[FOTO] Tips?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Ashii_

[FOTO] Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:16

Hallo allemaal,

In begin oktober heb ik een Canon EOS 1100D aangeschaft om verder te gaan met de fotografie. Ik wil daarom ook klein gaan beginnen met fotoshoots voor mensen bij mij op stal tegen een kleine vergoeding. De eerste 5 mensen kregen de shoot voor niks om wille voor me camera uit te proberen. Nu heb ik al 2 shoots gehad met mensen uit de eerste 5. Bij een shoot was bij bokker Sammy1 met haar mooie bonte ruin Baileys. Het weer was best slecht van mistig tot regenachtig wat ik zeer jammer vond. Dit zijn de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In haar topic: [ITP] met mijn mooie bonte fotoshoot
zie je nog andere foto's die ik licht heb bewerkt.

Dan mijn 2de shoot was met Amber en haar pony Woody en kleine zusje Carmen.
Deze keer zat het weer dik mee en hadden we volop zon! Dit zijn de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben druk op zoek naar tips wat ik kan doen met mijn instellingen in de camera en de mogelijkheden! Wil graag ermee verder. Zodra ik werk heb wil ik ook een cursus fotografie gaan doen en verder uitbreiden met betere objectieven.
Zijn er tips?! Graag laat ze horen!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 29-11-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:18

De foto's met zwart op de achtergrond vind ik slecht bewerkt :o
Verder zou je er op kunnen letten dat je de foto's recht neemt en geen stukjes afzaagt :) Zoals bijvoorbeeld te zien op foto 4 (of het moet opzet zijn natuurlijk ;) )

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:22

Mandy517 schreef:
De foto's met zwart op de achtergrond vind ik slecht bewerkt :o
Verder zou je er op kunnen letten dat je de foto's recht neemt en geen stukjes afzaagt :) Zoals bijvoorbeeld te zien op foto 4 (of het moet opzet zijn natuurlijk ;) )

ja de zwarte achtergrond foto's ben ik inderdaad mee bezig. Heb van bokker S_uus tips gekregen over de instellingen van de camera om ze zo te maken zoals zij het heeft en ga dit ook snel uitproberen! Ja bij foto 4 heb ik inderdaad een stuk eraf gehaald omdat daar iemand liep met een hond hihi

Mandy517

Re: Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:27

Ik bedoelde dat er een stukje mist van de cap. en de foto zelf is scheef, paard 'duikt' de grond in (weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen :=)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:28

Leuk dat je op pad gaat met je nieuwe camera. Ik vindt geen van de foto's nog 'fotoshoot' waardig.
Het zijn meer nog kiekjes en de bewerkingen zijn ook niet echt secuur gedaan.

Dat wordt nog wel wat meer oefenen ;-)

Een paar tips:
- ga eens spelen met dieptescherpte
- Kijk waar de zon vandaan komt en hoe deze het mooiste op het paard valt
(bijvoorbeeld de schaduw op de neus op de een na laatste foto is jammer)
- Let op je kaders zoals Mandy hierboven al zegt. en dat de foto's recht zijn.
- En op de achtergrond, zo zou kunnen proberen een treinstel achter het paard te kunnen voorkomen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:36

Mandy517 schreef:
Ik bedoelde dat er een stukje mist van de cap. en de foto zelf is scheef, paard 'duikt' de grond in (weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen :=)

Oh zo bedoel je haha. Het lijkt inderdaad dat het paard weg duikt. Foto is recht genomen. Ze rijdt hier op het veldje achter de manege. Dit gedeelte is verhoogd zeg maar, daar waar de rand is op de foto is zeg maar een klein bergje.. had eigenlijk de foto anders moeten nemen. Morgen zoek ik een foto waar een pony dit bergje op springt

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:04

Kaaaren schreef:
Leuk dat je op pad gaat met je nieuwe camera. Ik vindt geen van de foto's nog 'fotoshoot' waardig.
Het zijn meer nog kiekjes en de bewerkingen zijn ook niet echt secuur gedaan.

Dat wordt nog wel wat meer oefenen ;-)

Een paar tips:
- ga eens spelen met dieptescherpte
- Kijk waar de zon vandaan komt en hoe deze het mooiste op het paard valt
(bijvoorbeeld de schaduw op de neus op de een na laatste foto is jammer)
- Let op je kaders zoals Mandy hierboven al zegt. en dat de foto's recht zijn.
- En op de achtergrond, zo zou kunnen proberen een treinstel achter het paard te kunnen voorkomen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

- Welke instellingen kan ik hiervoor mee spelen dan bij de dieptescherpte? Dit vind ik nog niet namelijk :o
- Hoe kan ik een pony/paard dan beter staan? De zon op die zwart/wit foto kwam namelijk van links (op de foto)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:18

Foto 1
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770033.jpg
Ik vind de bewerking hiervan echt verschrikkelijk. Zowel de achtergrond als het net niet weggewerkte touw.
Wat je kan doen is het dier voor / half in een donkere plek zetten zoals een stal of een schuur, en dan de foto maken. Dan krijg je dit effect zonder photoshop, en is het veel mooier.

Foto 2
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770031.jpg
Jammer van de hand van degene die het paard vasthoud.

Foto 3
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770030.jpg
Kijk volgende keer eens of je het paard z'n oortjes naar voren kan laten doen, dan straalt de foto veel meer uit.

Foto 4
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770028.jpg
Probeer eens of je de weg eruit kan bewerken, dan heeft de foto veel meer uitstraling. Ook is het handig om je ruiters wat tips te geven (in dit geval: schouders naar achteren) zodat ze echt netjes op hun paard zitten.

Foto 5
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770027.jpg
Ik vind de hele foto een beetje plomp overkomen. Het is een zitmoment met een bolle rug, waardoor de ruiter er niet bepaald voordelig opstaat. Ook jammer dat je een stukje van de cap mist en dat de achtergrond zo rommelig is.

Citaat:

De foto's die je licht bewerkt hebt vind ik niet zo licht bewerkt. Je hebt heel duidelijk met het contrast & verzadiging van de kleuren zitten uitproberen, waardoor de foto's bijna nep zijn.
Qua foto's zelf vind ik in dat topic de 3de wel heel leuk.

Foto 1
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770035.jpg
Opzicht een leuke foto. Had je ze andersom om laten stellen (kleine zusje, Amber, Woody), dan had iedereen zon in z'n gezicht gehad, en had Amber niet in de schaduw van het hoofd van haar pony gestaan.

Foto 2
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770036.jpg
Hele mooie foto, jammer van de 'glare' in het midden

Foto 3
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770038.jpg
Leuke foto! Je zou eventueel de ketting er nog af kunnen bewerken.

Foto 4
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770039.jpg
Hier weer dezelfde reactie als bij de aller eerste foto: de bewerking is echt heel lelijk.

Als ik jou was zou ik voorlopig nog geen geld vragen voor je foto's. Je rijfoto's zijn niet scherp, de foto van de pony met de 2 meisjes ook niet. Ik vind het nog geen fotoshoot waardige fotos, het zijn leuke plaatjes, maar niets wat iemand met een compact cameratje niet kan maken.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:33

Vjestagirl schreef:
Foto 1
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770033.jpg
Ik vind de bewerking hiervan echt verschrikkelijk. Zowel de achtergrond als het net niet weggewerkte touw.
Wat je kan doen is het dier voor / half in een donkere plek zetten zoals een stal of een schuur, en dan de foto maken. Dan krijg je dit effect zonder photoshop, en is het veel mooier.

Foto 2
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770031.jpg
Jammer van de hand van degene die het paard vasthoud.

Foto 3
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770030.jpg
Kijk volgende keer eens of je het paard z'n oortjes naar voren kan laten doen, dan straalt de foto veel meer uit.

Foto 4
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770028.jpg
Probeer eens of je de weg eruit kan bewerken, dan heeft de foto veel meer uitstraling. Ook is het handig om je ruiters wat tips te geven (in dit geval: schouders naar achteren) zodat ze echt netjes op hun paard zitten.

Foto 5
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770027.jpg
Ik vind de hele foto een beetje plomp overkomen. Het is een zitmoment met een bolle rug, waardoor de ruiter er niet bepaald voordelig opstaat. Ook jammer dat je een stukje van de cap mist en dat de achtergrond zo rommelig is.

Citaat:

De foto's die je licht bewerkt hebt vind ik niet zo licht bewerkt. Je hebt heel duidelijk met het contrast & verzadiging van de kleuren zitten uitproberen, waardoor de foto's bijna nep zijn.
Qua foto's zelf vind ik in dat topic de 3de wel heel leuk.

Foto 1
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770035.jpg
Opzicht een leuke foto. Had je ze andersom om laten stellen (kleine zusje, Amber, Woody), dan had iedereen zon in z'n gezicht gehad, en had Amber niet in de schaduw van het hoofd van haar pony gestaan.

Foto 2
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770036.jpg
Hele mooie foto, jammer van de 'glare' in het midden

Foto 3
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770038.jpg
Leuke foto! Je zou eventueel de ketting er nog af kunnen bewerken.

Foto 4
http://pic100.picturetrail.com/VOL743/1 ... 770039.jpg
Hier weer dezelfde reactie als bij de aller eerste foto: de bewerking is echt heel lelijk.

Als ik jou was zou ik voorlopig nog geen geld vragen voor je foto's. Je rijfoto's zijn niet scherp, de foto van de pony met de 2 meisjes ook niet. Ik vind het nog geen fotoshoot waardige fotos, het zijn leuke plaatjes, maar niets wat iemand met een compact cameratje niet kan maken.

bedankt voor de tips. Met de bewerking van de zwarte achtergrond foto's ben ik mee bezig maar krijg het nog niet echt gedaan. Krijg hierbij hulp van een andere bokker die ook fotografeert met een Canon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:40

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:08

Ik wil even iets kwijt mensen, me foto's worden hier alleen afgekraakt en voel me hierdoor een beetje de grond door in geboord :( ik vroeg om tips ja die krijg ik ook maar lijkt net of me foto's oerlelijk zijn alleen omdat ik in het topic heb gezet dat ik met shoots wil beginnen.. iedereen is toch ergens begonnen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:12

_Ashii_ schreef:
Ik wil even iets kwijt mensen, me foto's worden hier alleen afgekraakt en voel me hierdoor een beetje de grond door in geboord :( ik vroeg om tips ja die krijg ik ook maar lijkt net of me foto's oerlelijk zijn alleen omdat ik in het topic heb gezet dat ik met shoots wil beginnen.. iedereen is toch ergens begonnen?

Ik probeer je ook tips te geven waar je op kan letten. Belichting, schaduwen, compositie, achtergrond etc. zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je met shoots wil beginnen. Probeer het niet te zwaar op te nemen, het is logisch dat er gereageerd wordt op dingen die je nog kan verbeteren. Als we alleen maar zouden zeggen hoe geweldig ze zijn heb je er niets aan toch?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:46

Vjestagirl schreef:
_Ashii_ schreef:

Ik probeer je ook tips te geven waar je op kan letten. Belichting, schaduwen, compositie, achtergrond etc. zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je met shoots wil beginnen. Probeer het niet te zwaar op te nemen, het is logisch dat er gereageerd wordt op dingen die je nog kan verbeteren. Als we alleen maar zouden zeggen hoe geweldig ze zijn heb je er niets aan toch?

Nee dat snap ik daarom heb ik dit topic ook aangemaakt maar het lijkt net alleen omdat ik het woord fotoshoot erin heb dat het zwaarder wordt beoordeeld. Zo voelt het

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:52

Dat kan deels kloppen. Als jij verteld dat je fotoshoots tegen betaling wil gaan doen, dan wordt er wat kritischer gekeken dan als je zegt dat je voor de lol wat foto's van je stalgenootje hebt gemaakt. Waarom? Omdat er heel veel mensen zijn die fotoshoots aanbieden van minderwaardige kwaliteit. Dat is iets wat op bokt heel veel mensen voor het hoofd stoot.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:00

Vjestagirl schreef:
Dat kan deels kloppen. Als jij verteld dat je fotoshoots tegen betaling wil gaan doen, dan wordt er wat kritischer gekeken dan als je zegt dat je voor de lol wat foto's van je stalgenootje hebt gemaakt. Waarom? Omdat er heel veel mensen zijn die fotoshoots aanbieden van minderwaardige kwaliteit. Dat is iets wat op bokt heel veel mensen voor het hoofd stoot.

ja en daarom ergerde ik me een beetje want ik wil me verbeteren

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:10

Met welke stand zijn deze foto's genomen? De automatische of een (deels) manuele?

De kleuren komen bij mij bij de meeste foto's ook erg flets over. Deze kunnen in mijn ogen levendiger zonder te bewerken en nep over te komen. Probeer eens wat met je instellingen te spelen.

Oefen op stilstaande dingen (bewegende mag ook, stilstaand is gemakkelijker vind ik), neem een foto, pas een instelling (of meerdere aan) en kijk wat dit doet.
Als je hierbij ook nog eens wat boeken/informatie gaat lezen ga je ineens een heel stuk vooruit gaan en je spiegelreflex optimaal gebruiken.

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:24

je foto's zien er erg dof uit, misschien kan iemand je leren bewerken (?)
ook bij de 'blackfoto's' heb je de randen niet mooi bewerkt, die heb je meer wazig gemaakt.
En misschien kun je je logo nog wat aanpassen en niet midden in de foto zetten

Hoop dat je er wat meer kunt :)

*zou eerlijk gezegd nog niet met shoots voor geld gaan beginnen,
maar dat is natuurlijk je eigen keuze :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:43

Zoek je toevallig nog een paard om mee te oefenen waarbij je tevens gelijk geholpen kan worden?
Verstand van fotografie (qua compositie etc), niet ver van jou vandaan...
Ik ken tevens je broer zie ik net... toevallig.

Kan verder niks inbrengen na het commentaar van Vjestagirl.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:54

Heb zelf niks met foto's maken en bewerken, maar ik vind ze wat onscherp en je logo staat midden in het plaatje, dat zou ik toch wat kleiner maken en in een hoekje zetten ofzo

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:12

tesseke schreef:
Met welke stand zijn deze foto's genomen? De automatische of een (deels) manuele?

De kleuren komen bij mij bij de meeste foto's ook erg flets over. Deze kunnen in mijn ogen levendiger zonder te bewerken en nep over te komen. Probeer eens wat met je instellingen te spelen.

Oefen op stilstaande dingen (bewegende mag ook, stilstaand is gemakkelijker vind ik), neem een foto, pas een instelling (of meerdere aan) en kijk wat dit doet.
Als je hierbij ook nog eens wat boeken/informatie gaat lezen ga je ineens een heel stuk vooruit gaan en je spiegelreflex optimaal gebruiken.

de portret foto's heb ik vooral met de Close up stand, Portret stand gemaakt en de rijfoto's met de sportstand.
Ok zal er op gaan letten. Thanks!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:13

elles9 schreef:
je foto's zien er erg dof uit, misschien kan iemand je leren bewerken (?)
ook bij de 'blackfoto's' heb je de randen niet mooi bewerkt, die heb je meer wazig gemaakt.
En misschien kun je je logo nog wat aanpassen en niet midden in de foto zetten

Hoop dat je er wat meer kunt :)

*zou eerlijk gezegd nog niet met shoots voor geld gaan beginnen,
maar dat is natuurlijk je eigen keuze :)

Doe dit ook nog echt meteen voor bakken vol geld haha
Ja de black foto's heb ik gemaakt via paint en dan via photofiltre maar ben er al mee bezig zoals eerder aan gegeven :)

ik PB je even zie net dat je me broer kent

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:18

_Ashii_ schreef:
Vjestagirl schreef:

ja en daarom ergerde ik me een beetje want ik wil me verbeteren

Als je wilt verbeteren bedank je vjestagirl op je blote knietjes bij wijze van spreken, en ga je niet zeggen dat je voelt dat afgekraakt wordt.
Ze geeft namelijk héle goede tips, en logisch dat je nog niet hoort dat ze goed en leuk zijn, want dat zijn ze nog niet :)
Kan het wel worden, als je je niet aangevallen voelt maar het als goede tips ziet.

Ik vind persoonlijk je logo te groot en een beetje te 'kinderlijk'. Ik zal hem sowieso wat kleiner maken en in één hoek doen, en niet op allemaal plekken op de foto :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:24

Het boek paardenfotografie van Femke Puijman vind ik ook erg goed.
Staan veel tips in, ook de basis welke instellingen, welke lens gebruiken enzo.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:41

je mag als je wilt ook op rachelle en haar pony gaan oefenen en natuurlijk met het mooiere weer met baileys,en straks ook op de merrie epona hihi ben heel blij me je foto s.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:37

sammy1 schreef:
je mag als je wilt ook op rachelle en haar pony gaan oefenen en natuurlijk met het mooiere weer met baileys,en straks ook op de merrie epona hihi ben heel blij me je foto s.

Ik pb je even