[DIGI][WIP] Nog een stal erbij, paardvriendelijkheid!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

[DIGI][WIP] Nog een stal erbij, paardvriendelijkheid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 16:51

:D

Jaja, na al die topics waarin prachtige stallen staan met Sketch Up, heb ook ik me er maar eens aan gewaagd. Heb nog maar 2 daagjes geoefend dus ben er nog niet zo goed in, maar ala. Hier alvast de eerste resultaten; De basislijnen en kleuren van de stallen! En dan dus puur de stal en het gangpadje, nog niks geen buitenmuren :') De stal moet vooral paardvriendelijk zijn en een beetje natural-gericht. Daarom dus loopstallen, 6 paarden per stal! De totale grootte bedraagt 18x5,50 mtr per stal.

Het geheel
Afbeelding

Het eet gedeelte. Er zit ook een 'voerbak' voor van 20x10 cm, zodat ze ook brokken etc. kunnen krijgen. Ze kunnen door 12 stukken hun hoofd steken, dus ieder paard kan ergens eten. Er zit bij die stukken 35 cm tussen.
Afbeelding

De afvoer, 10x60 cm en een rand met houtsnippers er rond van 2cm.
Afbeelding

En de deur, is 1.35 mtr breed.
Afbeelding

Graag vooral commentaar op het gebied van paardenwelzijn, geen luxe problemen :D

De achterwand is 3 meter hoog, de voorwand die aan het gangpad ligt is 1.55. De tussenboog is op het hoogste punt 2.30.

Tips, kritiek, opmerkingen? Er komt nog een deur aan de achterkant, die toegang geeft tot een ruime paddock. Tegenover de stallen zadelkamer, poetsplaatsen, wasplaatsen. Ook komen er nog drinkbakken in de stallen; Zou ik dan beter bakken kunnen zetten, of elektrische? En hoeveel dan, er vanuitgaande 6 paard per stal.

Enjoy :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:33

Niemand? Is 'ie zo afgrijselijk dat jullie van schrik niets meer kunnen zeggen :=?

_00_0

Re: [DIGI][WIP] Nog een stal erbij, paardvriendelijkheid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:46

ik vind hem leuk! het enige wat ik bij dit soort stallen een nadeel vind is om 1 paard eruit te halen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:48

Super leuk!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:12

Pelryo schreef:
ik vind hem leuk! het enige wat ik bij dit soort stallen een nadeel vind is om 1 paard eruit te halen.

Hm ja das een goeie! Bij mijstaan ze in het echt ook allemaal bij elkaar en dat is inderdaad vreselijk af en toe. Heb je enig idee hoe dit verholpen zou kunnen worden?

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:46

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:47

Oh goed dat je het zegt! En oplopend van 3 mtr tot hoger, is dat wel toegestaan of moet het laagste punt echt 3.50 zijn?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:05

Maar wat nou als de paarden elkaar weg jagen van het eten? Vind het idee super leuk, maar ken een aantal paarden die elkaar dus echt wegjagen zelfs bij het hooi, dus al helemaal met biks.

Maar verder vind ik het al een mooi begin :)!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:12

leuk idee! met die paarden is idd wel lastig, daarom ben ik blij dat die van mij lekker appart staat ;)

ik zou als tip willen geven dat die stangen waar ze met hun hoofd door heen kunnen (neem aan dat dat de bedoeling is en dat je daar eten voor wilt gooien?) uit elkaar zou doen zodat ze hun eigen eet plekkie hebben en je ze eventueel ook apparte dingen te eten kan geven (blijft verder natuurlijk wel lastig omdat de een sneller klaar is als de ander)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:24

:j Hier bij de pony's worden er inderdaad ook altijd 2 weggejaagd, dus het idee was om in de paddock ook nog een soort slow-feeder met hooi te zetten. Ze krijgen 24/7 toegang tot die paddock. Ze zijn trouwens met z'n 6-en in 1 stalen er zijn 12 plekken om door te eten, dus in principe zijn er altijd 6 plekken vrij. Mocht er een paard weggejaagd worden, kan die gewoon naar een andere plaats.

Qua biks is misschien inderdaad niet zo'n heel slim idee, omdat natuurlijk ook niet ieder paard evenveel moet krijgen. Maar in die bak worden ook dingen als gedroogd brood, appeltjes, wortelen en wilgentakken gelegd zodat ze af en toe iets 'lekkers' kunnen krijgen. Hoe dat dan met brok moet, moet ik even aanzien, want het is natuurlijk niks als iedere eigenaar zijn paard zelf moet gaan voeren. Iemand een idee? Zo'n voerstation als in een Hit-Actief stal lijkt me vrij onmogelijk om hier te maken, heb ook geen idee hoe dat eruit ziet :')

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:27

BaileyMix schreef:
:j Hier bij de pony's worden er inderdaad ook altijd 2 weggejaagd, dus het idee was om in de paddock ook nog een soort slow-feeder met hooi te zetten. Ze krijgen 24/7 toegang tot die paddock. Ze zijn trouwens met z'n 6-en in 1 stalen er zijn 12 plekken om door te eten, dus in principe zijn er altijd 6 plekken vrij. Mocht er een paard weggejaagd worden, kan die gewoon naar een andere plaats.

Qua biks is misschien inderdaad niet zo'n heel slim idee, omdat natuurlijk ook niet ieder paard evenveel moet krijgen. Maar in die bak worden ook dingen als gedroogd brood, appeltjes, wortelen en wilgentakken gelegd zodat ze af en toe iets 'lekkers' kunnen krijgen. Hoe dat dan met brok moet, moet ik even aanzien, want het is natuurlijk niks als iedere eigenaar zijn paard zelf moet gaan voeren. Iemand een idee? Zo'n voerstation als in een Hit-Actief stal lijkt me vrij onmogelijk om hier te maken, heb ook geen idee hoe dat eruit ziet :')

die paddock is wel echt een leuk idee! ik bedoelde niet dat er weinig plek was maar meer dat de paarden echt een beetje afzonderlijk staan zodat ze rustig kunnen eten en niet naast elkaar staan met evt een plek er dan tussen ;)
over t voeren heb ik geen idee, heb ik ook geen ervaring mee, je zou dan mensen hun paard na het rijden moeten laten voeren ofzo maarja als mensen dan op vakantie zijn moet jij t weer doen enzo dus das ook niet echt handig.
Ik ga dr ff voor je over nadenken oke?

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:32

Dat is voor zulke stallen volgensmij anders, moet je anders maar even in dat linkje kijken.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:39

Kun je geen 6 bakken aan de stal hangen? Moeten ze wel over het muurtje hangen of je hangt ze aan de binnenkant maar dan heb je kans dat ze eraan gaan schuren ed.. lastig

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:42

Ik heb de buitenmuur gewoon opgehoogd tot 3.50, anders was de buitendeur ook nogal laag. Mochten ze er met z'n tweeën door willen en er komt er een omhoog ofzo, hebben ze niet meteen een hersenschudding := Deur is trouwens 2.25 breed, op hoogste punt 3 meter hoog.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:42

angelaatjuh schreef:
Kun je geen 6 bakken aan de stal hangen? Moeten ze wel over het muurtje hangen of je hangt ze aan de binnenkant maar dan heb je kans dat ze eraan gaan schuren ed.. lastig

Ja maar dan krijg je 't gezeur dat ze elkaars eten gaan opeten...

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:46

BaileyMix schreef:
angelaatjuh schreef:

Ja maar dan krijg je 't gezeur dat ze elkaars eten gaan opeten...

volgens mij valt dat toch niet echt te voorkomen? als ze samen in één stal staan (de een eet nou eenmaal sneller als de ander)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:52

Ja klopt, daarom weet ik ook niet echt hoe ik dat moet oplossen. Heb trouwens de buitendeuren af, plaats straks een update :D

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:54

BaileyMix schreef:
Ja klopt, daarom weet ik ook niet echt hoe ik dat moet oplossen. Heb trouwens de buitendeuren af, plaats straks een update :D

leuk! ben benieuwd!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:56

Je zou in de muur van die dingetjes voor stroomdraad kunnen maken, dat je er een draadje tussen kunt hangen als het nodig is. of iets van een uit te schuiven 'hek' (draad?)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 20:50

Hier de staldeuren. Ben nog niet helemaal zeker van de kleur, wat vinden jullie?

Afbeelding

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:48

Ik ken een stal waar alle paarden in paddocks staan. die krijgen als ze gevoerd worden een emmer die achter de oren word gehangen. Andere paarden kunnen het niet afpakken, en als het op is krijgen ze hem wel zelf er af.

Afgelopen zomer ben ik stalleiding geweest op een ponykamp waar alle pony's met z'n 2en in een box staan. Daar was het gewoon aan beide kanten van de stal een schep brok gooien en dan kwam dat wel goed.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:59

De paddock worden 18.21 bij 55 meter. Groot genoeg? Is dus ongeveer 166 m² per paard. Daarnaast komen er ook nog grote weides, bedeoling is iedere dag weidegang zomer's 24/7 weidegang.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:59

Naskapower schreef:
Ik ken een stal waar alle paarden in paddocks staan. die krijgen als ze gevoerd worden een emmer die achter de oren word gehangen. Andere paarden kunnen het niet afpakken, en als het op is krijgen ze hem wel zelf er af.

Afgelopen zomer ben ik stalleiding geweest op een ponykamp waar alle pony's met z'n 2en in een box staan. Daar was het gewoon aan beide kanten van de stal een schep brok gooien en dan kwam dat wel goed.

Ja da's ook een idee, ik zal ff kijken wat mogelijk is.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:36

BaileyMix schreef:
De paddock worden 18.21 bij 55 meter. Groot genoeg? Is dus ongeveer 166 m² per paard. Daarnaast komen er ook nog grote weides, bedeoling is iedere dag weidegang zomer's 24/7 weidegang.

ik vind t ook erg lastig, lijkt groot genoeg? maar is t dat ook als ze dag en nacht met zn 6en zijn??
ik zou t niet met zekerheid durven zeggen. zijn er in jouw geval geen richtlijnen voor ofzo?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:02

celine14 schreef:
BaileyMix schreef:

ik vind t ook erg lastig, lijkt groot genoeg? maar is t dat ook als ze dag en nacht met zn 6en zijn??
ik zou t niet met zekerheid durven zeggen. zijn er in jouw geval geen richtlijnen voor ofzo?

Ja, staan dag en nacht met zijn 6-en maar gaan iedere dag op de weide. Zeg dat ze pak m beet half 10 de weide op gaan er er rond 5 uur weer afkomen? Voer krijgen ze dan in de stal/paddock. Dan staan ze dus 's winters 16,5 uur hier. Hm dan is het misschien toch wel best klein, ze kunnen op een stukkie van 55 meter best even rennen (is langer dan een bak immers) maar met 6 toch wel klein...