[VER] voor liefhebbers van (klassieke) muziek en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je hier meer van willen lezen?

Ja (uitleg welkom)
14 (87%)
Nee (uitleg welkom)
2 (12%)

Totaal aantal stemmen: 16

Sheran

[VER] voor liefhebbers van (klassieke) muziek en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:58

Hoi allemaal,

Ik ben bezig aan een verhaal en het gaat best aardig, ik ben alleen bang dat het totáál niet interessant is om te lezen :+. daarom wilde ik het eerst aan jullie voorleggen zodat ik wat beter verder kan. Tips zijn dus zeer welkom! Welke delen vond je leuk en welke vond je minder?

De paardrijliefhebbers zullen nog even moeten wachten, in dit eerste stuk komt nog geen paard voor :')

======
Hoofdstuk 1
Muziek brengt geen verandering in de gesteldheid van onze ziel: zij doet ons voelen wat we denken. Comtesse Diane de Beausacq

Met zijn arm uitgestrekt bekeek hij van een afstandje zijn blaadje. Niet verkeerd, maar ook zeker nog niet goed. In dat eerste stuk stonden wat krassen en doorhalingen, en nog steeds wist hij niet zeker wat er dan wel zou moeten staan.
'Vroeger ging dat veel beter,' mompelde hij. 'Toen dacht ik er gewoon niet bij na.' En soms gaan dingen beter als je er niet bij nadenkt, vooral als ze op je gevoel moeten werken.
Hij legde zijn pen neer, plaatste zijn vingers op de toetsen en speelde in een rap tempo de eerste drie regels. Midden in een muzikale zin stopte hij, deed het laatste deel opnieuw en stopte weer. Hij krabbelde op zijn blaadje, speelde weer, stopte weer en klapte met een zucht de klep van de piano dicht. Vandaag niet. Vandaag ging het niet goed.
Hij keek om zich heen, naar het kamertje dat hem de laatste drie uren had opgesloten. Er kwam slechts weinig zonlicht door de kleine, door lood gescheiden ramen. Toch werden ze omkranst door rode gordijnen. De vleugel waar hij achter zat stond in het midden van de kamer. Het was een goede, een Bechstein, al had hij een voorkeur voor de Yamaha in zaal 103 omdat die een heldere toon en aanslag had. Bij het stuk dat hij nu schreef klonk dat goed. De Steinway en Sons in de grote zaal kon praktisch alles, al was hij doffer dan de Yamaha. Maar op die Yamaha kon je weer lang niet zo goed Chopin spelen.
Hij streek met zijn hand over de klep, alsof hij het niet aanwezige stof eraf wilde halen, en raapte zijn papieren bij elkaar. Tientallen velletjes krentenbrood. Hij had een leuk idee gehad. Bij vlagen had hij zelfs gedacht dat het geniaal was en dat hij naast Mozart de geschiedenis in kon gaan. Maar op de piano pakte het anders uit en bleven zijn ideeën ergens boven de toetsen steken.
Morgen beter, dacht hij. Morgen beter. Hij stond op, keek nog een ogenblik rond in de kamer en opende toen de deur, die maar twee meter van hem af was. Hij snoof de frisse lucht op en ging kijken of er nog wat te eten viel. Het was ook al half één.

In de kantine werd druk gepraat. Het was een nieuwe kantine en de directie was er uitermate trots op. Niet alleen omdat alles nog zo mooi en nieuw was, maar omdat zowel 's middags als 's avonds warme maaltijden werden geserveerd en er altijd verse thee was en koffie die, naar eigen zeggen, niet naar slootwater smaakte. Je kon de koffie krijgen van een aardige kantinejuffrouw, maar je kon hem ook uit één van de vijf koffieautomaten halen die verspreid stonden door de kantine op strategische plekken. Van deze koffie nam Marco een beker en hij keek even speurend rond of hij bekenden zag. Veel tijd om te blijven had hij niet, hij kwam alleen even koffie halen. Hij zou gaan oefenen met Inge. Net toen hij besloot zich weer om te draaien voelde hij een joviale klap op zijn schouder. Hij herkende de uitgelaten stem van Arrigio.
'Hee Marco, alles goed? Je ziet eruit alsof je die koffie wel kan gebruiken.'
'Ik ben net een paar uur bezig geweest ben een compositie..'
'Een paar uur?'
'Het wil niet echt lukken vandaag.'
'Waar is het voor?'
'Voor over een paar weken. Inge en ik wilden iets nieuws ten gehore brengen en ik had de illusie dat ik een goed idee had.'
'Ah joh, jij hebt altijd goede ideeën.'
'Dan heb je dit stuk nog niet gehoord.'
'Nee, maar straks wel. En anders noemen we het toch modern? Kom bij ons zitten, plek zat.'
Marco schudde zijn hoofd. 'Ik zou gaan oefenen nu.'
'Alweer?'
'Hmhm.'
'Jij bent soms ook wel redelijk saai. Maar ja, dat zal wel bij een pianist horen he? Ik zie je later dan wel weer.'
Marco groette ook en begaf zich naar de uitgang van de kantine. Redelijk saai. Misschien was hij dat wel, maar zo zou hij het zelf niet omschrijven. Hij noemde het liever gepassioneerd. Hij was hier aan het conservatorium gaan studeren om pianist te worden. Dat in de eerste plaats. Ze zeiden dat hij er het talent voor had en het conservatorium bood de mogelijkheden. Hij zou gek zijn om die niet ten volle te benutten, hij wist maar al te goed hoe moeilijk het was om je brood te verdienen als pianist. In een orkest zijn tig violen nodig, maar slechts één piano. Als pianist moet je dan ook tig keer zo goed zijn.
Hij wist dat hij ook tig keer zo goed wás als de meesten, maar alsnog had hij een hoop te leren.

Inge wachtte hem al op in zaal 40. Inge was altijd te vroeg. Ook als hij probeerde eens eerder te komen dan zij was zij er nóg eerder. Hij bofte met Inge. Ze was een getalenteerde violiste met precies dezelfde muziekstijl als hij. Ze voelden elkaar feilloos aan en als ze samen speelden was het net of ze dansten. Inge had een vrolijk, rond gezicht met sproetjes. Haar blauwe ogen straalden altijd en haar blonde haar piekte vaak eigenwijs uit haar kapsel. Als ze muziek maakte ging ze er helemaal in op, net als Marco, en kon je de muziek op haar gezicht lezen. Ze was mooi, vond hij.
'Hee, ben je daar?' Ze gaf een harde streek over de A-snaar, alsof ze wilde zeggen: waar was je nou? Ik heb alles allang gestemd.
Marco plofte zijn boeken op de bovenkant van de piano en pakte de bovenste eraf. 'Hier maar mee beginnen?'
'Is dat het Mozartding?'
'Ja.'
Marco sloeg een A aan en Inge draaide nog even aan haar fijnstemmers om haar viool precies gelijk te krijgen met de piano.
'Perfect,' zei ze.
Het stuk dat ze speelden was KV 304. Marco had het ooit gehoord op een muziekcursus in Oostenrijk. Hij had de hele dag geoefend en hij was moe, maar het was nog niet stil in het Schloss waar de muziekcursus zich afspeelde. Een jonge pianist, Felix, was nog een duet aan het spelen met Peter Langgartner, een bekende violist. Het was donker in de Festsaal en niemand zag Marco zitten, bovenaan bij het balkon. Hij kon zich volledig afzonderen en wegdromen bij de muziek. Het was een magisch moment. Langgartner speelde zo mooi dat het dwars door Marco heen sneed. Hij luisterde naar de muziek en bekeek de prachtige zaal met de fresco's en plafondschilderingen. Alles leek bij elkaar te horen en hij was er een onderdeel van. De tonen waren zo zuiver en ze waren gespeeld met zoveel gevoel. Marco wist zeker dat hij nog nooit zulke prachtige muziek had gehoord. De nocturne van Chopin die hij op dat moment aan het spelen was viel erbij in het niet. Die lag op de bodem van een ravijn terwijl dit stuk hoog op de berg stond. Hij kende het stuk nog niet, maar elke toon leek hem bekend voor te komen of klonk logisch in zijn ogen, en toen ze aan het tweede deel van de Romanze begonnen wist hij absoluut zeker dat dit zijn favoriete stuk allertijden zou worden. Na afloop had hij helaas niet meer de kans om aan Felix en Langgartner te vragen hoe het stuk heette, dus was hij genoodzaakt om alle combinaties piano-viool die uit meerdere delen bestonden van Mozart af te luisteren. Het was overigens geen straf, en het duurde niet lang voor hij het stuk te pakken had. Hij had het daarna nog vaak geluisterd, maar zo mooi als die ene keer in de Festsaal had hij het niet meer gehoord.
Hij heeft er dus ook op gestaan dat dit stuk een vast onderdeel van het repertoire van Inge en hem werd. Sinds een jaar vormden hij en Inge een duo en ze timmerden al aardig aan de weg. Mensen hoorden ze graag spelen en ze werden vaak uitgenodigd op feesten, bruiloften of kleine concerten. Ze oefenden hier op het conservatorium, meestal in deze zaal veertig, omdat dat de mooiste zaal was. En volgens Inge speel je beter in een mooie zaal. Het was de oudste zaal van het conservatorium en vroeger werd hij als kleine concertzaal gebruikt. Het was ook de zaal waar de kleinschalige introductielessen werden gehouden, zodat alle aankomende studenten het idee kregen dat het hele conservatorium zo mooi was als die zaal. De grond bestond uit antiek parket, en de muren waren wit. Tegen één van de muren stond een prachtige betegelde schouw, waar voor het gemak maar een antieke gaskachel in was gezet. Het plafond werd gedragen door dikke, lichtgroene balken en voor de ramen hingen dikke, rode gordijnen. Marco's favoriete plek was niet de vleugel in het midden van de zaal, maar het klavecimbel in de hoek. Hij was een tijdje weg geweest van klavecimbelmuziek en kon zijn geluk niet op toen hij ontdekte dat er hier op het conservatorium een heus klavecimbel stond.
'Kom, we beginnen,' zei hij. 'Met deel twee, ik moet eerst even opwarmen. Het is zo koud overal.'
'Dan moet jíj beginnen,' merkte Inge op. 'Deel twee is meer werk voor jou dan voor mij!'
Marco ademde goed in en uit en zette zijn handen op de toetsen. Dit vond hij één van de moeilijkste dingen van het pianospelen: meteen bij de eerste noot de juiste toon zetten. De eerste toon van het muziekstuk was volgens hem net zo belangrijk als de laatste, maar een stuk moeilijker. Zeker voor een pianist, dacht hij. Als je op een vreemde piano speelt weet je niet hoe hij aanslaat. het was hem meer dan eens overkomen dat hij de eerste noot gemist had omdat hij te zacht aansloeg, of dat hij heel anders klonk dan hij verwachtte. Vooral bij piano's in cafés had hij daar last van, maar gelukkig kon je daar meestal wel ongemerkt pingelen voordat je echt begon met spelen. Piano spelen was eigenlijk heel moeilijk, dacht hij. Het tekent de meester. Om een stuk mooi te spelen moet je het instrument aanvoelen, want je speelt telkens op een andere piano. Hij wist dat de grote concertmeesters vaak hun eigen piano meesleepten en als hij dat zou kunnen zou hij dat ook zeker doen, maar het gaf hem een goed gevoel als hij uit meerdere piano's mooie tonen wist te halen. De piano in zaal 40 kende hij al, dus dat was niet zo'n probleem. Een groter probleem was het wegkrijgen van de dufheid in zijn hoofd om plaats te maken voor het gevoel van het stuk. KV 304 was gecomponeerd toen Mozart in Parijs was, in 1778, ver van zijn thuisland. In die tijd was dat weken rijden met een koetsje. Zijn moeder was met hem mee naar Parijs en was in die tijd ernstig ziek. 'Laat ons hopen, maar niet te veel', schrijft hij in een brief van 3 juli aan zijn vader. Hij wist echter dat hij de waarheid niet vertelde, Op dezelfde dag schrijft hij een brief aan abt Joseph Bullinger om te vertellen dat zijn moeder was overleden. Hij had het lef niet het zijn vader te vertellen. 'Ik heb hem met dezelfde post geschreven, maar alleen dat zij ernstig ziek is. God geve hem kracht en moed.' Mozart heeft genoeg van Parijs, van de onbekende Franse muziek, van de onbetrouwbare Fransen en de Franse taal, die volgens hem totaal ongeschikt was om op muziek te zetten.
Hij voelde zich eenzaam en verlaten in de grote onbekende stad. Marco hoorde al deze dingen in het tweede deel van de sonate terug. Het tweede deel was het romantische, langzame deel en zat volgens hem vol herinnering. In het begin verdrietige herinnering, maar in het 'tweede deel van deel twee', zoals hij het zelf altijd noemde, wordt het een gelukkige herinnering, een herinnering met een glimlach. Een herinnering aan de mooie momenten die ze samen hadden beleefd en die voor altijd in zijn hart zouden blijven. Langgartner deed die herinnering door zijn hart snerpen, Inge probeerde dat ook. Marco had haar zo goed en zo kwaad als het kon de achtergrond van het stuk uitgelegd zodat Inge ook wist wat ze aan het spelen was. Marco had alle brieven van Mozart gelezen, maar Inge niet. 'Het voegt wel veel toe,' zei ze. Marco kon dat alleen maar beamen. Hij was blij dat Inge de muziek net zo kon voelen als hij en ook al speelde ze niet zoals Langgartner, ze dachten hetzelfde over het stuk en interpreteerden het alsof ze één persoon waren.
Na de laatste noot bleef het even stil. Een goed teken, vond Marco, dat betekende dat ze de muziek echt hadden gevoeld. Zelf de muziek voelen is een belangrijke stap naar het laten voelen van de muziek door anderen. Hij wilde dat anderen, zonder de achtergrond te kennen, dezelfde gevoelens bij deze muziek kregen als hijzelf. Een hoog streven, maar Marco hield van hoog.
'Ik zou het liefst dit stuk,' zei hij, terwijl hij met een pen op het boek tikte, 'iets sneller willen zien. Het is voor mij een wanhopige herinnering waarbij veel gedachten door elkaar heen tollen. Die gedachten gaan niet rustig, die zijn als een wervelwind.'
Inge keek en knikte. 'Is goed,' zei ze. Wat Mozart betreft liet ze het meeste aan Marco over. Marco maakte nog een paar andere aanmerkingen en ze speelde het opnieuw en opnieuw, net zo lang tot het naar Marco's tevredenheid was. 'Die kunnen we wel gebruiken op ons volgende optreden,' zei hij. 'Hopelijk vinden ze het net zo mooi als ik.'

sunny_l0ve

Re: [VER] voor liefhebbers van (klassieke) muziek en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:04

Ik vind het een heel interessant verhaal, ik zou er zeker meer over willen lezen. Hoewel klassieke muziek me totaal niet aanspreekt vind ik het gevoel dat je in het verhaal heb gestopt heel mooi. Zo ga je het toch meer begrijpen... Ik zou wel meer willen lezen over de personen achter de muziek.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:19

Heel mooi stuk heb je geschreven.. het is uitnodigend om verder te lezen en je hebt een fijne schrijfstijl! Ik ben benieuwd naar Marco.. Inge.. alle collega´s.. ik wil alles te weten komen over deze mensen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:30

Heey thanks, wat leuk! Er komt zeker meer, maar ik was benieuwd of het wat aansprak. Ik ga soms zo los in mijn eigen dingen :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:22

Nou nog een stukje...

Het einde van hoofdstuk 1 en een groot deel van hoofdstuk 2. Het begin begint dus waar het vorige stuk eindigde, midden in een hoofdstuk :+
====
'Doen we Schubert ook nog vandaag?' vroeg Inge, terwijl ze een pluk haar uit haar gezicht streek en haar rechterarm strekte. 'Ik heb niet zo heel veel tijd meer en we zijn heel lang met Mozart bezig geweest.'
Marco knikte. Ze had gelijk, hij was weer eens lang met Mozart bezig geweest. Iedereen die hem kende wist dat hij uren bezig kon zijn met Mozart.
'Als je geen tijd meer hebt houden we het gewoon voor gezien vandaag,' zei hij. 'Dan doen we morgen de rest wel.'
'En geen Mozart dan?'
'Ook Mozart. Wat denk jij dan.'
Inge lachte. Ze liep naar haar vioolkist en legde haar viool er zorgvuldig in, liefdevol bijna. Marco keek ernaar. Inge had hem ooit verteld dat je, om goed viool te kunnen spelen, je instrument een deel moet maken van jezelf. Komt er een kras op je viool, dan komt er een kras op jou. Jij zingt dóór je instrument, als mensen je viool horen dan horen ze je ziel. Je lichaam vibreert mee met de klanken van de viool alsof het uit één stuk bestaat, één grote klankkast waar je je gevoel in kan leggen en waarmee je het kan uitdragen aan de hele wereld.
Een piano vibreert niet mee. Marco had wel eens een vibrerende piano meegemaakt maar dat was toen hij in een café aan het spelen was en er een dronken man binnenkwam die hard tegen de piano op botste. En die keer toen hij op een héle valse, grote vleugel speelde. Dat was geen fijn gevribreer. Hij had wel eens de uitspraak van Inge proberen toe te passen op piano's, want grotendeels kwam het overeen. Een piano stond volgens hem echter minder dicht bij jezelf dan een viool. Maar het idee dat je het instrument als klankkast voor je ziel gebruikt sprak hem aan.
Inge dekte haar viool toe met een zachte stofdoek en sloot de koffer.
'Ga jij weer rijden Marc?' vroeg ze.
Marco knikte. 'Ik breng de sleutel wel weg, ga jij maar. Waar moet je eigenlijk heen?'
'Ik had Vera beloofd te komen luisteren naar het oefenen van haar trio vandaag. Ze moeten volgende week weer in één of ander duister hol spelen en ze willen toch dat het goed klinkt. Raar he?'
Voorzichtig deed ze de kist op haar schouder en sloeg haar jas over haar arm.
'Zie ik je morgen?'
Marco knikte. 'Uurtje of één weer?'
'Is prima. Doei!'
Marco groette ook en pakte zijn spullen bij elkaar. De bladmuziek van KV 304 was weer één grote woorden- en streepjesbrij geworden, zoals zo vaak na een repetitie. Dit net weer iets anders, dit was zo net weer iets mooier... hij was nooit tevreden en hij wist het, en hij had geluk dat Inge dat niet erg vond. Ze was zelf ook altijd wel in voor verbetering.
Het Grand Duo en Le Cygne gingen weer ongebruikt de tas in. Morgen moesten ze daar maar mee beginnen.
Hij moest zelf ook nog oefenen voor een privéconcertje tijdens een zakendiner. Aanvankelijk klonk het hem heel leuk in de oren, maar toen hij hoorde wat hij moest spelen was hij een stuk minder enthousiast.
'Joah, beetje van die lekkere muziek,' hadden ze gezegd. 'Beetje klassiek. André Rieu enzo. En Frans Bauer.'
Tegen de tijd dat dat het in zijn hoofd ging halen bij de etudes van Chopin, de symfonieën van Beethoven of de strijkkwartetten van Haydn, laat staan bij Mozart, moest hij al wel zeer ver heen zijn. Maar hij had toegezegd, dus hij zou komen ook. Misschien was het best leuk. En heel misschien, dacht hij bij zichzelf, kan ik stiekem ook andere dingen spelen en vinden ze het toch mooi. Bovendien, dacht hij, André Rieu op een piano, dat kán niet.

Hij stopte zijn boeken in de tas, legde de doek zorgvuldig weer over de toetsen van de piano en sloot de klep. Hij liep weg, keek nog één keer om (om de een of andere reden deed hij dat altijd) en trok toen de deur achter zich dicht. Zijn andere hobby wachtte vol ongeduld op hem.

===================================

Hoofdstuk 2
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man. ~Winston Churchill

Zijn andere hobby was twintig minuten fietsen en lag net buiten de stad. Hij fietste er altijd graag heen, al vond hij het in de zomer aanzienlijk leuker dan in de winter. Het was namelijk een lange, rechte weg waar de wind vrij spel had en als het echt hard waaide kon je van je fiets geblazen worden. Dat was hem al drie keer overkomen. Als het hard sneeuwde kon je het fietspad niet zien, en dan moest hij gokken waar hij nog wel kon fietsen en waar de uitermate zachte berm met obstakels begon. Meestal gokte hij goed, maar soms viel hij over een boomwortel of een kei aan de kant van de weg. Als het regende was er niets om achter te schuilen, je kon er niets aan doen of je werd door en door nat. Maar als de zon scheen was het een heerlijke rustig fietstocht waarin hij kon genieten van de stilte buiten de stad.
Zijn reisdoel was een kleine boerderij, beheerd door een vriendelijke vrouw. Het had lichtrode muren en een rieten dak. In de wei ernaast stonden enkele koeien die haar man hield als hobby. Aan de zijkant van de boerderij was een klein stallencomplex gebouwd waar vier paarden stonden. De stallen stonden naast elkaar en de paarden konden met hun hoofd naar buiten, over de groene deuren heen. Marco zette zijn fiets tegen de muur en liep regelrecht naar de derde stal, waar een grote, donkerbruine ruin hem begroette door zijn neus tegen hem aan te duwen.
'Hee Leopold,' zei Marco. 'Hoe is het?'
De ruin zei uiteraard niets terug maar duwde met zijn hoofd richting Marco's zakken om te kijken of er wat te eten in zat. Hij snoof tegen zijn jas aan en blies zijn warme adem in Marco's handen.
Marco deed een stapje naar achteren, gaf hem een aai over zijn hals en maakte de staldeur open.
Leopold was een enorm paard. Tenminste, dat had Marco vroeger altijd gevonden. Hij was ook best groot. Hij was 1.80 en redelijk log gebouwd. Niet dat hij de bouw had van een trekpaard, maar hij had een behoorlijk front en kon wat lomp uit de hoek komen.
Marco had Leopold al zes jaar. Hij had hem zelf gekocht, en in de begintijd betaalden zijn ouders nog de stalling. Hij zat toen nog niet op het conservatorium. Zijn ouders waren ook absoluut geen paardenfans. 'Het is slecht voor je pianovingers,' zei zijn moeder altijd. Hij hoorde het haar nog zeggen. Misschien was het ook wel zo, maar hij geloofde er niets van. 'Ik train juist mijn spieren,' zei hij dan.
Hij haalde zijn poetskist op uit het schuurtje naast de stal en begon Leopold te poetsen. Hij begon met de roskam, waarmee hij stevige, ronddraaiende bewegingen maakte. Hij zag Leopolds ogen langzaam dichtgaan. Toen Marco hem net had vond hij poetsen vervelend. Hij hapte en dribbelde op de plaats. Hij had waarschijnlijk slechte ervaringen gehad met poetsen, want nu vond hij het heerlijk. Mits het niet te lang duurde.
'Zullen we een eindje gaan rijden, Leopold?' vroeg Marco terwijl hij het zadel haalde. Het was eigenlijk geen vraag, Marco zou toch wel gaan rijden en Leopold verstond hem niet, maar Marco vond het zo leuk om te zien hoe zijn oortjes naar voren gingen bij het zien van het zadel.
'Nou Leo, we gaan.'
Marco had allerlei bijnamen voor zijn paard. Leo, Polletje, Bruine, Reus, Tank... maar Leopold heette hij en Leopold was het ook meestal.
'Naar Leopold Mozart?' had Inge gevraagd, en ze had vrijwel zeker geweten dat er een 'ja' zou komen. Maar er kwam een 'nee'. Het paard heette al Leopold. Maar Marco moest bekennen dat hij dat geen vervelende naam vond.
Hij leidde hem naar de bak en steeg op. Zodra hij de kracht van het paard onder zich voelde vergat hij alles om zich heen. Het was net als bij pianospelen, dacht hij, maar op een hele andere manier. Bij het pianospelen was hij heel geconcentreerd bezig, bij het paardrijden maakte hij juist zijn hoofd leeg. De regelmatige passen van het bruine paard brachten wel vaak melodieën in zijn hoofd. Paardrijden was ook eigenlijk net als spelen in een ensemble, dacht hij. Je werkt met elkaar samen. Jij past je aan aan zijn bewegingen, hij volgt jou. Het is een wisselwerking waarbij je elkaar feilloos moet aanvoelen.
Marco had in het verleden redelijk actief paardgereden. Na een paar jaar bij de manege had hij een verzorgpaard gekregen, een leuk zwart IJslandertje dat als enige ondeugd had dat hij vaak tijdens buitenritten met zijn kont boven de sloot ging hangen. Marco durfde hem dan niet echt door te pakken en dat wist het IJslandertje maar al te goed. Hij ging altijd in een moeizame stap heen en in een razende telgang terug. Toen dat beestje hoefbevangen werd had Marco nog een tijdje een paard bijgereden en daarna Leopold gekocht, een destijds vierjarige ruin waar wel een stuur op zat, maar meer ook niet. Met begeleiding van zijn instructeur had Marco hem zelf verder beleerd en dat had heel veel gedaan voor de band die ze samen hadden. Met Leopold had hij ook nog actief meegedraaid in het wedstrijdcircuit. Hoewel hij niet heel veel wedstrijden had gereden was hij binnen de kortste tijd M2. Toen moest hij helaas stoppen omdat de piano teveel tijd ging vergen. Hij wilde pianist worden, en geen beroepsruiter. Volgens hem was beroepsruiter worden nog moeilijker dan pianist.
Hij zette Leopold in draf. Meestal maakte hij buitenritjes, maar vandaag bleef hij even in de bak. De wind blies zachtjes om zijn gezicht en hij dacht aan zijn compositie waar hij die middag mee bezig was geweest. Hij wilde niet zomaar een duo vormen met Inge, hij wilde een heel goed duo vormen. En goed hield voor hem niet alleen 'correct spelend' in, of zelfs 'gevoel overbrengend', maar ook 'origineel'. Hij wilde zijn eigen stijl hebben. Hij wilde klassieke stukken prachtig kunnen brengen (moderne hoefden van hem niet zo maar ook dat wilde hij kunnen), maar hij wilde ook eigen composities maken. Dan kon hij iets schrijven waarin zowel hij als Inge konden uitblinken. Dat was het voordeel van zelf schrijven, vond hij. Je kon niet alleen iets schrijven wat je zelf altijd al had willen spelen, maar je kon er ook voor zorgen dat er alleen de dingen in stonden waar jij goed in bent. Zo kon hun duo optimaal tot uiting komen, en mensen waardeerden het altijd als je eigen stukken speelde. Mits je een redelijke componist was natuurlijk, maar dat was Marco wel. Hij was soms alleen wat ongeïnspireerd. Of nee, ongeïnspireerd was niet het juiste woord. Hij wilde alles meteen perfect hebben. Als hij niets opschreef kreeg hij prachtige melodieën in zijn hoofd, maar zodra hij het probeerde op te schrijven was dat weg. Hij kon niet gewoon lekker 'doorcomponeren', hij kon eeuwen over één maat nadenken en dan moest de volgende er logisch en mooi op aansluiten, maar als hij daar te veel over nadacht lukte dat niet. Op sommige dagen had hij dat erger dan op andere. Op erge dagen produceerde hij uitermate saaie, voorspelbare liedjes óf juist liedjes waar niets in te horen viel met een onnozel muzikaal thema dat niet aansloot op de rest van het stuk. Een beetje als 'Ein Musikalischer Spass,' dacht hij. KV 522 van Mozart, divertimento voor twee hoorns en een strijkkwartet. Een expres knullig gecomponeerd stuk. Een uitgemolken thema, af en toe een verkeerde harmonie, valse noten... Ze zeggen dat Mozart het schreef als een parodie. Marco kon zich voorstellen dat Mozart in die tijd, de tijd van le nozze di Figaro en allerlei perikelen, eens iets vermakelijks wilde schrijven, en misschien stoorde hij zich echt wel aan de producties van de andere componisten in zijn tijd. Mozart was zonder zijn vader maar stond nog steeds erg onder zijn invloed: Leopold was een controlerende man. Misschien was dit stuk de mogelijkheid om nog meer los van hem te komen. Expres iets te gaan schrijven waar zijn vader niet achter had gestaan. Marco was echter nog niet zo gevierd als componist als Mozart, en hij kon het zich dus niet permitteren om 'Ein Musikalischer Spass' te schrijven. Voordat je aannemelijk kunt maken dat het als parodie bedoeld is moet je eerst wat goeds schrijven.
Hij merkte dat Leopold een beetje in slaap viel omdat hijzelf met zijn gedachten ergens anders zat, en hij besloot maar eens met hem aan het werk te gaan. Hij zat er niet voor niets op. Leopold was ook een werkwillig paard en hij leek blij dat Marco eindelijk eens in actie kwam.
'Was je nu Leopold Mozart maar,' zei Marco tegen het paard. 'Dan kon je me vast wel helpen met de compositie. Ik zou hem zo graag morgen af hebben.'
Leopold zei echter niets maar liep gestaag door in een pittige arbeidsdraf. Marco deed wat oefeningen om hem sterker te maken, hij deed het zonder erbij na te denken. Het was een gewoontje. Stelling links, stelling rechts, travers, schouderbinnenwaarts, pasje wijken, pasje appuyeren, en dat allemaal in verschillende tempi. Overgangen van stap naar galop en weer terug, pasje verzamelen en een pasje vooruit. Leopold was lekker aan het werk en Marco voelde het ritme van het hard werkende paard onder zich. Een heerlijk gevoel vond hij dat, dat hij kon samenwerken met zoveel kracht en dat ze samen iets bereikten.
Terwijl Marco zo bezig was voelde hij het ritme van het paard in zich. Onbewust werd het de basis van een melodie, van een dans van hem en zijn paard. Leopold deed het basiswerk en hij voegde een viool toe, die uitdroeg wat hij op dat moment voelde. Hij vormde een thema in zijn hoofd en de rest ging vanzelf, gestaag op de draf van zijn paard. De noten kwamen vanzelf en hij hoefde niets te doen, het was of de muziek er altijd al was geweest, en alles klonk logisch. 'Dat moet ik onthouden,' dacht hij nog vaag, maar hij wist dat hij het weer vergeten zou zijn als hij achter de piano zat.

Deze keer wilde hij het onthouden. Hij had het al zo vaak gewild en geprobeerd en nooit was het hem gelukt, maar deze keer moest het hem lukken. Hij neuriede zijn melodie terwijl hij afzadelde, hoeven uitkrabde en Leopolds warme deken over hem heen legde. Hij moest niet stoppen. Als hij zou stoppen met neuriën was hij hem kwijt. Hij moest het gevoel vasthouden dat hij tijdens het rijden had gehad, die muziek die vanzelf kwam, perfect logisch en toch niet saai. Blijven zingen, zei hij tegen zichzelf, blijven zingen. Waarom had hij dan ook geen pen en papier op stal? Hij nam zich voor er wat neer te leggen, voor het geval er nog eens iets grenzend-aan-Mozarts-genialiteit in hem op zou komen. Ze zeiden immers ook dat Mozart was geïnspireerd door paarden bij het componeren van KV 382, en dan met name het derde deel, het allegro. Marco had er ook wle eens naar geluisterd en hij was het ermee eens dat het stuk het niet slecht zou doen voor een kür op muziek. Hij zag zichzelf er al een mooie passage op rijden op een paard dat dat ook zou kunnen. Het was een blije, vrije melodie, het gevoel dat hij ook vaak had als hij op een paard zat. Alleen iets kinderlijker, dacht hij er achteraan.
Hij ruimde al neuriënd zijn spullen op, gaf Leopold nog een laatste aai en snelde naar huis, waar hij zonder zijn jas uit te trekken muziekpapier uit de kast griste en driftig begon te schrijven.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:34

meer meer meer MEER heb je een update??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 17:54

Jawel, maar ik dacht dat het niemand wat kon schelen :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:33

gedeelte van hoofdstuk 3 :)

============

Hoofdstuk 3
- De Engelsen houden niet van muziek. Maar ze zijn dol op het geluid dat het maakt.
Wiet van Broeckhoven

'Hee Marco, wat zie jij er moe uit.'
Marco keek verstrooid op en zag het vrolijke gezicht van Inge. Duizend sproetjes en blonde krullen.
'Wat?'
'Wat zie je er moe uit!'
'Oh!' Marco lachte en ritste snel zijn tas open. 'Het had een reden!' zei hij. 'Kijk!' Trots hield hij een paar A4-tjes bladmuziek omhoog. 'Allemaal vannacht gemaakt, Bijna geen doorhalingen, in één keer goed.'
Inge lachte. 'Hopelijk klinkt het ook goed! Maak maar een kopietje voor mij, dan kan ik hem ook oefenen.'
Marco rommelde nogmaals in zijn tas en haalde een paar kopietjes te voorschijn.
'Die had ik al gemaakt,' zei hij. 'Alsjeblieft!'
'Thanks,' lachte Inge. 'Ik ben benieuwd.'
Het was half één en het was Marco gelukt om eerder in het zaaltje te zijn dan Inge. Om precies te zijn was hij er al anderhalf uur. Hij had zelf wat gepingeld op de piano om wat te oefenen voor zijn lessen. Hij was soms zo met het duo bezig dat hij zichzelf vergat.
'Vandaag beginnen we niet met Mozart he,' zei Inge.
Marco lachte. 'Nee, beloofd. Anders zijn we weer een dag verder. Dat weet ik ook wel.' Hij haalde de stukken die ze zouden spelen uit zijn tas en deed de stukken die hij net aan het oefenen was er weer in. Er was maar zo weinig ruimte op de vleugel om dingen neer te zetten dat hij vaak van alles miste of dat de helft eraf viel. 'Grand Duo en Le Cygne. Waar wil je mee beginnen? Jij mag het zeggen!'
'Doe Le Cygne maar.' Ze wreef met haar blokje hars langs de haren van haar strijkstok en tikte het overtollige hars er af. 'Was ook wel weer eens nodig,' verklaarde ze. 'Hij gleed. 't Was net een ijsbaan. Mag ik even een A?'
Marco sloeg de A aan en Inge draaide nog even aan haar fijnstemmers. Ze had een goed gehoor en kon haar viool prima zelf op toon stemmen, maar een piano week altijd weer een beetje af. En Marco kon niet aan de vleugel gaan draaien. Daar zou het conservatorium niet zo blij mee zijn.
Hij zette Le Cygne voor zijn neus. Het was eigenlijk een stuk voor piano en cello, maar zij speelden een bewerking. Ze merkten dat mensen het leuk vonden om Le Cygne te horen, het was een erg bekend stuk en de herkenning deed mensen denken dat ze wat van klassieke muziek af wisten. Sommige mensen probeerden zelfs mee te neurieën, maar dat kwam alleen voor als ze ergens speelden waar het niet al te formeel was. Het was ondenkbaar dat een concertzaal ineens mee ging zingen. Al zou het wel erg gaaf zijn, dacht Marco. Of meedansen. Dat zou ook leuk zijn. In ieder geval was Le Cygne een vast onderdeel van hun repertoire. Hij was mooi, bekend en niet te lang.
'Beginnen?' hielp Inge hem uit zijn droom.
'Ja, tuurlijk.'
Hij moest beginnen dus hij zette het tempo. Het moeilijkste bij Le Cygne vond hij het regelmatig blijven. Hij moest spelen als kabbelende golfjes en Inge zette daar dan straks de zwaan op. En de golfjes moesten helder kabbelen, dus hij mocht niet lekker makkelijk zijn pedaal indrukken en hopen dat niemand merkte dat de noten een tikkeltje onregelmatig waren. Hij schiep aan het begin van het stuk de achtergrond. Hij zag een meer voor zich, een donker meer met daar omheen treurwilgen. Op het water dreven blaadjes van de bomen in de omgeving. Het was er rustig en vredig en hij zat er alleen, om na te denken. En dan ineens komt de zwaan, hij verschijnt in zijn majesteit en glijdt waardig over het water, een witte figuur in een omgeving van donkergroen. Het water kabbelt door en de zwaan trekt de aandacht, omlijst door het water en de bomen. Als de harmonie iets verandert ziet de zwaan iets, hij kijkt op en zwemt daarna weer rustig verder, alsof niemand hem iets kan deren.
Echt zo'n arrogrante kwast,' dacht Marco. Toen het kabbelen van de golfjes eenmaal vanzelf ging kon hij zich focussen op de zwaan van Inge. Dat vond hij mooi: als je echt goed aan het spelen was dacht je niet eens meer aan fouten maken, dan luisterde je naar je eigen muziek en de rest ging vanzelf. Inge had het nog niet helemaal, zag hij. Ze speelde het goed maat stond er nog niet helemaal boven. Maar dat kwam nog wel, met de tijd. Een leek viel het vast niet zo erg op als hem, al was hij ervan overtuigd dat ze het konden voelen.
De Zwaan, onderdeel van het Carnaval der Dieren. Geschreven door Camille Saint-Saëns in 1886. In dit veertiendelige stuk beeldde hij verschillende dieren uit, waaronder de zwaan. Marco had gelezen dat het tijdens Saint-Saëns' leven slechts één keer is voorgedragen, en wel binnen de privésfeer. Saint-Saëns zou het te humoristisch en satirisch voor het grote publiek hebben gevonden. Ze waren ook niets gewend in die tijd...
Ze speelden door en Marco luisterde aandachtig.
'Inge,' zei hij, 'nu klinkt het net alsof jouw zwaan in mijn golfjes verdrinkt.'
'Maak je golfjes dan wat kleiner.'
'Maar dan nog. Ik kan wel zachter spelen, maar je zwaan moet wel over mijn golven glijden en er niet tegenaan botsen. Nu botst hij soms een beetje.'
'Maar jouw golfjes breken dan ook niet, meestal breken golfjes wel als er een zwaan tegenaan komt.'
'Niet zo'n klein zwaantje als jij maakt. Maak hem eens wat arroganter. Vooral hier.' Hij tikte met zijn potlood op Inges blaadje. 'Schuif mijn truttige golfjes gewoon aan de kant. Jij bent belangrijker.'
'Maak jezelf dan minder belangrijk.'
'Dat is iets heel anders. Kom op, opnieuw.'
Ze probeerden het opnieuw, en deze keer klonk Inges zwaan al imposanter dan de vorige keer. Iemand die buiten aan het luisteren was zou zeggen dat het fantastisch klonk, maar Marco was nog niet tevreden. 'Het moet niet mooi zijn, zei hij, 'het moet fantastisch zijn en het gmoet eigenlijk zo zijn dat de mensen de muziek niet meer horen. De muziek moet ze zo meevoeren naar andere werelden dat ze niet meer doorhebben dat ze aan het luisteren zijn.'
Inge zichtte bijna onhoorbaar. Dit was typisch Marco, altijd van die wazige praat en nooit tevreden. Maar ze wist wel dat hij gelijk had en hij had echt een goed oor voor muziek, stukken werden prachtig als hij ermee bezig was geweest. 'Je moet dirigent worden,' had ze ooit al eens gezegd.
'Dat wil ik ook wel,' zei Marco, 'maar ik moet kiezen en als ik pianist wil worden moet ik daar alles voor doen. Geen tijd voor dirigent.'
Dus botvierde hij zijn dirigentenneigingen maar op haar.
Ze speelden het nog een keer, en nog een keer, tot Inge er zo duidelijk verveeld bij ging kijken dat Marco eindelijk de hint snapte en zei dat het genoeg was.
Marco strekte zijn armen (het was wel heel veel dezelfde beweging, dat stuk) en Inge liet haar viool hangen.
'Doen we deze er ook bij straks?' vroeg Inge. 'Past nog wel, toch?'
'Jawel.'
Hij pakte zijn potlood van de piano en krabbelde nog wat op het blaadje.
'Jij hebt vanavond dat concert, of niet?' vroeg Inge. 'Dat klassieke concert?'
Marco lachte. 'Jup, en ik heb er enorm veel zin in.'
'Zie het gewoon als een missie,' zei Inge.
'ja, ik speel gewoon stiekem wat anders, even kijken of ze het wel merken.'
'Nou Marco, jij wilde toch een goede pianist worden? dan moet je alles kunnen spelen hoor, en niet zeuren over Rieu op een piano.'
'Jij zeurt toch ook als ze vragen of je iets van Rieu wil spelen?'
'Alleen tegen jou. En alleen over dat mensen denken dat Rieu zelf de Second Waltz en Wiener Blut heeft gecomponeerd.'
'Dat heeft hij toch ook?'
'Tuurlijk. Nee ik vind verder dat hij eh... erg goed is in wat hij doet. Ik vind zijn shows geweldig om te zien en ik vind het mooi dat hij klassieke muziek voor zo'n groot publiek op die manier toegankelijk maakt. Maar een echte goede klassieke violist vind ik hem niet.'
'Ik kan ook spelen op de manier van André Rieu,' zei Marco, 'zelfs op de viool. Je speelt de eerste 5 noten van de Schöne Blaue Donau, geeft een zwaai met je stok richting publiek en ze maken het zelf af. En het leukste is dat het lijkt alsof je het zelf zo goed kent dat je het publiek en het orkest ook een kans wil geven.'
'Nou marc, dan kun je zo zijn plaats innemen.'
'Ik zou het best eens willen. Voor de lol. Met zo'n orkest in hoepeljurken achter me.'
'En lang haar.'
'En lang haar.'
Hij streek met zijn hand door zijn haar alsof hij een enorm grote haardos had en sloeg daarna zijn boek dicht. 'Ik ga ervoor,' zei hij. 'Ik ga de mooiste klassieke Frans Bauer spelen die ze ooit hebben gehoord.' 

Het zakendiner vond plaats op een plek die nog het meeste weg had van een Weens koffiehuis. Marco was er al wel een paar keer langs gelopen maar was nog nooit naar binnen geweest. Het was een gezellige, chique zaal met een oude donkerbruine bar. De ramen waren boogvormig en reikten tot de vloer. Langs de ramen hingen zware, oranjerode gordijnen, bijeengehouden door gouden embrasses. De sfeer binnen was een beetje rokerig, zoals het hoort in een koffiehuis. De tafeltjes waren van hout en donkerbruin, en aan het plafond hing een prachtige kroonluchter. Her en der in de ruimte stonden pilaren om het dak te stutten. Tegen de middelste pilaar stond Marco's vleugel. Glimmend en zwart in een wazige geelbruine ruimte.
Hij was al een uur van tevoren aanwezig om de piano kort uit te proberen (heel fijn dat dat kon) en om zich om te kleden voor de eerste gasten binnen zouden komen. Hij trad bij dit soort gelegenheden ('burgerlijke gelegenheden') altijd op in een diep donkerbruin pak. Hij vond het netjes staan en toch niet overdreven chique, zoals zijn zwarte rok die hij aanhad bij de grote optredens in schouwburgen. Hij had het pak in Libanon op maat laten maken, toen hij daar een keer was. het kon daar veel goedkoper dan in Nederland en hij wilde graag eens een pak op maat, zodat hij er representatief uit kon zien. Of in ieder geval: zodat hij kon representeren wat hij graag wilde zijn. Als hij zichzelf en zijn muziek serieus nam zouden andere mensen dat ook wel doen. En daar hoorde geen niet-passend pak bij dat hij ooit in een tweedehands winkel had gekocht.
Hij stond in het kamertje dat men hem had aangewezen als 'zijn privéplek' en keek in de spiegel of hij er goed uitzag. Niet verkeerd, vond hij. Hij had na het repeteren met Inge nog de hele middag zelf geoefend op de stukken die hij vanavond moest spelen. want Inge had gelijk, dacht hij. Als hij eebn goede pianist widle worden moest hij alles kunnen; en niet alleen de dingen doen die hij zelf leuk vond om te doen. Als mensen hem vroegen om Frans Bauer en André Rieu te spelen, dan moest hij dat zo goed doen als hij kon. Hij zou ze een onvergetelijke avond bezorgen. Hij kon er toch voor zorgen dat het mooi werd? 'Alle muziek is op zijn eigen manier mooi...' mompelde hij. 'Van Mozart tot K3, alles heeft zijn charme.'
Hij hoorde het geroezemoes in het koffiehuis aanzwellen. De mensen kwamen binnen en zo te horen hadden ze al een beetje gedronken. marco zuchtte. 'Denk aan Mozart,' zei hij. 'Die deed precies hetzelfde als jij nu. Spelen terwijl er mensen doorheen praten. daar had hij het nog over in zijn brieven. 'beste vriend, er praatten allemaal mensen doorheen, ik kon mezelf niet eens horen.'
Hij moest toch niet de illusie hebben dat hij beter was dan Mozart?
Hij hoorde het geschuif van tafeltjes en stoelen en mensen die met veel lawaai gingen zitten. Hij ving een paar namen op ('Yo Rudy, ha Carel, héé Anton, ben jij er ook?') en vroeg zich af of mensen hem zouden komen halen of dat hij zelf naar binnen zou moeten lopen. Hij hoefde niet lang na te denken want op hetzelfde moment kwam er een vrouw binnen met een ietwat verwilderde blik. 'Zij zal wel de vrouw zijn die voor alles verantwoordelijk is,' dacht Marco.
'Meneer De Koning?' vroeg ze.
'Ja?'
'Ik kom u zo roepen. Er komen eerst een paar speeches en een welkomstwoord enzo, u weet wel, en ik denk niet dat u het interessant vindt om daarbij te zijn. Daarna zal ik u even aankondigen en dan kom ik u halen. neemt u intussen gerust wat cake.' Ze gebaarde naar de schaal cake die Marco allang in het oog had gekregen en waarvan hij niet wist of hij voor hem bedoeld was of niet.
'Bedankt,' zei hij, 'dan merk ik het wel.'
'Wilt u nog een kopje thee? Koffie?'
Een borrel om mezelf moed in te drinken? dacht Marco, maar hij zei dat het prima was zo en dat hij niets nodig had.
Mensen die van elkaar goed wisten hoe ze heetten,' dacht hij. Een stukje uit een gedicht van iemand die hij op zijn raam had hangen. Want naast muziek en paardrijden had hij ook een liefde voor de literatuur, maar je kunt niet met alles evenveel doen.
Hij hoorde vanuit de zaal een vrouwenstem door de microfoon praten. Hij kon niet verstaan wat ze precies zei, maar wel dat haar mededelingen reactie uitlokten bij het publiek. Hij hoorde het gepraat aanzwengelen en gejoel. Misschien is ze iemand aan het bedanken of beschrijven, dacht hij. Na haar kwam een man aan het woord met een joviale stem, en ook hij zorgde voor een hoop bijval. De stemming zit er goed in, dacht Marco. Misschien kunnen ze Frans Bauer nog nét aan nu.
Hij had een geweldig idee gehad waardoor hij het concert een stuk meer zag zitten dan die middag. Hij was er de hele dag mee bezig geweest en had niet eens avondeten kunnen maken, maar het zou het optreden zeker ten goede komen en dat was het belangrijkste. Hij vond het leuk, nu nog zien wat het publiek ervan vond. Elk publiek heeft waardering voor een goede pianist, dacht hij. Heel diep van binnen.
Op dat moment werd er op de deur geklopt. 'U kan komen, bent u klaar?'Marco knikte. Hij trok zijn jasje recht en stapte fier de deur door. 'Altijd fier de deur door stappen,' had zijn pianoleraar gezegd, al toen hij heel klein was. 'dan lijk je meteen al een stuk beter.' Of arrogant, dacht Marco. En die sjofele in elkaar gedoken muzikanten die toch hele mooie muziek konden maken hadden ook wel wat. Maar goed, dat was een totaal ander genre
Hij trad binnen in de zaal vol smoezend publiek. Hij hield niet van smoezend publiek. Hij voelde zich dan zo overbodig.
'Daar heb je weer zo'n pianist,' hoorde hij zeggen toen hij langs de tafels liep. Hij had niet het idee dat het als een compliment werd bedoeld.
Maar ach, dacht hij, lekker spelen, mooi spelen, dan vinden ze het vanzelf leuk.
Hij nam plaats achter de piano en had het vage idee dat mensen niet eens doorhadden dat hij daar ging zitten, of als ze dat wel hadden: waarom hij dat deed. Wie is die rare vent in dat pak? leken ze te denken. Moeten wij daar iets mee?
Ja, dacht Marco, daar moeten jullie iets mee. Hij keek even kort de zaal rond en zag tot zijn vreugde ook een paar geïnteresseerde gezichten. Ik zal ze eens wat laten horen, dacht hij. Ik ga lekker spelen en als ik eenmaal speel vergeet ik ze toch wel.
Hij streek kort over de toetsen. Hij wilde voelen of ze nog net zo voelden als een uur geleden, hij wilde het vertrouwde gevoel krijgen dat hij de piano kon laten doen wat hij wilde. Muzikaal gezien dan.
Hij begon met een opening waar iedereen meteen wakker van schrok: het eerste snelle deel op 'Variaties op La ci darem la mano' van Chopin. la Ci Darem la Mano was eigenlijk een aria uit een opera van Mozart, Don Giovanni, maar Chopin had er tijdens zijn opleiding variaties op gemaakt. Hij schijnt niet zo'n heel goed cijfer te hebben gekregen en ergens snapte Marco ook wel waarom: het pianogedeeltej is prachtig en virtuoos, maar het orkestgedeelte was duidelijk, zoals ze nu zouden zeggen, niet Chopins ding. Het was kort en afgezaagd. Voor Marco gaf het niet: hij had geen orkest en hij ging toch niet het hele stuk spelen, dat ruim zestien minuten duurde. Hij ging alleen even zijn vituositeit laten zien door middel van hele snelle passages met een zware ondertoon. Marco vond dat zo mooi aan die variaties: het begint als één grote brij van noten en langzaam komt daar een bekende melodie uit. Hij hield vooral van de langzaam opkomende baslijn. Toen hij uiteindelijk bij het eerste thema was gekomen, een simpele, heldere lijn, had hij alle aandacht van het publiek. En dat was ook zijn bedoeling. Hij maakte het thema af en begon het snelle deel opnieuw, maar dit keer in zijn eigen bewerking. Hij liet de baslijn opkomen maar de oplettende luisteraar hoorde een andere melodie, een bekendere. De muwiek bouwde zich op naar een hoogtepunt, waar Marco uitbarstte in een 'het is stil aan de overkant' op de manier van Chopin en het publiek aanmoedigde om mee te doen. De mensen die al een glaasje teveel op hadden lieten zich dat geen twee keer zeggen en toen het refrein afgelopen was barstte er een luid applaus los, onder begeleiding van fluittonen. Ik heb ze, dacht Marco.

De sfeer zat erin. Het zakendiner vond het geweldig wat hij deed. Hij deed de treffende imitatie van André Rieu: hij gaf de eerste vier noten van de Schöne Blaue Donau en daarna een zwaai met zijn arm. Tot zijn opluchting kreeg hij de mensen mee. Daarna nam hij het weer over en speelde een virtuoze Schöne, want hij wist uit ervaring dat mensen van virtuoos hielden en dat meer noten meestal goed was. Hij speelde eigengemaakte variaties op 'heb je even voor mij' van Frans Bauer (niet al te intelligent, maar dat hoorden ze toch niet), speelde Ould Lang Syne sloot af met Beethoven. Ode an die Freude. Dat was een thema dat iedereen kende en Marco kende een mooie bewerking voor de piano. Het was bombastisch, groots en prima om je op uit te leven op de piano. Dat deed Marco dan ook.
Misschien was het niet helemaal wat ze zich hadden voorgesteld van de pianist, dacht Marco. maar ja, dan moeten ze mij ook maar niet inhuren. Of ze hadden duidelijker moeten zijn in wat ze wilden.
Hij had echter niet alleen maar liedjes waarbij het eten je verging, hij had ook 'achtergrondmuziekjes' meegenomen, zachte walsjes en stukjes van Mozart waarbij iedereen op het zakendiner met elkaar kon praten. Daar vulde hij de tijd mee op.
Uiteindelijk heb ik er nog best veel Rieu en Bauer ingestopt, dacht hij tevreden. Volgens mij heb ik wel aan hun opdracht voldaan. Het viel me alleszins mee.
Toen hij zijn vingers van de toetsen haalde na de laatste noot klapte iedereen luid. Enkelen gingen staan en al snel deed de rest mee.
Zozo, dacht Marco. Een staande ovatie bij een zakendiner. Het moet niet gekker worden. Hij boog en ging met zijn ogen het publiek af. Iedereen keek naar hem en was aan het klappen. Er werd gefloten en gejoeld. Marco liep de zaal uit maar moest weer terugkomen. Het lijkt verdorie wel een concert, dacht hij. Hij speelde nog een keer 'heb je even voor mij' omdat ze dat zo leuk hadden gevonden, en toen was het voor hem toch echt tijd om te gaan. Hij liep zijn kleedkamer in met ee vreemd gevoel in zijn buik.
Ik heb nog nooit zo'n café-optreden meegemaakt, dacht hij bij zichzelf. Hij had wel gehoopt dat het zo zou uitpakken toen hij de hele middag bezig was geweest met het bewerken van de stukken, maar hij had niet verwacht dat het echt zo zou zijn. Hij trok zijn jas over zijn colbert, nam een plakje cake, pakte zijn spullen en wilde net weggaan toen er op zijn deur werd geklopt.
'Meneer De Koning?'
'Ja?'
De deur ging open en een man die hij bij het diner had zien zitten kwam binnen. Hij was jong, had een korte donkerblonde baard en een grijs pak. Het opvallendst was echter de blocnote die hij in zijn hand had. Hij stak zijn hand uit en Marco schudde hem.
'Ik ben Freek de Corte,' zei hij, 'ik werk voor de kunstbijlage van de krant.'
Ah, de kunstbijlage. Die kende hij wel, Dat was het deel dat bij hem altijd iets langer bleef liggen om door te kijken dan de andere delen van de krant.
'Hallo.'
'Mooi gespeeld.'
'Dank u.'
Het bleef even stil en Marco vroeg zich af wat de man wilde. Hij wilde het net vragen toen de man zelf begon te praten.
'Zulke talentvolle jonge mensen als u vinden we erg interessant en we zouden graag meer van u willen weten. Zou ik u mogen interviewen voor de kunstbijlage?'
'Natuurlijk.'
Het was de kunstbijlage maar, dacht Marco, maar een beetje meer bekendheid is nooit verkeerd. Elke extra persoon die zijn naam kende als pianist was één stapje dichter bij het worden van een pianist die zijn brood kon verdienen met pianospelen. En dan niet door les te geven op een muziekschool, maar met optredens.
'Kan het nu?' vroeg de man. 'dan komt het er morgen nog in.'
'Natuurlijk kan dat.' Marco trok zijn jasje weer uit en drapeerde hem over een stoel. De journalist deed hetzelfde en nam plaats aan de tafel, schuin tegenover Marco.
Een goede plek, dacht hij. In zijn colleges communicatie had hij geleerd dat tegenover iemand zitten eerder negatieve gevoelens oproept.Het interview zou dan eerder iets weg krijgen van een verhoor. Dit was beter. De journalist legde zijn blocnote zorgvuldig op tafel, kraste er met zijn pen op om te kijken of hij het deed en nam vervolgens zijn geïnteresseerde interviewhouding aan. Hij was er klaar voor.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:12

mooi geschreven! Echt goed... grappig hoe Marco Inge zo hard laat werken.. Het stuk van de zwaan kon ik bijna voor me zien, echt goed geschreven! En niet onbelangrijk: Goed te volgen , ook voor de mensen die niks met klassieke muziek hebben!

Leeeeeeeeeeeopoooooooooooold.... waar ben je nouou?? :) :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:20

Haha, Leopold komt zo weer terug! :P en wordt ook nog heeeel belangrijk!
Fijn dat je het leuk vindt om te lezen, je bent één van de weinigen geloof ik (laten we het maar elite noemen :D)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:33

net weer helemaal bijgelezen! Ik vind het echt heel leuk om te lezen, ik snap nu wat mensen horen als ze naar klassieke muziek luisteren!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:11

'Vind ik leuk' :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:38

Wat een leuk verhaal! *\o/* Goed geschreven, ook de stukken over klassieke muziek, die zijn voor mensen die niet zo veel van klassieke muziek weten duidelijk uitgelegd, maar toch ook weer herkenbaar en 'kloppend' voor mensen die wel liefhebbers zijn :)

Dus: Vooral zo doorgaan!

*gaat in slaapzakje liggen wachten op het vervolg*

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 02:26

Eerste stuk gelezen ziet er goed uit! Morgen verder met de volgende hoofdstukken ;)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:48

Speel je zelf trouwens een instrument Sheran?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:59

Ja :). Ik speel vooral piano en ben net (2 maandjes :P) begonnen met viool.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 01:14

Eine kleine update!
=============================
Hoofdstuk 4

I don't know how it is, but the Germans are amazed at me and I am amazed at them for finding anything to be amazed about. - Frédéric Chopin

De volgende dag was Marco pas laat op het conservatorium. Het was redelijk laat geworden en bij thuiskomst was hij zo moe geweest dat hij vergeten was zijn wekker te zetten. Die ochtend had hij zijn pak verfrommeld op een stoel gevonden (terwijl hij toch zeker wist dat hij hem netjes had opgevouwen) en had hij ontbeten met een bakje tiramisu. Ik zal er wel uitzien als een dweil, dacht hij. Maar ach. Hij had die ochtend gelukkig geen colleges, hij ging alleen maar heen voor zijn oefensessie met Inge, en om zelf te oefenen. Op zijn kamer had hij wel een digitale piano, maar dat was toch niet te vergelijken met de vleugels, qua aanslag. Bovendien was het er altijd wel gezellig. Hij keek op de klok die in de hal hing en zag dat het zelfs al bijna lunchtijd was.Terwijl hij nog aan het twijfelen was of hij alvast naar het zaaltje ging om te oefenen of eerst nog koffie ging halen in de kantinewerd hij bestormd door Inge.
'Marcoooo! Mag ik je handtekening? Mag ik je handtekening?'
Marco keek haar verstrooid aan.
'Mag ik met je op de foto? Ah toe, maak eens een foto van ons?' riep ze tegen een meisje dat langsliep.
'Wat is er met jou aan de hand?' vroeg Marco.
'Ah toe, maak eens een foto van mij en deze beroemdheid uit de enige echte kunstbijlage?'
'Doe niet zo gek.' Marco duwde Inge van zich af.
Inge lachte. 'Heb je het zelf al gelezen? Niet gek zeg, voor een Rieuconcert!'
'Is dat een begrip geworden?' Marco pakte de krant die Inge in haar hand had en sloeg hem open op de kunstbijlage. Hij had zelf nog niet gekeken, hij vond het nooit zo geweldig om zichzelf op foto's te zien.
'Jong talent maakt een uniek feest van zakendiner' stond er in één van de koppen. Daaronder stond een foto van Marco achter de piano in het restaurant, met op de achtergrond een hoop aandachtige mensen.
'Je bent geweldig Marco. Moet je ze zien luisteren. Ze kijken niet eens meer naar hun eten.'
'Ja, het was een veel leuker publiek dan verwacht.'
Hij las het lovende stukje over zichzelf. Kreten als 'talent', 'virtuoos', 'veelbelovend' en 'uitermate inventief' vlogen hem om de oren. Met de zin 'Van deze pianist gaan we zeker nog veel horen in de toekomst' eindigde het artikel. Marco klapte de krant snel weer dicht
'Ik hou er niet zo van om dergelijke dingen over mezelf te lezen,' zei hij. 'Daar krijg ik de kriebels van.'
'Ik zou willen dat ik ooit eens zoiets over mezelf kon lezen,' zei Inge.
'Gewoon even op André Rieu oefenen. Je weet wel, vier noten en een zwaai met je stok.'
'Ik ga meteen beginnen,' zei Inge.

De rest van de dag werd Marco voortdurend belaagd door mensen die het stukje hadden gelezen.
'Nooit geweten dat de kunstbijlage zoveel fans had,' mompelde hij in zichzelf. Hij vroeg snel de sleutel van kamer 104 aan de balie en sloot zich daar op. De piano daar ging hem tenminste niet feliciteren. Hij moest toch nog oefenen. Op zoveel. Hij concentreerde zich vaak zoveel op het duo dat zijn eigen stukken er wat bij in schoten. En als hij zo'n goede pianist was als de kunstbijlage zei moest hij dat wel onderhouden en verbeteren.
Zelf was hij nu voornamelijk bezig met de wals in A mineur van Chopin. Die had hij heel lang geleden al eens gespeeld, toen hij veertien was, maar nu deed hij hem weer en er zat veel meer in dat stuk dan hij toen wist. Hij had hem nu weer opgepakt omdat hem zou gaan spelen bij een optreden van een dansgroep van een vriendin van hem. Toen hij de wals speelde had hij nooit serieus gedacht dat erop gedanst kon worden, maar sinds hij kennis had gemaakt met het fenomeen 'hofdansen' wist hij dat het kon, en dat het ook mooi kon.
Hij zette de wals voor zich op de piano. Hij kende hem eigenlijk al uit zijn hoofd, maar vond het fijn om de muziek erbij te hebben in de gevallen dat hij de draad even kwijtraakte of iets niet helemaal zeker meer wist. De wals, opus 34, nummer 2, was geen moeilijk stuk om te spelen als je alleen de noten wist. Marco wist nog dat hij uitermate trots was dat hij het binnen een dag onder de knie had. Nu besefte hij dat hij het nog lang niet onder de knie had, en diep van binnen wist hij dat altijd al. Omdat de muziek zo eenvoudig is, is het makkelijk om er een zogenaamd 'olifantenlied' van te maken: een stampende linkerhand met een marcherende rechterhand er doorheen. Dan klinkt het belachelijk, dacht Marco, en helemaal niet als Chopin. Hij heeft er zijn hoofd over gebroken over hoe Chopin dit stuk dan gespeeld zou hebben. Je moest op de één of andere manier meegevoerd worden in de dromerige wals, maar omdat er steeds hele andere thema's naar voren komen, zelfs in een andere toonsoort, was het moeilijk om er één geheel van te maken. Maar nu lukte het. Het begon in ieder geval te lukken. Gek genoeg kwam hij tot een inzicht tijdens het paardrijden. Hij was zoals gewoonlijk in gedachten verzonken (hij dacht vrijwel altijd na) en stuurde Leopold verschillende figuren in. Een volte, schouderbinnenwaarts, een gebroken lijn... hij maakte overgangen van stap naar draf, van draf naar galop, bijna zonder dat hij het merkte. En ineens dacht hij: zo moet het. Zo moet ook de wals van Chopin zijn. Een vloeiend geheel, opgebouwd uit meerdere verschillende stukken. Toen hij dat ging toepassen op de piano en het idee snapte ging het ineens veel beter. Maar, vond hij, het bleef lastig. Soms voelde hij zichzelf voor gek staan als hij mee zat te wiegen op de muziek, van links naar rechts, maar het was voor hem één van de weinige manieren om goed ritme te houden in dat stuk. Als hij erop kon wiegen, konden de dansers erop dansen. Het optreden was over iets minder dan een week. Gewoonlijk trad de dansgroep op met een 'orkest' bestaande uit zelf geknutselde apparatuur, maar het leek ze leuk om er eens een échte pianist bij te hebben. En Suzanne, de voorzitster, kende er toevallig eentje: Marco. Ze speelde zelf ook piano, maar lang niet zo goed, en bovendien was zij nodig om te dansen. En Marco vond het ook leuk: het was weer eens wat anders en het deed zijn naamsbekendheid in ieder geval geen kwaad.
Marco zuchtte. Eigenlijk had hij totaal geen zin om dit stuk nu te spelen. Want hoewel hij het nu beter kon interpreteren vond hij het nog steeds een stuk waar je voor in de stemming moet zijn.
'Je moet stemming máken', zei zijn pianoleraar dan altijd. Maar dat lukt maar tot op zekere hoogte, vond hij. Bovendien wist hij niet in wat voor stemming hij moest zijn om deze zogenaamde 'Chopinwals' mooi te maken... het moest hem gewoon liggen op dat moment. Maar als hij tijdens het optreden nu niet in de stemming was? Wat dan? Dan moest hij het ook kunnen. Dus nu ook, besloot hij.
Hij veegde over de toetsen van de piano en zette zijn vingers in de juiste positie. Het begin was al lastig. Daar moest je meteen de juiste 'flow' krijgen, anders leek het nergens naar. Dit was ook het stuk waarin Marco altijd overdreven ging wiegen en zichzelf volkomen voor schut vond staan. Het moest, zeker voor de dansers, daadwerkelijk walsbaar klinken.
Hij had een filmpje gezien waarop de Chopinwals, zoals de dansers hem noemden, werd gedanst. Het was een dans in paren, wat ongebruikelijk was voor een hofdans, maar Suzanne had hem verteld dat het ook een 'historisch geïnspireerde' dans was, en dat het ook nog eens vrij modern was en dus niet binnen hun repertoire paste, wat liep van de renaissance tot 1900. Helaas was het filmpje niet erg helder, omdat het opgenomen was in een muziekkoepel in een plantsoen toen de avond viel. 'Heel sfeervol,' zei Suzanne, 'maar niet erg handig. Maar helaas, een betere hebben we niet.'
Marco begon te spelen en probeerde het filmpje voor zich te zien. Op de eerste maten, wanneer de muziek wiegde, wiegden de dansers ook. Hij probeerde hun ritme te voelen en het te vertalen in de muziek. Toen vervolgens het eerste thema kwam draaiden de dansers open en cirkelden ze om elkaar heen. Ze maakten figuren die sierlijk waren en prachtig op de muziek pasten. Op het filmpje hoorde je nog gepraat en schuifelende voeten en naarmate het stuk vorderde werd het hoe langer hoe donkerder, zodat je op het laatst haast niets meer zag.
'Het is voor ons ook lastig om te dansen,' had Suzanne gezegd. 'Vooral voor de mensen die niet kunnen pianospelen, en dat wil zeggen: bijna iedereen. Ze horen het ritme niet.'
Dat kon Marco inderdaad wel zien op het filmpje. En hij snapte het niet. Want de maat, die hóórde je toch gewoon? Hij had zelf nog nooit moeite gehad met het horen van de maat. Hij was uitzonderlijk maatgevoelig. 'Ze laten zich leiden door de melodielijn,' zei Suzanne, 'maar dat moet niet, want die loopt dwars over de maten heen.'
Vandaar dat ze er zo'n moeite mee hadden. 'Zal ik er een olifantenstuk van maken dan?' had Marco gevraagd. 'Een hoempapa in de baslijn? Dan horen ze het toch wel?'
Hij was benieuwd hoe het op de 'generale repetitie' zou gaan. Hij zou nog een keer bij de dansers in de les komen om één keer met ze te oefenen. 'Want,' had Suzanne gezegd, 'dat was nodig, want jij speelt het weer een beetje anders dan de CD en ze zijn net de CD gewend.'
Het laatste stuk vond hij het mooist. Het was vast en zeker het moeilijkste gedeelte om op te dansen omdat alles wat ook maar enigszins leek op hoempapa werd verdoezeld door een sprankelende snelle melodielijn die je deed zweven. De dansers maakten eerst nog een draai en walsten dan snel weg, steeds maar rond, tot Marco zich afvroeg of ze daar niet duizelig van werden. Vooral omdat ze daarna meteen weer een overgang moesten maken naar het zachte, rustige, wiegende van het eerste deel. Hij vond dat zelf al moeilijk, dus de dansers zouden ook wel moeite hebben om uit hun draai te komen.
Terwijl hij nog wat aantekeningen maakte (hier wat harder, hier wat sneller, hier even stoppen bij het oefenen om de dansers te pesten) werd er op de deur van zijn kamer geklopt. Marco keek vreemd op, niemand kwam hem ooit storen als hij speelde. Het was ook niet Inge, dat was de enige die wel eens plompverloren binnen kwam vallen omdat ze dat 'gezellig' vond.
'Binnen,' zei Marco.

*zooo, dit noemen we maar even een cliffhanger, het is veel te laat :') *
========================
P.S. Dit is het filmpje waar het over gaat :)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:13

spannend! Erg mooi!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:57

Sheran schreef:
Ja :). Ik speel vooral piano en ben net (2 maandjes :P) begonnen met viool.

Ah kijk! Het viel me al op dat je van allebei wist hoe het werkt met het bespelen ervan, zowel gevoelsmatig als technisch, snap je wat ik bedoel? Dus vroeg me af of je je allebei bespelde of dat je je gewoon heel erg goed kon inleven :) Wat voor stukken speel je?

En het nieuwe stuk is weer leuk! Ik vind dat je echt een ontzettend fijne schrijfstijl hebt, de enige opmerking die ik zou kunnen verzinnen is dat het voor de overzichtelijkheid misschien fijn zou zijn als je wat meer witregels zou gebruiken.

Ik wacht op het vervolg! *\o/*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:17

Ik zal aan de witregels denken, Lady_M :)

Qua piano speel ik graag Chopin, en ik ben nu bezig met de sonatine van Ravel (hoewel ik die wel pittig vind hoor)
Qua viool ben ik nog bezig in lesboek 1 :+ maar ik vind het leuk om liedjes te proberen die al veel verder gaan omdat ik eigenlijk geen zin meer heb in 'daar komt de trein' ofzo :P
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sqzX9pBt7w (oren dicht)

Speel jij ook iets?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:50

'Binnen,' zei Marco.
De deur ging open en in de deuropening stond een vrouw. Tot Marco's grote verbazing was het mevrouw Scheltens, die zoveel was als Marco's mentor. Hij had haar echter nog nauwelijks gezien.
'Marco? Zou je straks even in mijn kamer willen komen?'
'Ja, natuurlijk,' zei hij.
'Tot straks dan.'
Hierop ging de deur weer dicht en Marco bleef verbaasd achter. Waarom wilde mevrouw Scheltens hem in haar kamer hebben? Wat had hij verkeerd gedaan? Wat was er? De vorige keer dat hij er zat kwam ze meedelen dat de vakken die hij had gekozen roostertechnisch niet mogelijk waren. Zou ze nu weer zoiets hebben? Hij ruimde snel zijn boeken op, stiekem was hij wel blij dat hij nu klaar was met de Chopinwals. Het zou nooit zijn favoriete stuk worden. Hij moest een beetje proppen om zijn boeken nog in zijn tas te krijgen, want op de één of andere manier gingen ze er de tweede keer altijd moeilijker in dan de eerste keer. Hij incasseerde wat ezelsoren onder het mom van 'dan ziet het eruit alsof ik er heel veel mee doe', trok de deur achter zich dicht en zette koers naar de kamer van mevrouw Scheltens.

De kamer waar hij moest zijn was bovenin het gebouw, waar de vloeren bedekt waren met rood tapijt en de wanden wit waren, en waar alle docenten hun eigen kamer hadden. Het was niet zo mooi klassiek als de rest van het gebouw, het had een moderne sfeer die ze klassiek hadden proberen te maken. Het was er altijd netjes (want de docenten moesten representatief zijn) en naast alle deuren hingen bordjes. Marco liep door de lange gang langs de deuren en hoorde er geluiden achter vandaan komen. gelach, discussiërende collega's... hele andere geluiden dan in de rest van het gebouw, waar het vooral verschillende instrumenten waren waar overduidelijk op geoefend werd. In verhouding was het hier stil en Marco bedacht zich hoe het was geweest als hij geen conservatorium was gaan doen, maar iets anders was gaan studeren, zoals rechten of Grieks en Latijn, wat hij ook leuk vond. Eigenlijk vond hij de meeste dingen wel leuk en hij had het allemaal wel willen studeren, ware het niet dat hij in sommige dingen duidelijk beter was dan in andere. Het liefst wilde hij alles wel kunnen. Toen hij klein was wilde hij, naast pianist, ook 'homo universalis' worden. Hij had erover gelezen en het leek hem geweldig. Hij dacht wel dat het in deze tijd moeilijker zou zijn om een homo universalis te worden dan vroeger, want er zijn zóveel dingen om te weten... in het begin probeerde hij het wel, maar nu was zijn ambitie overgegaan in 'van heel veel dingen een beetje weten en van zoveel mogelijk dingen een heleboel.' Altijd interesse hebben in nieuwe dingen en veel willen weten vond hij geen slechte eigenschap. En wie weet, als hij het conservatorium klaar had en het werd niets met zijn carrière, kon hij nog iets anders gaan doen.
Hij was nog steeds de kamer van mevrouw Scheltens niet tegengekomen. Hij was er één keer geweest in zijn eerste jaar toen hij überhaupt nog niet wist hoe het conservatorium in elkaar zat, en hij had dus ook weinig onthouden van de route. Hij dacht dat het ergens links achterin een lange gang was. Een gang zoals deze. Hij keek speurend rond en vond uiteindelijk een bordje met 'M. Scheltens, studiecoördinator', inderdaad links achter in de gang, en hij klopte op de deur.
'Binnen!'
Marco drukte de deur open en stapte wat onwennig naar binnen.
'Ha, Marco, fijn dat je er bent. Ga zitten.'
Ze maakte een gebaar naar de stoel die aan de andere kant van haar bureau stond. Zelf was ze nog iets aan het tikken op de computer die daarop stond.
'Even een mail afmaken,' verontschuldigde ze zich.
'Dat is prima,' zei Marco, terwijl hij voorzichtig zijn jas naast de stoel legde. In vreemde omgevingen was hij altijd een beetje voorzichtig. Hij wilde niet te zeer doen alsof hij thuis was en hij wilde alles netjes houden. Hij nam plaats op de blauwe stoel en rechtte zijn rug, zoals hij altijd deed als hij bij iemand op gesprek was. Thuis zat hij vrolijk onderuitgezakt, maar rechtop zitten gaf toch een veel betere indruk, vond hij. En het stond geïnteresseerder.
Mevrouw Scheltens was nog bezig met typen. Het was een vrouw van middelbare leeftijd met kort, middenblond haar, en een voorliefde voor opvallende kettingen. Vandaag had ze een gouden om met gekleurde bolletjes eraan. Ze had een bijpassende armband én een gouden horloge. Meestal droeg ze rokjes en vestjes met V-hals. Ze zag er netjes uit, vond Marco. Momenteel droeg ze nog een donkerrode bril waarmee ze op haar computerscherm kon turen. Ze had niet heel veel ervaring met computers, zag Marco, want ze was een beetje klungelig bezig.
'Pff,' zei ze toen ze eenmaal klaar was en haar stoel bijdraaide naar Marco. 'Altijd problemen met die mail. We hebben een nieuw mailprogramma, zie je, en ik heb het nog totaal niet door.' Ze zette haar bril af en schudde haar haar naar achter.
'Fijn dat je er bent. Hoe is het?'
'Ja, goed,' zei Marco.
'Druk aan het oefenen?'
Marco knikte.
'En hoe gaat het met het duo van jou, van jou en Inge Winter?'
'Ja, goed, het gaat steeds beter. Ik ben er wel blij mee.'
'Mooi zo.'
Marco vroeg zich af waar ze heen wilde. Ze had hem vast niet laten komen voor een hoe-gaat-het-met-iemand-die-ik-nauwelijks-zie-gesprek.
'Gefeliciteerd met je optreden van gisteren,' zei ze. 'Ik las de kunstbijlage. Mooi hoor!'
'Bedankt.'
'Ja, je bent goed bezig. Anderen hebben hem ook gelezen.'
'Ja, dat heb ik gemerkt.'
'En daar wilde ik het even met je over hebben. Ik werd namelijk gebeld door...' (ze keek even op een post-it die op haar bureau was geplakt) '...Johan Drunen van het programma Jonge Harten. Ken je dat?'
Marco knikte. 'Dat radioprogramma toch? Daar luister ik wel eens naar.'
'Inderdaad. Ze hebben een nieuwe rubriek waarin jonge muzikanten hun talenten komen laten horen. Ze hebben je stuk gelezen en vroegen zich af of jij misschien in hun programma wilde komen.'
Marco keek verbaasd op. 'Ik?'
'Ze waren enthousiast over het stuk en dachten dat het een leuk programma zou kunnen worden. Ze hadden gelezen hoe je was omgegaan met de klassieke en moderne muziek en hoe je iedereen enthousiast had weten te krijgen. Daar zouden ze graag een stuk over maken.'
'Echt? Jeetje.' Marco wist even niet wat hij moest zeggen.
'Ze vroegen mij of ik het aan jou wilde vragen. Ze vroegen of ik dacht dat jij er klaar voor was en ik dacht het wel. Of is dat niet zo?'
'Jawel...'
'Denk er maar even over na en laat me dan maar weten of je het wil doen.
Marco veerde ineens op. 'Maar ik wil wel! Graag zelfs!'
Mevrouw Scheltens lachte. 'Je leek niet zo enthousiast.'
'Nee ik moest even... nou ja, het lijkt me erg leuk om te doen.'
'Mooi, dan kan ik ze dus jouw contactgegevens geven?'
'Natuurlijk.'
'Zou je die hier even op willen schrijven?' Ze schoof een blaadje naar Marco toe.
'Mag ik er misschien een pen bij?'
Nadat hij die had gekregen schreef hij zijn gegevens zo netjes mogelijk op het blaadje (stel je voor dat het niet te lezen was) en schoof het terug naar mevrouw Scheltens.
'Dan krijg ik dus nog wat van henzelf te horen?'
'Zeker. Ik speel het nu direct door, en jij zal vandaag ook nog wel wat te horen krijgen. Het zijn snelle mensen.'
Ze stond op en gaf Marco een hand. 'Bedankt voor het komen.'
'Nou, graag gedaan,' zei Marco. Hij pakte zijn jas weer op en liep verdwaasd de deur uit.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:52

wat leuk voor Marco! Hij word beroemd!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:01

Lukt het met schrijven? Vond het nieuwe stukje weer leuk! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 12:12

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:43

Waarom hij? Er waren toch heel veel talentvolle jonge muzikanten? Neem Cees nou, die speelde niet alleen geweldig klarinet maar componeerde ook nog fantastische nummers die overal uitgevoerd werden. Of neem Vera en haar strijkerskwartet, die al goed klonken als ze alleen nog maar aan het oefenen waren? Was het nou alleen maar omdat hij iets grappigs had gedaan tijdens die avond in het restaurant?
En ik had geluk dat er iemand van de pers bij zat, dacht hij. Als die er niet was geweest had ik niet in de kunstbijlage gestaan en hadden de mensen van Jonge Harten dat nooit gelezen. Grappig hoe dingen kunnen lopen.
Terwijl hij terug naar beneden liep omklemde hij de telefoon in zijn broekzak. Hij verwachtte nu ieder moment een telefoontje, ook al was dat gezien de tijd nog niet reëel. Wat zou hij zeggen als hij opnam? Wat als hij toch niet was wat ze wilden? Ach wat, zei hij tegen zichzelf, ik ben wat ze wilden. Ze hebben het stuk toch gelezen?
Hij hobbelde de trap af en vroeg zich af wat hij ging doen. Hij had ooit een plaatje gezien met de titel 'Should I be practicing?' Daaronder stond een schema. Vraag één was: 'Are you a musician?' Als je dat beantwoordde met 'ja' luidde het advies: 'go practice'. Hij zou nu dus eigenlijk moeten gaan oefenen, maar hij merkte dat zijn gedachten overal waren, behalve bij een muziekstuk. Ik ga wel naar huis,' besloot hij. Of beter nog, naar Leo. Maar daarvoor moet ik toch eerst naar huis.
Hij liep rechtstreeks naar de uitgang, pakte zijn fiets en zette er een flink tempo in naar huis. Oeps, wel uitkijken, dacht hij toen hij bijna op een stilstaande taxi botste. De rest van de weg legde hij veilig af en na een razendsnelle omkleedpartij zette hij koers naar Leopold.

De ruin stond met het hoofd naar buiten tegen zijn staldeur aan geleund toen Marco eraan kwam. Hij had net een pluk hooi van de grond gepakt waar hij ongegeneerd op aan het kauwen was. Het was koud buiten en zijn adem maakte witte wolkjes in de lucht. Het is net een draak, dacht Marco.
'Heee, Leo,' zei hij, terwijl hij de wangen van het paard tussen zijn handen nam en hem op de neus blies.
Bij wijze van antwoord kreeg hij een pluk hooi in zijn gezicht en wat spetters van een briesende Leo.
'Thanks.'
Hij opende de staldeur, wat altijd lastig ging als het kouder was, en keek hoe Leo erbij stond.
'Je krijgt alweer een lekkere wintervacht,' mompelde Marco tegen zijn paard. 'Zullen we er dit jaar een deken op gooien of niet? Wat denk jij Leo? Deken?'
Leopold keek nog steeds naar buiten. Het kon hem waarschijnlijk niets schelen of hij een deken op kreeg of niet, als hij maar eten kreeg.
'Wat heb je je weer vies gemaakt.' Marco liep de stal uit om zijn spullen te pakken. 'Je rolt ook altijd in de modder. Kun je niet eens in het gras rollen?'
Leopold kauwde door terwijl Marco met de roskam stevige ronddraaiende bewegingen maakte over Leopolds hals.
'Allemaal aangekoekte modder en mest. Vies paard.'
Leopold brieste nogmaals (hij had waarschijnlijk weer eens een hooispriet in zijn neus) en at onverstoorbaar verder. Hij was al bijna door zijn hooi heen en zocht in de stal of er niet meer lag.
'Weet je door wie ik gebeld ga worden, Leo?'
Leopold zei niets.
'Jonge Harten. Een radioprogramma. Daar luister ik vaak naar. Heb jij het wel eens gehoord? Vast niet. Nou ja, daar laten ze steeds 'nieuwe' muzikanten horen. Muzikanten die op de één of andere manier zijn opgevallen en veelbelovend zijn. Heel leuk om te horen. Tot nu toe zijn er drie mensen bij geweest die ik kende van het conservatorium, en die waren ook echt superleuk en goed. En nu ik ineens. Is dat niet cool, Leo?'
Marco pakte het zadel en hoofdstel en zadelde Leo op.
'Maar dan moeten ze me wel bellen. Ik zit al de hele tijd op een telefoontje te wachten. Ik weet dat ik niet zo hard moet wachten, maar ik kan er niets aan doen. Ze kunnen toch wel gewoon bellen?'
Hij leidde Leo naar de bak en steeg op. 'Misschien moet ik ook wel een interview geven,' mompelde hij. 'dat kan ik helemaal niet.'
Hij spoorde zijn paard aan tot een pittige stap, zodat zijn spieren wat sneller werden opgewarmd in deze kou. Leopold had er zin in: zijn oren stonden naar voren en hij reageerde op de minste aanraking van Marco's been.
'Ik heb ook mijn compositie af,' zei Marco. 'En Inge heeft hem ook al. We moeten hem alleen nog een keer samen spelen. Het is ook zo druk aldoor.'
Als Marco praatte spitsten Leopolds oren zich naar Marco, om daarna meteen weer weg te draaien naar voren.
'Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het een mooi stuk is. Het is deels gecomponeerd op jou, wist je dat? Maar nu gaan we aan het werk.'
Hij zette Leopold in een vlotte draf en begon meteen met het rijden van achtjes. Dat deed hij vaker als hij later hard aan het werk wilde, het maakte Leopold snel soepel en het hield hem bij de les. Met soms een pasje vertragen en dan weer een pasje versnellen maakte Marco het paard goed aan het been, en na een paar stukjes wijken en schouderbinnenwaarts wist hij zeker dat Leopold helemaal bij hem was. Hij wilde vandaag galopoefeningen gaan doen. Niet alleen vertragen en versnellen, wat ze uiteraard allang geoefend hadden, maar appuyementen, verzameling en enorm grote arbeidspirouettes. Leopolds achterhand was met de tijd wat zwakker geworden en Marco was weer hard aan het werk om hem sterker te maken. Hij zette het paard in galop en begon met het rijden van tempowisselingen om hem wat meer op de achterhand te krijgen. Leopold had er zin in, dus het lukte al snel. Vervolgens reed Marco een volte op en zette de achterhand van zijn paard iets naar binnen. Hij merkte dat Leopold het moeilijk vond: hij had moeite met op tempo blijven en maakte soms vreemde pasjes tussendoor. Marco deed het maar enkele passen, daarna maakte hij zijn paard weer recht en beloonde hij hem.
'Braaf paard, Leo,' zei hij. Hij zette de achterhand nogmaals naar binnen, deze keer ging het beter omdat Leopold weer snapte wat de bedoeling was. Ze waren zo geconcentreerd bezig dat Marco zich lam schrok toen zijn telefoon ging. Onmiddellijk vergat hij de oefening, zette Leopold abrupt stil (wat hij erg goed deed) en graaide in zijn zakken. Waarom stopte hij ook altijd zoveel in zijn zakken? Gelukkig vond hij zijn telefoon op tijd.
'Met Marco de Koning,' zei hij, terwijl hij Leopold aanspoorde zodat hij wel bleef stappen. Het paard was bezweet en moest niet stil gaan staan in de kou.
'Dag Marco, met Johan Drunen van Jonge Harten. Ik kreeg je nummer van Margreet Scheltens.'
'Ja, dat klopt.'
'Ik hoorde dat je wel mee zou willen werken aan het programma?'
'Ja, dat klopt, dat lijkt me leuk.'
'Hartstikke leuk. We zagen je stuk in de kunstbijlage en het leek ons ontzettend leuk om je in ons programma te hebben.'
'Bedankt.'
Die Johan was een jonge vent, dacht Marco. Hij leek meer op een DJ qua stemgebruik dan op een klassieke muzikant.
'Zal ik je dan even uitleggen wat de bedoeling is?'
'Ja, graag.'
Nou, in ons programma krijgt jong talent de kans zich te laten horen. Meestal bestaat een optreden uit een interview en een stuk spelen. Het is dus de bedoeling dat jij dat ook gaat doen.'
'Okee. En eh, wat moet ik spelen?'
'Nou, wij zouden het heel leuk vinden als je in ieder geval een stukje uit dat concert uit de kunstbijlage wil doen, waar de heer De Corte zo enthousiast over was. En verder een stuk naar keuze, wat je zelf mooi vindt.'
'Wat moet de lengte ongeveer zijn?'
'In totaal heb je een minuut of tien speeltijd, plus vijf minuten voor het interview.'
'Okee. ja hoor, dat gaat prima lukken.'
'Fijn. De opnames zijn in het Muziekgebouw, volgende week maandag om zeven uur 's avonds. Het is live. Kun je een uur van tevoren aanwezig zijn?'
'Ja, dat is geen probleem.'
'Helemaal super. Heb je verder nog vragen?'
'Nee, tot nu toe niet.'
'Als je nog vragen hebt kun je me bellen op dit nummer. Ik neem niet altijd meteen op maar dan bel ik wel terug.'
'Okee, prima.'
'Tot volgende week maandag dan?'
'Ja, tot volgende week maandag. Zes uur toch?'
'Ja, zes uur. Tot ziens!'
'Dag!'
Marco drukte zijn telefoon uit en stopte hem langzaam terug in zijn zak. 'Dat was Johan van Jonge Harten,' zei hij tegen zijn paard. 'Is dat niet cool? En wat kon ik zeggen? Niks!'
Hij zette Leopold zo abrupt in draf dat het paard er zelf van schrok. 'Wat zal ik gaan spelen? vroeg Marco zich af. Ik heb echt geen idee!

Hoofdstuk 5
Play the music, not the instrument. ~Author Unknown

De volgende dag was hij al vroeg op het conservatorium. Hij had die nacht niet goed kunnen slapen omdat hij aan het nadenken was. En als je eenmaal in je bed ligt en je gaat heel hard nadenken val je nooit in slaap. Er was nu zoveel tegelijk dat hij moest doen. Hij had vakken te volgen natuurlijk, maar daarnaast had hij nog een eigen compositie die hij moest uitwerken en verbeteren met Inge, morgen hadden ze samen een lunchconcert dus daar moest nog veel voor geoefend worden, hij moest ervoor zorgen dat hij goed voorbereid was voor het radio-optreden, hij was nog gevraagd om op een bruiloft te spelen... zijn agenda was één grote brij maar hij was blij dat hij hem had. Het grootste deel van de tijd moest echter opgevuld worden met oefenen. Oefenen was soms saai, soms ook vervelend (afhankelijk van het stuk) maar het was al met al een erg vruchtbaar karwei en hij was altijd blij als hij weer een nieuw stuk geperfectioneerd en aan zijn repertoire toegevoegd had. Vroeger wilde hij altijd een zo lang mogelijke lijst hebben van stukken die hij goed kon spelen. Hij zette er toen van alles in: 'eerste 9 noten van de Für Elise, 'daar komt de trein' en andere kleine liedjes die hij toen kende, Maar dezelfde neiging had hij nu nog. Hij wilde graag heel veel heel goed kunnen, een heel uitgebreid repertoire hebben. Hij meende dat hem dat aantrekkelijker maakte als pianist. Maar iedere pianist had ook een voorkeur, hij moest zich ook ergens echt in specialiseren. dat was Chopin geworden, omdat hij dat mooi vond én omdat het een echte pianocomponist was én omdat alle leraren altijd zeiden dat hij dat zo prachtig kon interpreteren. Hij vond het ook fijn om te spelen, je kon er veel gevoel in kwijt op een manier die hem goed lag.
Zou hij ook Chopin gaan spelen op de radio misschien? Of toch wat anders moois? Tijdens zijn piekerperiode afgelopen nacht had hij besloten het met dhr. Steinberg te overleggen. En hem dan ook te vragen of hij hem kon helpen oefenen. Dhr. Steinberg was een docent die Marco erg goed lag, en Marco lag hem ook. Marco had twee jaar lang intensief les van hem gehad en hij vond hem heel goed en 'effectief'. Hij wist net die aanwijzingen te geven waardoor het stuk nog veel mooier werd. Hij kon bijvoorbeeld zeggen: 'doe hier net alsof je piano een hete plaat is,' en het staccato werd er beter van. Of: 'doe in dit stuk muziek net of je een vraag stelt. Niet zo'n vraag Marco, dit is een zuchtende, chagrijnige vraag die jij maakt. Je moet een lieflijke, open vraag stellen.'
Zo ging hij dan de hele les door en Marco was in het begin verbaasd geweest over hoeveel een muziekstuk kon bevatten. 'Dat heb ik ook nodig op de radio,' dacht hij. 'Het moet wel écht goed zijn, want het is zo'n mooie kans. Er zijn vast een heleboel pianisten op de radio, maar ik moet eruit springen. Hoe spring ik eruit?
Hij besloot eerst naar de kantine te gaan voor een kop koffie. Vroeger vond hij het altijd maar stom dat mensen 's ochtends begonnen met een kop koffie ('dan kun je helemaal niet meer zonder') maar sinds hij het zo druk had maakte hij zich er ook wel eens schuldig aan. Rustiger aan doen ging ook zo moeilijk. Dus dan maar koffie.
Terwijl hij de kantine in liep werd hij alweer begroet door Inge. Ze was naar de kapper geweest, zag hij. Ze had nu iets dat op een pony leek en haar paardenstaartje achter was korter dan anders. Het stond wel leuk, vond hij, want zo had ze meer krullen.
'Hee Marc, ik ken je stuk. Goed he?'
'Zeker.' Hij drukte op de knop van het koffieapparaat, zodat er bruine drab in zijn plastic bekertje kwam.
'Het lijkt me wel een goed idee om hem vandaag te oefenen. Morgen moeten we alweer spelen en jou kennende wil je dan meteen dit stuk erbij doen.'
'Misschien. Om eerlijk te zijn had ik er nog niet zo over nagedacht.'
'Oefenen kan sowieso geen kwaad.'
'Nee.'
'Zie ik je dan zo?'
'Ja.'
Inge wierp nog even een vreemde blik op hem en liep daarna weg. Marco verbaasde de vreemde blik niet zo, hij zag er vast niet al te geweldig uit. Hij had die ochtend nog zo zijn best gedaan om een beetje wakker te worden, maar door al dat nadenken vannacht had hij veel te weinig geslapen. 's Avonds kon hij dan niet in slaap komen en 's ochtends kon hij zijn bed niet uit komen. Hij had zelfs de douche even koud gezet, maar toen leek hij meer op een bibberende zombie in plaats van de frisse, wakkere, montere pianist die hij wilde zijn. Nu was hij een dweil met een kop koffie in zijn hand.
Goed, dacht hij, alles even op een rijtje. Ik moet vandaag aan Steinberg vragen of hij me wil helpen. Ik moet vandaag oefenen met Inge want morgen is het optreden al. Tussendoor moet ik wakker worden. Hij goot de rest van zijn koffie in één teug achterover en zette koers naar het kamertje waar Inge en hij zouden gaan oefenen. Hij was met name benieuwd naar zijn eigen stuk. Thuis had hij uiteraard al de vioolpartij in combinatie met de pianopartij gepingeld, maar een echte viool klonk toch heel anders dan de vioolfunctie op zijn digitale piano. Hij was nog steeds tevreden over zijn stuk, en dat was heel wat voor zijn doen. Vaak dacht hij aan het begin van het componeren dat het een geweldig stuk was, maar als hij het dan een paar dagen liet liggen vond hij het hoe langer hoe slechter.
Halverwege de weg naar de zaal bedacht hij zich dat hij vergeten was de sleutel bij de balie te halen, en met een onhoorbare zucht draaide hij zich weer om. Toen hij bijna bij de balie was liep hij tegen de glazen deur die de balie scheidde van de gangen. Dit was niet zijn dag.
Toen hij met de sleutel bij de kamer kwam was Inge er ook net. Hij lette extra goed op dat hij de sleutel niet naast het slot stak (Inge hoefde zijn onhandigheid niet te zien) en niet over de drempel viel. Dat was hem in zijn eerste jaar al eens gebeurd: de kamers van de muziekschool waar hij op had gezeten hadden namelijk geen drempels.
Inge legde haar vioolkist op de piano en klapte hem open.
'Ik ben er helemaal klaar voor,' verkondigde ze. 'Laat maar komen. Ik speel alles. Hoort mijn perfecte a.'
Ze streek de a aan, trok een grimas en draaide aan de stemmers.
'Ahum. Nogmaals: hoort mijn perfecte a!'
Marco grinnikte. Hij drukte een a in die gelukkig ook nagenoeg perfect was en na nog wat gedraai en licht valse akkoorden waren ze klaar.
'Ik vind dat stemmen altijd zo filmachtig,' zei Inge.
'Filmachtig?'
'Ja, bijna alle muziekfilms beginnen met 'stemmen'. Zo is het net alsof je midden in de film zit!'
'Zullen we met mijn stuk beginnen?' vroeg Marco. 'Ik ben echt benieuwd!'
'Ik ben ook benieuwd,' zei Inge. 'Ik heb het natuurlijk alleen nog maar gehoord met alleen mezelf. Met een pianobegeleiding wordt hij wel anders. Ik vond hem gaaf trouwens maar je hebt het me niet makkelijk gemaakt. Mijn viool is geen drumstel.'
Marco lachte. 'Maar het klinkt goed, wacht maar af,' zei hij.
Voor Inge was het inderdaad geen makkelijke partij maar dat kon hem niets schelen. Hij had een muziekstuk in zijn hoofd en hij ging het niet aanpassen omdat de violiste er moeite mee zou hebben. Bovendien zou Inge het juist heel goed kunnen als ze er voldoende bedreven in was. Het was een levenslustig nummer en hij dacht dat Inge dat goed over kon brengen.
Het begon met een drukker deel, dat hij in zijn hoofd het 'allegro' had genoemd, al had hij het er niet boven gezet. Het werd gekenmerkt door sterk aangestreken snaren waarbij de viool duidelijk de boventoon voerde boven de piano. Het was een afwisseling van lange, energieke noten in mineur met ingewikkelde loopjes die recht uit het hart moesten lijken te komen. Alle aandacht moest gevestigd worden op Inge en hij, Marco, moest haar een beetje ondersteunen. Een stuk voor viool en piano en niet voor piano en viool. Hij had het zich in zijn kamer helemaal voorgesteld. Inge schuin voor de piano, helemaal opgaand in de ietwat rauwe klanken die ze diep van binnen in zich leek te voelen. Noten die er wel uit móesten komen en precies vertelden wat ze voelde. Zij moest door middel van haar instrument haar gevoel aan de wereld laten zien. En dit stuk had misschien nog het meest de sfeer van een dierbare maar enigszins pijnlijke herinnering, een gedachte waar men na zoveel tijd nog steeds emotioneel over werd. De steken die dan door je hart gaan komen uit de viool, de loopjes tussendoor zijn de dwarrelende gedachten. En ook de loopjes moesten stevig aangezet worden, maar weer op een andere manier dan de lange tonen. En hij, Marco, zou kijken of ze het goed deed. Of beter gezegd: hij moest het voelen.
'Je moet er wel een beetje gepassioneerd bij kijken Ing,' grapte hij toen ze het eerste stuk een keer had doorgespeeld.
'Ik kijk hartstikke moeilijk man!' riep Inge. 'Wat heb je me nu weer voor een gruwel van een partij gegeven.'
'Ik zei gepassioneerd kijken, niet moeilijk. En jij kunt dat best. Klonk al best behoorlijk. Doe nog eens.'
Inge keek hem aan alsof Marco zojuist was veranderd in een slijmerig dier dat over de stoel glibberde, maar ze deed het wel. Toen ze de viool op haar schouder had en Marco aftelde zei ze: 'het is wel heel mooi.'
Marco glimlachte.
Ze begonnen weer te spelen. Marco dirigeerde half vanachter de piano en hij zag dat Inge goed op hem lette. Dat vond hij zo fijn aan haar, ze deed altijd haar best om alles precies zo te doen als hij het vroeg. Natuurlijk altijd met haar eigen stijl, maar de stijl maakt de muzikant. Hij zag dat haar ogen zich geconcentreerd samenknepen bij de loopjes.
'Stel je je iets voor waar je heimwee naar hebt,' zei Marco. 'Iets dat je heel erg mist. Of iemand. En je bent nog steeds emotioneel over hoe dat geëindigd is. Hoe een gezin bijvoorbeeld weg moest vluchten uit hun land omdat er oorlog was, het was niet meer het land dat ze kenden. Of het kind dat je vroeger had, maar moest achterlaten omdat je er niet meer voor kon zorgen. Voel het verdriet en de pijn.'
Marco zag hoe Inge het door kreeg. Bij de loopjes leunde ze iets naar voren, alsof ze in haar viool wilde kruipen, en maakte ze haar bewegingen klein zonder aan kracht te verliezen.
'Dit zijn je gedachten, Inge. Denk aan alles tegelijk, aan hoe het was en hoe het geweest had kunnen zijn, werk naar de emotionele uithaal toe die straks komt.'
En de emotionele uithaal kwam. Inge richtte zich op en leek de jammerklacht die uit de viool kwam ten hemel te richten.
'Nog niet teveel Inge, het schreeuwen komt nog, aan het eind van het allegro. Dan mag je het uitschreeuwen.'
Dat deed ze dan ook en dat deed ze zo heftig dat Marco even beduusd achter de piano bleef zitten.
'Was dat genoeg Marc?' zei Inge plagerig.
'Nogal ja.'
'Ik vind het echt een mooi stuk tot nu toe. De piano voegt veel toe en dankzij jouw interpretatie weet ik ook beter wat ik aan het spelen ben.'
Dat vond Marco zo leuk aan Inge, ze zei dat soort dingen gewoon.
'Ik vond ook dat je het goed speelde,' zei Marco. 'Maar ik heb het natuurlijk ook voor ons samen geschreven.'
Inge glimlachte. 'Ik ben benieuwd naar het volgende stuk.'
Het volgende stuk had Marco in zijn hoofd 'de dans' genoemd. Het was niet echt een dans en was ook niet zo geschreven, maar de sfeer deed hem erg aan dansen denken. Aan grote feesten met actieve danseressen met lange rokken en tamboerijntjes. Dit was het gedeelte waar Inge over aan het zeuren was. En ze had ook wel een beetje gelijk, vond Marco. het stuk bestond voornamelijk uit staccatonootjes, nu eens snel en dan weer langzaam, met steeds een duidelijk aanwezig ritme op de achtergrond. Af en toe kwamen er wat langere streken tussendoor die een kleine melodie vormden, om al snel weer over te gaan in de korte ritmes.
'Probeer het ritme vast te houden Ing,' zei Marco tegen de worstelende Inge. 'Het publiek moet in de 'flow' komen, het moet opzwepend werken. Als je een fout maakt in je ritme is dat hele gevoel weg.'
Inge keek hem aan alsof hij weer eens in een bult slijm was veranderd maar probeerde het wel.
'Ik vind dit stuk zó lastig,' verzuchtte ze. 'Hoe heb je dit in vredesnaam verzonnen? Het is mooi hoor, daar niet van, maar poeh.'
Inge moest in dat stuk met haar vingers op het hout van de viool tikken, pizzicato spelen én af en toe een korte streek geven. Ze geloofde absoluut dat het ritme enorm belangrijk was, het stuk was haast alleen maar ritme. 'Hoe kom ik hier uit?' vroeg ze.
'Het tikken op het hout is het onderstaande ritme. Tik - rust - tik tik rust tik tik enzovoort. Het pizzicato is het tegenritme. En de streken zijn de accenten.'
'Het is zo moeilijk.'
'Maar moet je maar eens opletten hoe gaaf het klinkt als het goed gaat.'
'Jij doet haast niets. Jij zit maar een beetje met een hand ploink ploink te doen en mij uit te lachen.'
'Niet waar.'
Marco gebaarde dat ze weer moest beginnen en dirigeerde haar met zijn ene hand terwijl hij met zijn rechterhand de begeleiding speelde. Hij had inderdaad weinig te doen, maar dat kwam omdat Inge in dit stuk zo enorm belangrijk was. Als hij er te veel piano door zou gooien zou dat het stuk tenietdoen. Hij wist dat hij perfectionistisch was, maar hij wist ook dat Inge dat wel wilde. Ze speelden het nog een laatste keer door en werkten aan de details, totdat Marco zei dat het genoeg was.
'Het derde deel hiervan doen we wel een andere keer,' zei hij. 'Deze komt toch niet af voor morgen, we kunnen nu beter aan de stukken werken die we morgen moeten spelen. Hopelijk kan dit stuk er later wel in.'
'Vast wel,' zei Inge, 'maar morgen zou ik nog een beetje gewaagd vinden.' Ze borg het stuk van Marco op, waar ze in de korte tijd dat ze aan het spelen waren al een hoop aantekeningen bij had gezet, en pakte de andere stukken.
'Weet je al wat je gaat spelen op de radio?' vroeg Inge.
'Nee, ik wilde eigenlijk met Steinberg overleggen. Ik denk dat hij wel iets weet.'
'Ik denk dat hij wil dat je zelf een idee hebt.'
'Ik heb ook wel een idee. Een paar. Maar ik weet niet wat het goed zou doen.'
'Ik vind het wel tof voor je, hoor.'
'Dank je.'
Ze speelden de stukken door die ze morgen op het optreden zouden doen. Erg veel werk zat er niet meer aan, want deze stukken speelden ze al lange tijd en omdat ze ze onderhielden en iedere keer weer iets verbeterden gingen ze behoorlijk goed. Zelfs Marco was tevreden.
'Ja, dat is een drijvende zwaan Ing,' zei hij. 'Hij is een stuk arroganter geworden. Mooi!'

*ik eindig weer midden in een hoofdstuk maar dan staat er tenminste weer wat*