[SCH][WIP] 4 zussen gedry-brushed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

[SCH][WIP] 4 zussen gedry-brushed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:48

Een tijdje terug heb ik een topic geopend waarin ik liet zien hoe ik een portret opbouwde in een voor mij nieuwe techniek, dry brush painten. Dit beviel zo goed en de reacties zowel online als in het echte leven waren echt fantastisch. Daarom heb ik besloten dat ik vier portretten wil maken, van mij en mijn drie zusjes, als cadeau voor mijn vader voor zijn 50e verjaardag.

De portretten worden allemaal geschilderd met olieverf op papier (A3 formaat). Ik gebruik vier kwasten (mini, klein, middel en groot) en enkel zwarte olieverf (lamp black) van Van Gogh. Ik ben met mezelf begonnen omdat ik van mijn zusjes nog geen goede foto heb ontvangen. De eerste stappen heb ik alvast vastgelegd om te laten zien:

Afbeelding
Het prille beginnetje, mijn oog. En ja, het is heel erg vreemd om jezelf te schilderen _O-.

Afbeelding
Verder uitgewerkt, de wimpers en wenkbrauw aangezet en tevens meer schaduw aangebracht.

Afbeelding
Nog een stap verder, begonnen met mijn neus (ik zie nu dat de foto scheef is :')) en wang.

Afbeelding
En waar ik nu ben. Mijn halve gezicht staat er nu op. En ik kan je wel vertellen dat het heel vreemd is om te schilderen en opeens jezelf langzaam zien te verschijnen... Maar tot nu toe ben ik erg tevreden. En ja, de foto is overbelicht, kunstlicht whooptiedoo ;(.

Er is uiteraard nog veel werk te verzetten, vooral het haar heb ik nu wat grof opgezet, dit behoeft nog details en in mijn gehele gezicht moet nog meer schaduw. En uiteraard mijn mond, kin, de rest, zeg maar. Tot nu toe zit er ongeveer 3 uur werk in, ik schilder direct op het papier en gebruik dus geen schets/line-art of raster.

Tips en commentaar zijn uiteraard van harte welkom, evenals vragen over de techniek die ik gebruik.

HoresesLover

Re: [SCH][WIP] 4 zussen gedry-brushed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:15

Mooi!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:17

Wauw mooi zeg! Ik volg ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:38

Dank jullie :D. Ik ben helaas nog niet veel verder, geen zin gehad, nog :o.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:04

Sja... Zo maak je een fout en kan je de tekening weggooien ;(. Dus ik ben overnieuw begonnen... Nou ja, oliebol happens.

Afbeelding

Hier ben ik nu, ook de kwasten die ik gebruik staan op de foto, van groot naar klein.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:59

Ow wat balen :(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 17:23

Ja, behoorlijk. Een voordeel, ik vind het oog nu mooier :P.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:26

Goede instelling ;-)en resultaat!
Hoe stom ook, oefening baart (nog mooiere) kunst!

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:28

je oog is nu anders dan de eerste.
Geweldig knap wat je doet!
Petje af!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 18:59

Sall schreef:
Goede instelling ;-)en resultaat!
Hoe stom ook, oefening baart (nog mooiere) kunst!

Dank je :D. Ik was met de eerste tekening ook gewoon stom, meteen pikzwart pakken is niet goed :').

Talithah schreef:
je oog is nu anders dan de eerste.
Geweldig knap wat je doet!
Petje af!

Dank je en klopt, mijn oog is nu opener en minder zwart om de randen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:34

Vandaag nog weer eventjes verder gewerkt en ook een kort filmpje gemaakt:

Oh ja, bij het kijken van het filmpje is het wellicht verstandig het geluid uit of zacht te zetten, ik heb tijdens het schilderen mijn muziek nogal hard aan staan en dat hoor je... Niet iedereen waardeert ABBA :P.

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk wordt hoe de techniek werkt (je ziet echt laagje voor laagje een donkerder vlak ontstaan, de kwast waar ik dat gedeelte mee doe is nog helemaal 'gevuld' met Lamp Black olieverf van gisteren en de dag daarvoor). Het is eigenlijk net als tekenen met een grafietpotlood, alleen in plaats van een potlood een kwast met olieverf. En deze techniek is nogal onomkeerbaar, dus eenmaal zwart, dan blijft het zwart en is er geen terugkeer meer mogelijk (zoals ik met de vorige tekening heb ondervonden :D |( :D).

Afbeelding

En nog een foto. Ik heb bewust mijn gezicht voor ons links breder gemaakt, zodat wanneer ik de haren inschilder, de huidstructuur ook aan de haarrand mooi egaal is :). Ook moet ik nog aan het voor ons linker oog werken, de iris mag nog wat donkerder en de wimperrand moet ik nog wat aanpassen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:54

wat supergaaf om je filmpje te zien (i love ABBA :):) )
nou ga niet te snel en maak geen fouten meer he :) ik volg, mooie stijl heb je

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:43

Dank je :D. Nee, ik doe het lekker rustig aan, ik ben nu bezig met de mond en ben echt heel licht begonnen, gaat goed dus :).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:05

Wauw <3 had niet gelijk door dat jij t was,, maar echt WAUW <3 ik ben fan hihi

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:10

Gaaf zeg, ik volg

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 15:04

Dank jullie :D. Ik hoop vanavond weer een update. Ik ben druk tekeningen en schilderijen aan het inlijsten, dus het vlot niet helemaal :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:53

Wauw, knap dat je dat uit de losse pols doet zonder eerst een schets te maken! Lijkt me erg lastig, vooral omdat verhoudingen en vormen vaak gaan vertekenen als ze een beetje zijn ingevuld. Maar tot nu toe gaat het je erg goed af! :D Ik kijk een klein beetje raar tegen de neus aan, maar misschien ziet dat er straks beter uit als je je gezicht verder af hebt. Leuke techniek ook, ik ga je even in de gaten houden :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:54

Thanks :D. Ja, verdorie, het is wel lastig hoor. Maar op deze manier krijg je ook wel goed de verhoudingen in de vingers omdat je heel goed moet kijken hoe en wat :). Ik ben al wel erg lekker opgeschoten, dus ik hoop vanavond een update te kunnen plaatsen (gaat niet zo best, mobiel).

Vragen over de techniek zijn altijd welkom :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:58

Ja, dat is leuk! Rasters vind ik altijd een soort gevorderde versie van kleurplaten waar je qua verhoudingen zelf niet zoveel van leert, maar dit vind ik echt knap :j

Ben toch benieuwd naar de techniek inderdaad! Je werkt dus puur met een kwast en verf en geen water of ander medium, toch? En als je de kleurintensiteit wilt verminderen, zoals voor stukjes huid? Wachten/deppen tot 'ie wat droger is?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:09

Klopt, enkel een kwast en verf. Ik pak steeds maar een heel klein beetje en ook nog eens niet heel regelmatig, want de kleur blijft heel mooi intens en doordat je vaker over een stukje heen gaat, wordt het vanzelf donkerder :). En inderdaad, wegblijven van water/terpentine want dan gaat het of uitlopen of je krijgt een vlekkerig resultaat. De kwast moet echt zo droog mogelijk zijn.

Hier ben ik nu:
Afbeelding

Al ben ik stiekem ook al met m'n haren begonnen net. Let niet op mijn waterhoofd, er komt dus nog haar :7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:17

Gaaf! Vooral je eigen mond is onwijs goed gelukt! :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 18:20

Gelukkig maar, wat heb ik een ruzie gehad met m'n mond zeg :(. Pas als ik alles af heb ga ik het contrast verhogen, dus als het wat flets lijkt, dan klopt dat.

LoTjEeExXx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:22

kvind m echt super!! Aleen je ogen staan een beetje raar in verhouding.. Op de foto is je rechteroog (vanuit zo gezien) hoger, terwijl op de tekening hij juist lager oogt. Ik vindt t echt superknap wat je op papier zet !! :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:24

Woow wat mooi!!!!!!!!!!!
ik blijf je volgen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:30

LoTjEeExXx_ schreef:
kvind m echt super!! Aleen je ogen staan een beetje raar in verhouding.. Op de foto is je rechteroog (vanuit zo gezien) hoger, terwijl op de tekening hij juist lager oogt. Ik vindt t echt superknap wat je op papier zet !! :)

Je hebt helemaal gelijk :D. Ik heb geprobeerd dit aan te passen, maar helemaal verplaatsen kan ik het oog niet, want verf, haha.

vrouwke schreef:
Woow wat mooi!!!!!!!!!!!
ik blijf je volgen.

Dank je :D.

Ik heb dus mijn ogen (whehe, dat typt raar :')) geprobeerd aan te passen. Veel meer kan ik er ook niet meer aan doen :).

Afbeelding

Ik kan er maar niet aan wennen naar m'n eigen hoofd te kijken :')... Aan het haar en de kin moet uiteraard nog e.e.a. gebeuren :).