plekken haal ik ook de 5-8 lagen sowieso wel. Klopt dat het allemaal iets te donker oogt, ben ik met je eens. Ga ik nog mee bezig want stoort me ook.
't Is inderdaad veel werk. Denk dat dit nu zo'n 8 uur is ofzo, en dat valt me eigenlijk nog hartstikke mee.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:09

+:)+ Ik volg, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:26

Aleeneh schreef:
Dankjewel allemaal! :D

Ja klopt, ik ben heel blij met dit papier, vind het ontzettend fijn tekenen, met alle soorten potloden :) Niet te glad, maar ook niet zo korrelig dat het er niet uit ziet.

Wat betreft dat glimmen, klopt helemaal! Ik pas ook op dat ik niet te hard druk zodat ik dat vermijd. Let ik idd erg goed op :D

@Licorne: Vier lagen is voor mij ook de basis :Y) Da's op de laatst-getekende stukken, daar ga ik straks nog wel een paar keer overheen gok ik, mezelf kennende. Perfectionistje he :P. Op de meeste plekken haal ik ook de 5-8 lagen sowieso wel. Klopt dat het allemaal iets te donker oogt, ben ik met je eens. Ga ik nog mee bezig want stoort me ook.
't Is inderdaad veel werk. Denk dat dit nu zo'n 8 uur is ofzo, en dat valt me eigenlijk nog hartstikke mee.

je kunt eventueel ook doezelaars gebruiken weet nie of je die kent? (wel pas aan het eind doen) of een zakdoekje met je vinger erin. of een wattenstaafje, daarmee word het nog mooier egaal, zou dat wel eerst op een test stukje proberen!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:31

Yup :Y) Heb hier voor m'n neus een bakje met 6 doezelaars staan, en een doosje wattenstaafjes. Alleen zakdoekjes heb ik op het moment niet in huis :P Gebruikte ik altijd met grijs potlood, heb t hier nog niet mee gedaan. Wat ik ook nog wel eens doe is wit potlood gebruiken om er overheen te gaan.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:36

werkt dat met jou potloden? bij mij werkt dat niet:) heb het er tot nu toe alleen maar mee verknalt xD heb de ervaring met kleur opgedaan: licht beginnen en donkerder uitwerken. met pastel kun je wit altijd nog gebruiken:). en met zwart wit doe ik ook ligt beginnen naar donker.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:38

Yep, van licht naar donker, en dan evt de overloop naar een andere kleur wat helderder/lichter durven aanzetten. Draaiende bewegingen ipv strepende bewegingen helpt ook om het dekkender te krijgen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:41

Aw da's balen. Ik doe het soms aan het einde, het verzacht de kleuren wat en maakt dat ze beter in elkaar overlopen. Hangt van de tekening af of het erbij past en of het goed werkt.

Ik werk verder ook van licht naar donker meestal. Begin met een basis ondergrondkleur en daar werk ik steeds donkerder overheen. Als ik ergens te donker ga heb ik al gemerkt dat kneedgum daar echt perfect voor werkt :Y) Valt goed te corrigeren.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:06

licorne schreef:
Yep, van licht naar donker, en dan evt de overloop naar een andere kleur wat helderder/lichter durven aanzetten. Draaiende bewegingen ipv strepende bewegingen helpt ook om het dekkender te krijgen.

Draaiende bewegingen is vaak erg moeilijk om in eens te gaan toepassen:) zou dat doen als oefening en later bij opdrachten, mijn eerste les op school bestond uit leren arceren:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 20:30

Ik kan voorlopig niet updaten. Laptop is kaduuk :(