[VER] Zinloos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

[VER] Zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 21:13

Na een tijdje met het idee in m'n hoofd gezeten te hebben en enkele poging gewaagd te hebben, heb ik toch besloten dat ik dit verhaal wil uitwerken. Aangezien ik bijna vakantie heb, heb ik hier alle tijd voor. Omdat het één van de eerste keren is dat ik echt serieus aan een verhaal begin, wilde ik het op bokt zetten. Alle tips zijn welkom.

Het verhaal:
Het verhaal gaat over Lea en Maria. Lea is wat je noemt een probleemkind, weet dit van zichzelf maar voelt zich verschrikkelijk ongelukkig ondanks haar toch makkelijke leventje. Maria is het tegenovergestelde van Lea. Ondanks alles zijn deze 2 meiden op jonge leeftijd bevriend met elkaar geraakt. Mijn idee voor het schrijven is in 2 perspectieven. Het perspectief van Lea, wat zich afspeelt voor de brief die ik helemaal aan het begin geschreven heb en het perspectief van Maria, die vertelt hoe zij Lea heeft leren kennen en hoe ze vriendinnen geworden zijn. Over de titel ben ik het nog niet helemaal eens, maar goed op bokt moet je toch een titel hebben.

###############################################################################################

Proloog
Lieve Maria,
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met vertellen. Laat ik maar beginnen met het feit dat je een geweldige meid bent. Als het maar even tegenzit moet je onthouden dat je geweldig bent, dat mensen je zouden moeten waarderen vanwege je zelfvertrouwen, je hulp naar anderen toe en je vermogen om anderen te begrijpen. Ik weet dat je het niet makkelijk hebt en daarom moet je dit weten.
Ik weet ondanks dat je deze brief nog niet ontvangen heb, dat je dit met tranen in je ogen zult lezen. Ik kan niet verwachten dat je begrijpt waarom ik op deze manier gehandeld hebt, ik kan alleen maar bidden dat je het enigszins snapt. Maar het allermeest bid ik voor jou, dat jij een geweldig leven mag krijgen, dat alle geluk die er op de wereld is naar je toe mag komen, want dat verdien je. Voor mij is het inmiddels te laat, ik ben te ver heen om nog overeind te kunnen komen. Jarenlang heb ik alle hulp afgeslagen en alles in m’n eentje opgeknapt. En nu, nu is het te laat. Ik weet dat je denkt dat dit het niet was en dat ik altijd nog hulp had kunnen aannemen, maar ik heb een bepaalde trots weet je. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen, niet op de steun van anderen te moeten wachten omdat ik het zelf niet kan. Het leven heeft me tot een vechter gemaakt, iemand die zal strijden tot het laatste moment. Maar lieve Maria, dit laatste moment heb ik niet mogen halen. Ik ben niet zo sterk als ik altijd dacht te zijn, nee ik ben het tegenovergestelde. Ik ben een zwakkeling, iemand die het niet verdiend om te leven, iemand waar anderen beter af zouden zijn als ze deze persoon niet zouden kennen.
Ik ben altijd een probleemkind geweest. Ik was een huilbaby, daarna een kind dat niet goed kon mee komen op school en vervolgens een verschrikkelijke puber waar volwassenen niet mee om konden gaan. Ik ben mijn geloof verloren en heb het weer hervonden. Ik heb in de korte tijd dat ik leef, heb ik alles gedaan wat God verboden heeft. En nu, nu bid ik tot Hem , dat iedereen die in mijn leven is geweest gelukkig mag worden zonder mijn aanwezigheid. Ik ga hier weg Maria, naar een plaats waar het beter is.
Ik schrijf deze brief om je te bedanken, te bedanken voor het geduld dat je met me had. Dat je er altijd voor me was ondanks dat ik je hulp iedere keer weer afsloeg. Ik wil dat je weet dat ik gevochten heb, tegen anderen maar het meest tegen mezelf.
Het ga je goed meid,
Liefs,
Lea

Lea
Het was zondagochtend, ik denk rond een uur of elf en ik hoor voetstappen op de trap. Ik zucht geërgerd want ik weet alweer hoe laat het is. Ik draai me om, kruip onder de dekens en doe alsof ik slaap. “Lea, misschien dat je er eens uit moet komen?” Ik hoor m’n moeder de slaapkamer in komen en ik weet zonder te kijken dat ze geïrriteerd m’n kamer rond kijk. “Als je dan toch wilt blijven liggen, zorg dan wel dat je je kamer opgeruimd hebt voordat je beneden komt.” Ik hoor haar omdraaien en m’n kamer weer uitlopen. Ik kom overeind en kijk rond, er liggen wat kleren, wat schoolboeken, m’n laptop ligt midden in m’n kamer en over de hele vloer liggen wat papiertjes en andere kleine frummeltjes. Ik kan nu net zo goed m’n bed uit gaan. Daar gaat m’n uitslaapochtend. Ik kom overeind en ik voel dat ik het gisteravond toch iets te gezellig heb gemaakt. Ik laat me vermoeid weer terug zakken op m’n bed en zoek blindelings het elastiekje dat op m’n nachtkastje ligt. Poging twee om overeind te komen denk ik bij mezelf en sleep me vervolgens letterlijk m’n bed uit. Ik gooi m’n haar in een knot en begin toch maar met opruimen, als ik ergens niet op zit te wachten is het ruzie. Na de eerste paar kledingstukken netjes op m’n stoel gelegd te hebben, ben ik er klaar mee en ga naar de badkamer. Ik kijk in de spiegel en ik beslis dat ik er wel eens beter uit heb gezien. Mijn huid is extreem bleek, er zitten kringen onder m’n ogen die zelfs met de beste foundation niet weg te werken is en m’n haar is vet. Ik haal de resten make-up af van gisteravond en ga naar beneden. “Het lijkt net of je net uit je graf bent gekomen,” begroet m’n broer me. “Ook goedemorgen,” mompel ik terug, en ik loop naar de keuken. “Is je kamer opgeruimd?” Begint m’n moeder. Ik kijk haar aan en ik twijfel of ik moet liegen of dat ik maar gewoon moet zeggen dat ik er geen zin in had. “Sorry mam, ik ben er echt te moe voor.” “Dat had je wel eens mogen bedenken voordat je gisteravond weg ging.” Ik weet dat ze gelijk heeft maar ik wil haar gewoon geen gelijk geven. “Je kan je ook een keer niet zo druk maken over m’n kamer en gewoon de deur dicht gooien en er niet meer naar kijken.” M’n moeder zucht, draait zich om en laat me weten dat ze geen zin heeft in deze discussie. Mooi, ik ook niet. Ik weet heus wel dat ik wat makkelijker had kunnen zijn en dat ik niet ook gewoon m’n kamer had kunnen opruimen. Ik pak wat te eten en loop vervolgens weer naar boven. Eenmaal boven aangekomen bedenk ik me dat ik geen zin heb om te eten en laat het vervolgens staan. Het enige wat ik nu goed kan gebruiken is een sigaret en ik bel Jonathan. “Ja?” Hoor ik slaperig aan de andere kant van de lijn, ik had het kunnen weten Jonathan slaapt nog, die heeft waarschijnlijk een nog wildere nacht gehad dan ik. “Hey gozer,” blèr ik door de telefoon, “jij hebt mijn peuken nog.” Zonder antwoord te geven hangt hij op. Geen sigaret dus vanochtend.

Maria
“Mam, hoe lang duurt het nog?” Ik hup zenuwachtig in mijn gordel. “Nog een kwartiertje, lieverd,” antwoordt mijn moeder. Het is mijn allereerste ponykamp en dus mijn allereerste week zonder mijn ouders. Ik had de verhalen in een tijdschrift gelezen en het leek me fantastisch, een week lang je eigen pony met allemaal andere meisjes van mijn leeftijd. Zoals mijn moeder had gezegd, een kwartier later zijn we er, ik stap uit en wordt plots overvallen door verlegenheid. Eén van de begeleiders komt direct naar me toe. “Hallo, ik ben Floor en ik leid dit kamp deze week. Wie ben jij?” Ik kijk haar met grote ogen aan en stamel m’n naam. Mijn moeder begint te lachen: “Normaal gesproken is ze niet zo verlegen hoor, ik denk dat het aanzicht van al die vreemde mensen gewoon een beetje veel is.” “Dan hebben we aan het eind van de week dus een heel leuk meisje in ons midden dus,” zegt Floor tegen m’n moeder. Ondertussen kijk ik om me heen, ik zie verschillende meisjes lopen maar één van de meisjes trekt m’n aandacht. Iets in haar verschijning doet me krimpen, maar maakt me aan de andere kant ontzettend nieuwsgierig. Ze is niet helemaal zoals de andere meisjes met haar vuurrode haar. Ze staat een beetje verveeld om zich heen te kijken terwijl haar vader haar spullen aan het uitpakken is. Langzaam draait ze mijn richting op en zodra ze ziet dat ik kijk, komt ze naar me toegelopen. “Hoi, jij komt hier ook een week op kamp zo te zien? “ Ik glimlach, blij met wat aanspraak. “Ja en het lijkt me fantastisch,” zeg ik tegen haar. Het meisje kijkt me lachen aan. “Ik weet zeker dat wij vriendinnen zullen worden,” zegt ze. Ik draai me om naar mijn moeder en zeg: “Kijk mam, dit is mijn nieuwe vriendin.” Mijn moeder zucht opgelucht en Floor begint te lachen. “Heerlijk, die kleine meisjes,” zegt ze, “ze kunnen met iedereen bevriend zijn.” Het meisje naast me kijkt haar aan en antwoordt brutaal: “Nou ik niet hoor.” Ik schrik van haar brutaliteit en ik wacht gespannen af wat Floor hier op te zeggen heeft. Ik heb altijd geleerd van m’n moeder dat je beleefd moet doen tegen volwassen en dat het één van de slechtste dingen is dat je kan doen. Floor lijkt hier echter niet van op te kijken en negeert het antwoord van het meisje. Ze richt zich weer op mijn moeder en gaat verder met het gesprek. Ondertussen kijkt het meisje mij afwachtend aan. “Waar wacht je nog op?” Vraagt ze. “Ga mee de paarden bekijken.” Ik kijk naar mijn moeder en ziet dat ze toestemmend knikt. “Oké is goed.”

MyHu

Re: [VER] Zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:27

Mooi, maak het maar verder :P

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:52

Leuk toen ik de Proloog al las vond ik het al heel erg interessant.
Schrijf idd veder :D

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:01

Ik volg! :D

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:21

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat :j
Ik vind het ook mooi geschreven!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:44

gaaf verhaal ben benieuwd hoe het verder gaat!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:47

Leuk verhaal! Interessante inhoud :j

Toch zijn er wel een aantal dingen die mij opvielen ter verbetering en waar je in het vervolg misschien even op moet letten :)

Citaat:
iemand waar anderen beter af zouden zijn als ze deze persoon niet zouden kennen.

Lastige zin en niet kloppend, ik snap wat je bedoeld, maar ik zou dit bijvoorbeeld doen:
Anderen zouden beter af zijn zonder mij of Anderen konden maar beter niets met mij te maken hebben

Citaat:
Ik heb in de korte tijd dat ik leef, heb ik alles gedaan wat God verboden heeft.

Kleine blokkade waar ik over struikelde tijdens het lezen, je gebruikt 2x heb ik in 1 zin.
Ik heb in die korte tijd dat ik leef, alles gedaan wat God verboden heeft leest sneller weg :)

Citaat:
dat ze geïrriteerd m’n kamer rond kijk.

Dit is even een heel belangrijk stukje, je zit namelijk een beetje te knoeien met de schrijftijd. Deze fout maak je wel vaker in je
verhaal en daar moet je echt een beetje om denken, want schrijftijd is toch wel erg belangrijk als wilt dat het makkelijk weg leest voor
de lezer. Je kunt het zelf ook wel aanvoelen, het leest niet fijn. :)
kijk=keek. Wanneer je iets beschrijft en dus een gebeurtenis wilt vertellen, doe je dat in de verleden tijd. nooit in de tegenwoordige
tijd. Wanneer je een personage iets laat zeggen, is het vaak tegenwoordige tijd, maar verleden tijd kan dan ook. Dat hangt van
de situatie af. :)

Ik hoop dat je er iets mee wilt doen en je het verder niet verkeerd opvat, is goed bedoelde advies en ben benieuwd naar de rest van je verhaal :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 01:00

Wow! Ik vind dat je hele goeie OPBOUWENDE kritiek levert @_Bitje_ !!

...en nu maar hopen dat er in mijn zin niet al te veel fouten zitten. :D ;)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 06:25

@_Bitje_ nee ik ben juist heel blij met opbouwende kritiek. Ik ga er vanavond even rustig naar kijken en kijken wat ik er aan kan veranderen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:45

Oke super :D
Ik schrijf namelijk zelf ook verhalen en ik vind het ook altijd wel fijn wanneer er iemand is die even goed mee leest en de tijd voor mijn fouten wil nemen :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 20:57

Ik heb het hele stuk iets aangepast + een nieuw stukje bijgeschreven. Ik ben bang dat er misschien niet genoeg spanning in zit maar omdat ik echt het leven van Lea wil laten zien en de herinneringen van Maria aan Lea, is dit ook niet heel erg raar denk ik
Om jullie beter het nieuwe stuk te kunnen laten lezen, het aangepaste 'oude' stuk hier ook bij. Als jullie hier geen zin in hebben, dan kan je vanaf Maria verder lezen, ik heb even aangegeven zodat je kan zien waar het nieuwe stuk begint, omdat ik vond dat het stuk van Maria nog niet af was. Ook heb ik de brief iets aangepast en alles omgezet naar de verleden tijd.
Naja veel plezier en houd je vooral niet in om wat kritiekpuntjes te geven mits ik er wat mee kan :)

###############################################################################################

Proloog
Lieve Maria,
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met vertellen. Laat ik maar beginnen met het feit dat je een geweldige meid bent. Als het maar even tegenzit moet je onthouden dat je geweldig bent, dat mensen je zouden moeten waarderen vanwege je zelfvertrouwen, je hulp naar anderen toe en je vermogen om anderen te begrijpen. Ik weet dat je het niet makkelijk hebt en daarom moet je dit weten.
Ik weet ondanks dat je deze brief nog niet ontvangen hebt, dat je dit met tranen in je ogen zult lezen. Ik kan niet verwachten dat je begrijpt waarom ik op deze manier gehandeld hebt, ik kan alleen maar bidden dat je het enigszins snapt. Maar het allermeest bid ik voor jou, dat jij een geweldig leven mag krijgen, dat alle geluk die er op de wereld is naar je toe mag komen, want dat verdien je. Voor mij is het inmiddels te laat, ik ben te ver heen om nog overeind te kunnen komen. Jarenlang heb ik alle hulp afgeslagen en alles in m’n eentje opgeknapt. En nu, nu is het te laat. Ik weet dat je denkt dat dit het niet is en dat ik altijd nog hulp had kunnen aannemen, maar ik heb een bepaalde trots weet je. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen, niet op de steun van anderen te moeten wachten omdat ik het zelf niet kan. Het leven heeft me tot een vechter gemaakt, iemand die zal strijden tot het laatste moment. Maar lieve Maria, dit laatste moment heb ik niet mogen halen. Ik ben niet zo sterk als ik altijd dacht te zijn, nee ik ben het tegenovergestelde. Ik ben een zwakkeling, iemand die het niet verdiend om te leven. Anderen zijn beter af zonder mij. Ik ben altijd een probleemkind geweest. Ik was een huilbaby, daarna een kind dat niet goed kon mee komen op school en vervolgens een verschrikkelijke puber waar volwassenen niet mee om konden gaan. Na het verlies van Nicolas ben ik afgedwaald en ben ik mijn geloof verloren, totaal van het pad af geweest en uiteindelijk het geloof weer hervonden. Ik heb in de korte tijd dat ik leef, alles gedaan wat God verboden heeft. En nu, nu bid ik tot Hem, iets wat eigenlijk bestraft zou moeten worden. Maar gelukkig is Hij vergevens gezind en weet Hij dat ik niet voor mezelf bid. Ik bid dat iedereen die in mijn leven is geweest gelukkig mag worden zonder mijn aanwezigheid. Ik ga hier weg Maria, naar een plaats waar het beter is.
Ik schrijf deze brief om je te bedanken, te bedanken voor het geduld dat je met me had. Dat je er altijd voor me was ondanks dat ik je hulp iedere keer weer afsloeg. Ik wil dat je weet dat ik gevochten heb, tegen anderen maar het meest tegen mezelf.
Het ga je goed meid,
Liefs,
Lea

Lea
Het was zondagochtend, ik denk rond een uur of elf toen voetstappen op de trap hoorde. Ik zuchtte geërgerd want ik wist alweer hoe laat het was. Ik draaide me om, kroop onder de dekens en deed alsof ik sliep. “Lea, misschien dat je er eens uit moet komen?” Ik hoorde m’n moeder de slaapkamer in komen en ik wist zonder te kijken dat ze geïrriteerd m’n kamer rond keek. “Als je dan toch wilt blijven liggen, zorg dan wel dat je je kamer opgeruimd hebt voordat je beneden komt.” Ik hoorde haar omdraaien en m’n kamer weer uitlopen. Ik deed m’n ogen open en keek m’n kamer rond, er lagen wat kleren, wat schoolboeken, m’n laptop lag midden in m’n kamer en over de hele vloer lagen wat papiertjes en andere kleine frummeltjes. Ik kon nu net zo goed m’n bed uit gaan. Daar ging m’n uitslaapochtend. Ik kwam overeind en ik voelde dat ik het gisteravond toch iets te gezellig had gemaakt. Ik liet me vermoeid weer terug zakken op m’n bed en zocht blindelings het elastiekje dat op m’n nachtkastje lag. Poging twee om overeind te komen dacht ik bij mezelf en sleepte me vervolgens letterlijk m’n bed uit. Ik gooide m’n haar in een knot en begon toch maar met opruimen, als ik ergens niet op zat te wachten, was het ruzie. Na de eerste paar kledingstukken netjes op m’n stoel gelegd te hebben, was ik er wel weer klaar mee en ging naar de badkamer. Ik keek in de spiegel en ik besloot dat ik er wel eens beter uit had gezien. Mijn huid was extreem bleek, er zaten kringen onder m’n ogen die zelfs met de beste foundation niet weg te werken was en m’n haar was vet. Ik haalde de resten make-up af van gisteravond en ging naar beneden. “Het lijkt net of je net uit je graf bent gekomen,” begroette m’n broer me. “Ook goedemorgen,” mompelde ik terug, en ik liep naar de keuken. “Is je kamer opgeruimd?” Begon m’n moeder zodra ik een stap in de keuken had gezet. Ik keek haar aan en ik twijfelde of ik moest gaan liegen of dat ik maar gewoon moest zeggen dat ik er geen zin in had. “Sorry mam, ik ben er echt te moe voor.” “Dat had je wel eens mogen bedenken voordat je gisteravond weg ging.” Ik wist dat ze gelijk had maar ik wilde haar gewoon geen gelijk geven. “Je kan je ook een keer niet zo druk maken over m’n kamer en gewoon de deur dicht gooien om er vervolgens niet meer naar te kijken, dan scheelt een hoop stress denk ik.” M’n moeder zuchtte, draaide zich om en waardoor ik wist dat ze geen zin had in een discussie. Mooi, dat had ik ook niet. Ik wist heus wel dat ik wat gemakkelijker had kunnen zijn en dat ik ook gewoon m’n kamer had kunnen opruimen, maar op de een of andere manier had ik altijd de drang om maar gewoon dwars te zitten. Ik pakte wat te eten en liep vervolgens weer naar boven. Eenmaal boven aangekomen bedacht ik me dat ik geen zin had om te eten en liet het vervolgens staan. Het enige wat ik nu goed kon gebruiken was een sigaret en ik belde Jonathan. “Ja?” Hoorde ik slaperig aan de andere kant van de lijn, ik had het kunnen weten Jonathan sliep nog, die had waarschijnlijk een nog wildere nacht gehad dan ik. “Hey gozer,” blèr ik door de telefoon, “jij hebt mijn peuken nog.” Zonder antwoord te geven hing hij op. Geen sigaret dus vanochtend.

Maria
“Mam, hoe lang duurt het nog?” Ik hupte zenuwachtig in mijn gordel. “Nog een kwartiertje, lieverd,” antwoordde mijn moeder. Het was mijn allereerste ponykamp en dus mijn allereerste week zonder mijn ouders. Ik had de verhalen in een tijdschrift gelezen en het leek me fantastisch, een week lang je eigen pony met allemaal andere meisjes van mijn leeftijd. Zoals mijn moeder had gezegd, een kwartier later zijn we er, ik stapte uit en werd plots overvallen door verlegenheid. Eén van de begeleiders kwam direct naar me toe. “Hallo, ik ben Floor en ik leid dit kamp deze week. Wie ben jij?” Ik keek haar met grote ogen aan en stamelde m’n naam. Mijn moeder begon te lachen: “Normaal gesproken is ze niet zo verlegen hoor, ik denk dat het aanzicht van al die vreemde mensen gewoon een beetje veel is.” “Dan hebben we aan het eind van de week dus een heel leuk meisje in ons midden dus,” zei Floor tegen m’n moeder. Ondertussen keek ik om me heen, ik zag verschillende meisjes lopen maar één van de meisjes trok m’n aandacht. Iets in haar verschijning deed me krimpen, maar maakte me aan de andere kant ontzettend nieuwsgierig. Ze was niet helemaal zoals de andere meisjes met haar vuurrode haar. Ze stond een beetje verveeld om zich heen te kijken terwijl haar vader haar spullen aan het uitpakken was. Langzaam draait ze mijn richting op en zodra ze ziet dat ik kijk, komt ze naar me toegelopen. “Hoi, jij komt hier ook een week op kamp zo te zien? “ Ik glimlach, blij met wat aanspraak. “Ja en het lijkt me fantastisch,” zei ik tegen haar. Het meisje keek me lachend aan. “Ik weet zeker dat wij vriendinnen zullen worden,” zei ze. Ik draaide me om naar mijn moeder en zei vrolijk: “Kijk mam, dit is mijn nieuwe vriendin.” Mijn moeder zuchtte opgelucht en Floor begon te lachen. “Heerlijk, die kleine meisjes,” zei ze, “ze kunnen met iedereen bevriend zijn.” Het meisje naast me keek haar aan en antwoordde brutaal: “Nou ik niet hoor.” Ik schrok van haar brutaliteit en ik wachtte gespannen af wat Floor hier op te zeggen had. Ik had altijd geleerd van m’n moeder dat je beleefd moest doen tegen volwassenen en dat dit één van de slechtste dingen was die je kon doen. Floor leek hier echter niet van op te kijken en negeerde het antwoord van het meisje. Ze richtte zich weer op mijn moeder en ging verder met het gesprek. Ondertussen keek het meisje mij afwachtend aan. “Waar wacht je nog op?” Vroeg ze. “Ga mee de paarden bekijken.” Ik keekk naar mijn moeder en zag dat ze me toestemmend toe knikte. “Oké is goed.” Het meisje liep voor me uit naar één van de stallen. “Hoe heet je eigenlijk?” vroeg ze terloops, “ik ben Lea.” “Ik ben Maria en ik ben al acht jaar,” gaf ik als antwoord. Lea keek me aan met een uitdrukking waardoor ik wist dat ik iets verkeerds had gezegd. “Al acht,” zei ze ten slotte, “ik ben al negen dus je hoeft daar echt niet trots op te zijn, groot worden is niet leuk, het is alleen maar vervelend.” “Ik kan niet wachten totdat ik groot ben,” zei ik lichtelijk verbaasd. En opnieuw keek Lea me aan met die blik, maar nu zei ze verder niks en ging ze verder met de pony’s aaien. We liep langs de verschillende stallen en ondertussen wees Lea de pony’s aan die ze leuk vond, en ook welke ze minder leuk vond. Al snel kwam ik erachter dat Lea hier vorig jaar ook al geweest was en dat ze hier heen wass gestuurd door haar ouders. “Zodat m’n ouders op vakantie zonder mij kunnen,” legde Lea uit. Ik vond dit maar raar, ouders die zonder jou op vakantie gingen. Dat zouden ouders toch nooit doen? Maar die van Lea blijkbaar wel. Nadat we alle paarden gezien hadden, werd het tijd om ons bij de rest van de meisjes te voegen. “Bereid je maar voor,” fluistert Lea, “het zijn allemaal domme kinderen, je kan beter dicht bij mij blijven.” Omdat ik Lea direct vertrouwde en iets geïntimideerd was door haar verschijning, besloot ik dit te doen, zij was tenslotte al een keer eerder op kamp geweest. De rest van de week trokken Lea en ik alleen maar met elkaar op en zodra het einde van de week naderde, was ik er van overtuigd dat ik een vriendschap voor het leven had gesloten.

Lea
Zondag, ik haatte zondagen. De winkels waren dicht, iedereen lag met een kater op bed en het was de laatste dag van het weekend. Ik was een drama op school, het was niet dat ik niet kon leren, het was gewoon dat ik er het nut niet van in zag, tot ergernis van mijn ouders en leraren. Ondertussen wilde ik nog steeds die sigaret, ik keek op m’n telefoon en zag dat het inmiddels een uur later was. Jonathan mocht inmiddels wel eens wakker worden en ik belde hem nog een keer. “Lea, ik probeer te slapen, gek,” zei hij nadat hij opnam. “Jammer voor je, ik wil m’n sigaretten terug dus ik sta over een kwartier voor je deur.” Ik hoorde hem nog net is goed roepen voordat ik ophing. Dat was geregeld en als ik geluk had, was Jonathan allang weer vergeten dat hij nooit mijn sigaretten gehad had. Liegen, dat was ook altijd zoiets, ik deed het altijd gemakkelijk. Het verzwijgen van dingen zoals waarom ik tot laat op school moest zitten, waarom er sigaretten in m’n tas zaten of waarom ik niet weg kon ’s avonds. Toen ik jonger was, waren het dingen van waarom de rol koekjes niet meer in de kast lag, waarom ik een bloedneus had, waarom een vriendinnetje niet meer bij me kwam spelen. Het waren de kleine dingetjes die ik gemakkelijk verzweeg en ik wist ook wel dat het niet goed was, maar het maakte het leven zoveel makkelijker. Zonder m’n kamer op te ruimen, kleedde ik me om en pakte ik me spullen. Huiswerk, opruimen, dat komt later wel, als het zelfs maar komt. Ik liep naar beneden en pakte m’n jas. “Pap, mam, ik ben weg!” “Waarheen? En hoe laat ben je terug? Vind het niet leuk dat je zomaar weggaat!” Riep m’n moeder nog maar ik reageerde al niet meer en liep de deur uit. Weg van huis, weg van het beklemmende gevoel dat me iedere keer overviel zodra ik thuis was, ik was liever weg, de straat op, het uitgaansleven in en alles wat erbij hoorde. Ondanks dat ik al een tijdje buiten liep, realiseerde ik me pas laat dat het al best warm was voor de tijd van het jaar. Ik ging op een bankje zitten en twijfelde of ik Jonathan zal bellen of die hierheen kwam of dat ik toch maar naar z’n huis toe ging. De dominante Lea wilde haar telefoon al pakken, maar ik had ook nog een andere kant die zich wel in mensen kon inleven en die kant had de overmacht op het moment. Met spijt liet het ik het bankje in het zonnetje achter en ging naar Jonathan toe. Ik had met nu ongeveer een jaar verkering met Jonathan, waar m’n ouders niet helemaal blij mee waren. Jonathan was niet het type jongen wat zij als vriend voor mij zagen, de zoveelste wrijving tussen mij en m’n ouders. Eenmaal bij Jonathan aangekomen zag ik al gauw dat hij waarschijnlijk na mijn telefoontje weer verder was gaan slapen en ik liep zonder aan te bellen de trappen op in het flatgebouw. Bij Jonathans kamer aangekomen, klopte ik op de deur. Na even gewacht te hebben, klopte ik voor de tweede keer. Na een derde en een vierde keer geklopt te hebben, belde ik aan bij de buren. Deze waren gelukkig wel al wakker. “Goedemiddag Lea, is Jonathan weer eens niet wakker?” zei de buurvrouw met een lach. “U kent Jonathan al goed. Zou ik de sleutel van u mogen?” antwoordde ik op haar vraag. “Dan moet ik wel even gaan zoeken waar ik die gelaten heb na de laatste keer dat je hem kwam lenen, loop maar even mee naar binnen.” Ik was lichtelijk verbaasd, Jonathan zei altijd dat z’n buren nooit iemand naar binnen lieten en nu mocht ik zo waar mee naar binnen. Ik liep het huis binnen en keek om me heen. Aan het soort huizen dat mensen hebben, kan je vaak zien wat voor mensen het zijn, wat nu ook het geval was. Het huis was simpel maar netjes ingericht. Je zag nergens een stofje liggen en het was duidelijk dat ze geen huisdieren hadden. In de woonkamer zat een man, wat denk ik de buurman was aangezien altijd de buurvrouw open deed. De man zat heel burgerlijk z’n krantje te lezen en door het brave wat deze mensen over zich hadden, kreeg ik een benauwd gevoel. De buurman keek op toen hij iemand binnen hoorde komen. “Hallo, wie hebben we daar?” Om toch een beetje te laten zien dat ik opgevoed was, stelde ik me netjes voor als de vriendin van Jonathan, dit had ik beter niet kunnen doen want de man begon te lachen. “Heeft die lapzwans een vriendin?” De buurvrouw die het hoorde, riep vanuit de keuken: “Leo, dat zeg je toch niet!” “Let maar niet op mijn man hoor,” zei ze toen ze de woonkamer weer kwam ingelopen, “hier heb ik de sleutel. Misschien is het een idee dat je er zelf één laat maken?” Ik bedankte haar en was blij dat ik het huis uit kon. Ik deed de deur open en gaf de sleutel terug aan de buurvrouw. “Jonathan, wakker worden!” Riep ik uit gewoonte, niet merkend dat Jonathan gewoon aan de keukentafel zat met een kop koffie voor z’n neus. “Hoi schat,” grijnsde hij terwijl hij opstond om me een kus te geven. “Ik dacht dat je nog sliep,” verontschuldigde ik me. Jonathan trok een gezicht waarvan ik wist dat het hem niet uitmaakte. “Vertel eens, wat is er gister gebeurd?” Vroeg hij, “want ik weet helemaal niks meer.”

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:48

Spannend dat laatste stukje van Lea :D
Nog steeds heel erg leuk!!
Ik wacht op het volgende deel :P

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:59

Ik volg!
Leuk verhaal!

Zag alleen wel een keer 'me' staan in plaats van 'mijn'. Let hier op, staat wat netter :')

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 17:16

Rubber_Duck schreef:
Ik volg!
Leuk verhaal!

Zag alleen wel een keer 'me' staan in plaats van 'mijn'. Let hier op, staat wat netter :')

Dat zijn van de stomme kleine foutjes :')
Bedankt!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:28

leuk stuk weer!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:19

Mooi geschreven! Let wel even op spelfoutjes. :)
Ik volg ook, ben benieuwd.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:23

Ik merk dat ik op het moment vast loop met het stuk Maria. Lea kan ik zo door blijven schrijven maar ik weet niet goed welke kant ik op wil met Maria. Het kan dus zijn dat jullie best even moeten gaan wachten op een update

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:30

Een echt goeie schrijfster neemt haar tijd....! :list:

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:31

HolyPope schreef:
Een echt goeie schrijfster neemt haar tijd....! :list:

oh oliebol, dan doe ik het dus goed verkeerd :')

Ik zal vandaag of morgen weer even je update lezen! :D

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:59

Update zit er aan te komen, moet ondertussen ook nog leren voor herkansingen en die gaan toch echt voor :')

Maar ik ben weer een stuk op weg!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:09

Ja ik zat er vanmiddag nog aan te denken :D Wel voor zondag toch? :))

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 09:08

Ik weet niet of voor zondag lukt, maar zondag zeker wel :))

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:32

Oke ik kon het niet laten om verder te schrijven. Een update :D

#################################################################################################

Maria
Toen ik een auto de straat hoorde rijden, wist ik niet hoe snel ik naar de voordeur moest rennen, daar was Lea. Het was de eerste keer dat we elkaar zagen na het ponykamp en ik kon niet wachten tot het zo ver was. Lea zou twee nachten bij mij blijven slapen en ik had allemaal leuke dingen bedacht: naar mijn manege gaan, naar de speeltuin gaan, de hond uitlaten, tot laat opblijven en film kijken. Ik deed de voordeur open en zag Lea de auto uit komen, zonder de deur dicht te doen, rende ik naar haar toe terwijl ik ondertussen schreeuwde: “Lea, daar ben je!” Lea begon te lachen en rende ook naar mij toe, haar rode haar was langer dan de laatste keer dat ik haar zag en het danste op haar schouders. “Maria!” Riep ze. En ik was dolblij dat Lea ook zo blij was om mij te zien, we stopten allebei met rennen toen we vlak voor elkaar stonden en het enige wat we deden was elkaar lachend aan kijken. Daarna keek Lea naar mijn huis, ik zag haar ogen groot worden. We hadden een erg groot huis met een grote tuin er om heen, ik vond dit heel gewoon. Mijn hele dorp had grote huizen maar Lea kwam uit de stad en haar huis was een stuk kleiner. Ik had haar huis nooit gezien maar wist van de brieven die ze schreef dat haar kamer een stuk kleiner was dan het mijne. “Ik wist dat je een groot huis had,” begon ze, “maar dat het zo groot was.” “Wil je m’n kamer zien?” Vroeg ik. “Ja natuurlijk,” antwoordde ze blij. Ondertussen waren mijn ouders ook naar buiten gekomen om Lea en haar ouders te begroeten. Toen ik mijn ouders naast Lea’s ouders zag staan, besefte ik voor de allereerste keer dat er verschillen tussen ons waren. Ik was te jong om te realiseren dat deze verschillen verschrikkelijk groot waren, maar oud genoeg om te beseffen dat ze er waren. “Heeft u een goede reis achter de rug?” Vroeg mijn vader aan Lea’s ouders. “Ik zal me gelijk voorstellen, aangezien ik u nog nooit ontmoet heb, Jacob Legranse.” “Het was goed te rijden, ik ben Peter van Linden en dit is mijn vrouw Barbara,” antwoordde de vader van Lea terwijl hij mijn vader een hand gaf. “Mooi huis heeft u,” zei de moeder van Lea, “erg groot.” Ik keek mijn moeder aan, benieuwd wat voor reactie ze zou geven maar mijn moeder bedankte alleen maar en liep naar binnen om de koffie in te schenken. Ondertussen riep de vader van Lea dat Lea haar tas uit de auto moest pakken. Lea zuchtte hoorbaar. “Sinds wanneer moet ik dat zelf doen,” zuchtte ze. “Ik moet altijd zelf m’n tas pakken, hoor,” zei ik. Aan de blik die Lea me gaf, wist ik dat ik dit beter niet had kunnen zeggen en ik hield snel m’n mond. Na een week ponykamp was ik ontzettend tegen Lea op gaan kijken, ze was in mijn ogen geweldig. Ze durfde alles wat ik nooit zou durven en ik wilde precies zo worden als zij, ondanks dat ze maar een jaar oud was dan ik. We liepen naar binnen toe en we kwamen de hal binnen. Ik zag Lea om zich heen kijken, het leek alsof ze nauwelijks adem durfde te halen. Was mijn huis dan echt zo groot? “Waar kan ik m’n tas laten?” Lea herpakte zich snel en het leek net alsof haar moment van schrik er nooit geweest was.

Lea
Ik keek Jonathan diep in z’n ogen aan en ik kon zien dat die gisteravond inderdaad teveel gedronken had en ik vroeg me ondertussen af wat hij nog meer gebruikt had. Dat was het grote nadeel aan Jonathan, je merkte het niet als hij dronken was en als je verwachtte dat hij dronken was dan was hij het niet, dacht je dat hij zo goed als nuchter was dan wist hij de volgende dag niks meer. Ik twijfelde of ik een grapje met hem uit zou halen of dat ik hem maar gewoon zou vertellen dat hij de club was uitgezet omdat hij agressief was geworden. “Je hebt je keurig gedragen, gister,” zei ik vol sarcasme. Ik zag z’n ogen groot worden en wist dat ik de juiste keuze had gemaakt, hij had m’n sarcasme niet eens opgemerkt. Ik wist niet dat hij zo ver heen was gister. “Echt? Hoe kom ik dan aan die blauwe plekken op m’n armen? En waarom zaten dan m’n handen onder het bloed?” Vroeg hij. Ik keek hem aan in de hoop dat mijn blik genoeg zei. “Laat eens zien hoe erg het is,” zei ik vervolgens. “Met wie heb ik ruzie gemaakt, Lea? Waar is die klootzak die voor die krassen op m’n rug heeft gezorgd?” In z’n stem hoorde ik, dat hij dus nog wel wist dat hij gevochten had, maar met wie was blanco voor hem. Hij had m’n sarcasme dus wel opgemerkt, maar ik het zijne niet. Jonathan stond boven mij, ik keek tegen hem op. Hij kreeg het iedere keer weer voor elkaar om me zo te raken dat ik me gekleineerd voelde, zoals nu. Ik staarde hem aan, bang om hem het antwoord te geven. Zodra ik namen zou gaan noemen zou hij ze op gaan zoeken, zodra ik geen namen noemde zou hij me net zo lang bedreigen totdat ik alsnog namen noemde. De jongen Dee-Jay die Jonathan gister een stoot verkocht had, was de ex van een vriendin van me. Ik wilde niet dat Jonathan er achter aan ging met z’n vrienden, dat zou slecht aflopen namelijk. De jongens die vaker in onze buurt gingen stappen, wisten dat er met Jonathan niet te spotten viel en dat je er zeker geen grapjes bij uit moest halen. Het nadeel was alleen dat Dee-Jay bijna nooit hier ging stappen en Jonathan dus niet kende, hij wist niet eens dat het mijn vriend was. “Lea, vertel op,” zei Jonathan terwijl ik twijfelde wat ik hem zou vertellen. “Ik ken hem niet en ik kon hem ook niet goed zien in het donker,” antwoordde ik ten slotte. Dee-Jay was voorlopig gespaard, uiteindelijk zou Jonathan wel via via horen wie het was, maar dan was ik tenminste niet schuldig meer. Jonathan keek me aan, probeerde erachter te komen of ik de waarheid sprak, ik had ten slotte al vaker gelogen. “Mag ik nu een sigaret?” Probeerde ik om de spanning te doorbreken. Het werkte, Jonathan trok zich terug, liep naar de keuken om z’n pakje sigaretten te pakken en kwam vervolgens weer terug. “Ze waren van jou en als ze niet van jou waren, mag je zelf alsnog hebben.” Ik zuchtte opgelucht, de spanning was geweken. We gingen op het balkon zitten omdat Jonathan weigerde binnen te roken. Ik keek uit over de stad, of eigenlijk dwars tegen alle andere flatgebouwen aan. De stad was geen prettige plaats om te wonen, maar zo’n groot huis waar je in kon verdwalen leek me ook niks, ik wist niet zo goed wat ik wilde. Ik kroop tegen Jonathan aan en genoot van het moment dat zijn ergste woede verdwenen was of dat hij hem in ieder geval niet aan mij toonde. “Gaan we vandaag nog wat doen?” Mompelde hij. “Ik weet niet wat jij wilt?” Vroeg ik. “Wat dacht je ervan om hier maar gewoon de hele dag te liggen, gewoon bij elkaar zijn?” Ik glimlachte, hij snapte precies wat ik wilde. Ik had geen behoefte aan de rest van de groep, ik wilde op het moment alleen van Jonathan genieten, het was zolang geleden dat we echt met z’n tweeën waren. Meestal waren er wel vrienden bij Jonathan of we gingen de stad in om de rest op te zoeken. Zodra zijn sigaret op was, boog hij naar me toe om me te zoenen. Hij was teder vandaag, vol liefde. Dit was zoveel beter dan die zoenen tijdens uitgaan. Ik sloeg mijn armen om hem heen en hij trok me nog dichter tegen zich aan. Hij ademde zwaar en ik voelde z’n hart tekeer gaan. Langzaam maakte ik me los. “Wat is er?” Vroeg hij. “Vind je het niet een beetje gênant om ons zo te laten gaan op een balkon?” Hij begon te lachen. “Als jij je schaamt, dan gaan we wel naar binnen.” En voor ik het wist, had hij me opgetild en droeg hij me naar binnen. “Het bed of de bank?” “De keuken,” antwoordde ik als grap, maar Jonathan droeg me naar de keuken. “Idioot, dat was een grapje.” “Ik vond het juist zo’n verrassende opmerking van je,” zei hij grijnzend. Ik moest lachen terwijl hij een kus op m’n mond plantte. Ik merkte dat hij gulziger en gulziger werd. Ik stopte m’n handen onder z’n shirt en kon de schrammen van gisteravond voelen. “Hij heeft je flink te pakken gehad, Jonathan.” “Snap je nu, waarom ik wil weten wie het is?” “Ik begreep je sowieso al, je moet je ook niet in de struiken laten duwen.” “Kunnen we hier over ophouden?” Ik keek hem recht aan en boog me naar voren toe om hem te zoenen. Z’n handen waren ineens overal, van m’n nek tot m’n rug, terug naar m’n buik. De deurbel ging. “oliebol,” vloekte Jonathan binnensmond. “We doen net alsof we er niet zijn,” fluisterde ik. Maar er werd nog een keer geklopt. “Jonathan, we weten wie het was. Die gozer van gisteravond.” Ik herkende de stemmen niet, maar Jonathan overduidelijk en liet me direct los, zijn aandacht voor mij was verdwenen. Jonathan liep naar de deur, ondertussen trok ik m'n shirt recht en haalde ik een hand door m'n haren in de hoop er weer een beetje fatsoenlijk uit te zien. Er kwam vijf jongens naar binnen gelopen. “Het was de ex van Nathalie,” zei de kleinste. Jonathan draaide zich naar me om en aan z’n blik kon ik zien dat hij wist dat ik gelogen had.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:47

Wauw!!!
Mooi stuk!!
Spannend ook :D
Ga zo door :D :D :D

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 17:37

Geen reacties verder :=