Hoeveel foto's leveren per fotoshoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Hoeveel foto's leveren per fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:46

Ik krijg af en toe opmerkingen als 'jeetje, wat weinig foto's zeg. Je had er toch veel meer gemaakt?' Of 'Er zat toch wel meer moois bij dan dit?'
Per fotoshoot vraag ik €10,- en daarbij krijg je dan meestal zo rond de 30 foto's. Ik stuur alleen de allerbeste mee, foto's waarvan ik denk 'mwah' die geef ik niet. Mede omdat ik dat zonde vind voor de klant, maar ook omdat die foto's op internet kunnen komen en daarmee slechte reclame zijn voor mij. Ik zelf vind 30 foto's prima voor een fotoshoot, wat moet je met 200 foto's? Maar door het commentaar wat ik af en toe krijg ben ik er een beetje onzeker van geworden :+

Hoe zit het bij andere bokkers die fotoshoots doen, hoeveel foto's sturen jullie mee?

xSCWx

Re: Hoeveel foto's leveren per fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:50

Vind het een erg mooi bedrag! Ik zou zeggen, voor 10euro krijg je nog 30 foto's (tenzij er geen mooie meer bij zitten, dan is het slechte reclame)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:51

Kan me voorstellen als je een shoot doet van een uurtje of 5 en je als ruiter zijnde alleen maar *klikliklik* hoort dat je 30 foto's inderdaad wat weinig vindt misschien :) .

Hoe lang duurt je shoot?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:53

Als je dit van te voren duidelijk afspreekt met de klant, mogen ze er niet over gaan zeuren.. Zeker voor zo'n laag bedrag, aangezien je wel veel tijd kwijt bent aan het maken van de foto's maar ook aan het uitzoeken en nabewerken!

Lekker langs je heen laten gaan denk ik dan :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:06

Ik heb geen vast aantal foto's. Ligt helemaal aan het model en aan de omgeving wat er uit te halen valt.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:17

Ik heb altijd per paard ongeveer 20 foto's soms wat meer, daar ben ik al uren aan bezig met bewerken. (paaltjes, touwtjes etc wegwerken)
En sowieso wat moet die klant met zoveel foto's? Een klant heeft veel meer aan een paar echt goede foto's dan aan honderden mindere foto's. Ik neem aan dat diegene niet al die 200 foto's aan zijn/haar muur gaat ophangen. Maar wat sabine ook al zei, hoe lang duurt je shoot? Want daar zit ook een verschil in in aantal foto's
En trouwens ik vind dat ze voor 10 euro al helemaal niet mogen klagen, sommige mensen willen echt altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:22

Ik zou maar eerst wat meer geld gaan vragen :P En ik vind 30 foto'prima hoor :) ik geef vanaf 20 foto's per paard. Soms zijn het er 20, soms 30, soms 50 etc. Het hangt van het model af. Ik wil een gevarieerde selectie foto's leveren en als het paard geen zin heeft dan zal dat niet lukken om 30 verschillende foto's te geven :P ik vraag overigens 90 euro

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:48

Nou hoe duur ben ik wel niet dan :')

Ik vraag 40,-
En geef ze de 10 beste foto's, bewerkt
En wat andere foto's los, maar nooit bergen... Gewoon een aantal
Net hoe goed de shoot is gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:20

Ojajoh schreef:

Ik vraag 40,-

Duur, als ik naar je foto's kijk zou ik dat er echt niet voor over hebben :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:27

Ik vraag momenteel 50 euro en daar krijg je toch zeker wel een 50 a 70 foto's voor. Deze zijn dan op klein formaat en die kan je dan nabestellen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:40

Anthea schreef:
Ojajoh schreef:

Ik vraag 40,-

tja smaken verschillen, blijkbaar toch mensen die het mooi vinden anders heb ik geen 12 shoots per maand ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:45

Njah, ze zijn er nog duurder. Kynofocus is geloof ik over de 100 euro en je krijgt een stuk of 5 foto's ?
Maar dat is ook wel behoorlijke kwaliteit die je krijgt.

Ojajoh schreef:

Ik vraag 40,-

Maar kan me voorstellen dat dit voor mensenportretten geld ook? Ik hoef namelijk ook geen 50 foto's van mezelf :+
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 15-07-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:46

Ojajoh dan doe je het aardig goed :P ik heb sinds vorig jaar november (nouja, daarvan heb ik wel 4 maanden in het buitenland doorgebracht dus teld niet echt) geen betaalde shoots meer gehad :')

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:48

Ojajoh schreef:
Anthea schreef:

Ik vraag 40,-

tja smaken verschillen, blijkbaar toch mensen die het mooi vinden anders heb ik geen 12 shoots per maand ;)[/quote]

Volgensmij bedoelde ze het als grapje!!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:48

bij mij is shoot vanaf 25 euro, ligt aan locatie wat ze willen ect.
aantal foto's verschilt natuurlijk ook, als ze bos/hei foto's ect willen ben ik langer bezig, ...maar krijgen ze zeker rond de 30/40 foto's
Als foto's niet goed lukken door het weer of dergelijks doen we een andere keer opnieuw zodat ze wel de kwaliteit foto's hebben die ze van mij verwachten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:54

sabinee: ja geldt ok voor portretten en huisdieren enz...
paarden geef ik vaak wel wat meer weg, maar ligt ook aan de shoot zelf...
zoals nu heb ik een groepsactie op een stal, dan kunnen mensen inschrijven op een dag en kan ik het goedkoper doen....

lifaya: ja ik ben er ook heel blij om! Maar ben ook pas net gestart als officiële onderneming....
Maar misschien ook omdat ik allerlei soorten fotografie doe en een gunstige locatie heb...
En eerlijk is eerlijk, tot nu toe profiteer ik echt van de mond op mond reclame

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:05

Ik lever volgens mij nu zo'n 30-40 foto's per shoot en ik vraag (nog) €35,- In het totaal maak ik er tijdens een fotoshoot zo'n 50-70, zodat ik genoeg te kiezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:45

€ 10,- euro voor 30 foto's?

Dat is maar € 0,33 euro per foto!
Daar kun je ze bij 't vaklab niet eens voor bestellen.

Een SUPER koopje voor iedere "klant".
Natuurlijk wel een prijs die bij een absoluut beginnende hobbyist hoort.

Maar jij hoeft je in ieder geval niet te schamen als je voor die prijs "maar" 30 foto's levert.
Ik vind zelfs dat je voor dat geldt ontzettend véél aan de klant geeft ;)

Mensen vergeten vaak wat er allemaal bij een shoot komt kijken en wat je als fotograaf eigenlijk precies als kosten en tijd kwijt bent.

Als je daarnaast ook nog (bijna) al je foto's gratis weg geeft aan de klant, blijft er eigenlijk niets voor jou als fotograaf over.

Meer info over hoe je je prijzen samenstelt?
Daar heb ik een paar dagen geleden een lap tekst over geschreven:
Femke @ [FK] [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

En dat gaat dan puur over de prijzen van reportages, niet eens wat de klant er "bij" krijgt aan foto's.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:53

Wilawander schreef:
Ik heb geen vast aantal foto's. Ligt helemaal aan het model en aan de omgeving wat er uit te halen valt.

Heb ik ook. Soms heb je een dusdanig paard waarbij je met moeite net 30 mooie hebt weten te maken en soms heb je een paard waarbij je zomaar 100 mooie hebt. Als gemiddelde probeer ik rond de 30-50 verkleinde digitale exemplaren af te geven op een Cd-rom waar de nabestellingen van gekozen kunnen worden.
Hiervoor betaal je dan bij mij €40 voor een paard en €35 voor een hond. Deze prijzen zijn inclusief een Cd-rom wat aangetekend verzonden wordt en exclusief reiskosten (die vervallen als de locatie per fiets te bereiken is).
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 16-07-12 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Prijzen op verzoek aangepast.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:30

Femke schreef:
€ 10,- euro voor 30 foto's?

Dat is maar € 0,33 euro per foto!
Daar kun je ze bij 't vaklab niet eens voor bestellen.

.

ja en vergeten ze btw en onkosten :+

prijzen zijn toch niet reëel :n
ja wel voor de hobby natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:38

Nou, zelfs voor hobbyisten vind ik het erg goedkoop.

Punt met fotografie is dat je niet betaalt voor iemand die een dienst levert omdat hij daar ooit een papiertje voor heeft gehaald (waarbij de kwaliteit niet super belangrijk is).
Maar dat je iemand juist neemt vanwege z'n kwaliteit. Vanwege een speciaal talent.

Natuurlijk móet een prof wel meer vragen, omdat hij er anders z'n hypotheek niet mee kan betalen.
Maar een amateur van hetzelfde niveau, zou in theorie net zo veel mogen/kunnen vragen natuurlijk.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:51

Ik heb je lap tekst gelezen Femke. Erg interessant. Zelf kijk ik regelmatig rond voor een mooie fotoshoot met mijn paard, maar schrik toch van de prijzen. Met alleen de shoot ben je vaak als klant niet klaar. Dan krijg je wat digitalen foto's waar je eigenlijk niks mee kan en misschien twee of drie afdrukken en dan ben je al zo 70 euro of meer ligter.

De fotograaf die de laatste foto's van mijn pony heeft gemaakt werkt voor Actieshot. Was 50 euro kwijt en kreeg gelijk alle foto's mee op groot formaat! Helemaal top!

Het verschilt natuurlijk want je klant wilt. Voor tien euro verwacht ik dit niet, maar als het veel duurder wordt vind ik het wel netjes om je klant van voldoende fotos te voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:05

"Netjes" ... Misschien in het perspectief van een klant.
In een markt waarbij hobbyisten zó laag zitten met de prijs, waardoor klanten denken dat een paar tientjes + alle foto's gratis "normaal" is...

Dat snap ik wel.
Maar als je het over 'rendabel' wil hebben, kom je er niet met een paar tientjes.
Dan is het niet meer dan "netjes" om een fotograaf voldoende te betalen zodat hij kan door gaan met zijn werk zonder er kopje onder aan te gaan ;)
En realistisch gezien haal je dat gewoon niet met 5 tientjes.

Ja, misschien als je een groot bedrijf bent en voor bijna niets een paar studenten inhuurt die je op pad stuurt om voor je te werken.

Maar als zelfstandig ondernemer zijn de kosten veel hoger, en die moet je in je eentje dragen.
Dan kún je niet anders dan "voldoende" vragen, zodat je de volgende maand je hypotheek nog kunt betalen ;)

Heeft niets met "netjes" te maken. Gewoon puur met overleven in een verpeste markt. ;)

Daarnaast heb je met verschillen in talent te maken. Waar de prijs ook naar is.

En natuurlijk is het ook nog een groot verschil dat sommige fotografen hun prijzen inclusief alle foto's berekenen en anderen echt alleen voor de shoot.

Zo betaal je bij mij inderdaad alleen voor de shoot + 50,- euro aan nabestellingen.
Dát zit bij de prijs inbegrepen. De rest niet.
Dat kán ik wel doen. Maar dan kost een shoot geen 200,- euro, maar bijv. 1.000,- euro. :)

Prima, wil ik ook best doen... Maar bijna niemand wil álle foto's hebben en daar ook netjes voor betalen.
Dús maak ik het goedkoper. Voorwaarde is dan inderdaad wel dat niet alle foto's gratis bij de shoot zitten :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:15

JorisDy schreef:
De fotograaf die de laatste foto's van mijn pony heeft gemaakt werkt voor Actieshot. Was 50 euro kwijt en kreeg gelijk alle foto's mee op groot formaat! Helemaal top!

Dat is spotgoedkoop! En het wijkt nogal af van de info op de website van Actieshot.
Bestanden op hoge resolutie zie ik daar voor € 35,= per stuk. Van een shoot kun je de digitale bestanden op lage resolutie op CD krijgen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:40

Het punt is.. Ik zou graag meer willen vragen hoor, tuurlijk :D Maar de ervaring is dat ik dan gewoon geen enkele klant krijg. Met €10,- is het al zowat hopeloos. Het is dus eigenlijk al meer 'voor het idee' dat ik er zelf nog íets aan verdien, maar het mag geen naam hebben. Mensen halen overal fotografen vandaan die gratis zijn.. Ik heb mijn prijs eerst een tijd lang op €20,- gehad maar dat kon ik mooi vergeten. Nu dus maar weer terug gegaan naar €10,-. Foto's nabestellen willen mensen al helemaal niet _O-

Het wisselt hoe lang mijn shoots duren, omdat de klant soms 100 verschillende settings wil, en soms geen idee heeft van wat leuk is. Meestal ben ik er wel een volle middag mee bezig, dus een uurtje of 4 á 5.

Maar ja, al met al vind ik mezelf dus ook al vrij goedkoop, ik probeer m'n hoofd boven water te houden door alles zo goedkoop mogelijk aan te bieden en dan ook nog goede kwaliteit te leveren, en wat krijg je, gezeur dat je te weinig foto's hebt :+ Ja, dan weet ik het af en toe ook niet meer.. :')