[DIGI][WIP] Ook ik heb mijn droom ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke93

[DIGI][WIP] Ook ik heb mijn droom ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 18:50

proberen namaken met google sketch up :D

Ik heb nu al:
20 stallen van 4 op 4 m
tussen de stallen door staan kasten, er is 1 kast voorzien per stal
3 'wacht' stallen van 3 op 4 m
6 weides van 10 op 20 m
1 mestput
4 poetsplaatsen
2 solariumplaatsen
Stro en hooi opslagplaats
1 binnenbak van 20 op 40 m (moet nog een poort in komen)

Ik ben nu bezig met 4 buitenpaddocks (aan de zijkant van de plattegrond)

Wat ik nog wil:
kantine
parking
longeercirkel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, dit is mijn 'droomstal' maar natuurlijk mogen jullie altijd tips geven, dan zie ik wel of ik er wat mee kan :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:26

Ziet er al mooi uit. Alleen 1 puntje, een weide van 10x20 is echt héél klein. Dat is binnen 3 dagen geen gras meer maar omgeploegd zand/modder. Het is al vrij klein voor een paddock voor een paard groter dan 1.50 m laat staan als weiland. Dus als je het enigszins realistisch wilt houden zou ik dat wel aanpassen. Of paddocks er van maken of bijv. 2 weides ervan maken ipv 6 (al kun je ze er dan alsnog niet langer dan 2 uurtjes per dag erop hebben en is het nog binnen een maand helemaal kaal. Of gewoon een stuk groter maken.

x_Kaat_x

Re: [DIGI][WIP] Ook ik heb mijn droom ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:15

waarom maak je er geen 2 weides van? kunnen de paarden allemaal leuk samen grazen.Is toch veel fijner.
heel leuk voor de rest!

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:42

Ok, heel erg bedankt voor de tips ivm het weiland, ik heb daar namemelijk echt geen idee van.
Ik ga die weilanden/ paddocks die ik nu heb gewoon houden en maak daarachter nog twee grote weiden.
Dan moet ik alleen nog een doorweg vinden om naar die weiden te gaan, dat kan eventueel langs de mestput, de breedte van die doorgang is 2 meter. Dan zou ik wel langs de mestput een verhoging maken zodat er geen paarden in kunnen vallen, snap je?

Alvast bedankt voor de tips !

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:49

En hoe komen de paarden buiten met erg slecht weer? Dan is je wei kletsnat, en lopen ze alles kapot. Vindt het echt veeeel te klein ook. Maak dan van deze weides goed gedraineerde zand paddocks en zet erachter 2 weides over de gehele lengte. Dus 40 mtr bij x meter en daarnaast nog een van 40 bij x mtr. Dan kunnen de paarden even frisse neus halen in de paddocks, ook als het heeft geregend en heb je zomers nog wat meer weideruimte. Dan is alle nog klein, maar wel een heel stuk beter.

Verder ziet het er heel netjes uit maar qua paardvriendelijkheid minimaal.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:03

Ik heb dus achter mijn bestaande 'weides' nog 2 grote weides bijgemaakt, deze zijn 35 op 16 meter per wei.
Nu ga ik nog zorgen dat er een muurtje langs mijn mestput is zodat er geen paarden in kunnen sukkelen, is 2 meter doorgang eigenlijk breed genoeg?

Wat zou ik nog kunnen doen voor de paardvriendelijkheid te verbeteren? ;D

Bedankt alweer voor de tips :D

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:09

Ik vind de stallen er best mooi uitzien!
Paardvriendelijkheid... Ja, ik zou eerlijk gezegd nog meer weide maken voor 20 paarden... 35x16 is namelijk nog niet groot! is kleiner dan een normale bak. Als je dan al je paarden buiten wil, zouden ze dus met 7 paarden in zo'n wei moeten staan. Ik denk dat het daar te klein voor is.
Paddocks zijn ook altijd fijn. Dan kunnen ze toch naar buiten in de winter, zonder je hele weides kapot te lopen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:26

Qua paardvriendelijkheid:
Ik geloof dat je met max 2 paarden op 1 hectare kan (10.000 m2) wil je ze voldoende kunnen laten grazen zonder dat je gras binnen een maand op is. Wel hangt het er natuurlijk vanaf hoelang ze er per dag op staan. Maar zomers is het natuurlijk heerlijk als ze 24/7 buiten kunnen. Dat ga je met zulke kleine weitjes niet redden als je zo'n 20 paarden in pension hebt.

35x16 = is maar 520 m2 !! Dat is dus echt helemaal niks ;) kun je nog geen halve shetlander op kwijt qua grashoeveelheid. 1 hectare is als je de wei vierkant zou maken 100x100 m. Even om een voorstelling van grootte te maken. Met 20 paarden heb je dus aardig wat land nodig wil je ze er in de zomer lekker op kwijt kunnen.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:33

:o?
Ik heb dus echt veeeeeel te kleine weides, terwijl ik echt zo'n gevoel heb dat diegene die ik nu heb immens groot zijn :D

24/7 buiten is niet het plan, dan zou ik minder stallen nodig hebben namelijk. Maar elke dag als absoluut minimum 4 uur buiten is wel het doel, gemiddeld 6-8 uur buiten zou ik wel ok vinden.

Ik heb nu een doorgang van 3 meter breed ipv 2 meter, tussen de mestput en de andere weide, is dit goed?

Nog verbeteringen? :D

Bedankt voor de goede uitleg Eliine

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:31

Doorgang van 3 meter is breed zat hoor :j Als er ok nog een muurtje rond die mestput staat.

Hoe komen de paarden 's winters buiten? Dan kunnen ze toch niet in die kleine weitjes? Dat wordt één grote modderpoel en dan heb je er zomers niks meer aan.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:16

update:

Afbeelding
De mestput, met muur rondom gemaakt
Hekjes naar de weides achteraan

Afbeelding
Linksonder komt nog een ruimte voor opslag, zoals dekens, en ander materiaal dat niet altijd in de kast raakt. Dit zou dan wel op verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn, iets waardevol moeten ze maar in hun privé-kast steken.
Nog een extra solarium bijgemaakt.
De stro en hooi opslag is verplaatst naar een extra ruimte rechts.

Afbeelding
wat vinden jullie trouwens van mijn windscherm? :D

Extra weide komt nog, daar ben ik nu mee bezig ;D

Bedankt voor de tips!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:04

Nogmaals, hoe komen de paarden 's winters buiten (of in ieder geval aan hun vrije beweging) als de weides echt niet begaanbaar zijn, 1 grote modderpoel zijn en heel je gras eraan gaat als ze er wél op komen. Dat kleine beetje gras dat je hebt moet toch de kans krijgen om bij te groeien voor de zomer.

20 paarden in de binnenbak lijkt me ook geen optie, beetje lastig met rijden 8)7

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 17:54

BaileyMix schreef:
Nogmaals, hoe komen de paarden 's winters buiten (of in ieder geval aan hun vrije beweging) als de weides echt niet begaanbaar zijn, 1 grote modderpoel zijn en heel je gras eraan gaat als ze er wél op komen. Dat kleine beetje gras dat je hebt moet toch de kans krijgen om bij te groeien voor de zomer.

20 paarden in de binnenbak lijkt me ook geen optie, beetje lastig met rijden 8)7

Daar ben ik nu mee bezig, alleen begrijpt mijn pc me soms niet helemaal :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:05

Okee haha :D Ben benieuwd!

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:26

Zozo, eindelijk begreep mijn pc wat ik na al die tijd bedoel :D

Dit is het voorlopige resultaat:
Afbeelding

Zou dit genoeg weiland zijn om enkele uren per dag op te staan, de paddocks vooraan blijven ook gewoon.

Ik heb in de kamer naast de poetsplaatsen en solaria een kast gemaakt waar de eigenaars eventueel gerief kunnen stockeren zoals poetsbakken, winterdekens in de zomer, ...
Afbeelding
In die kamer staan ook 3 rekken om iets op te drogen en een WASMACHINE :D
Afbeelding

Nog verbetertips? ik weet nu even niet wat ik nog kan bijmaken/veranderen :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:56

Lijkt me wel genoeg land maar dan zit je nog steeds met het probleem dat ze 's winters inde modder staan... Hoe groot zijn die grote weides ook alweer?

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:08

De grote weides zijn 34 op 16 meter groot (544 x 8= 4352 m²)
De kleine weides zijn 10 op 20 meter groot (200 x 6 = 1200 m²)

Er is dus in totaal 5552 m² weide voor 20 paarden.

Het is niet de bedoeling dat ze continu buiten staan, maar wat zou ik kunnen doen om geen modderige weides in de winter te hebben, een deel betonstrook ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:11

BaileyMix schreef:
Lijkt me wel genoeg land maar dan zit je nog steeds met het probleem dat ze 's winters inde modder staan... Hoe groot zijn die grote weides ook alweer?

35*16 m

Ik ben bang dat je er realistisch gezien nog (lang) niet bent qua weiland. 35*16=520m2 * 8 weides=4160m2 Dat is nog steeds bij elkaar nog minder dan een halve hectare ;) Ik denk dat je je een beetje vergist in de grootte. Het lijkt heel wat zo op de plattegrond, maar zet er maar eens een paar paarden in. Dan zul je zien dat het echt tegen valt hoe groot het is. Je zou nu per weiland 2 paarden kwijt kunnen en dan is het gras waarschijnlijk nog binnen de kortste keren op.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:22

Misschien moet je even in mijn topic kijken qua groote? Mijn weides zijn wel groot genoeg:) Ik heb het dan ook wel iets grootschaliger maar dan heb je een idee.

linkje staat in mijn onderschrift:)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:32

Dat is toch wel kleinja. Haal anders even bij componenten een paard weg, zet die eens in de wei. Dan krijg je een realistischer beeld, alles lijkt dan ineens stukken kleiner haha.

5552 m² voor 20 paarden is nog niet veel... Is 277 m 2 per paard, voor een heel jaar rond en dan niet eens de hele dag door. Daarnaast, het langste stuk waar het paard ooit op zal komen is dus 34 meter... Dat is net iets langer dan de korte zijde van je rijbak, moet je nagaan hoe klein dat eigenlijk is. Daar kunnen de paarden nooit eens even écht uit hun dak gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:34

BaileyMix schreef:
Dat is toch wel kleinja. Haal anders even bij componenten een paard weg, zet die eens in de wei. Dan krijg je een realistischer beeld, alles lijkt dan ineens stukken kleiner haha.

5552 m² voor 20 paarden is nog niet veel... Is 277 m 2 per paard, voor een heel jaar rond en dan niet eens de hele dag door. Daarnaast, het langste stuk waar het paard ooit op zal komen is dus 34 meter... Dat is net iets langer dan de korte zijde van je rijbak, moet je nagaan hoe klein dat eigenlijk is. Daar kunnen de paarden nooit eens even écht uit hun dak gaan.

Edit; Goed gedraineerde zandpaddocks en een betegeld stuk voor de winter. Gras is dan bijna niet te doen en al helemaal niet op een stuk 10 bij 20. Dus doe dan bv. een stuk van 4 bij 10 betegelen en 16 bij 10 dikke laag zand.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:37

Ik heb jullie tips gelezen en in je topic gekeken Amyyy.

Ik ga dus grotere weides maken, maar dat is voor morgen, nu heeft mijn pc dringend rust nodig vrees ik :D

Bedankt voor de tips, wat vinden jullie trouwens van de rest, buiten de weide-problemen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:28

De rest ziet er goed uit :j Misschien nog een wasbak, aanrechtje ofzo om eventueel slobbers etc. te maken. Maar das wel erg luxe :D

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:10

Oh ja een lavabo enzo

Ik ben nu bezig met de kantine, foto volgt zo :D

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:52

Afbeelding

weide 1 tem 8: 34 op 16 m groot
paddock 1 tem 6: 10 op 20 m groot
parking: 15 parkings van 2,70 op 5 m (ik ga er misschien nog bijmaken)
stallen: 20 stallen van 4 op 4 m
binnenbak: 20 op 40 m
kantine: met bar, tafels en stoelen en 4 toiletten
weide 9: 50 op 50 met een boord beton van 5 meter

Zou dit genoeg weide zijn dan voor 20 paarden? :D