[VER] In de schaduw van het licht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xLotje

[VER] In de schaduw van het licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:31

Hallo Bokkers!
Ik heb de pen weer opgepakt en ben gaan schrijven, wel op de computer hoor, haha :+
Tot nu toe gaat het prima, Proloog en Hoofdstuk 1 zijn zo goed als af, er komt nog 1 alinea aan Hoofdstuk 1 vast.
Het gaat over Valesca, een half-Russich meisje die wees is, zij probeert dat verdriet te verwerken. Ze ontdekt haar paranormale krachten en krijgt visioenen. Wanneer ze visioenen krijgt van de moordenaar van haar vader, wil ze niets liever dan deze man
vermoorden. Haar vriendin vindt dat echter gestoord en wil er niks mee te maken hebben. En dan is er nog een jongen op school, die haar in de war maakt. Valesca's leven is zo verschrikkelijk hard dat het zelfs mij pijn doet om het te schrijven.

Het verhaal - Proloog en Hoofdstuk 1 - bestaat nu uit 2.451 woorden :D
Jullie mogen kritiek leveren, maar denk eraan;
- Ik ben 12
- Het is fictie, maar er zit een kern van waarheid voor mij in
- Gebruik opbouwend kritiek :o
Veel leesplezier!

Citaat:
Proloog

Ik keek gedachteloos naar de grond. Terwijl ik de oortjes in mijn oren deed, telde ik de witte strepen in het midden van het fietspad waar ik langsliep. Ik zag mijn spiegelbeeld in waterplassen, maar deze werden weg gespoeld door de regen. Naar het riool. Gezuiverd. Tot een beter persoon. Ik durfde niet op te kijken. Ze zouden mijn ogen zien. Mijn doorweekte, rode ogen en uitgelopen mascara. Mijn bleke gezicht. Ingevallen wangen. Mijn haar plakte tegen mijn gezicht. Water liep mijn jas binnen. Ik wilde niet meer naar school, niet meer naar internet. Daar deden zich allee maar nare dingen voor. Dingen die ik nooit had gezien als problemen, die nu voor me open lagen als boeken. Er waren vakjes die ik kon aanvinken om keuzes te maken, en op het moment dat ik mijn keuze had gemaakt, was mijn pen leeg. En reserve pennen waren niet in de buurt. De muziek vult mijn hoofd, maakt dat ik me iets beter voelt. Maar alsnog, ik heb het idee dat ik gewoon dood ben. Toen ik vanuit mijn ooghoeken keek, kreeg ik bijna een hartaanval. Maar ik liep stug door. Niet opkijken, niet opkijken, dacht ik. Hij stond daar, te praten. Ik kneep m’n ogen dicht.
De meest frustrerende ontmoeting ooit. Hij kwam me ook nog achterna. Hij denkt te kunnen spelen met mijn gevoelens? Mooi niet. Kan ie’ helaas wel. En nu lijk ik in een zwart gat te zitten. Zonder eind, zonder begin, zonder zijdes, zonder een vloer onder mijn voeten. Ik zweef rond. Zou iemand me ooit naar beneden halen? Terug naar de aarde. Ik weet me geen raad meer.\

Hoofdstuk 1 - Hartverscheurend

Bij het moment dat het refrein zichzelf introduceerde, ging mijn hart iets sneller kloppen. De lage tonen dreunden in mijn oren. Ik boog me voorover om de laatste wiskunde sommen te maken, maar mijn aandacht werd getrokken door mijn laptop, die daar fier stond. Kom op, deze laatste paar en je mag er van mij de rest van de avond op, sprak ik mezelf streng toe. Ik zuchtte en zette mijn denkhelm weer op. Na een tijdje was ik de draad kwijt, dus ik vulde maar iets randoms in. Toen ik klaar was schoof ik mijn computer naar me toe. Ik klikte Spotify aan en drukte op een ander liedje. Iets gevoeliger. Maar na de eerste aanslagen op de gitaar van de zanger, sprongen de tranen al in mijn ogen. Ik klikte internet aan. Ik besloot weer wat op mijn blog te zetten. Er waren nieuwe volgers bij gekomen. “Julian, Petra, Celine en 7 anderen volgen uw blog nu,” verscheen er in beeld. Ik glimlachte, om die digitale steun. Het voelde goed, als mensen zich interesseerden in mijn leven. Om maar wat variatie in mijn blog te brengen, schreef ik iets over het uiten van je hart doormiddel van kunst. Ik noemde op dat bijvoorbeeld een verhaal prima was, maar een tekening of een schilderij was ook meer dan genoeg. Direct kreeg ik meldingen binnen van lezers die het stukje hadden geliked. Ik voelde me er erg opgelucht over. Toen voelde ik mijn mobiel trillen. Een bericht. Van Jesan. Ik stikte bijna in mijn adem. Voorzichtig tikte ons App gesprek aan.

Heey, ik vroeg me af of je voor school misschien zin hebt om wat koffie te gaan drinken en bij te kletsen enzo? X Ik kon mijn ogen niet geloven. Meende hij dit nou? Nou, het lijkt me wel leuk, maar hoezo opeens? Hihi x Ik deed mijn mobiel weg. Misschien had ik dat niet moeten vragen. Ik heb het halve jaar geprobeerd hem in te laten zien dat ik hem leuk vond, van hem hield, en nu kwam hij hiermee? Zag hij me daarvoor niet of zo? Of was dit een stomme weddenschap? Ik vertel je alles morgen. Ben je in de kantine om 10 over 8? Ja, ik wilde er zijn. Ja, ik ben er dan x

Hij begon wat tegen me te praten, maar ik kon me niet concentreren. Ik wilde gaan liggen, misschien was dit net iets te veel voor me. Ik heb zo vaak geprobeerd hem te bereiken via social media, in het echt naar hem gelachen, wat met hem gepraat, maar hij heeft me nooit echt geantwoord. En nu wel. Ik kon het niet geloven. En ik ben bang dat dit alleen maar een grote teleurstelling zal zijn. Oh, God, laat dit goed aflopen. Ik checkte mijn Twitter en Facebook voor ik afsloot. Daarna deed ik mijn oortjes in om verder te luisteren via mijn mobiel. Beneden nam ik een kop thee en ging op de bank zitten. Ik was er wel achter dat gelukkig zijn gevaarlijk was. ‘Es, schuif eens op,’ zei Annet. Ik knikte en schoof op, waarbij een beetje thee op mijn benen viel. ‘Oei, sorry!’ Annet keek me schuldig aan. ‘Niks aan de hand,’ wuifde ik haar excuses weg. Ik keek naar buiten. De wind waaide en het regende. Prachtig weer. Wat ik het liefst zag. Omdat als de zon scheen, er na een tijdje toch wel weer regen zou komen. Ik hechtte me maar aan de dingen die minder leuk waren. Dan werd ik niet teleurgesteld. Annet sloeg een arm om me heen. ‘Zullen we een “ladies night” houden?’ stelde ze voor. Ik deed mijn oortjes uit en knikte. ‘Oké, wat versta jij daar onder, dan?’
‘Een filmpje pakken, een grote bak chips en elkaars nagels lakken?’
‘Mam, nee, dat doen moeder en kind niet.’ Annet keek me sip aan. ‘Nou, film kijken en chips?’
‘Prima!’ En zo gezegd, zo gedaan, Annet zapte naar HBO2, waar vanavond Titanic op de tv kwam. Ze liep naar de keuken om chips te pakken. Terwijl Annet bezig was, keek ik of Jesan nog terug had gepraat. Nee. Ik wachtte op Annet. Toen ze terug kwam begon de film net. Ze ging naast me zitten en zwijgzaam keken we naar de film.

Toen de film was afgelopen, ging ik naar boven om me om te kleden en te gaan slapen. Ik trok mijn pyjama aan en waste mijn gezicht. Ik keek snel even op de laptop, maar er was niet echt iets interessants te zien. Dus ik kroop onder de dekens en viel in slaap. Die nacht werd ik wakker, ik wist niet precies waarom. Ik keek op de wekker. Het was half 5. Nog 2 uurtjes slapen en je mag eruit, sprak ik mezelf toe. Maar het lukte me niet. Ik kwam niet meer in slaap. Dus ik bleef maar gewoon wat liggen. Ik kneep mijn ogen tot spleetjes. Opeens zag ik vlammen. Een heleboel. Ik schrok ervan en wilde naar beneden rennen, maar besefte dat het maar beelden waren. Versuft ging ik op mijn zij liggen. Een angstig gevoel besteeg me. Waarom kwam dat vuur opeens in me op. Wat was er mee? Vragen schoten zich door mijn hoofd. Ik zei tegen mezelf dat het vast gewoon iets was wat ik op het nieuws had gezien en mijn hoofd onbewust had opgeslagen.

De volgende ochtend, toen ik wakker werd, lag er op de ontbijt tafel in de keuken een briefje. Ik pakte het op en las wat er in stond. “Lieverd, ik ben al werken. Ontbijt in de magenetron. Kus Annet” Ik liep naar de magnetron. Er stond een bord met daarop een tosti e een croissant. Op het aanrecht stond een smoothie. Ik warmde de broodjes op en ging ermee op de bank zitten. Ik ontbeet terwijl ik naar een kinderprogramma tuurde. Daarna smeerde ik wat broodjes en maakte wat klaar om mee naar te school te nemen. Ik ging naar de badkamer om mijn tanden te poetsen en ik pakte mijn tas om het eten in te doen. Ik deed mijn oortjes weer in en stapte op de fiets. Ik fietste maar direct door naar school. Eenmaal op school was er niemand te zien. Ik keek op mijn telefoon om te zien hoe laat het was. 7 over 8. Ik ging maar aan een tafel zit. Ik wachtte minuten lang, maar er was niemand te zien. Om kwart over was ik al zover dat dit dus allemaal een grap was geweest. Met pijn in mijn hart ging ik op zoek naar de anderen in de klas. In de hal zag ik Nancy. Opgelucht liep ik naar haar toe. ‘Nance!’ Nancy keek om. ‘Hé, aardappel-snotneus! Hoe gaat het?’ Ik trok mijn neus op. ‘Slecht. Jesan wilde wat drinken en praten om tien over, maar hij is niet komen opdagen.’ Nancy werd boos. ‘Wat?! Wat een knakker is het! Die vieze mo..’ Hij stond achter haar, en ze merkte het. Ze draaide zich wat ongemakkelijk om. ‘Oh, euh, hoi Jesan,’ zei ze zo zakelijk mogelijk. Ik moest lachen, en wierp hem daarna een gekwetste blik toe. ‘Jesan, je bent echt een zak.’ Hij deed zijn handen omhoog. ‘Sorry, platte band.’
‘Rot op met die smoesjes.’ Ik was kwaad op ‘m en dat mocht ie’ weten ook! ‘So-ho-rryyy!’ Hij keek me verschuldigd aan. ‘Je mag me slaan.’ Hij stak zijn arm uit. Op dat moment ging de bel. Ik sloeg hem keihard op zijn arm en liep toen met Nancy naar het lokaal waar we het eerste uur, wiskunde, van meneer Zuijlenga hadden. Verschrikkelijk vak, net als Frans, maar beter dan in die hal blijven staan en de ongemakkelijke stilte ervaren. ‘Wat een banketstaaf gast is het,’ zei ze. Ik knikte. ‘Klootzak dat hij is.’ Hoewel ik boos op hem schold, was ik niet zo ontzettend woedend. Ik vond hem wel echt een sukkel, maar hij was wel heel chill gebleven. ‘Oh hemel, niet kijken, maar daar is Zuijlenga. Hij heeft zich verslapen volgens mij.’ Ik moest lachen en keek op. En inderdaad, zijn haar zat door de war, hij had diepe wallen onder zijn ogen en zijn kleren, die anders netjes gestreken waren, waren erg verkreukt. ‘Nou, slechte nacht gehad?’ stelde Nancy voor. ‘Néé! Hij heeft iets te veel gedronken toen hij op stap ging met “de jongens”.’ We moesten allebei lachen en gingen naar binnen. Zuijlenga wilde zo te zien direct beginnen, want hij begon al met het openen van de flipchart waarop hij zijn bestande had staan. Normaal vroeg hij ons hoe ons weekend was geweest. ‘Houd allemaal je mond,’ riep hij chagrijnig. Ik plofte op de stoel en pakte mijn spullen uit. Toen voelde ik een tikje in mijn rug. ‘Valesca, had jij nou een afspraakje met Jesan?’ Ik rolde met mijn ogen. Suzan weer. ‘Ja, Suzan, die hád ik, maar hij had een platte band dus kwam niet.’ Het was even stil. ‘Oh, banketstaaf.’ Ik kneep mijn ogen dicht. Hoe dom kon je zijn? dacht ik. Gelukkig staarde ze nu naar mijn rug en zag ze niet dat ik me dood ergerde aan haar. De les begon en zodra Zuijlenga begon te praten, dwaalde mijn gedachten af.
“In a world full of pain and sadness, there’s always that one who don’t get hurt and is a happy human. That one will make the world a bit better for everyone who’s cryin’, day after day, and that person can make the sun and the moon will smile.” De tranen stonden in mijn ogen na het lezen van het gedicht. Nog nooit had ik zulke mooie woorden gehoord. Ik keek de klas rond. In mijn wereld van pijn was er Nancy, die er voor me was wanneer ik wilde. Maar ondertussen dacht iedereen, zelfs Nance, dat mijn eeuwige pijn nu wel zo’n beetje was gesleten. Nooit, maar dan ook nooit, zou er een dag komen dat ik me écht gelukkig zou voelen. Ik staarde naar mijn handen, naar de pen, ik keek naar de lampen aan het plafond en boog me weer voorover om de zinnen te vertalen.
Ik heb op jonge leeftijd mijn moeder verloren. Ik was 6 toen ze stierf aan kanker, net oud genoeg om die hartverscheurende pijn mee te maken. Mijn vader wilde het leven oppakken, maar ik zat hem tegen. In andere situaties zou de vader aan de drank gaan en problemen gaan geven, in ons geval was ik het, die niet naar school ging, niet at en alleen maar krijste en schreeuwde. Later ging het wel beter. Alleen, op mijn 9e verjaardag, toen papa mijn cadeau zou ophalen uit de stad, werd daar een aanslag gepleegd door een massamoordenaar. Een bom, en daarbij zijn 35 doden gevallen. Waaronder mijn vader. Op het moment dat is wees was, heb ik overwogen zelfmoord te plegen. Ik wilde niet verder leven zonder mijn lieve vader, die altijd zijn zorg over me had gedragen. Maar ik werd door de jeugdzorg opgepikt en in een pleeggezin geplaatst. Terwijl zij bij mijn tantes en ooms langsgingen om te vragen wie de voogdij over mij wilde, zat ik daar, op mijn kamer de hele zag op internet naar dingen te zoeken om mijn eigen leven te ruïneren. Na een tijdje plaatste de jeugdzorg me over naar Tante Hilde, maar ik wilde liever naar een adoptie gezin, zei ik. En zo werd dat geregeld. Later kwam ik terecht bij Annet, Julian en hun baby Stefio. Ik was de eerste tijd nog wel tegendraads, maar alles veranderde toen ik met Stefio omging. Zo’n baby-broertje, het is geweldig. Ik kon hem wel blijven vertroetelen, maar ik moest ook weer naar school. Ik begon opnieuw bij Pallem Lyceum, waar ik Atheneum + mocht doen. Nu zit ik in de 2e, en het gaat allemaal een stuk beter met me. Maar ik voelde nog iedere dag die pijn. 4 jaar geleden dacht ik er nog aan om zelfmoord te plegen, mede dankzij de boeken voor tieners, die ik toen al las. En nu ben ik gewoon, iemand die haar leven heeft opgepakt.
Dat terugdenken aan mijn leven voor hier op school, maakt dat ik me moet vastgrijpen aan de tafel. Weer zie ik vlammen voor me. Er zit een brok in mijn keel. Ik begin te hyperventileren, en ik kan het niet stop. Ik adem heel diep in en probeer het weg te krijgen, maar het wordt erger en de tranen lopen over mijn wangen. Mevrouw Vos, onze Engels docente, komt naar me toe gesneld. Kinderen kijken me aan, Nancy draait zich naar me toe, ik zie iedereen naar me kijken en ik wil door de grond zakken. ‘Valesca, hoor je me?’ Vos zwaaide haar hand voor mijn ogen. ‘Ze moet naar de conciërge, Nancy, loop je met haar mee?’ hoorde ik vaag op de achtergrond. Ik zag vlammen, rook, gillende mensen. Een waas van tranen nestelde zich voor mijn ogen, mijn hart ging te keer en het voelde alsof ik stikte. Voor ik het wist, viel ik van mijn stoel en bleef bewegingsloos op de grond liggen.

dalena

Re: [VER] In de schaduw van het licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:24

je schrijft heel mooi voor een meisje van 12!
+:)+

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 14:29

Dankjewel!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:36

BEn je echt 12?
Je schrijft heel goed! Ik volg dit verhaal zeker :D

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 15:54

Haha jaa, really hihi. Bedankt, altijd leuk om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:09

Onwijs mooi Lotje ookal had ik al een gedeelte gelezen maar dat maakt niet uit! Geweldig!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:14

:D Dankjewel Nik!

Hoofdstuk 2 1/2 komt er aan, mensen!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:34

Citaat:
Hoofdstuk 2

Ik zat gevangen in een put. Het licht was dichtbij, maar toch ver weg. Ik waande mezelf een weg door de drek en probeerde om hoog te komen. ‘Valesca?’ hoorde ik de vertrouwde stem van Annet. Ik tilde mijn armen op en voelde dat ze me vast greep. Ze hees me uit de put en opeens stond ik weer gewoon met beide benen op de grond. Nouja, lag. Ik opende mijn ogen en probeerde te wennen aan het licht. Maar het was me nog te fel. ‘Wa-aar zzzijn we?’ Het was een vraag die ieder in deze situatie zou stellen. ‘In het ziekenhuis. Je bent net bijgekomen van een hartaanval.’ Annet had een vreemde bobbel in haar stem, leek het. Ik hapte naar adem. ‘W-wat?’ Ik merkte dat ik behoorlijk stotterde. ‘Een hartstilstand. Er zit een aandoening aan je linker hartklep.’ Annet zuchtte. ‘Waarschijnlijk een chronische aandoening.’ Het voelde alsof ik een klap in mijn gezicht had gekregen. ‘Meen je..’ Mijn stem was weer terug, maar ik had gewild dat ik dit niet hoefde te horen. ‘Meen je dit?’ Ik opende voorzichtig mijn ogen en zag Annet, bleek, met slap haar en wijde, zwabberende kleren. Voor ze antwoord kon geven, kwam er een dokter binnen gelopen. Het was een jonge vrouw, waarschijnlijk net afgestudeerd, met haar blonde haar in een hoge, strakke staart en lange wimpers. Ze was erg mooi. ‘Dag Valesca, hoe is het met je?’ Ze stak haar hand uit. ‘Ik ben dokter van Halen’
‘Hallo, dokter van Halen. Het gaat wel goed met me, ik ben erg geschrokken net,’ zeg ik met een stalen gezicht. ‘Oh, waarvan?’ Ik kijk Annet even aan. ‘Vanwege die chronische aandoening,’ zei ik langzaam. Van Halen knikte. ‘Tja, ik snap je wel. Het is natuurlijk even wennen, maar er zijn goede medicijnen voor. Daardoor zul je er eigenlijk geen last van hebben, als je ze maar wel iedere dag neemt.’ Van Halen lachte vrolijk. ‘Oh, oké. Maar, wat ik wilde weten, was waarom ik deze aandoening zomaar kreeg.’ De dokter schudde haar hoofd. ‘Je kreeg dit niet zomaar. We hebben met behulp van je moeder even onderzoek gedaan en hebben het dossier van je biologische moeder achterhaald. Het bleek dat zij ook hartproblemen had. Het verschilt heel erg op welke leeftijd dit optreed, bij jou begon dit blijkbaar nu, bij haar pas toen ze in de 20 was.’ Van Halen keek in haar map. ‘Wil je nog iets weten?’ Ik liet haar verhaal op me inwerken en schudde daarna mijn hoofd. ‘Goed, dan zou ik graag wat testen met je willen doornemen. Kun je even je linkerarm optillen?’ Ik deed wat ze vroeg. ‘Prima. Nu je rechter.’ Opnieuw deed ik wat ze zei. Ze vroeg me ook mijn linker- en rechterbeen op te tillen en daarna mijn armen of benen tegelijk en ten slotte allemaal samen. ‘Controle over ledematen, check,’ mompelde ze. ‘Goed, kun je recht op zitten?’ Ik ging moeizaam zitten en moest van haar al mijn ledematen buigen en voor over en achterover gaan zitten. ‘Wat is het doel hiervan?’ vroeg ik tijdens één van de oefeningen. ‘Om te zien of jij alles aankunt.’ Na de oefeningen zou ze even nadenken en moest ik nog een nachtje uitrusten, dan zouden we iets zwaardere fysieke testen doen en als dat goed ging, mocht ik na een kort overleg naar huis. Ik verheugde me er nu al op. Weer thuis, bij Stefio, Mark en Flappie en Stamper.

Er werd geklopt op de deur. ‘Ja? Kom maar binnen,’ riep ik. De deur ging open en Nancy, Beau en Anne kwamen naar binnen. ‘Hé meiden!’ begroette ik ze blij. ‘Hé ouwe, hoe is’t?’ vroeg Nancy en ze liep naar me toe. ‘Prima joh, met jou?’ Nancy zei niks en knuffelde me. ‘Beau, Anne, dat is nog eens lang geleden!’ Ik deed alsof wel oude maten waren die elkaar al járen niet hadden gezien. ‘Haha, grapjas. Jij laat echt niet over je heen lopen, hè?’ zei Beau met een grijns op haar gezicht. ‘Je had Jesan moeten zien, hij moest bijna huilen.’ Beau grinnikte. Maar ik viel stil. ‘Echt? Wow, wat lief van hem.’ Anne deed een kusgeluid na. ‘Love is in the ai-air,’ floot Anne. Nancy zette haar handen in haar zij. ‘Niet zo flauw doen, jongens.’ Ik rolde met mijn ogen. ‘Zuijlenga is je held zeker?’ Nancy schoot in de lach. ‘Dus écht wel! Maar even serieus, je hebt wel een proefwerk gemist,you lucky girl.’ Ik lachte haar uit. ‘Haha! Maar laten we gaan, uit dit stinkkamertje.’ Ik stond op en pakte mijn tas van het bed. ‘Ben je blij dat je naar huis mag?’ vroeg Anne toen ik naast haar ging lopen door de gangen van het ziekenhuis. ‘Ja, natuurlijk. Het is hier echt vreselijk. Ik heb 2 dagen amper gegeten, omdat dat ziekenhuisvoedsel echt ranzig is. En dan die geur hier, bah.’
‘Het ruikt naar ziekenhuis,’ zei Beau met opgetrokken neus. We liepen met zijn vieren naar de lift en gingen naar beneden. In de grote hal liep ik eerst naar de balie van de receptie. Ze waren allemaal aan het telefoneren, dus we beleven even wachten. Toen zag ik ze aankomen. Annet, met Stamper aan de lijn, en Mark, die Stefio in zijn buggy duwde. Ik zwaaide blij naar ze en ging door mijn knieën om Stampie te knuffelen. De kleine jongen likte enthousiast mijn hele gezicht af. Toen gaf ik Stefio een kriebel op zijn buik en mam en pap een kus en knuffel. ‘Hé, hoi! Mooi dat jullie er zijn!’ Mark lachte. ‘Jij was je kamer al uit zo te zien!’ Ik knikte. ‘De testen van gisteravond gingen echt zo goed dat ik eigenlijk al weer zelfstandig tot alles in staat ben, volgens Van Halen. Maar we moeten even wat afspreken met de receptie voor medicijnen, en zo.’ Mark ging in de rij staan terwijl ik en mijn vriendinnen Stefio en Stamper vertroetelden. Annet liep even rond. Ik glimlachte. Alles werd weer zoals het was. Behalve.. Ik keek omhoog. Oh, mam en pap, wat deed het toch pijn. Ik wist ergens, heel diep, dat hier nooit een einde aan zou komen.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:34

deel 2 ben ik nu mee bezig, komt er ook aan :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:28

Echt kei mooi Lotje!

Maar dat had ik je al gezegt hihi

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:24

Ik lees mee :)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:32

Dankje Liz <3

Leuk, MyHu!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:43

Wat een goed verhaal!
Ik wil meer lezen :D

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 09:13

:D ik ben mn verhaal even kwijt, hij staat geloof ik op mijn moeders laptop :) er komt spoedig meer leesvoer :')

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:50

Stipje

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:16

W A U W

echt heeeel erg goed!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:24

Bedankt :) Ben nu bij H3 maar ben de notivatie een beetje kwijt ghehe. Ga zsm verder en plaats overmorgen een stukje ;)

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:27

Maar weet je wat wel heel stom is?

Je hebt dezelfde titel als mijn verhaal!

Mijn verhaal het: De schaduw van het licht

ehm...

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:30

Ooei sorry :o ik heb niet gekeken of deze titel er toen was.. Maar dit is mijn titel niet echt, ik heb er nog geen :P

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:07

ik vind de titel opzich wel passen bij je verhaal

Je had het ook niet kunnen vinden, want mijn verhaal staat niet op bokt

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:04

Mooi! ik volg!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:36

Oohw :') Haha sorry :P

leuk :)

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:06

Ja, hállo Lotje.
Je kan ons toch niet zo laten wachten op meer?!
HUP HUP, ga verder, er zijn mensen die meer willen lezen. :')

Verder echt een goed verhaal, alleen ik vind het een beetje jammer van:
Citaat:
Na een tijdje was ik de draad kwijt, dus ik vulde maar iets randoms in.

"Random" is natuurlijk een woord dat we veel gebruiken nu... alleen ik vind het er niet echt goed passen.

Maar verder echt supergoed. :)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:37

Heb ik al aan gepast :) Liz had me die tip ook gegeven haha

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:00

Citaat:
Het was laat, heel laat. Ik staarde naar het donkere plafond. Een rilling liep over mijn rug toen ik vlammen in de schaduwen zag flakkeren. Er klonk een zachte ruis en ik draaide me op mijn zij. ‘Voor altijd in mijn hart, ben jij mijn kleine lief. De nacht waakt over jou, voel je nooit alleen of koud, want in je kleine hartje ben ik bij jou.’ Ik zong de woorden en een overspoeling van verdriet en geruststelling kwam over me heen. Het was het liedje van mijn moeder, die ze zelf had bedacht en altijd voor me zong als ik me naar voelde. Als ik ziek was zong ze het ook, en als ik niet kon slapen. Mijn moeder was absoluut een vrouw van hoge waarde, met haar menslievendheid. Ik heb het kunnen loslaten. Het lot is zo bepaald dat mijn moeder afstand van ons heeft moeten doen. Ik heb geaccepteerd dat ze is gestorven. Wat ik nooit heb begrepen is de dood van mijn vader. Hij is vermoord, totaal onterecht. Mijn vader heeft geen stap verkeerd gezet in zijn korte leven. Dit kon ik dan ook niet toestemmen. Mijn grootste droom, die me nachten wakker hield en liet woelen en worstelen met mijn gedachten die erop tegen waren. Ik wilde de moordenaar van mijn vader opzoeken. De terrorist die een bomaanslag pleegde en 35 onschuldige mensen heeft gedood. Ik wilde hem vinden, hem pijn doen, hem laten lijden. Nee, hij moest niet dood. Hij moest branden in de hel van wraak. De afschuwelijkste dingen kwamen in me op als ik eraan dacht hoe ik hem zou kunnen pijnigen. Ik had ook wel door dat ik hem niet doodleuk zou kunnen aanvallen, maar ik zou wel naar hem opzoek kunnen gaan en hem vervolgens pakken en laten opsluiten. Of beter; Hem uitlokken zodat een agent hem in een arm of been schiet en hij verschrikkelijke pijn heeft. Er gleed een lach op mijn gezicht. Ik wist dat her verkeerd was, maar al mijn hele leven was ik sadistisch geweest. Anderen pijn zien leiden, deed me zo goed. Vooral omdat ik mijn eigen pijn minder voelde. Ik sloot mijn ogen en probeerde in slaap te vallen. Maar mijn hersenen vochten voor het wakker blijven. Opeens herinnerde ik me het vuur weer. Dit keer was het anders. Ik stond in een grote cirkel van vuur, ik zag mensen die gegrepen werden door de vlammen en bloed dat zich over de vloer verspreide. Ik zag hoe mensen aan flarden werden gescheurd door het bloeddorstige vuur en hoorde het geknars en geklater. Ik zat er midden in. Ik zag een silhouet achter de vlammen staan en liep erheen. Het was een man, hij was stevig van postuur en lang. Niet mijn vader, die was juist tenger. Ik herkende de blik in zijn ogen. Een blik die me zo bekend was. Hij was het, hij was de moordenaar van mijn vader. Ik sprong door de cirkel heen, greep hem, krabte zijn wangen open, trok aan zijn haren en schopte hem tegen zijn maag en ribben. Hij liet me begaan. Terwijl ik hem mishandelde, liet hij een schaterlach horen. ‘Doe maar! Doe me maar pijn! Maak me maar dood, meisje, ik heb niks te verliezen. Mijn taak is gedaan. Jouw leven is al verpest. Maak me maar dood.’ Ik voelde zo’n intenste haat, maar kwam niet verder dan hem blauwe plekken en een bloedneus te bezorgen. Ik liet hem los, tranen vloeiden over mijn wangen. ‘Waarom, waarom heb jij is godsnaam mijn vader vermoord?’ Mijn stem haperde. ‘Waarom? Omdat het nodig was. Geld, is het magische woord wat ik je meegeef. En liefde. Geld en liefde, de belangrijkste dingen op aarde.’ Ik zag niks meer door een waas van tranen. Toen ik in mijn ogen wreef en weer opkeek, was hij verdwenen. Het vuur was gedoofd, er was geen gegil en de mensen liepen rustig verder alsof er niks was gebeurt. Alleen.. Papa was er niet. Papa was al dood. Hij was al in het hiernamaals. Hij kon ook onmogelijk hier zijn. Ik liet me vallen op de harde, koude stenen en huilde tot mijn longen verschrompelden en mijn tranen op waren.

‘Kanaalweg 15,’ las ik hardop voor. Ik keek op. Hier lag de zwarte kring, waar het vuur was geweest. Er lag een groot boeket bij. Ik bukte en keek naar de stenen plaat die er naast stond. Er stonden namen in gegraveerd. Ik herkende mijn vaders naam. E. Musena. Ik wreef over het reliëfje, en zuchtte diep. Het viel me zwaar om hier te zijn. Ik stond op en liep door. Terwijl ik op mijn klad keek, wurmde ik door de mensenmassa. Grappig, hier op de stoep was het overvol, maar op het plein was een leegte die menig mens zou beangstigen. Dat was deels vast en zeker door de aanslag. Een teken van respect. Ik zag op mijn papiertje dat ik nu naar het politie bureau moest gaan. Ik had een schema voor mezelf uitgestippeld om te gaan doen vandaag. Die laatste twee uur uitval waren van pas geweest, anders had ik moeten spijbelen. Dit was nu eenmaal belangrijk. Ik las het adres en herinnerde me waar ik moest wezen. Ik was daar één keer eerder geweest, en had toen met tranen en tuiten aan moeten horen wat er was gebeurt met mijn vader. Ik liep de hal binnen en voelde een warme luchtstroom op me af komen. Daarom hield ik zo van winkels en gebouwen binnenlopen. Die warme lucht die je tegemoet kwam. In een stralende pas liep ik naar de balie. Ik was zo zeker van mijn zaak dat ik me bijna blij voelde. ‘Hallo, waar kan ik je mee helpen?’ vroeg de vrouw vriendelijk. ‘Ik zou graag wat informatie willen verzamelen over mijn vader, Eduard Musena, die is omgekomen bij een bomaanslag op het Grote plein 5 jaar terug.’ De vrouw trok een neutraal gezicht. ‘Oh, euh, ja, natuurlijk. Kom maar mee.’ Ze wenkte me en kwam achter de receptie weg. We liepen door een hal naar een kamertje. Ze klopte op de deur. Terwijl we wachtten tot er werd open gedaan, keek ik om me heen en staarde naar de abstracte schilderijen aan de muur. Ik schro van het piepende geluid van de deur die open ging. ‘Ja?’ zei een zware mannenstem. ‘Hallo Fred. Deze dame hier wil informatie over haar overleden vader, die is omgekomen bij de bomaanslag.’ De man, die blijkbaar Fred heette, stak zijn hand uit. ‘Ach, jeetje! Ik ben Fred der Hulst, ik ben de man van het archief.’ Ik schudde zijn hand. ‘Valesca Musena. Ik hoop echt dat u me wil helpen.’ Fred glimlachte. ‘Ja, natuurlijk! Kom maar mee.’ Fred liep richting zijn computer. Ik keek om. De vrouw was verdwenen. ‘Waarom deed die vrouw zo.. Zo neutraal?’ Fred dacht even na. ‘Haar vriendin is omgekomen toen.’ Er viel ene nare stilte. ‘Zo, wat wil je weten meisje?’ Ik nam diep adem. ‘Ik wil informatie over de terrorist.’ Mij stem was hard en duidelijk. Ik wist dat ik dit moest doen. ‘Ik wil de details weten.’ Fred knikte en typte iets in op zijn computer. ‘Veel informatie hebben we niet, maar wat we hebben, mail ik naar je. Dan kun je het thuis op je gemak doorlezen.’ Hij ratelde wat op het toetsenbord, en vroeg toen om mijn mail adres. Ik gaf antwoord en hij verzond de mail naar me. Toen gaf hij me een visitekaartje. ‘Als je vragen hebt, kun je me bellen of mailen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.’ Ik wilde weg gaan, maar hij was nog niet klaar. Hij liep naar de boekenkast, schoof de deur open en haalde er een boek uit. ‘Als je alles hebt doorgelezen, kan dit boek ook van pas komen. Breng het maar terug als je het uit hebt.’ Fred kreeg een zorgzame blik in zijn ogen. ‘Ik kan me voorstellen hoeveel pijn je moet hebben. Ik ben zelf ook wees geworden op jonge leeftijd.’ Ik zette een stap achteruit. Hoe wist hij dit? ‘Vreselijk. Omgekomen bij een ongeluk. Ik wil je zo graag helpen meid. Je leven moet moeilijk zijn. Ik weet dat je wraak wilt nemen op de moordenaar, maar gebruik je gezonde verstand.’ Hoe was dit mogelijk? Las hij mijn gedachten?’ Fred kuchte. Hij keek naar het kaartje in mijn handen. Ik volgde zijn blik en zag met rood een klein website adres staan. Ik had de hint begrepen. ‘Het ga je goed.’ Ik kon het niet laten iets terug te zeggen. ‘U ook. Maar alsjeblieft, bemoei je niet met mijn leven.’ Ik liep weg. Een vreemd gevoel bekroop me. Wat haar die engerd me duidelijk willen maken? Ik besloot zo snel mogelijk dat adres op te zoeken. Het voelde alsof een enorm brandend gat me had opgeslokt en ik nu een touw toegeworpen kreeg om er uit te klimmen. Ik wist dat ik deze kans moest pakken. Misschien ontstond er eindelijk een begrip voor de dood van mijn vader.
Later die middag zat ik achter mijn laptop op bed, en las het enorme bestand door. Het had maar liefst 38 pagina’s, maar het was behoorlijk interessant. Dingen die me nooit waren opgevallen, kwamen zo duidelijk aan het licht. ’38 pagina’s, maar de dader is nog niet gepakt. Wat is de wereld toch groot soms,’ mompelde ik in mezelf. Ik voelde mijn nekharen overeind komen toen ik een stukje over mijn vader las. ‘Eduard Musena. 38 jaar oud. Overleden aan verscheidene brandwonden.’ Ik kneep mijn ogen dicht. Ik scrolde door het bestand heen. Er stond niet veel over de dader in, enkel wat beschrijvingen van mensen die getuige waren. Opeens zag ik dat er iemand was die nog leefde. ‘Sterre Annebel Vluut. 15 jaar oud. Is nog steeds in leven.’ Ze was 20 jaar nu. Er stond een adres bij. Ik schreef het op mijn hand. Daarna wilde ik de computer afsluiten, maar besefte me de website. Ik keek op het kaartje en typte hem over. ‘Stichting Kom in Contact! Een ideaal proces om verdriet te verwerken bij weeskinderen.’ Ik schrok van wat ik zag en klikte het weg. Nee, nee! Ik wilde verdomme niet herinnerd worden aan wat ik heb doorgestaan met de jeugdzorg toen mijn vader dood was. Ik stond op, drukte de computer kordaat uit en liep weg. ‘Hoe had hij me dit kunnen flikken,’ fluisterde ik stug. Stomme gozer!

Als je tips hebt qua zinsopbouw, spelling of onjuist gebruik van woorden mag je het natuurlijk zeggen ;)