[sch][wip] Eros in olieverf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

[sch][wip] Eros in olieverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:05

Dit is de eerste keer dat ik met olieverf werk. Ik werk normaal met pastel, maar vind olieverf erg mooi en minder kwetsbaar.

Nu ben ik bezig met mijn eerste schilderij om uit te vinden hoe ik alles het beste aan kan pakken met kleur, droogtijd, verdunnen, etc...

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben voor mij :o

Afbeelding
eerste laag verdunt met terpetine..

Afbeelding
begin tweede laag nog iets verdunt.

Afbeelding
tweede laag compleet. Vond hem erg donker maar wel puur van kleur.

Afbeelding
oog neus en halster gedaan. Zie het kleurverschil met de foto hierboven. Is gewoon iets later maar verder niet meer aan geweest..

Afbeelding
lichtnuances opgezet met geel en wit...

Afbeelding
Met wit wordt hij snel roze of niet?

Afbeelding

hier ben ik nu. Heb de hals erbij gepakt. De nuances worden op sommige plekken nog wat milder en andere scherper. Merk dat dit schilderij echt moet groeien, meer als mijn pastels. Misschien om dat ik nog wat aan het zoeken ben?

De achtergrond krijgt nog een laag. Wilde de schets over de achtergrond heen zetten, maar kom gaandeweg toch lijnen tegen die niet helemaal goed lopen/liepen. :o

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:13

leuk hoor

eclair98

Re: [sch][wip] Eros in olieverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:14

Mooi!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:15

Gaaf!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:25

Dank jullie wel. Ik krijg graag tips! :o ;)

Afbeelding

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:33

Ik tekende ook eerst altijd pastels, maar nu ben ik echt verslaafd aan acryl! Het vergt wel wat oefening, maar dan is het echt idd. veel minder kwetsbaar, aaibaar etc. Van acryl vind ik fin dat je snel laagjes over elkaar kunt schilderen waardoor het echt diepte krijgt omdat het snel droogt en dan hoef ik ook niet steeds "kijk uit, afblijven!!!!"tegen de kinderen te roepen. Het is ook snel en makkelijk schoon te maken.

Je hebt al aardig de slag te pakken!! gewoon lekker doordoen! ook experimenteren met kleur. Ik herken er jouw pastelstijl doorheen, met je Vincent van G. lijntjes :+ :+ :+ probeer een eigen stijl te ontwikkelen dat maakt een werk interessant! Komt goed, ik zie uit naar meer werk +:)+ leuk!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:10

Dank je bollebeertje. Leuk dat je mijn stijl herkent.
Vind het erg fijn, maar moet door de kinderen eigenlijk altijd bij lamplicht verfen. Misschien toch op zoek naar een daglicht lamp?

Afbeelding

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:56

Wauw wordt gaaf!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:39

Hij gaat lekker!! Herken ook heel duidelijk jou pastel stijl hierin :j
Vind vooral het stuk boven het oog al lekker veel diepte hebben, maar volgens mij is dat ook het enige stuk wat je al verder hebt uitgewerkt toch? Er zal van mij nog wel iets meer kleur in mogen, vind hem nu heel bruinig. Maar het kan ook door de foto komen dat dat zo lijkt, want bij de close up zag ik wel duidelijk wat geel.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:49

Na een tijdje drogen heb ik vandaag de kwast weer gepakt:

Afbeelding

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:23

Begint meer kleur in te komen, maar vind het nog lastig met Olieverf. Was in het begin met pastel ook voorzichtig met kleur, dus het moet groeien bij mij denk ik. :')

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:19

Wat jammer dat weinig mensen laten weten wat ze van mijn schilderspoging vinden. Ik sta erg open voor commentaar hulp, maar las jullie het mooi vinden mogen jullie dat ook best zeggen hoor :o

Heb vandaag medium en olie binnen gekregen. Nu wilde ik medium gaan gebruiken en de laatste streken olie. Of kan ik in dit stadium beter direct olie gaan gebruiken? Waar ik wat tegenaan loop is dat ik de verf iets te dik vind waardoor fijne lijnen moeilijk gaan.

helaas iets geel zo bij avondlicht..

Afbeelding

Afbeelding

Heb trouwens het jukbeen (lijn onder het oog naar beneden) iets verplaatst. Volgens mij staat het nu beter :??

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:24

Wordt echt mooi! Ik heb er echt geen verstand van en kan t je echt niet nadoen, daarom ook geen tips geven, sorry.. ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 09:49

Dank je wel voor je reactie carmenbrum. Vroeg me al even af of ik enkel mezelf werk bezorgde door het hier te plaatsen of dat mensen het ook waardeerden ;) Je hoeft het echt niet na te kunnen doen om iets zinnigs te zeggen hoor. Als er iets is wat je opvalt als je naar het schilderij kijkt is dat al nuttig voor mij :j

even een foto bij daglicht zodat de kleuren beter zijn:

Afbeelding

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:59

Wow, ik vind je schilderij nu al prachtig!! Zeker als dit de eerste keer met olieverf is. Ben er zelf ook net een beetje mee begonnen en vind het ook erg
lastig om de verf zo te krijgen dat je er ook details mee aan kunt brengen. Jij slaagt daar erg goed in. Echt prachtig. Ben benieuwd naar het resultaat!! Dus graag blijven posten!!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:08

Altijd leuk je werk te zien.
Ik weet niet precies wat ik nou van het schilderij vind :o
Mooi gemaakt, leuk dat je een ander medium heb gekozen. Ik had het alleen graag wat 'spannender' gezien
Qua kleuren, maar ook qua compositie Y;(

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:14

ik vind het echt heel mooi en heb er ook niks aan op te merken ik zou zeggen ga zo door!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:23

Geeft niet hoor Sall! Had je liever meer kleur gezien? Ik denk dat het kleurgebruik op de foto niet echt naar boven komt, zit echt veel kleur in. De achtergrond ben ik nog niet over uit. Heb jij misschien tip kwa achtergrond om het spannender te maken? Verder blijf ik graag bij het realisme dus een vrije interpetatie zit er bij mij momenteel niet in.

Dank je renskesanne. Ik ga ervoor!

Ik merk dat ik bij meer lagen nu meer toe kom aan detail Maris.

Afbeelding
misschien is hier het kleurgebruik beter op te zien:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OEJXBGHD.jpg

Afbeelding

en in het groot:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QKUEC76Q.jpg

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:26

Waaw echt heel gaaf! Bij de eerste foto's dacht ik: ieuw ! :o Maar nu is het echt heel mooi geworden ! Moet je dan allemaal lagen over elkaar schilderen, omdat het begin zo anders is? Sorry, ken er niets van, ik houd het bij tekenen :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:33

Je hebt verschillende manieren van werken met olieverf. Sommige zetten het zo in 1 keer op, sommige maken een ondertekening met Acryl en sommige bouwen het op. Ik heb nu het laatste gedaan. Elke laag probeer ik meer diepte glans en leven te krijgnen.
Weet nog niet of dit mijn manier blijft hoor. Het nadeel is dat het werk lang niet mooi lijkt en je het steeds moet laten drogen. Omdat ik nog vrij onzeker ben is dat wat demotiverend. Maar voor nu doe ik het zo ;)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:34

trisca schreef:
Je hebt verschillende manieren van werken met olieverf. Sommige zetten het zo in 1 keer op, sommige maken een ondertekening met Acryl en sommige bouwen het op. Ik heb nu het laatste gedaan. Elke laag probeer ik meer diepte glans en leven te krijgnen.
Weet nog niet of dit mijn manier blijft hoor. Het nadeel is dat het werk lang niet mooi lijkt en je het steeds moet laten drogen. Omdat ik nog vrij onzeker ben is dat wat demotiverend. Maar voor nu doe ik het zo ;)

je moet niet onzeker zijn ! 't is echt prachtig !

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:09

Wordt steeds mooier. Knap hoor. Ik vind de compositie ook mooi. Over de achtergrond kan ik je geen advies geven, maar denk dat ik het heel rustig zou houden.

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:06

De neus zou je naar mijn smaak nog wat uit mogen werken en de kleur grijs naar het bruin wat zachter over laten lopen, ook de neusvleugel, dus het gedeelte boven de neus wat duidelijker en misschien is meer bovenlip, snoet toont wat klein bij de rest,. wat brutaler met je highlights zijn... ik vind het grappig om te zien dat je ongeveer hetzelfde effect probeert te krijgen met de verf als met je pastel, ook een beetje met de streepjes......heeft ook wel wat hoor. Vooral doorgaan want je bent bijzonder getalenteerd. Zou acryl niet leuk zijn voor jou om te proberen droogt snel waardoor je meer en sneller kunt experimenteren, dat kan je later dan weer in de olieverf of een combi van proberen???

Ik bedoel dat alles niet als kritiek hoor want ik vind het echt gaaf wat je doet!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:42

Ik heb geprobeert al je punten mee te nemen boleertje, dank je voor je commentaar!

De neuslijn zelf geheel veranderd en de neus ook veel aan gedaan.

Kortom, 4 uur prutsen verder.... :')

Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:42

Vind hem erg mooi worden!
Vind alleen je jukbeen iets te scherp (ook even in jou woorden, lijn onder het oog xD).... Of ligt dit aan mij?
Doet me denken aan een of ander scherp voorwerp, alsof er een scherpe rand aan zit.. Snap je wat ik bedoel?