een paar jaar geleden nam ik van een bokker mooie lila split reins over. Ik rijd graag met split reins... maar niet als ze van biothane zijn, zo kwam ik achter. Te dun en te onstabiel.
Dus wat nu. Als ongeneeslijke knutselaar wist ik daar wel wat op:
neusriempje voor bij trenshoofdstel

kinriem is inmiddels weer netjes en die kras op z'n neus zie je ook niks meer van
Maar toen had ik nog een paar meter over. Dus waarom niet ook een kopstuk. En ik had zelfs nog genoeg om teugels mee te maken.

De gespen komen van het hoofdstel dat ik bij mijn paard kreeg. Ik had zelf al een gloednieuw en vooral niet plakkend

Nu had ik dus zowel een zwart, leren kopstuk met bijpassende teugels, en een lila. En maar één paard. Eigenlijk gebruikte ik altijd het zwarte. Tot ik op het idee kwam om van het lila een sidepull te maken. Een bokker bood aan om een paarse neusriem te maken.

De neusriem bleek helaas te bestaan uit geknoopte katoenen touwtjes, niet alleen niet stevig maar het rekte ook veel te veel mee. Op deze foto kun je wel de teugels beter zien, en ook de clips die ik ervoor heb (zijn eigenlijk staartriemclips, van marylot)
Dus dan maar zelf een neusriem maken.
De kern maak ik van nylon (volgens mij is dit een frontriem van een inmiddels overleden kaptoom geweest)

en aan de onderkant een splitje van een oud frontriempje van een engels hoofdstel (zowel hoofdstel als frontriem passen niet op mijn paard maar het leer is nog bruikbaar natuurlijk) Ik wil graag leer aan de onderkant zodat de neusriem makkelijker over z'n vacht schuift. En het is makkelijker schoon te houden natuurlijk.

Het leertje zit nog niet helemaal vast. Ik heb te veel in één keer gedaan, zodra mijn vingers geen pijn meer doen maak ik het af.

Natuurlijk moet er ook nog een kinriem aan. Die maak ik van het neusriembakstuk van datzelfde niet passende hoofdstel.
Ene kant

De andere kant wordt lastiger, daar moet het genaaid. En het is best dik leer. Ik heb een geschikte els, brospen, garen en naalden maar het is dik en ik doe het met de hand.

Zo wordt het, het stuk dat ik vasthoud wil ik dus aan het flapje wat je ziet gaan vastnaaien. Omdat het best een smal riempje is heb ik een kinkettinggelletje gehaald zodat 't niet snijdt in m'n mannetje z'n kaakjes.
En dan moet het natuurlijk nog paars worden want dat nylon is wel functioneel maar het gaat nog gepimpt worden. Maar eerst maar eens de neusriem en kinriem af