Zelf copyright verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf copyright verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:49

1,5 jaar geleden heb ik een shoot gehad van mijn honden, (ook een aantal vrienden hebben hun honden op de foto laten zetten) de foto's staan online maar we kunnen ze nog steeds niet bestellen, meerdere keren hebben we dit al aangegeven bij de fotograaf (laatste keer is 2 maanden geleden) maar het is nog steeds niet geregeld..
Mijn herder word volgende maand 11 en ik weet niet hoe lang hij nog te leven heeft, ik wil de foto's dus echt heel graag hebben en wil hier ook best voor betalen, maar als de fotograaf niks regelt kan dit dus niet..
Ik ben er nu wel een beetje klaar mee, en ik heb er geen vertrouwen meer in dat we de foto's nog kunnen krijgen..
Is er een manier waarop ik zelf de copyright er af kan krijgen zonder vage vlekken enz? Het is niet netjes en het hoort niet zo, dat weet ik maar na 1,5 jaar wachten zit er voor mij niet veel anders op, als ik ze had kunnen bestellen had ik dit ook zeker gedaan, maar dit is voor mij de enige optie om de foto's nog zonder copyright te krijgen..

Leen

Re: Zelf copyright verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:57

Copyright staat er niet voor niets op, voor het verwijderen ervan kan jij ook nog eens in problemen komen (factuur krijgen, gerechtelijke stappen,...). Komt overeen met een poster stelen in de winkel, ook al staat jou beestje erop, mag gewoon niet.
Contacteer de fotograaf nog eens, leg uit waarom de foto's zoveel voor je betekenen,... Zeg dat je er ook gerust voor wil betalen ed.
Reageert de fotograaf gewoon niet, of wel maar gebeurt er niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:04

Leen_ schreef:
Copyright staat er niet voor niets op, voor het verwijderen ervan kan jij ook nog eens in problemen komen (factuur krijgen, gerechtelijke stappen,...). Komt overeen met een poster stelen in de winkel, ook al staat jou beestje erop, mag gewoon niet.
Contacteer de fotograaf nog eens, leg uit waarom de foto's zoveel voor je betekenen,... Zeg dat je er ook gerust voor wil betalen ed.
Reageert de fotograaf gewoon niet, of wel maar gebeurt er niets?

Ik wil alleen een foto voor in huis, niet voor op internet oid..
Hij zegt het steeds te regelen maar er gebeurd gewoon niks, de laatste keer heeft hij niet gereageerd..
Ik vind dit gewoon heel vreemd, hij kan er geld mee verdienen als hij het regelt, maar doet dit gewoon niet..
Daarnaast heeft hij meerdere keren een belofte gedaan, maar wachten wij nu al 1,5 jaar..
Ik vind dit gewoon veel te lang duren, en gewoon niet kunnen.. Het is toch logisch dat wij onze foto's willen bestellen? En ze staan al online dus echt veel moeite hoeft hij er verder niet meer voor te doen lijkt mij..
Hij komt zijn afspraken niet na, en wij kunnen alleen maar wachten en zien (geweldig mooie) foto's maar kunnen daar niks mee..

Ik heb het hier in overleg om nog 1 keer contact te zoeken maar mijn hoop dat we de foto's nog gaan krijgen is gewoon weg..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:05

Heb jij betaald voor de shoot?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:06

Als het alleen voor in huis is en je hebt zoveel moeite gedaan zou ik ze gewoon er van af halen, ik ben er niet zo handig in maar er is vast wel iemand die het wilt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:09

Glitter_ schreef:

Wil nog niets zeggen, dan moet er bij de voorwaarden vermeld zijn wat er precies gekregen wordt. Sommige shoots zijn krijg je alleen een klein formaat foto met copyright. Grote zijn dan meestal bij te bestellen.

Dus even kijken wat en precies gezegd geweest was, wat je zou verwachten van de shoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:09

Glitter_ schreef:

Nee, we hebben een groep gehad voor de shoot, een groot aantal honden, hij kon dus verdienen met de foto's die besteld werden..

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:10

Glitter_ schreef:

Dat maakt toch niets uit? Een fotograaf zou de fotos moeten leveren, betaald of niet. Niet netjes :n.

Je zou anders kunnen overwegen om ergens anders nogmaals een shoot te doen, ik heb zelf een studio of bijvoorbeeld Femke Puijman van Kynofocus maakt prachtige foto's heeft veel kennis en ervaring en houd zich ook keurig netjes aan afspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:11

Leen_ schreef:
Glitter_ schreef:

Wil nog niets zeggen, dan moet er bij de voorwaarden vermeld zijn wat er precies gekregen wordt. Sommige shoots zijn krijg je alleen een klein formaat foto met copyright. Grote zijn dan meestal bij te bestellen.

Dus even kijken wat en precies gezegd geweest was, wat je zou verwachten van de shoot.

Er is afgesproken dat wij de foto's konden bestellen (tegen betaling natuurlijk) de foto's die we bestelden zouden we ook digitaal zonder copyright kunnen krijgen.

Edit: ergens anders een shoot doen is geen optie, er is sowieso al 1 hond overleden die op de foto staat, er zijn een paar honden naar een andere baas gegaan (herplaatsters) en mijn herder is in een studio niet rustig genoeg om hem mooi op de foto te krijgen denk ik, daarnaast zit hij niet lekker in zijn vel en ziet er dus ook niet zo goed meer uit als op de foto's..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:17

Waren er ook meerdere fotograven? Zo ja, hebben die niet eventueel mooie foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:21

Tamadine schreef:
Waren er ook meerdere fotograven? Zo ja, hebben die niet eventueel mooie foto's?

Helaas niet.. Er is echt een hele dag ingepland voor 1 fotograaf..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:21

Als de fotograaf niet reageert en zij de foto's wil hebben waarom niet die copyright er af? Zonodig wil hij niet aan de foto's verdienen dus hij voelt er niks van. Verder worden de foto's gebruikt voor in de woonkamer dus ik zie het probleem niet.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:02

Ik zou hem gewoon netjes aan schrijven, per brief. Daarin ook de emotionele waarde benadrukken & hem wijzen op zijn leveringsplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:03

Kan je hem niet middels een aangetekende brief een "herinnering" sturen en hem daarna in gebreke stellen? Hij komt immers zijn deel van de afspraak niet na.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:06

Heb je al met de fotograaf gebeld? Want dat mailen en "hij reageert niet meer" vind ik zo slap.... of sta bij m voor de deur met je vraag. Gewoon even wat vlotter optreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:11

Jans schreef:
Kan je hem niet middels een aangetekende brief een "herinnering" sturen en hem daarna in gebreke stellen? Hij komt immers zijn deel van de afspraak niet na.

Dat kan ik hier wel even overleggen ja, als ik zijn adres kan vinden.
Hij heeft met deze foto's trouwens het recht om ze te 'verkopen' aan bedrijven, dus als er een fabrikant van hondenvoer mijn herder op die zak voer wil hebben dan heeft hij het recht om de foto aan de fabrikant te verkopen.
Het is dus niet zo dat het een fotograaf is die als hobby foto's maakt, en een extra zakcentje aan de bestelde foto's overhoud, het is echt zijn werk.

Contact is via facebook en mail gegaan, hij heeft de laatste keer niet gereageerd, verder dus steeds de belofte dat het geregeld zou worden.
Even langs gaan gaat niet aangezien hij niet in NL woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:13

Oh internationaal.. dan wordt in gebreke stellen al een stuk lastiger; hoe is de wetgeving in het land waar deze persoon zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:16

Jans schreef:
Oh internationaal.. dan wordt in gebreke stellen al een stuk lastiger; hoe is de wetgeving in het land waar deze persoon zit?

Ik heb geen idee, ik pb je even waar hij woont.

Maakt het een verschil of er al betaald is of niet? Aangezien ik dus niet voor de shoot zelf betaald heb..
Ik zou het liever helemaal niet doen, maar de wij hebben natuurlijk allemaal recht op de foto's..

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:04

Als je een foto wil laten afdrukken dan is het bestandje dat online staat hoogstwaarschijnlijk te klein daarvoor.

Geen fraaie manier van werken van deze fotograaf. Hebben jullie alle afspraken zwart-op-wit of is er van alles mondeling afgesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:55

JolandaS schreef:
Als je een foto wil laten afdrukken dan is het bestandje dat online staat hoogstwaarschijnlijk te klein daarvoor.

Geen fraaie manier van werken van deze fotograaf. Hebben jullie alle afspraken zwart-op-wit of is er van alles mondeling afgesproken?

dat ze te klein kunnen zijn heb ik idd geen rekening mee gehouden, het zijn geen kleine plaatjes maar of het voor een foto kan is uitproberen..
Hij heeft een manier van werken die ook op zijn site staat, dat we de foto's konden bestellen staat zwart op wit..

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:07

Heb je al gekeken of hij op Facebook zit en daar wel actief is? Zie je op zijn website iets van recente activiteit? Heb je een telefoonnummer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:17

JolandaS schreef:
Heb je al gekeken of hij op Facebook zit en daar wel actief is? Zie je op zijn website iets van recente activiteit? Heb je een telefoonnummer?

Hij is actief op fb :j nummer heb ik ook, er is vanmiddag een berichtje naar hem gestuurd door iemand die een hond op de foto heeft laten zetten, en door mij (ik had die dag alles geregeld dus voel me ook best l*llig naar de rest toe)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:20

Ikzelf zou de copyright liever op willen, maar als het BV in je kamer word opgehangen, waar (bijna) niemand naar kijkt, zou ik zelf niet erg vinden (daarom bij het tekenen, maak ik een versie met copyright en een versie zonder als ik voor mensen vrijwillig maak). Maar stel je zou het gebruiken voor een zak voer, geen betaling, geen copyright op staan, zou ik het wel weer een schande vinden.

Er zijn trouwens heeel wat mensen die heel knap kunnen bewerken, dan lijkt het net of het er nooit op heeft gestaan (vaak zijn ze ook super goed in manipuleren van foto's xD)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:29

puppy1128 schreef:
Ikzelf zou de copyright liever op willen, maar als het BV in je kamer word opgehangen, waar (bijna) niemand naar kijkt, zou ik zelf niet erg vinden (daarom bij het tekenen, maak ik een versie met copyright en een versie zonder als ik voor mensen vrijwillig maak). Maar stel je zou het gebruiken voor een zak voer, geen betaling, geen copyright op staan, zou ik het wel weer een schande vinden.

Er zijn trouwens heeel wat mensen die heel knap kunnen bewerken, dan lijkt het net of het er nooit op heeft gestaan (vaak zijn ze ook super goed in manipuleren van foto's xD)

Ik snap je niet helemaal..

Ik wil (en de rest ook) een mooie foto voor in huis, daar wil ik dus geen copyright doorheen hebben, dat ziet er niet uit..
Ik gebruik het niet 'commercieel' er is een afspraak (meer werkwijze) dat hij de foto's die hij gemaakt heeft in zijn portfolio heeft, bedrijven kunnen die foto's (tegen betaling) gebruiken, dat zijn producenten van hondenvoer bijvoorbeeld maar het kan ook zijn dat ze gebruikt worden voor een kalender oid.
Hij heeft deze rechten dus en daar zitten geen verplichtingen aan vast wat dat betreft (hij hoeft de eigenaar van de hond niet op de hoogte te stellen bijvoorbeeld)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:32

Heeft de fotograaf de foto's nog wel?
De originele?

Wel vreemd hoe het gaat...