waarneer mag je nou geld vragen voor een shoot ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

waarneer mag je nou geld vragen voor een shoot ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:01

Haai bokkers ik had een vraagje.
ik heb laatst een fotoshoot gehad met mijn paarden . ik ga geen namen noemen.
nou vraag deze persoon ik noem haar k hier 15 euro voor.
nu heb ik de foto,s binnen gekregen en minstens de helft van de foto,s is gewoon niet goed gelukt.
denk aan halve oren benen ect overbelicht, foto waarbij ik er zelf half opsta, foto,s waarbij ik echt verschikkelijk kijk.
nu wist ik dat diegene nog een beginnend fotograaf was maar op diegenes site stonden gewoon super mooie foto,s
ik vind het echt heel jammer want nu ben ik dus geld kwijt en heb ik geen mooie foto,s( enkele zijn wel mooi gelukt natuurlijk)
op de foto,s staat een watermerk waaraan je kunt zien van wie het is dus ik kan ze niet hier in het topic plaatsen.
wat vinden jullie hier nou van ?

Ier

Re: waarneer mag je nou geld vragen voor een shoot ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:05

Geld mag je altijd vragen, niemand die je dat verbiedt. Of je het geld als fotograaf ook echt waard bent - dát is een ander verhaal. Heb je al geprobeerd het onderling met haar op te lossen? Hoe reageerde ze toen?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:06

dat ze eerst gratis shoots deed om te oefenen , maar dat ze nu geld vroeg omdat andere bokkers het er niet mee eens waren.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:07

Ik bedoelde meer - heb je haar al geconfronteert met 't feit dat je niet tevreden bent? Hoe reageerde ze daar op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:07

Ik vind dit niet kunnen. Ik beloof daarnaast altijd aan mijn klanten dat als ik vind (anders is het natuurlijk wel erg makkelijk) dat de foto's niet goed gelukt zijn, ze gratis een nieuwe krijgen. Dit is nog nooit voorgekomen, maar ik vind het wel van belang. Daarnaast zet ik in mijn portfolio ook foto's op dagen dat het erg bewolkt was, of zelfs met regen. Hierdoor krijg je een veel algemener beeld.
Ik zou met de fotografe overleggen wat je hieraan gaat doen. Het zou namelijk niet netjes zijn om het zo te laten.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:08

Het is logisch dat je wel iets vergelijksbaars als op haar site verwacht, maar voor €15,- kan je geen top fotograaf verwachten.
Zij heeft misschien net de onkosten van reizen en (afschrijving)materiaal er uit.

Maar het probleem is dat tegenwoordig iedereen met een camera zichzelf fotograaf noemt en betaalde shoots aanbied.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:08

Dat watermerk staat er juist op zodat je ze op internet mag plaatsen. Zij is schijnbaar trots op het resultaat anders zou ze er geen reclame op maken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:10

Heb je je wel verdiept in de fotografie van die persoon? Ken je het werk van diegene?

En wat is 15 euro tegenwoordig? Bioscoop kaartje en een drankje en je houdt er niks aan over.
Ik vind dat iedereen die foto's maakt voor een ander daar een redelijk bedrag voor mag vragen al is het maar voor de tijd en slijtage van de camera. Over foto's nog niet eens gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:12

Nog een toevoeging, ik vind inderdaad dat je ze gewoon mag plaatsen, daarom staat haar watermerk erop.

Ook ben ik het met Ethelate eens, iedereen met een cameraatje van de hema kan zich een fotograaf noemen, hiervoor moet je zelf goed opletten. Als diegene een grote diversiteit aan foto's laat zien in zijn of haar portfolio, mag je er vanuit gaan dat ze deze kwaliteit kan leveren. Van tevoren is het afspreken van de gevolgen bij mislukte foto's natuurlijk mogelijk, maar ik vind persoonlijk dat als je geld vraagt voor je fotoshoots, je er zeker van moet kunnen zijn dat je goede kwaliteit kan leveren.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:15

Ethelate schreef:
Maar het probleem is dat tegenwoordig iedereen met een camera zichzelf fotograaf noemt en betaalde shoots aanbied.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Iedereen heeft tegenwoordig een spiegelreflex-camera en de fotografiebedrijfjes rijzen als paddestoelen uit de grond (overigens niet alleen voor paardenfoto's).
Dat maakt het er niet makkelijker op om de juiste er tussenuit te vissen.

Tja 15 euro is natuurlijk niet veel geld voor een "fotoshoot". Als ze van ver moest komen, zou je het nog kunnen zien als een vergoeding voor de reiskosten. Maar ik denk dat je toch echt met de fotograaf in overleg moet. Dat dit niet is wat je ervan verwacht had en hoe het opgelost kan worden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:16

ik heb al eerder voor het zelfde geld een fotoshoot gehad en deze foto,s waren wel gewoon mooi.

ik zal een link zetten.

-knip-
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 02-02-12 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:17

ik gaat niet om die 15 euro. al zou het 1 euro zijn geweest.
het gaat erom dat je een bedrag neerlegt en daar dan ook in ieder geval mooie(geen geweldige) foto,s voor terug verwacht, als je nog moet oefenen dan moet je er geen geld voor vragen imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:19

En dat is dus het lastige aan fotoshoots, je kan niet verwachten dat als persoon A het voor €15,- prachtig doet, dat persoon B dat ook direct zal gaan doen. Het is niet iets wat vast ligt qua prijs, iedereen mag zich zelfs professioneel fotograaf noemen als hij of zij dat wil. Het zou mooi zijn als er regels aan vast zouden zitten. Voor hetzelfde pak koekjes betaal je bij verschillende winkels ongeveer hetzelfde, maar voor fotoshoots werkt het niet op die manier..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:19

Aprils_joke schreef:
dat ze eerst gratis shoots deed om te oefenen , maar dat ze nu geld vroeg omdat andere bokkers het er niet mee eens waren.

Dan zou ik ze hierop aanspreken. Dit was blijkbaar niet de afspraak.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:19

het betalen wel hoor :j
dat is netjes van te voren afgesproken .

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:21

ik ben nu toch wel benieuwd naar de foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:22

Ik ben het met je eens dat de foto's niet geweldig zijn, maar voor €15,- vind ik het niet verkeerd. Fototechnisch heeft ze het namelijk al wel goed in de hand.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:22

er staat een link in een post boven je :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:23

Aprils_joke schreef:
het betalen wel hoor :j
dat is netjes van te voren afgesproken .

Dan snap ik het probleem niet.
Ze gaf al aan dat ze nog oefende?
Heb je wel werk van haar gezien? Of waren dat lucky shots?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:23

ik heb op haar site gekeken :j

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:26

dat je nog oefend dat is 1 , maar tegen de tijd dat je er geld voor gaat vragen moet je het toch al aardig onder de knie hebben neem ik aan ?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:26

Vind het nog helemaal niet zo slecht. Ze zou wat meer mogen nabewerken (horizon recht trekken, lantarenpalen wegwerken) Maar voor 15 euro...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:26

Ik vind de foto's niet dramatisch, qua standpunt had het wel wat anders gekunt.
Overbelicht vind ik ze namelijk niet.

Als je niet tevreden bent geef je dat normaal door aan de fotograaf...en zet je dat niet eerst op internet.
Wie weet wil ze nog wel een keertje terug komen om jou meer tevreden wil stellen?

En die 15 euro, tja ik zou dan ook geen topfoto's verwachten. Ik vind de prijs wel redelijk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:28

ik had graag de manen in beeld gehad.
ik had graag een aantal mooie stand.portret foto,s gehad.
ik had graag van mezelf met mijn paarden mooie foto,s gehad(ik ben degene in de grijze trui.)
en ik heb bijna 20 zonder zadel en hoofdstel op mijn paard gezeten omdat mij dat mooie foto leken
vind ik er uiteindelijk 1 foto van terug.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:29

Yucca schreef:
Ik vind de foto's niet dramatisch, qua standpunt had het wel wat anders gekunt.
Overbelicht vind ik ze namelijk niet.

Als je niet tevreden bent geef je dat normaal door aan de fotograaf...en zet je dat niet eerst op internet.
Wie weet wil ze nog wel een keertje terug komen om jou meer tevreden wil stellen?

En die 15 euro, tja ik zou dan ook geen topfoto's verwachten. Ik vind de prijs wel redelijk.

dit heb ik wel gemeld aan de fotograaf.
dit gaat niet specifiek over haar
maar gewoon de vraag waarneer trek je een grens.