- De beginscène uit mijn boek dat er ooit moet gaan komen....
Elke nacht hoedt de herder zijn schapen langs de hemel. Hij draagt een staf met een olielamp, die hij zo eens per maand moet bijvullen. 
Stap 1: het idee schoot me te binnen op het moment dat ik naar bed wilde gaan. Ik dacht meteen: jaaaa, dit wordt het! Bang dat ik het de volgende morgen toch vergeten zou zijn, nog heel snel met de eerste marker die ik (zonder bril) zag liggen op een papiertje gegooid.
http://img812.imageshack.us/img812/6497/schets1.jpg
Stap 2: Ietsje uitgewerkt op groter formaat. Goed voor mij om eens wat losser te gaan werken, ik besteed normaal erg veel tijd aan het precies overzetten van een schets naar het doek. Voor dit schilderij was dat dus niet de bedoeling, ik moest alleen even zeker weten hoe de schaapjes zouden staan. Ik heb de schets ook niet overgezet op doek, maar er alleen als referentie bijgehouden tijdens het schilderen. Acryl is wat dat betreft toch wel véél makkelijker dan aquarel, je schildert er zo weer over heen als het niet goed is!
http://fc06.deviantart.net/fs71/f/2011/347/5/b/star_shepards_by_fleurstolk-d4izl5r.jpg
Stap 3: in de verf. Dit is i) verf van de Xenos en 2) doeken van de Xenos. Ik had ze ooit voor mijn verjaardag gekregen ("jij houdt toch zo van schilderen?"). Heel lief maar: wat een spul.
Ik moest drie keer over de lucht heen voordat het blauw dekte.
Maakt niet uit voor deze keer, ik werk verder nooit met acryl en wil liever met olieverf gaan beginnen.
Volgende stap wordt het uitwerken van de staf, hand, schoenen, gezicht en tulband. Dan krijgen de schapen hun sterrenvachten, pootjes en koppies. En dan lekker de hele lucht vol sterren hangen.
Het is niet de bedoeling om alles tot het inieminie uit te gaan werken, het mag een beetje grof blijven hier en daar. 

) vandaag een gedicht hebben geschreven dat "Sterrekind" heet...
Zit 't in de lucht ofzo? Maar goed, van jou ook iets onverwachts vandaag dus! Mooi beeld ben je aan het scheppen, ik ga maar es even volgen om te zien hoe het afloopt
Of in elk geval in de tijd van het jaar.