[TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

NieuweNaam

[TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:54

Hieronder zijn drie karaktertekeningen te zien die wij in opdracht hebben gemaakt.

De tekeningen zijn gemaakt met kleurpotlood op dik papier: 300 grams, 50x70cm. Het tekenproces duurt ongeveer één week per tekening.

Wij zijn nog vollop aan het leren en streven naar tekeningen van hoge kwaliteit waar zowel wij als de aanvrager zich goed bij voelen. Het karakter van het dier moet voor ons en de aanvrager direct zichtbaar zijn. Daarom vindt er alleen afname plaats als de aanvrager 100% tevreden is over de tekening.

Tekening 1
Afbeelding

Tekening 2
Afbeelding

Tekening 3
Afbeelding

Voor een detailweergave van de tekeningen kan je terecht op onze website.

De tekeningen zijn gemaakt aan de hand van een serie foto's. Deze foto's maken wij zelf zodat wij een zo goed mogelijk beeld krijgen van het karakter van het dier. Zowel de foto’s als het computerbeeldscherm waarmee wij werken zijn op kleur gekalibreerd. Zo proberen wij een zo natuurgetrouwe tekening te krijgen.
Laatst bijgewerkt door NieuweNaam op 19-07-12 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:58

Damn.. Heb nog nooit zo'n mooie en natuurgetrouwe tekeningen gezien met zó veel karakter en zo'n sprekende ogen. Echt prachtig :)

nenahdm

Re: [TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:01

Djezes christ. Het is eigenlijk veel té echt.. vind ik. Technisch is het gewoon 100%, qua gevoel vind ik het minder :\ Maar het is echt prachtig en toch wel heel sprekend!

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 01:14

Ik moest toch even goed kijken om te zien of het nou foto's of tekeningen waren _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:53

Zo, jeetje! Op sommige stukken is het echt net een foto! Enorm mooi hoor!

Wel moet ik zeggen dat ik de commerciële sfeer van je post een beetje jammer vind. Ook is het zo dat een account op bokt persoonlijk is en niet gedeeld mag worden met anderen. Daarnaast mag je alleen eigen werk plaatsen op [UK]

Omdat je het in je openingspost hebt over 'wij' rammelt daar ergens wat.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:36

jeetje het lijken net foto's!
ik heb naar elke tekening zo lang zitten kijken maar er is gewoon niets te vinden wat niet klopt.
vooral de ogen en manen vind ik geweldig knap gemaakt!

waarmee is het getekend eigenlijk?

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:54

Je noemt je post "karaktertekeningen" maar dat is nou net wat ik niet helemaal terug zie. Ik vind het commercieel handig, maar onpersoonlijk werk. Technisch héél goed, héél knap, ik wéét hoe moeilijk dat is, maar ik mis JUIST nou net het stukje "karakter". Technisch zit elk haartje adembenemend knap op z'n plaats, maar qua uitstraling loop ik er niet warm voor. Ik snap dat opdrachtgevers die dit willen hier lyrisch over zijn, maar het heeft voor mij geen 'bite' die het ECHT afmaakt. Als je een foto wilt, neem dan een foto. Als je een tekening wilt, maak het dan natuurgetrouw maar laat het wel een "kunstwerk" zijn wat zich, al is het maar door kleine dingen, echt onderscheid van een foto!

Verder, wat wil je eigenlijk zeggen met je post? Reclame maken voor "wij"? Wie zijn "wij"? Koninklijk meervoud? We zetten hier op UK vaak juist werk op persoonlijke basis, voor tips en commentaar etc., vaak ook "work in progress" (WIP) zodat je onderweg naar het eindresultaat tips kunt krijgen. Commerciele advertenties voor je werk kunnen elders.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:57

Heel erg mooi, dat is pas fotorealistisch zeg :oo :=

Alleen of ik er veel geld voor over zou hebben... Ik bedoel, het is echt prachtig, maar juist omdat het zo is zou ik eerder zo iets hebben dat ik net zo goed een foto af kan laten drukken :P
Zo vanaf een afstand zou ik denk ik niet zien of het een foto of tekening is, dan is dat "speciale" van een tekening er een beetje af.

Jammer van het commerciële in de OP en je mag, zoals eerder genoemd, alleen eigen werk plaatsen.

Ik zie dat licorne me voor is, precies wat ik bedoel!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:07

eens met bovenstaande, maar laten we eerlijk zijn. dit is écht onwijs knap gedaan... +:)+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:10

xJolijn schreef:
Heel erg mooi, dat is pas fotorealistisch zeg :oo :=

Alleen of ik er veel geld voor over zou hebben... Ik bedoel, het is echt prachtig, maar juist omdat het zo is zou ik eerder zo iets hebben dat ik net zo goed een foto af kan laten drukken :P
Zo vanaf een afstand zou ik denk ik niet zien of het een foto of tekening is, dan is dat "speciale" van een tekening er een beetje af.

Jammer van het commerciële in de OP en je mag, zoals eerder genoemd, alleen eigen werk plaatsen.

Ik zie dat licorne me voor is, precies wat ik bedoel!

Nou dat is precies het gevoel dat ik er ook bij kreeg. Het is zo fotorealistisch dat je het idee hebt naar een foto te kijken ipv een getekend werk. Juist het karakter lijkt te ontbreken inderdaad. Ze zijn zo, clean..

edit: uiteraard is het enorm knap als je dit zo uit de vrije hand kan :j natuurlijk! Laat daar geen twijfel over bestaan. Maar toch mis ik iets

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:15

Wauw dacht even dat het foto's waren maar ze zijn getekend net echt prachtig <3 _/-\o_

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:16

hahah, bij de eerst die ik zag dacht ik, oh die heeft ze na getekend, kijk ik goed,. hey joh dat is een tekening.

super mooi gedaan

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:17

Zeker weten dat het geen foto's zijn? Vooral die van de kat..
Heb met mijn neus op het beeldscherm gezeten wat t nou was
1 woord: prachtig

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:37

licorne schreef:
Je noemt je post "karaktertekeningen" maar dat is nou net wat ik niet helemaal terug zie. Ik vind het commercieel handig, maar onpersoonlijk werk. Technisch héél goed, héél knap, ik wéét hoe moeilijk dat is, maar ik mis JUIST nou net het stukje "karakter". Technisch zit elk haartje adembenemend knap op z'n plaats, maar qua uitstraling loop ik er niet warm voor. Ik snap dat opdrachtgevers die dit willen hier lyrisch over zijn, maar het heeft voor mij geen 'bite' die het ECHT afmaakt. Als je een foto wilt, neem dan een foto. Als je een tekening wilt, maak het dan natuurgetrouw maar laat het wel een "kunstwerk" zijn wat zich, al is het maar door kleine dingen, echt onderscheid van een foto!

Verder, wat wil je eigenlijk zeggen met je post? Reclame maken voor "wij"? Wie zijn "wij"? Koninklijk meervoud? We zetten hier op UK vaak juist werk op persoonlijke basis, voor tips en commentaar etc., vaak ook "work in progress" (WIP) zodat je onderweg naar het eindresultaat tips kunt krijgen. Commerciele advertenties voor je werk kunnen elders.

Helemaal mee eens :j Technisch heel knap, maar ik word er niet warm van.

Even in het profiel gespiekt, 't gaat dus om twee broers, één die fotografeert en één die tekent. Leuk, zo'n samenwerking! Maar van de commerciële toon krijg ik toch een klein beetje de kriebels :=

Het is knap dat je het kan, 't is inderdaad iets waar veel tekenaars naar streven. Ik ben ervan overtuigd dat deze tekeningen 100% lijken op de foto, maar ik mis echt het artistieke.. :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:10

Wow, ik dacht dat het foto's waren :oo
Geweldig !

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:57

Bedankt voor alle reacties en feedback.

Ik kan me voorstellen dat de ''wij'' in de post wat verwarrend is. Joris is degene die de tekeningen maakt en ik (Michael) zorg voor de foto's waarvan getekend wordt. Wij hebben zelf jaren lang op paardrijden gezeten. Zo'n 10 jaar geleden is mijn broer Joris begonnen met het tekenen van paarden op de manege waar wij zaten. In de tussenliggende periode zijn hier en daar nog een paar tekeningen gemaakt. Maar pas de laatste paar maanden heeft mijn broer het tekenen weer serieus opgepakt. Een samenwerking tussen broers... vandaar de ''wij''....

Voor mij had de post geen commerciële intenties, ik wilde gewoon het werk delen wat wij maken en het verhaal zo duidelijk mogelijk neerzetten. Misschien heb ik het wat te klinisch opgeschreven :o Ik wilde alvast de meest gangbare vragen die bij mensen opkomen beantwoorden... Voor mij ging het er juist om het werk te delen zodat wij weten wat mensen er wel of niet mooi aan vinden. En zodat we wat van de feedback kunnen leren.

Dus graag meer reacties op wat jullie van de tekeningen vinden...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:59

Ik vind het preachtig gedaan!
En we hebben er dus twee mannen bij op Bokt. :oo

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:04

Chaos schreef:
En we hebben er dus twee mannen bij op Bokt. :oo

Hahaha, ja shocking he? :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:09

licorne schreef:

Helemaal mee eens, ik mis juist vaak karakter bij zulke fotorealistische werken :) karakter wat je in een tekening kunt toevoegen, wat een foto kan missen. Wat niet weg neemt dat het ontzettend knap is, technisch gezien. Petje af daarvoor!

En wat een flinke prijzen zeg, da's goed zakendoen ;) :D

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:17

Fiffill schreef:
licorne schreef:

Helemaal mee eens, ik mis juist vaak karakter bij zulke fotorealistische werken :) karakter wat je in een tekening kunt toevoegen, wat een foto kan missen. Wat niet weg neemt dat het ontzettend knap is, technisch gezien. Petje af daarvoor!

Bedankt voor de reacties. Ja, ik hoor het vaker dat het voor sommige mensen te precies getekend is. Wat ik bedoel met karaktertekening is dat als je de tekening voor het eerst laat zien aan iemand, dat ze zeggen, ''kijk, dat is zusenzo'' Dat men ziet wie het is, en niet een willekeurig bruin paard. Tja, ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen de stijl niet aantrekt....

Bedankt voor de reacties. Geeft me weer wat inzichten in de meningen van mensen. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:20

Ja, maar dat zullen ze uiteraard ook zeggen als je de voorbeeldfoto laat zien. :) Het is logisch dat, als iets zo realistisch is nagetekend (en kloppend ;) ) mensen het dier erin herkennen. Ik ben het er mee eens dat je daarvoor ook een bepaalde uitstraling moet kunnen vangen, maar ik ben ook van mening dat een minder hyperrealistische stijl meer kan toevoegen daaraan, en het daardoor persoonlijker kan maken. Maar dat is natuurlijk ook smaak. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:20

Erg mooi gedaan !!

Mijn complimenten!

Het zijn zeer realistische tekeningen, inderdaad net foto`s.

Je kunt een foto ook bewerken dat het een tekening lijkt....

Komt op mij ook beetje comercieel over, maar dat mag ook!

Jongens veel succes *\o/*

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:24

Het mag dan een stukje karakter missen, in de zin van dat er geen 'hand' zichtbaar is in de tekening, maar ik heb hier ook een dergelijke tekening hangen die net zo realistisch is (wel een andere tekenaar) maar het is wel echt heel mooi om in huis te hebben hangen!! Je ziet toch wel dat het echt getekend is, maar het is zooo bizar gelijkend! Echt heel gaaf! Petje af hoor!! De uitstraling in het oog maakt de tekening heel levendig.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:28

Een groot tekenaar van dieren die ook echt super "het typische" kon tekenen, was Rien Poortvliet !

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:30

smeetjoew schreef:
Het mag dan een stukje karakter missen, in de zin van dat er geen 'hand' zichtbaar is in de tekening, maar ik heb hier ook een dergelijke tekening hangen die net zo realistisch is (wel een andere tekenaar) maar het is wel echt heel mooi om in huis te hebben hangen!! Je ziet toch wel dat het echt getekend is, maar het is zooo bizar gelijkend! Echt heel gaaf! Petje af hoor!! De uitstraling in het oog maakt de tekening heel levendig.

Bedankt. Ja, nou dat is ook nog zo iets... dit zijn foto's van de tekeningen. Een foto haalt ook het fijne mooie handgetekende weg uit de tekening. Als je de tekening, die 50 x 70 cm is, in het echt ziet dan zie je wel degelijk dat het is getekend.

Ik ben trouwens benieuwd door wie dat dan getekend is? Heb je een naam of een website? Altijd leuk en leerzaam om werk van andere te zien.