[VER] De rat en de muis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

[VER] De rat en de muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:51

Dit is een verhaal waarin paarden een grotere rol spelen dan je na het lezen van dit stuk denkt...
Ik ben best serieus met schrijven bezig en ik droom ervan om ooit schrijfster te worden, dus alle kritiek is echt heel erg welkom!

Hier zijn de proloog en het korte eerste hoofdstuk. Ik hoop dat je het blijft volgen. :) Verder zeg ik niets, een verhaal hoort zichzelf te wijzen.

---

Proloog

Ik was zestien op het moment dat ik haar vond en achttien op het moment dat ik haar kwijtraakte. We hebben elkaar al maanden niet meer gesproken of gezien.
Maar ik denk dat daar spoedig verandering in gaat komen. Op dit moment is de trein twee stations van me verwijderd. Het enige wat ik hoef te doen is wachten. De jongen naast me, een jaar of twaalf oud, speelt met zijn iPhone, een nieuw model dat ik nooit zou kunnen betalen. Ik vraag me af waar hij heengaat.
Een trein komt binnen op het andere spoor. Het verbaast me hoe hard hij gaat. Hard genoeg, besef ik. Het is zo makkelijk om naar de rand van het perron te rennen, naar het spoor, en me dan te laten vallen. Ik zou binnen enkele seconden dood zijn.
Er was eens een muis die bevriend raakte met een rat…
Het verhaal dat precies een week geleden mijn leven binnengleed, door de brievenbus, in een rode envelop. Haar naam, in het zwart, geschreven in een handschrift vol krullen, die me na de eindzin grijnzend aankeek.
Waarom springen mensen voor de trein?
Omdat ze een reis willen maken.
Omdat ze een verhaal op de deurmat vinden.
Omdat ze beseffen dat ze het leven niet waard zijn.
Of, zoals ik mijn geval, omdat ze naast de bovenstaande punten ook nog eens laf zijn. Want ja, dat ben ik. Als ik dapper zou zijn, zou ik op een spoorwegovergang staan, waar de trein zo’n honderd twintig kilometer per uur rijdt. Wie daaronder komt, is dood. Spat uit elkaar tegen de voorruit. Bezorgt de machinist en de conducteur – want ja, iemand moet kijken waar dat lange voertuig overheen gedenderd is – een trauma.
Ik spat liever niet uit elkaar. Iemand een trauma bezorgen is helaas onvermijdelijk, maar ik zie er vast beter uit wanneer de trein langzaam over me heen heeft gereden.
Ik kan nog omdraaien. Weglopen. Teruggaan naar school, zeggen dat ik naar de tandarts ben geweest en ter illustratie mijn kapotte lip laten zien.
Waarom loop ik niet weg? Waarom ga ik niet naar de mensen die van me houden?
Er is niemand die het weet. Niemand die het verhaal heeft gelezen, niemand die het krullerige handschrift heeft gezien. Niemand die me beschouwt als een rat.
Mijn voeten weigeren in beweging te komen. Ik ben met een doel naar het station gegaan. Terugkeren naar school, of zelfs naar huis, is geen optie. Dat zou betekenen dat ik moet leven met dat verhaal, met de rat die me in de spiegel aankijkt.
Dat kan ik niet.
De trein heeft geen vertraging. Volgens de stationsklok heb ik nog twee minuten tot hij komt.
De jongen naast me lacht. Zijn wijsvinger tikt tegen het scherm van de iPhone. Ik slik en opeens komen mijn voeten in beweging.
Voor ik het weet, heb ik me half omgedraaid, zodat ik hem recht kan aankijken. ‘Ga naar beneden,’ zeg ik.
Hij kijkt op, vragend.
‘In de winkel naast de parkeerplaatsen heb je gratis internet,’ probeer ik, in de hoop dat de boodschap beter overkomt.
Nog anderhalve minuut.
De jongen blijft staan. Zijn blik is half gefascineerd, half onbegrijpend.
‘Luister.’ Ik pak zijn schouders. Dit is de laatste persoon die ik aanraak, het laatste leven dat ik ergens voor kan behoeden. ‘Als je vannacht rustig wilt slapen, kun je beter naar beneden gaan. Ik meen het.’
‘Wat is er dan?’ Hij heeft nog geen baard in de keel. Over twee jaar zal hij dieper klinken en minstens tien centimeter langer zijn. Misschien herinnert hij zich mijn gezicht nog bij het horen van een passerende trein.
‘Dat zul je wel merken. Ga naar beneden, alsjeblieft.’ Mijn stem heeft iets smekends, iets waarvan ik walg, maar eindelijk lijkt de jongen me te begrijpen. Hij haast zich naar de trap.
Nog een minuut.
In de verte kan ik de trein al horen aankomen. Ik loop naar voren, zoals zoveel reizigers doen, en sluit mijn ogen.

Hoofdstuk 1
Twee jaar eerder

Het is mijn droom om journaliste te worden. Ik wil de wereld rondreizen, kinderen uit Afrika interviewen, contact leggen met beroemdheden en aanwezig zijn bij internationale processen. Ik wil dat de wereld mijn naam kent, dat elke kwaliteitskrant me een column aanbiedt en dat ik minstens een keer per week aanwezig ben in een populaire talkshow om mijn visie op het nieuws te geven.
Er is alleen een probleempje: momenteel sta ik een vier komma zes – ik zeg liever een vijf – voor Nederlands.
En een vijf komma twee voor Engels, dus mijn studie in het buitenland volgen is geen optie.
Maar goed, dat geeft allemaal niet. Voor mijn eindexamen, over twee jaar, haal ik een negen en dan komt alles goed. Desnoods vraag ik Maura om bijles, hoewel dat mijn eer eigenlijk te na is. Dat kreng, nee oké, ze is geen kreng, hoort pas een halfjaar bij mijn vriendengroep.
Ze zit in de klas bij Tiffany, mijn beste vriendin, en Tiff en zij zijn natuurlijk niet uit elkaar te sláán. Dat is al behoorlijk irritant en dan komt er ook nog bij dat zij een negen komma twee voor Nederlands staat.
En een acht komma vijf voor Engels.
Én dat ze ook journalistiek wil studeren.
Én dat zij waarschijnlijk degene zal worden die de wereld rondreist, kinderen uit Afrika interviewt, et cetera.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. In elk geval is het irritant, vooral omdat ze telkens aanbiedt om iedereen te helpen. Ze wil helemaal niemand helpen, ze wil gewoon laten zien hoe goed zij is en hoe dom wij zijn. Mensen zoals Tiff trappen erin. Mensen zoals ik niet.
Eigenlijk zou ik een dagboek moeten hebben om deze emoties te uiten, maar dan word ik bij elke herlezing geconfronteerd met mijn spelling en grammatica. Ik denk dat ik toch vrolijker word van de ergernis dan van het zien van mijn eigen fouten.
Met deze gedachten sta ik onder de douche. Heimelijk bekijk ik mezelf in de spiegel die ik door het beslagen glas net kan zien. Ik ben knapper dan Maura, dat is iets wat zeker is.
Mijn haar is langer dan het hare en diepblond. Mijn ogen zijn bruin met een grijs streepje erdoor. Ik ben iets slanker en mijn huid is gebruinder. Mijn lippen zijn voller.
Als ik geen journaliste word, kan ik altijd nog een voetballer trouwen, neem ik me voor. Die heeft genoeg geld om me in te kopen op de opleiding. Als de opleiding niet mee wil werken, betaalt hij gewoon een krant om mij columns te laten schrijven. Iemand verbetert mijn teksten voor ze worden gepubliceerd. Binnen een maand liggen de kranten, bladen en televisiezenders aan mijn voeten.
Nog in de ban van die fantasie stap ik uit de douche droog ik me af. Er is niemand thuis, dus loop ik op mijn gemak naar mijn kamer, waar ik me in een broek van Gucci wring. Ik heb hem nog niet eerder aangehad – daar was geen gelegenheid voor – en ik ben benieuwd naar de reacties op school. Vooral naar de reactie van –
Nee. Daar mag ik niet aan denken. Hij is veel te slim voor mij. Alle andere meisjes die hem leuk vonden heeft hij harteloos afgewezen.
Behalve Maura.
Op dat moment gaat de bel. Ik vloek, doe haastig tandpasta op een tandenborstel en steek het geval in mijn mond. Haastig loop ik naar beneden. Het marmer van de trap voelt koud tegen mijn voeten en de broek, die ik twee jaar geleden van mijn vader heb gekregen, zit eigenlijk te strak. Misschien moet ik afvallen.
Ik haal de voordeur van het slot en doe hem open. En gooi hem bijna weer in het slot als ik zie wie ervoor staat. ‘Maura? Wat doe jij hier?’
‘Jij had ook de eerste twee uur vrij, toch?’ Ze glimlacht. Haar rode haren zitten in een warrige knot, ze draagt geen make-up en er zit een gat in haar spijkerbroek. Het shirtje dat ze aanheeft is wel erg leuk – alleen jammer dat er nog zo’n tweehonderd meisjes op school mee lopen.
‘Dat eh, klopt.’
‘Zal ik met je meefietsen?’ Eigenlijk vraagt ze het niet. Ze stelt het.
Keihard ‘nee’ zeggen is geen optie, dan krijg ik straks Tiff en de hele kliek over me heen omdat ik zo onaardig heb gedaan tegen die fantastische Maura. ‘Nou, eh,’ zeg ik om tijd te rekken, tandpastaspetters in haar gezicht sproeiend, ‘het duurt nog even voor ik klaar ben en eh, ik eh, ik wil niet dat jij te laat komt. Door mij.’
‘We komen niet te laat,’ zegt Maura rustig.
Verdorie.
‘Ga jij maar terug naar boven, dan ga ik wel theedrinken met je moeder of zo. Mijn vader was vroeger ook altijd te vroeg bij zijn fietsmaatje en de moeder daarvan dronk altijd thee met hem terwijl hij wachtte.’
Goh, wat fantastisch. ‘Mijn moeder werkt,’ snauw ik.
‘O oké, ik zet zelf wel thee.’ Opgewekt wringt Maura zich langs me heen. ‘O, wat een mooie foto hangt daar aan de muur zeg!’
Ik rol met mijn ogen. Waar haalt dat kind de brutaliteit vandaan? ‘Prachtig.’ Na dat woord stamp ik naar boven.
Maura trekt de voordeur dicht.
En opeens voel ik een vleugje bewondering. Zij is de enige die zomaar mijn villa binnen is gelopen zonder me te vragen hoeveel mijn ouders ervoor hebben betaald. Zij is de enige die zich hier volledig thuis lijkt te voelen.
Zij is de enige in de groep die iets durft wat ik niet durf.
Zolang het niet over onze toekomst gaat, kan ik Maura stiekem best aardig vinden.

thoraklover

Re: [VER] De rat en de muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:23

Mooi verhaal tot nu toe! Ben benieuwt naar meer. Ik heb niet echt tips voor je, alleen een vraag: is het bewust dat in het begin stukje ze denkt dat ze een iphone nooit zal kunnen betalen, en dan later in de flashback ze in een villa woont?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:43

Het beginstuk vind ik erg goed geschreven. De rest overigens ook, maar dat stuk heeft me erg nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg van het verhaal.

@thoraklover: Ik gok dat dat te maken heeft met de opleiding die ze wilt doen maar waar haar cijfers op haar 16e niet goed genoeg voor zijn. Haar ouders zullen haar niet altijd blijven sponseren ;)

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:21

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:52

Colorado schreef:
Het beginstuk vind ik erg goed geschreven. De rest overigens ook, maar dat stuk heeft me erg nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg van het verhaal.

@thoraklover: Ik gok dat dat te maken heeft met de opleiding die ze wilt doen maar waar haar cijfers op haar 16e niet goed genoeg voor zijn. Haar ouders zullen haar niet altijd blijven sponseren ;)

Dan verkoopt ze toch haar Gucci broek? :Y)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:55

thoraklover schreef:
Colorado schreef:

Dan verkoopt ze toch haar Gucci broek? :Y)

:')

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:56

Uiteraard wordt dat nog verklaard. :) Bedankt voor de reacties, dit is een goede motivatie!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:32

heel leuk geschreven, goede stijl ook!
je moet alleen opletten dat je vrij vaak 'wat' in plaats van 'dat' schrijft, maar verder heb ik geen aanmerkingen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:47

Bedankt voor je reactie, jasz! Kun je even een voorbeeldje geven? Ik ben echt heel slecht in het zien van m'n eigen fouten. :P

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:56

Ben meestal niet zo van de verhalen op bokt. maar deze vind ik super gaaf! ik ga hem blijven volgen!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:04

Bedankt voor dat grote compliment! Hier een nieuw hoofdstukje. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

----

Hoofdstuk 2
Maura

Ik ben gek op huizen. Ze zeggen zoveel over de mensen die erin wonen. Neem nu mijn vader, een man die er na een paar jaar huwelijk en drie kinderen achterkwam dat hij de voorkeur gaf aan zijn eigen geslacht. Hij is architect. De afgelopen tien jaar heeft hij vier huizen versleten, voor hij zich definitief – met vriend – settelde in Frankrijk.
Weet je hoeveel een mens verandert in tien jaar?
Ik kan geen wiskunde, dus zulke vragen moet je mij niet stellen, maar neem gerust van me aan dat je binnen tien jaar iemand zult zijn die je op dit moment veracht, bewondert of nog helemaal niet kent.
Het huis van Esther is netjes. Ik gok dat de familie een schoonmaakster in dienst heeft die de boel bijhoudt. Het is groot en mist warmte, hoewel de kastjes zonnebloemgeel zijn geschilderd. Na even gezocht te hebben in de onmenselijk grote keuken vind ik een waterkoker.
Terwijl het water warmer wordt, denk ik weer aan Frankrijk. De kleur van de nieuwste meubels van mijn vader is bloedrood, mijn lievelingskleur. Ooit vroeg ik mijn vader waarom die diepe tint met zoiets stoms als bloed werd geassocieerd.
‘Weet je wat ik het mooiste woord vind dat er bestaat?’ antwoordde hij, voor zover je een wedervraag een antwoord kunt noemen, natuurlijk.
‘Nou?’
‘Sanguis.’
Ik was stil. Wist ik veel wat dat betekende, ik was toen pas een jaar of acht.
‘Het is het Latijnse woord voor bloed,’ legde mijn vader na enkele momenten uit.
Het moraal van het verhaal is me nog altijd niet duidelijk. Ik denk dat het erop neerkomt dat bloed toch niet zo stom is als ik dacht. Het is nuttig, het houdt mensen in leven. Zoiets.
Jaren later kocht mijn vader een paard voor me, in de kleur cremello. We noemden haar Sanguina. Elke vakantie ga ik met mijn broers naar Frankrijk. Zij hebben hun eigen caravan, ik heb mijn paardje.
Het water kookt. Nog een maand voordat het weer vakantie is, voordat ik weer naar mijn grote trots mag. Het is jammer dat niemand op deze school van paarden lijkt te houden en dat Esmee, die ik normaal vaak meeneem, juist in de vakantie geopereerd moet worden.
Ik vul een mok, doe er een zakje in en loop ermee de keuken uit. Omdat de thee nog moet trekken, zet ik hem op de eerste tafel die ik zie. Dit lijkt een soort leeskamer, een bibliotheek.
De gesloten kast tegen de muur ziet er aantrekkelijk uit. Er zitten vast geen boeken in, die bewaar je zichtbaar. Beheers je, spreek ik mezelf in gedachten toe, je wéét dat Esther je niet mag en dat je ze zal haten als ze merkt dat je in haar spullen hebt gezeten.
Maar Esther is nog minstens een halfuur met haar make-up bezig…
Nee. Ik doe het niet.
Esther en ik kennen elkaar pas een paar weken. Als ik nu iets uitvreet, verpest ik een eventueel aankomende vriendschap. Ik moet bij haar op mijn tenen lopen.
Ik heb haar op een pijnlijke manier leren kennen. Begin dit jaar veranderde ik van school, waardoor ik bij haar beste vriendin Tiffany in de klas kwam. Tiff is tof. Ze bood meteen aan om naast me te komen zitten en me het gebouw te laten zien, omdat ze wist hoe het was om nieuw te zijn. Ze vertelde me ook over haar vrienden, vooral over Esther. Ik weet niet hoe, maar instinctief voelde ik aan dat die Esther mij niet zo zou mogen, dus meed ik Tiffs vrienden.
Op een dag maakte ik een buitenritje met mijn groepsles bij de plaatselijke manege. Ik zat op een paard dat voor het eerst na de koude dagen weer het bos in ging. Het dier schoot ervandoor, ik viel op een paar kilometer afstand van de groep op de grond en kneusde mijn enkel. Ik heb bijna een uur tussen de bladeren gelegen, terwijl het niet warmer dan vijf graden was, en ik had daar nog veel langer kunnen liggen als Esther me niet had gevonden.
Ze was met de fiets en nam me zonder iets te zeggen achterop, spierwit na het horen van mijn verhaal. In stilte bracht ze me naar huis.
De volgende dag belde ze me op om te vragen hoe het met me was. Zodra ze wist dat ik niets had gebroken, verbrak ze de verbinding.
Ik loop met de thee terug naar de keuken en gooi het zakje weg, waarna ik weer in de bibliotheek ga zitten. De mok is net leeg als de deur opengaat.
Esther komt binnen. Ze heeft het bekende masker opgezet. ‘Heb je in de kast gezeten?’ snauwt ze meteen.
Ik frons mijn wenkbrauwen. ‘Goh Maura, wat fijn dat je op me hebt gewacht.’
‘Ik vroeg je wat!’
‘Je vróég me wat?’
‘Ja. Heb je met je tengels aan die kast gezeten?’
Oké. Hier kan ik niet tegen. Die vijandigheid slaat nergens op, ze heeft me zelf binnengelaten. Bovendien is het niet zo dat ze een lijk verstopt in dit huis, of wel? ‘Nou, aangezien ik geen tengels heb, kan ik daarmee geen kast aanraken.’
‘Jezus Maura, geef gewoon normaal antwoord!’
Ik zou terug kunnen schreeuwen. Dat zou ik ook moeten doen, maar ik heb het gevoel dat die actie uitmondt in een ruzie die in de hele school breed zal worden uitgemeten. ‘Nee, ik heb je kast met geen vinger aangeraakt,’ zeg ik. Ik kan een zucht niet onderdrukken.
‘Zeker?’ Esther kijkt me achterdochtig aan.
‘Heel zeker. Wat heb je erin zitten? Een wietplantage of zo?’
Ze zwijgt.
Ik loop uitdagend naar de kast toe. In één beweging springt ze voor me en grijpt mijn pols.
‘Je waagt het niet!’ sist ze.
‘Je maakt me nieuwsgierig,’ zeg ik.
‘Trut.’
‘Weet Tiffany het wel?’
Nagels drukken pijnlijk in mijn vel. Esther brengt haar gezicht akelig dicht naar het mijne. ‘Nee.’
Ik weet dat ik te ver ga, maar ik kan mezelf niet tegenhouden. Wat zit er in die kast? Misschien is het echt een lijk. Een skelet dat met gestrekte amen over de gang loopt als de klok twaalf uur slaat. O nee wacht, dat is een zombie. Misschien zit er wel een zombie in. ‘Waarom mag ik niet in dat ding kijken?’
Plotseling duwt Esther me hard achteruit. Ik klap tegen de tafel. De mok valt op de stenen en spat uit elkaar. De schermen omringen me; ik zit op de grond. Esther torent boven me uit.
Ik kijk geschrokken in haar ogen en verwacht agressie te zien, woede, gekte. Maar die emoties zijn gek genoeg afwezig. Het enige wat mijn aandacht trekt, zijn de tranen die plotseling over haar wangen glijden.
‘Het spijt me,’ zeg ik automatisch.
Voorzichtig, om te voorkomen dat ik mezelf snijd, sta ik op. ‘Waar kan ik veger en blik vinden? Dan ruim ik deze rommel even op.’
De explosieve stemming is omgeslagen. Er hangt een leegte in de kamer. De natte wangen lijken alle kleuren om ons heen op te slokken.
‘Esther?’
Ze schudt haar hoofd.
‘Wil je erover praten?’
‘Niet… met jou.’ Esther slikt. Er zitten strepen mascara op haar wangen. ‘Ga weg, Maura.’
‘Moet ik iemand bellen?’ probeer ik. ‘Je ouders?’
‘Nee!’ Haar stem is opvallend krachtig. Met een bruusk gebaar veegt ze het vocht van haar gezicht. Haar grijsblauwe ogen staan dof. ‘Zeker niet. Laat me gewoon alleen.’
‘Waarom doe je zo? Waarom haat je me?’
‘Ga weg,’ herhaalt Esther.
‘Zeg nou wat er aan de hand is.’ Ik begin mijn geduld te verliezen en moet de neiging onderdrukken om niet in de scherven te stampvoeten. ‘Vertel me dan wat ik verkeerd doe!’
Ze blijft stil.
‘Kom op Esther,’ probeer ik. ‘Ik wil je zo graag helpen, ik weet alleen niet hoe.’ Dat is eigenlijk niet helemaal waar. Ik ken haar nog niet genoeg om met haar mee te voelen; ik ben eerder nieuwsgierig. Haar gedrag naar mij toe is nooit erg leuk, maar hetgeen wat er net is gebeurd is niet normaal meer. ‘Kun je me niet iets vertellen? Heet het toevallig wat met die kast te maken, of gaat deze uitbarsting over iets heel anders?’
En dan slaat ze me. Met vlakke hand, recht tegen mijn kaak. De pets galmt door de ruimte, en pas als ik me verbaas over dat harde geluid voel ik de pijn. Zonder na te denken sla ik terug. Hard. Met een vuist. In haar maag.
Ze klapt dubbel en kokhalst terwijl ik, geschrokken van mezelf, achteruitdeins. ‘Sorry,’ mompel ik, nauwelijks verstaanbaar, ‘o sorry, Esther, dit was niet mijn bedoeling… ik wilde alleen maar…niet zo hard…’
Esther laat me niet uitpraten. Trillend richt ze zich weer op. ‘Mijn huis uit,’ zegt ze. ‘Je bent gestoord. Wegwezen.’
‘Jij bent gestoord. Je vrienden kotsen je allemaal uit als ik dit op school vertel,’ zeg ik veel gemener dan ik van plan was.
‘Nee, dat doen ze niet.’ Esther grijnst. Het is een kwaadaardige grijns die mijn nekharen overeind laat vliegen. ‘Ze zullen je nooit geloven. Anyway, veel plezier op school, ik ga me daar vandaag niet meer vertonen.’
Ze grijpt me vast en trekt me mee naar de voordeur. Voor ze hem achter me dichtgooit, trekt ze haar neus op. ‘Je stinkt trouwens. Naar paard.’

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:47

ja tuurlijk, doe ik gelijk je nieuwe stuk ook wel!

1e stuk:
Citaat:
Het enige 'wat' ik hoef te doen is wachten.

Citaat:
Ik ben knapper dan Maura, dat is iets 'wat' zeker is.

er was er nog een maar die kan ik niet vinden.

2e stuk:
Citaat:
Een skelet dat met gestrekte armen over de gang loopt als de klok twaalf uur slaat.

Citaat:
Heeft het toevallig wat met die kast te maken, of gaat deze uitbarsting over iets heel anders?

verder vond ik geen fouten, goed gedaan dus!
heel leuk verhaal vind ik, ik ben benieuwd naar het vervolg.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:55

Bedankt voor je reactie!

Die eerste twee zijn toevallig goed (oké, ik heb het net opgezocht en het hier gevonden, want grammatica is niet mijn sterkste kant: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/wat-dat). Over die twee andere dingen heb je gelijk, zo ongeveer alle klinkers, de r, j en h van dit toetsenbord zitten los. Deze laptop is aan vervanging toe, haha. Jammer dat ik het niet meer in mijn post kan verbeteren, ik zal het in de Word-versie wel doen.

Echt bedankt. :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:56

oh hahah. nou ja sorry voor de niet-goede verbeteringen...
het klinkt alleen zo raar...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:59

Haha, maakt echt niet uit, ik schrijf alles op gevoel en het hadden zomaar echte fouten kunnen zijn. Ik vind het ook raar klinken. :P

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:41

Leuk verhaal! :D
Ben benieuwd naar je volgende stukje! :o

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 20:40

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat het volgende hoofdstukje dit weekend klaar is :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:07

Mooi stuk! :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:16

Het weekend begind bij ons al op vrijdag!!!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:32

Heel goed geschreven! Nu ben ik echt nieuwsgierig naar het vervolg :=

Commentaar of tips heb ik eigenlijk niet, ik wil gewoon verder kunnen lezen :')

gea_thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:16

Wauw! Echt een spannend verhaal! Zo gauw niet op spelling gelet, volgend stukje zal ik erop letten.
Maar dan zaten er in ieder geval geen echt storende dingen in. Ik val altijd enorm over te veel spelfouten ;)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 22:52

Sorry, ik had dit het superdruk, dus het duurt nog even! Bedankt voor de reacties!

Ondertussen heb ik wel een prijs gewonnen in een schrijfwedstrijd, dus dat is een motivatie om door te gaan. (:

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:10

Gefeliciteerd! :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 23:36

Dankje!

Het stuk is bijna af... :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:33