wanneer geld vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

wanneer geld vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:14

Dan maar de vraag hier stellen.

Had toenet weer de zoveelste discussie met mijn moeder, zij vind nml dat ik geld moet gaan maken voor de foto's die ik maak. Ik zit hier nog in dubio over. Ik twijfel of ik daar goed genoef voor ben, maar aan de andere kant besteed ik er wel veel tijd aan. Dus wat vinden jullie, wanneer kan je geld gaan vragen en hoeveel?

Ik fotografeer sinds oktober met een Nikon D3100. Daarvoor heb ik wel wwat gefotografeert met een Canon, maar was niet erg sirieus

http://img52.imageshack.us/img52/1416/dsc0519kb.jpg
http://img528.imageshack.us/img528/4197/dsc0401.png

Aprils_joke

Re: wanneer geld vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:18

ik moet zeggen dat ik daar ook over aan het nadenken ben.
ik ben namelijk nog echt een beginner maar ik wil wel graag shoots gaan doen om ervaring op te doen.
maar nu zeggen indd mensne om me heen dat ik er echt geld voor moet vragen al is het maar een 10tje
maarja ik vind het dan vervelend als de foto,s mislukken dat diegene daar dan wel voor heeft betaald.

ik heb het namelijk zelf ook mee gemaakt dat ik iemand liet komen die betaalde ik 15 euro
maar echt mooie foto,s of de foto,s die ik echt wilde hebben had ik niet

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:21

Daar zit ik ook mee, er zitten nu gelukkig wel altijd gelukte foto's bij :P . Maar gelukkig vragen meer mensen zich af.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:22

inderdaad daarom
maarja 15 euro is msichien niet veel.
maar daar kun je ook mooi 2 balen zaagsel ofzo voor halen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:23

Hmmm. Op basis van deze twee foto's kun je (kan ik) geen gegrond oordeel vellen voor jou persoonlijk, maar indien deze representatief zijn voor je werk zou ik zeggen: nee, nog niet doen. Zodra je er geld voor gaat vragen hebben mensen namelijk automatisch verwachtingen, en dan zul je dus méér moeten doen dan met één foto op de proppen komen. Kun je eens een stuk of 10 foto's plaatsen van één shoot? Dat zegt meer dan een losse foto. Iedereen kan immers wel eens een gelukstreffer hebben (en zo'n gelukstreffer vind ik de geplaatste foto niet).

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:25

mag ik een x aantal foto,s plaatsen nouks ?
dat je kunt kijken of ik al een beetje kan fotograferen ?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:26

heb nu niet mijn harde schijf bij de hand :) deze stonden al online. Als het goed is heb ik binnenkort weer een shoot en dan zal ik wel meer plaatsen. maar bedankt voor je reactie!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:28

Wat je ook kunt doen is de shoot gewoon gratis doen en dan de foto's in kleine versies (met watermerk erdoorheen) naar de 'klant' toe sturen. Als de 'klant' de foto dan in grote versie en/of zonder watermerk wil hebben, kan hij die bepaalde foto('s) nabestellen voor een vooraf afgesproken bedrag per foto!
Laatst bijgewerkt door Channiiiej op 17-04-12 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:29

dat is inderdaad ook een slim idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:30

Aprils_joke schreef:
mag ik een x aantal foto,s plaatsen [***] ?
dat je kunt kijken of ik al een beetje kan fotograferen ?

Wat mij betreft wel hoor, als Romana daar geen probleem mee heeft?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:32

ga je gang :) ging voornamelijk de vraag in het algemeen :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:40

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:54

@Nouks; zou je ook een oordeel over mijn foto's willen geven m.b.t. fotoshoots en geld vragen? (Kan ik er al geld voor vragen en zo ja, hoeveel ongeveer?) Alvast bedankt :)

Verschillend dagen, maar dezelfde hond:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/33.jpg
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/28.jpg

Één shoot, twee verschillende honden:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/17.jpg
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/15.jpg

Één shoot:
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/29.jpg
http://i1241.photobucket.com/albums/gg5 ... iej/30.jpg
Laatst bijgewerkt door Channiiiej op 17-04-12 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:56

@ channie je moet enkele foto,s van een enkele shoot plaatsen
dan pas kun je het zien

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:01

Aha bedankt voor je tip! Heb m'n berichtje een beetje aangepast! Verder maak ik nog niet echt 'shoots', dus kan ik dat niet echt laten zien! Vandaar juist dat ik nieuwsgierig ben of het zou kunnen met mijn foto's ;)
Laatst bijgewerkt door Channiiiej op 17-04-12 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:01

Aprils_Joke: Ik zou nog eventjes wachten. De foto's zijn op zich goed maar kunnen nog heel wat verbetert worden. Als je ongeveer €10,- zou vragen zou het geen probleem zijn :)

Chantal: Jij kan al best betaalde shoots gaan doen hoor, zitten goede foto's tussen. Het nadeel van deze serie is dat we niet kunnen zien hoe een 'hele' shoot er bij jou uit ziet. Het lijkt nu alsof je de mooiste eruit gehaald hebt en op basis daarvan kan ik eigenlijk geen mening vormen. Als deze foto's representatief zijn voor de rest van je foto's, kan je zeker een leuk bedragje vragen :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:07

@ irene zou ik nu eerlijk zeggen dat ik pas sinds 3 weken fotografeer en van te voren nog nooit zo,n camera in mn handen heb gehad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:23

Aprils_joke schreef:
@ irene zou ik nu eerlijk zeggen dat ik pas sinds 3 weken fotografeer en van te voren nog nooit zo,n camera in mn handen heb gehad :')

Dat geeft niet, je vraagt of je er wat voor mag vragen en ik geef antwoord :) Ik fotografeer ook nog maar een jaartje :)

@Romana: Ziet er netjes uit, mag je best wat voor vragen :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:13

Het is zeker niet gek om geld te vragen voor fotoreportages ondanks je een beginner bent, als je maar duidelijk aan geeft dát je een beginner bent, dan weet de klant helemaal waar die aan toe is als hij of zij een fotoreportage bij je boekt. Ik zie genoeg bokkers die hun fotoreportages de benaming "professioneel" geven maar in werkelijkheid nog beginnend zijn, kijk dan heb je een héle grote kans dat de klant ontevreden word omdat hun verwachting hoog was, zolang je alles duidelijk aangeeft en overlegt is er niets aan de hand.

Wat ook goed is om te oefenen zijn inderdaad portfolio reportages, oftewel "gratis" maar bij dit soort fotoreportages kan je makkelijk vragen of bijvoorbeeld je reiskosten vergoed kunnen worden.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:44

Ik vind dit ook een lastig onderwerp, Ik heb al een site gebouwd en ben al een tijdje bezig maar durf nog steeds niet van start te gaan om shoots te doen.
Ik zie altijd verbeter dingen op mijn foto's en vind het moeilijk als iemand niet tevreden zou zijn.
Ik maak weleens foto's voor vrienden of kennisen die er wel altijd blij mee zijn, maar ben er nog altijd onzeker over of ik er geld voor moet vragen en mijn site definitief moet gaan openen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:45

wenny schreef:
Ik vind dit ook een lastig onderwerp, Ik heb al een site gebouwd en ben al een tijdje bezig maar durf nog steeds niet van start te gaan om shoots te doen.
Ik zie altijd verbeter dingen op mijn foto's en vind het moeilijk als iemand niet tevreden zou zijn.
Ik maak weleens foto's voor vrienden of kennisen die er wel altijd blij mee zijn, maar ben er nog altijd onzeker over of ik er geld voor moet vragen en mijn site definitief moet gaan openen.

Precies, heb ik ook!! Anders plaats je toch ook even foto's!

@LisaDijk: dank je voor je reactie!!

@Irene96: bedankt voor je reactie!! :D

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:12

Anders doe je eerst aan bokt meetings mee...dan kun je oefenen en je foto's Laten beoordelen. Maar zo vul je ook deels je portfolio aan.
Maar ik zie de bokt meetings echt als een goede oefening. Ik ben al best lang bezig en ik blijf ieder x weer bij leren. En probeer je eigen stijl neer te zetten...;).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 09:48

Ik wil erg graag aan meetings doen, heb er ook bij een aantal op de lijst gestaan, helaas tot nu toe kon ik of niet op die datum of het was te ver weg :P

maar dat wil ik zeker nog gaan doen!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:34