Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Charles schreef:Waarom moet je een degelijke opleiding hebben om jezelf professioneel te noemen? Ik denk dat er ontzettend veel professionals zijn die geen opleiding gevolgd hebben en het zichzelf hebben aangeleerd. Ook vind ik niet dat de apparatuur je een pro maakt. In mijn ogen ben je professioneel als je je beroep ervan gemaakt hebt.

Cassidy schreef:En ze hebben nooit een aanwijzing gehad van een fotograaf? Geen cursus gevolgd hoe ze moeten belichten? Nooit een keer met iemand lopen sparren waarom de ene of de andere foto niet lukt? Dan vind ik dat heel knap!

). Het is een hobby die ik onwijs leuk vind, maar ik doe het ook niet gratis. Ben lang bezig met de foto's en dat doe ik niet voor niks. Cassidy schreef:Ik denk dat niemand volledig van paardenfotografie kan leven...maar ik kan het mis hebben...
Cassidy schreef:Charles schreef:Waarom moet je een degelijke opleiding hebben om jezelf professioneel te noemen? Ik denk dat er ontzettend veel professionals zijn die geen opleiding gevolgd hebben en het zichzelf hebben aangeleerd. Ook vind ik niet dat de apparatuur je een pro maakt. In mijn ogen ben je professioneel als je je beroep ervan gemaakt hebt.
Het jezelf aanleren en je dan prof noemen is juist het probleem waar de ts op doelt. Ik zie de wildgroei ook van allerlei paardenfotografen en zie foto´s waar ik de kwaliteit nu ronduit mager van vindt.
Het zal heel moeilijk blijven om een goede naam te maken, maar zonder opleiding of iig begeleiding kom je er echt niet.
een opleiding is niets anders dan de basis van fotografie vastleggen. Het inzicht moet je van jezelf al hebben, dat kan geen opleiding je leren. Iemand die geen ruimtelijk inzicht heeft zal een kleine kans hebben om te slagen als fotograaf
Ik heb nooit cursussen gevolgd of een opleiding en kan toch wel aardig fotograferen
Brittneyx schreef:ik vind als veel ervaring hebt maar een goedkoper:/minder goede camera hebt jezelf proffesioneel mag noemen
er zijn immers (vooral jongeren)mensen die een dure camara kopen die zichzelf 'fotograaf' noemen
Ken iemand die al meer als 5 jaar fotografeerd en er nog steeds niks van bakt 
verder doet hij bruiloften etc, daar kan die dus wel van leven. Maar het is een uitzondering, want tegenwoordig heb je veel mensen met een eigen cameraatje
al zou het me wel fantastisch lijken om eens mijn geld er mee te verdienen, niet zozeer met paardenfotografie, mij lijkt landschap/natuurfotografie het leukste, dus veel reizen enzo