Nu wilde ik toch echt mn best gaan doen op een stal wat mij erg leuk lijkt als stal. Het is niet echt mijn ultieme droomstal(dan zou er ook een binnenbak zijn) maar ik denk dat met 12 stallen een binnnenbak een beetje too much zou zijn.
De eerste krabbel zag er zo uit, hier was nog niet echt rekening gehouden met afmetingen e.d. maar gewoon een beetje ruw het idee. Toen heb ik de volgende schets gemaakt, schaal is ongeveer 1 hokje 5x5 meter. Ook dit is niet echt een juiste schets maar voor mezelf een richtlijn hoe ik het wil hebben.

Het plan ziet er als volgt een beetje uit:
- longeercirkel 20x20
- bak 20x60, eventueel is het mogelijk een lijntje te spannnen zodat er nog gereden kan worden op 20x40 en extra gelongeerd op 20x20 in de bak
- 6 stallen met uitzicht op de bak
- 6 stallen met vrije uitloop van ongeveer 3,5x10 meter
- spuitplek
- opslag voor hooi en stro
- 4 grote paddocks (20x25 meter)
- enkele weilanden die vooral niet normaal gevormt zijn(dus ''L'' of ''U'' vormig
- vooral gezellige zadelkamer met evt bank en tafel oid
- overdekt gangpad naast bak/stallen waar je met slecht weer kunt poetsen
Ik was lekker bezig toen ik me bedacht dat ik ook bestwel een topic wilde openen.
overzichtje
ongeveer wat de zadelkamer moest worden(hier kwamen later nog stoelen bij, en de voertonnen en zadelkasten geverft
zadelkasten geverft(metaal) en slot erop
aan de binnenkant een overzicht van de stallen(deuren moeten nog gemaakt worden)
Ik wilde graag dat alle paarden goed contact met elkaar kunnen hebben, dus tussen de stallen zit een wandje van 1.40 hoog. Is dit te laag? Moeten er stukken beter afgeschermt worden dmv hogere stukken oid(zoals bij voerbak?)
Opslag plaats voor hooi en stro
Bij de eerste 2 al definitief hekwerk, de andere is een tijdelijk hekje eventjes, per 2 stallen heb ik een gedeelde hooiruif(sample) met als idee daarin hooi in een hooinet zodat je het idee van slowfeeder krijgt. Het stukje waar een schuin hout voor zit is het hek om erin te kunnen komen.
En spuitplaats
Ingang in de bak gemaakt
En 2 ramen geplaatst in de zadelkamer. Je ziet hier o.a. ook de stoelen om de tafel(die evt met mooi weer naar buiten kunnen om naar het rijden in de bak te kijken) maar ook dat niet alle tonnen even groot zijn. Dit heb ik expres gedaan omdat ik wil dat iedereen zijn eigen voer, en dus zijn eigen ton regelt. Dit omdat iedereen zijn paard iets anders wilt geven, andere hoeveelheden en dergelijke en er wel gewoon gevoerd zal worden maar mensen zelf moeten zorgen dat het er is.
En een deurtje geplaatst naar de zadelkamer.
De bakrand is 1.40 hoog, de achterzijde van de longeercirkel is 1.80 hoog, dit omdat daarachter de weide is en je anders kunt krijgen dat paarden uit de wei hun koppie heel gezellig over het hek hangen maar dit als je aan het longeren bent best irritant kan zijn. Ik wil denk ik dit veranderen door ook gewoon 1.40 te maken maar dan er boven nog een balk te doen, omdat ik denk dat je toch een stukje overzicht kwijt raakt.
Verder ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik het dak wil hebben. Ik heb nu de muren 3meter hoog gemaakt volgens mij, en de palen langs de bak 4 meter, maar ik vind 4 meter net iets te hoog, maar ik moet ook denken aan water afvoer enz.
Ik hoor graag tips want ik ken het programma nog niet echt goed, maar ik doe dit gewoon voor de lol dus wees wel aardig aub

. De naam staat zelfs in de titel
staat er ook bij, ben bezig met deuren, voer en waterbakken en kijkgaten maken