Tekenen wil gewoon niet lukken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Tekenen wil gewoon niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:39

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij eens verder kunnen helpen.

Het tekenen/schetsen van de paarden (wat ik nu nog eigenlijk teken haha) lukt altijd erg goed! Wel alleen nog na tekenen, zo uit het hoofd lukt nog niet bepaald haha. Alleen ik kom gewoon niet verder met het "inkleuren" van de paarden.
Heb al honderd youtube filmpjes zitten kijken hoe mensen het nu doen, mijn ergste en grootste ramp heb ik wel overwonnen (manen tekenen) dat lukt nu "redelijk". Nog niet zoals ik wil, maar t begin is er. De vacht wil alleen gewoon echt niet lukken, zeker het contrast er in krijgen en toch vloeiende overgangen.

Dit zijn wat schetsen:
Afbeelding

Schets met manen:
Afbeelding
(Edit: hier een beetje meer manen http://img823.imageshack.us/img823/5416 ... rmanen.jpg )

Met deze ben ik nu bezig:
Schets
Afbeelding

Oor:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet, lukt het echt echt niet. Wie kan mij tips geven?
Goed filmpje waar je het duidelijk ziet of een tutorial?

Anoniem

Re: Tekenen wil gewoon niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:54

Je bent toch al goed op weg? Ik zou je aanraden om ander papier te kopen. Printerpapier is waardeloos om op te tekenen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:56

euhm nou volgens mij ben je echt al op de goede weg...ziet er goed uit! misschien ben je er TE gefocused op dat het daardoor niet lukt?

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:56

Ik vind het netjes hoor! Je bent inderdaad al goed op weg :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:00

Ik krijg alleen de vacht gewoon niet zoals ik m graag wil, geen structuur, geen contrast (goed contrast dan) en ik vind dit oor bijvoorbeeld erg vertekend worden door de kleuren.

Afbeelding
Dit is trouwens de foto waar ik de laatste van nagetekend heb.

Dit is inderdaad printerpapier, ik heb wel teken papier van "van eyck". Daar kan ik alleen dus helemaal niet mee overweg, vind het te "ruw" tekenen zeg maar waardoor alles juist heel soft wordt. Hmm, klinkt raar.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:01

als je nu eerst eens de basis inkleurt, dat je daarna er over heen kan door bv haartjes/schaduw etc te tekenen?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:03

dito schreef:
als je nu eerst eens de basis inkleurt, dat je daarna er over heen kan door bv haartjes/schaduw etc te tekenen?

Dus eerst alles licht in kleuren, dan de donkerdere "schaduw" stukken er op? Hoe doe je dan de lichtere stukken gewoon weg gummen? :)

Ik ga eens even proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:08

Je moet gewoon veel proberen. Je vindt dan vanzelf uit wat voor jou goed werkt. Er is niet één goede manier. Iedereen doet het anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:08

Vooral veel proberen, het is niet erg als het niet 100% lijkt, ook 'durven' tekenen zeg maar, gooi er gerust eens een laag teveel op. Je krijgt er vanzelf feeling voor :)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:15

je gaat in zwart-wit tekenen?
kopieer de foto eens in zwart-wit en dan gewoon tekenen wat je ziet ;)

ik vind dat je goed op weg bent.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:19

wow die schets is wel heel gaaf. je hoeft in principe niks te gummen maar je maakt later stukken donkerder

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:21

liss schreef:
je gaat in zwart-wit tekenen?
kopieer de foto eens in zwart-wit en dan gewoon tekenen wat je ziet ;)

ik vind dat je goed op weg bent.

:)*

Ik teken van de laptop, dus makkelijk om te zetten in zwart wit! Das een goeie, dankjewel!!

Misschien inderdaad maar gewoon meer proberen en durven, ik durf niet verder omdat ik bang ben te verpesten. Anderzijds leer je natuurlijk ook niets dan.

Dank jullie wel!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:35

Wauw, jouw schetsen zijn echt heel mooi!! en die manen lijken echt heel echt! en zo te zien heb je al heel veel tips van anderen hoe je de vacht kan tekenen, dus het wordt vast heel mooi!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:57

Print papier is inderdaad prut om op te tekenen. Je papier is snel verzadigd en met gummen gum je het zo stuk.
Je hebt ook fijnkorrelig tekenpapier. Heel glad papier is Canson Bristol. Vind ik ietsjes te glad, heb liever wel een klein beetje korrel (zoals Mi Teintes bijvoorbeeld).

Maar je bent al hartstikke goed op weg! Hoe cliché het ook klinkt; oefenen oefenen oefenen. Koop een schetsboek en ga elke keer als je zin hebt manen tekenen. Laat de rest van het paard weg en probeer gewoon alleen op de haren te focussen.
Maar nogmaals, het ziet er al hartstikke goed uit :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:22

Ik begrijp je titel namelijk niet echt? :+
Je bent super op weg :')

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:46

ik las eerst je titel en toen keek ik gelijk de plaatjes en toen dacht ik echt: 'wat is het probleem? :+ ' ik vind het namelijk heel mooi. alle schetsen zijn mooi en goed in verhouding. dit is al een hele goede basis. ook vind ik de manen al heel goed en het oor ziet er ook prima uit. zoals al gezegd is printerpapier niet ideaal. misschien kan je nog wat meer op schaduw en contrast letten, maar verder heb ik geen tips.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:06

Uhm, zijn de eerste paar 'schetsen' niet gewoon namaaksels van een aantal bestaande Lineart werken van mensen op Deviantart? Ik herken merendeel.

http://inprint.deviantart.com/art/rolli ... 7254&qo=20

http://shewolff.deviantart.com/gallery/9479910#/d1h9349

http://helium-muffin-girl.deviantart.co ... -129559746

http://xxkincadesvanityxx.deviantart.co ... -254388210

http://tnienjaa.deviantart.com/art/Hors ... 7254&qo=45

Wellicht een kleine tip, maar noem het geen schetsen als je ze niet zelf geschetst hebt. Staat niet zo netjes.

Ben benieuwd hoe je laatste werk verloopt. :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:08

ts zet neer in haar beginpost dat het natekenen wel lukt, deze heeft ze wrs nagetekend van hetgeen jij hierboven laat zien

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:34

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe je de line arts maakt? Die zien er namelijk keurig uit. Bijna té keurig, want in principe komt het tekenen van een line art en daarna de inkleuring op hetzelfde neer, namelijk: Leren kijken, en kijk wat je ziet. Wáár is het licht en wáár is het donker op de tekening? (en in het geval van de line art, waar loopt de halslijn, hoe is de verhouding van het hoofd mbt de hals en de romp) Daar begin je mee. Dus ik begrijp de verwarring van de andere posters wel een beetje. Want de line arts zijn spot on, en bij het inkleuren zie je ineens dat je heel voorzichtig wordt en niet meer kan 'kijken' wat waar zit en hoe het dan zit. Hiermee wil ik niet zeggen dat je nooit of te nimmer verhoudingen over mag nemen (soms is dat erg handig om even te kijken hoe dingen nu zitten en of je op de goede weg bent) maar je leert er verder vrij weinig van. En als je dan vervolgens de tekening model wilt geven door de schaduwen en highlights erin te zetten kom je in de problemen. Want die kun je niet 1 op 1 overnemen.

Maargoed, ik weet natuurlijk niet of je de line arts hebt overgenomen of niet. Als je ze wel gewoon hebt nagetekend zonder de verhoudingen over te nemen dan kun je die techniek ook gebruiken voor het inkleuren. Het is echt een kwestie van kijken, experimenteren, hoe donker moet iets worden, waar zitten de schaduwen dan precies. En hoe loopt de vorm van een oor of neus? Hetzelfde wanneer je bij het maken van de line art kijkt hoe de verhoudingen zitten. En dan belanden er eerst maar 5 probeersels in de prullenbak (ik kan me niet voorstellen dat al je schetsen van de belijning wel in 1 keer goed gingen?), vooral niet voorzichtig worden, wat maakt het uit als er even iets mis gaat? Daar leer je van want dan moet je uit gaan zoeken hoe het wel beter kan.

Overigens vind ik bijv. dit een heel fijn boek om meer over schaduw en licht en het inkleuren van dingen te leren: http://www.bol.com/nl/p/licht-en-schadu ... 4010296341
heb het al tijden in mn kast staan en pak het soms nog wel eens om er weer even in te kijken.

dito schreef:
ts zet neer in haar beginpost dat het natekenen wel lukt, deze heeft ze wrs nagetekend van hetgeen jij hierboven laat zien

Ja maar dit heeft dan niks met natekenen te maken. Je tekent namelijk geen paard/foto na maar de tekening van iemand anders. Dat heet kopiëren niet natekenen en in het ergste geval is het zelfs plagiaat.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 11:27

Ik heb inderdaad deze gewoon nagetekend, om te oefenen. Juist van "tekeningen" om te zien waar mensen de lijnen en zo neer zetten, alleen de laatste is van een foto getekend.

Als het plagiaat is, prima dan haal ik ze er direct af (dat is mijn bedoeling namelijk helemaal niet, maar ik vond het juist wel fijn om zo te oefenen en kijken hoe lijnen gezet worden in een tekening). Ik heb ook nergens vermeld dat ik ze zo uit mijn hoofd getekend heb, juist dat dat niet lukt. Ik heb ze wel gewoon echt nagetekend (dus niet over getrokken oid).

Een foto in zwart wit zetten (wat hier ook een tip was) werkt een stuk fijner/gemakkelijker, omdat ik dan zie wat lichter of juist donkerder is.

Maar hoe noem je het dan? Als ik het geen schetsen mag noemen? Geloof dat ik wel eerlijk geweest ben om te zeggen dat ik ze nagetekend heb en niet als mijn werk beschouw. Ja het zijn mijn tekeningen, maar niet mijn eigen dingen zeg maar.

Deze tekeningen gingen inderdaad ook niet in één keer goed, verre van zelfs. :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:29

maar iedereen die begint met tekenen tekent toch wel eens iets na van een ander....dat het dan gelijk plagiaat wordt genoemd gaat wel ver vind ik (niet dat jij dat benoemt hoor eliine) maar gewoon uit nieuwsgierigheid

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:31

Nee precies ik bedoel ook niet dat TS plagiaat pleegt hoor! Ik zei ook, in het ergste geval ;) Maar stel ik schilder een werk van Van Gogh exact na en ik maak dat werk openbaar. Dan kan de familie van meneer Van Gogh mij daar absoluut flink voor aanklagen. Je moest eens weten hoeveel mensen er al niet flink op kosten zijn gejaagd door het natekenen van een Disneyfiguur ;) Dan kun je nog honderd keer zeggen dat je het deed om te oefenen, je kopieert iets van iemand anders. En zodra je dat werk openbaar maakt kan dat onder plagiaat vallen. Laat je het gewoon thuis op je tekentafel liggen is er uiteraard geen enkel probleem. Het wordt pas echt vervelend als je het werk voor commerciële doeleinden wilt gebruiken.

Maargoed ik dwaal wat af :) Heel goed dat je het zelf tekent, maar ik zou ook meer van foto's gaan tekenen, en de line arts van andere mensen er wellicht ter referentie naast houden :j En misschien eens proberen niet al een hele line art uit te werken maar direct te gaan kijken hoe de verhoudingen e.d. in totaal in elkaar zitten. Probeer als oefening bijv. eens om je tekening vanaf het begin in vlakken op te zetten ipv lijnen. Leer je ook heel veel van als je beter wilt worden in het 'inkleuren' :j

Oja en nog een leuke oefening wellicht, draai de referentie foto op zn kop. Dus echt ondersteboven. Op die manier MOET je namelijk wel naar de vlakverdeling kijken omdat je geen referentie meer hebt van waar de oren de neus en het oog zit. Het wordt als het ware een beetje abstract. Klinkt misschien heel raar, maar daardoor ga je echt focussen op de kleur/vlakverdeling in een foto, ipv kijken waar de neus en de ogen moeten komen. Het is echt heel leuk om te doen kan ik je zeggen :)) Op school deden we het met portretten van mensen, maar met een paard kan het ook :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:27

dank je wel voor je uitleg eliine :)

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:07

woooww, ik vind je schetsen echt mooi ! 't lijkt net alsof het gewoon een plaatje van internet is !
hahaha, maarre, het inkleuren vind ik ook goed gaan hoor. misschien gewoon door blijven tekenen tot je het hele resultaat voor ogen hebt?
meestal wordt dat mooier, dan dat je op elk dingetje specifiek gaat letten, snap je ?
succes !

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:08

eerlijk gezegd snap ik je titel niet helemaal of ligt dat aan mij?
ik vind je tekeningen echt heel erg mooi!

hoe ik een vacht altijd doe is allemaal kleine streepjes zetten en dan een klein beetje uitvegen zodat je nog wel ziet hoe de haarrichting is. misschien lukt dat?