[FOTO] Blaat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[FOTO] Blaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:51

Dit jaar ben ik een tijdlang op IJsland geweest. Een paar maanden daarvan heb ik gewerkt op een boerderij waar ze oa. schapen hebben (ruim 600 stuks) deze hebben toen ik er was allemaal gelammerd, en dat levert natuurlijk leuke foto's op!
De schapen zijn van het IJslandse ras. Ik heb enkele mensen gehoord over 't feit dat ze zo vies zijn, ik vind dit zelf niet storen - het hoort er gewoon bij (hetzelfde voor de geknipte oren). En meer dan 600 schapen wassen is sowieso geen doen natuurlijk. :D
Enfin, hier is een kleine selectie van de foto's!

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

Commentaar & alles is welkom! :)

Jilletje

Re: [FOTO] Blaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:53

lieff!!!!!
wat is eigenlijk het idee achter de geknipte oren?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:55

Dat is zodat ze weten van welke boerderij de schapen komen :) in de zomer (in juni, lammetjes worden eind april geboren) gaan ze namelijk het hoogland in waar ze vrij kunnen lopen - er woont daar niemand, dus ze hebben gigantisch veel land voor zich alleen. Daar lopen echter ook schapen van andere boerderijen en als ze in de herfst met zijn allen terug worden gehaald naar het dal (te paard, want auto's kunnen daar niet rijden) moeten ze wel weten van wie welk schaap is. Elke boerderij heeft dus een ander soort knipje, in dit geval aan één kant een puntje eraf en uit de andere kant een hapje in de bovenkant.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:59

Vreemd van die oren wist ik niet :)

Wat een leuke schapen zeg en mooie foto's :D Het vieze stoort mij niet, hoort wel bij de omgeving :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:01

Dankjewel! Ze deden/doen het ook wel eens bij de paarden. Heb het idee dat het daarbij nu minder gebruikelijk is, heb het zelf alleen bij oudere paarden gezien. Zal ook per boerderij schelen (en het doel van de paarden), of ze afgesloten land hebben etc.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:09

tsja, je moet toch op een of andere manier je dieren herkenen dus ik zie het punt er niet van!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:27

Jilletje schreef:
tsja, je moet toch op een of andere manier je dieren herkenen dus ik zie het punt er niet van!

maar daar gaat het toppic niet over :)

Ontopic: Mooi effect over de foto's heen! maar vind 1,5,6,7,8,9 (bijna allemaal :') ) echt mooi en de overgebleven vind ik leuker als ''kiekjes'' dan echt fotografisch.. op het gave effect na dan :') maar dat vind ik :) kan jij dus weer anders vinden :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:44

Dankje. Je bedoelt dus 2, 3 en 4 als 'kiekjes' (dat schrijft wat makkelijker :') ). Ik moet zeggen dat ik over 2 zelf nog getwijfeld had om 'm erbij te doen of niet. Foto 3 vind ik gewoon heel erg leuk :D en ook wel wat toevoegen aan de serie. Moet erbij zeggen dat ik het ook meer als serie zie, dus dan vind ik 'm er zeker wel bij passen :) en foto 4 vind ik zelf wel erg leuk. Vond 'm wel leuk zo met dat lammetje en de ooi niet helemaal in beeld. Je commentaar over foto 2 kan ik dus wel inkomen, en 3 ook wel maar die vind ik gewoon te leuk. :Y) En toen ik twijfelde of ik alleen de echt 'fotografische' foto's zou plaatsen heb ik toch gekozen om de rest er ook bij te voegen want het werd me iets te 'stijfjes'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:06

Ik zou 4, 7 en 9 zo in m'n huiskamer houden, ik hou van je style (qua kleuren etc.)
Erg leuk!

Mag ik trouwens vragen, (ik neem namelijk aan dat je ze hebt bewerkt), waarméé heb je bewerkt?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:34

Elin_ schreef:
maar daar gaat het toppic niet over :)

eehhmmmmmm beetje nutteloos antwoord ;) ik vraag iets, krijg antwoord en geef een reactie daar op.
heeft dus wel degelijk met het topic te maken......het was toch een vraag over iets op de foto's? niet over hoeveel schapen er in nederland wonen oid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:22

_Pretty, dankjewel. En ik gebruik Photoshop. :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:34

Ik vind 3 echt superschattig!! Verder wel nette foto's maar vind ze niet heeeeel leuk omdat ik de omgeving gewoon niet zo leuk vind(liever buiten := ) Maar ik snap dat je daar niet echt keuze in hebt..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:42

Dit is buiten. :) De muren die je ziet zijn de buitenkant van de stal. De lammeren worden binnen geboren, blijven 1 a 2 dagen apart staan met de moeder (anders raken ze elkaar kwijt ;) ), gaan daarna nog 2 a 3 dagen met een stuk of 5-7 schapen en lammeren in 'n groepje binnen (zoals hier, met uitloop waar de foto's zijn gemaakt) en vervolgens gaan ze de wei op, en in juni gaan ze op de berg/het hoogland tot de herfst. :)
In de winter staan de schapen binnen (en een aantal hebben een uitloop), er is dan te weinig gras voor ze om buiten te blijven. ;)

Ik vond het zelf juist wat hebben door die muren zo.

caroliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:18

Wat hebben die lammetjes er een eigenwijze kop op zitten :))

Mooie foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:20

Wat een prachtige foto's!
Die zou je zo als schilderij ergens kunnen ophangen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:56

Fiffill schreef:
Dankjewel! Ze deden/doen het ook wel eens bij de paarden. Heb het idee dat het daarbij nu minder gebruikelijk is, heb het zelf alleen bij oudere paarden gezien. Zal ook per boerderij schelen (en het doel van de paarden), of ze afgesloten land hebben etc.

Dit gebruik komt van de zweden, lappen welteverstaan, die doen dit al eeuwen bij hun kuddes rendieren ;-)

Mooie, pure foto's!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:07

Ik zit hier helemaal weg te smelten, wát een schatjes!!
Vooral die eerste is super, mama schaap beschermend voorop, en daarachter die twee glimlachende koppies. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:45

Bedankt!

Wildgirl, zou kunnen dat het daar vandaan komt, ze zullen het hier ook wel al heel lang doen maar uiteindelijk waren de eerste IJslanders toch Vikingen natuurlijk. ;)

Ja, die koppies zijn zo heerlijk. <3

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:02

Lief <3

Viezigheid stoort niet vind ik.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:34

Mooie serie en super schattig!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:27

Bedankt weer! Cchanny dat vond ik ook, maar sommigen zien kennelijk liever schone schaapjes. :P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:35

foto 4 springt er voor mij uit!
dat ze vies zijn dat hoort er bij :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:40

Goh, lijkt me ook gek... bedenk me ineens... loop je als IJslander met je karretje door de supermarkt om een lekkere schapenkop uit te zoeken... kun je zien van wie die geweest is. Daar hoeft dus geen sticker op met zo'n code van welke boerderij je vleesje komt :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:37

wat hebben die lammeren al een hoop haar zeg!
gave foto's dat met die oren vind ik wel apart gezicht

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:07

Haha hestejente dat zou wel zijn, alleen zijn de oren daar al vanaf (tenminste die ik heb zien liggen ;) )

NathalietjeB ze hebben van die leuke krulletjes :j als ze volwassen zijn hebben ze nog meer vacht alleen zijn de schapen die je hier ziet geschoren.