Wilde even jullie mening hierover horen, ik weet dat er soms wat foutjes instaan, ik wil hier graag commentaar op, ben nog maar 15, dus hou het een beetje aardig alsjeblieft

Veel plezier met lezen!
Citaat:Hoofdstuk 1
Toen ik werd geboren als veulen, vond ik het leven heerlijk.
Ik hoefde echt helemaal niks te doen,
en mensen vonden me prachtig en wilden me aaien en knuffelen.
Dat vond ik toen nog eng.
Al snel mocht ik voor de eerste keer naar buiten, en kwam ik er ook meteen achter wie mijn baas was, het was een nogal verlegen meisje, dat liever bij paarden zat dan bij mensen: Meyke heette ze.
Ik voelde me echt thuis daar op stal. Meyke had me ook een naam gegeven: Quicksilver. Ik vond hem supermooi, en luisterde er ook goed naar.
Maar Meyke werd steeds ouder, en minder verlegen. Ik werd meer speels. Toen Meyke op een zonnige woensdagmiddag thuis kwam, had ze een jongen bij: Jeroen. Ineens was alle aandacht naar hem, ik kreeg helemaal geen aandacht meer. Toen ze voorbij kwam met hem, ging ik bokken, springen, en gek doen, maar ze zei alleen dat ik het veulen van Quickdiamond was. Jeroen vroeg waarom ik zo gek deed, Meyke antwoordde dat ik gewoon wat energie teveel had. Ook begon ik eigenwijs te worden, ik haalde steeds meer geintjes uit. Ik probeerde vaak los te breken, of onder de draad door te kruipen. Maar dat werd al snel saai.
Ineens ging alles veel te snel. Ik was jarig, en werd 3 jaar. Toen vond Meyke het tijd om me ‘’ in te rijden’’ ik wist niet eens wat dat was. Al snel kwam ze aan met een zadel, hoofdstel, en een longeerlijn. Ik kreeg het zadel op mijn rug, en wist uit angst niet wat ik moest doen, dus bleef ik stil staan. Toen ik dat hoofdstel aan mijn hoofd kreeg, met dat bit in mijn mond, werd het me allemaal even teveel, snel klikte Meyke de longeerlijn aan mijn bit, en hield me goed vast, ik sprong opzij, en wat een snerpende pijn daar door mijn mond heen. Ik bokte en steigerde, maar Meyke liet niet los. Ik begon naar Quickdiamond te hinniken, maar al snel kreeg ik een ruk in mijn mond. Weer zo’n snerpende pijnscheut. Al snel begon ik te schuimen. En toen Meyke zag dat er rood bij zat, stopte ze. Ze haalde het zadel van mijn rug, en deed het hoofdstel van mijn hoofd af, en het bit uit mijn mond. Wat was ik blij dat, dat ding uit mijn mond was! Nog steeds deed mijn mond pijn. Snel deed ze mijn halster om, en bracht ze me naar de paddock waar Quickdiamond stond. Ik rende naar haar toe, en vroeg aan haar waarom dat zo’n pijn deed. Ze vertelde me over haar leven. Je werd ingereden, en doorverkocht naar een manege. Daar rijdt er ieder uur iemand anders op je, en sommige moeten nog leren paardrijden. Ik vond het maar niks. Maar ik kon niks doen.
Die nacht kon ik niet slapen van de pijn, ik liet me vallen in het stro, geen kracht meer om op te staan. Die volgende dag, ging ze meteen weer aan de slag, weer dat vreselijke zadel op mijn rug, weer dat bit in mijn mond, maar deze keer geen longeerlijn. Ze liet me los in de bak, toen ik eenmaal aan het gewicht op mijn rug gewent was, sprong ze op mijn rug! Ik begon te bokken, en te springen om haar van mijn rug af te krijgen. Vreselijk was dat!
Geen longeerlijn, maar teugels, ik werd met mijn neus naar mijn borst getrokken, ik kon nergens meer heen, niet springen of bokken.
Al snel werd ik verkocht naar Manege Ruiterhoeve. Het beviel me daar helemaal niet, en ik mocht niet bij de groep. Toen ik voor het eerst meereed in de lessen, bokte en steigerde ik, om iedereen van mijn rug af te halen, het hielp! Niemand wilde op mij rijden! Behalve één meisje, Sanne. Ze hield van avonturen, bokkensprongen deden haar niks, ze zat al mijn bokken uit. Ik gaf me over aan haar, en toen kwam ik erachter dat alleen zij met een zachte hand reed. Ik deed alles wat ze van mij vroeg, en leerde er zelf veel van.
Sanne was de enige die nog op mij mocht rijden, en al snel werd ik weer verkocht. Maar deze keer niet aan een manege, maar aan Sanne. Dit was het leven. Mijn conditie werd ook steeds beter, dus kon ze vaker rijden. Sanne vond het prachtig, ze ging al snel wedstrijden met me rijden. Ik werd helemaal ingevlochten, en ik werd in de trailer gezet. Omdat Sanne me daarin zette, vond ik het niet erg, ik stond rustig op mijn biks te knabbelen, en vond het wel best. Maar toen we er bijna waren, hoorde ik andere paarden. Ik hield me rustig, maar toen ik de trailer uitkwam, hinnikte ik wel even terug. Ik werd aan de zijkant van de trailer vastgemaakt. En nog even afgeborsteld. Toen ik de ring in moest, deed ik volgens Sanne alles perfect! En ik kreeg een oranje lint aan mijn hoofdstel! Ik was blij, omdat ik dat lint kreeg. Het hing vol trots boven mijn stal.
Later die week, kwam Sanne huilend naar stal toe. Ze kwam in mijn stal zitten, en al snel was ze aan het vertellen wat er gebeurt was. Haar ouders maakte knallende ruzie, en dat Sanne niet kon slapen. Ze voelde zich in stal meer op haar gemak dan thuis vertelde ze. Ik duwde liefkozend mijn neus tegen haar wang aan, Sanne lachte door haar tranen heen. Wat was het toch fijn om haar te zien lachen, daar werd ik helemaal warm van vanbinnen.
De volgende dag ging Sanne weer rijden, ze had wat nieuws bedacht. Zonder zadel en zonder hoofdstel rijden. Ik wist niet wat we gingen doen, maar ging gewillig mee naar de bak. Ik hoefde geen zadel op en geen hoofdstel om, maar er werd een halstertouw om mijn hals gedaan, dat touw zat niet strak, maar ik voelde wel wanneer ik naar links of rechts moet. Ik deed wat ik moest doen, en voelde ’n paar herinneringen terug komen van de tijd bij Meyke. Ik dacht dat ze een lief meisje was. Maar dat had ik helemaal verkeerd gezien. Ik was blij dat ik nu bij Sanne was.
De komende dagen, weken, maanden, reden we iedere keer ‘’bitloos’’ zo noemde ze het. Ik vond het superfijn, geen zadel op mijn rug, en al helemaal geen bit in mijn mond, dat vond ik super. Ik galoppeerde op mijn aller soepelst, en draafde zo netjes mogelijk, zodat Sanne lekker zat. Toen wilde Sanne springen met me, dit was me nooit geleerd, ik had wel eens een paar bokkensprongen gemaakt, maar dat leek hier niet echt op. Er stonden twee palen, en in het midden lagen 2 balken, de 1 hoger dan de andere. Eerst ging ik over 4 balken heen draven. Dat ging nog wel goed, maar toen ging er een balk 3 gaatjes hoog. Dat was moeilijk! En dan voor Sanne al helemaal, want die zat zonder zadel en hoofdstel, en dan moest ze ook nog op mij blijven zitten. Ik wiebelde vreselijk, en Sanne vond het ook niet fijn, dus stopte we er maar mee. Sanne ging me de volgende dag leren springen, vertelde ze tegen mij. Waarop ik haar een liefkozend duwtje gaf. Sanne vond het altijd zo jammer om weg te gaan als we klaar waren, dus bleef ze altijd wel in de kantine hangen. Haar ouders hadden nog steeds vol op ruzie. Sanne werd er niet goed van.
De week erna kwam Sanne weer huilend aan, deze keer was er meer aan de hand, dat voelde ik gewoon! Sanne kwam naar me toe, en vertelde iets vreselijks. Haar ouders gingen scheiden, en ze hadden geen geld meer, om mij te houden. Ik wist niet wat ik moest doen. Ik liet me in het stro vallen, en begon moeilijk te ademen, omdat ik me zo vervelend voelde, opeens voelde ik steken in mijn buik. Het leek alsof mijn darmen een knoop in elkaar maakte. Ik vond het helemaal niks. De dierenarts kwam al snel bij me, en liet me staan, en ik moest lopen. Dat deed verschrikkelijk veel pijn! Maar Sanne was bij me, ik wilde niet bij Sanne weg, weer een pijnsteek door mijn buik heen, ik hinnikte van de pijn, en Sanne hield me rustig. Sanne huilde en huilde. Tot haar vader met goed nieuws naar de manege kwam. Ze mochten me houden! Haar vader en moeder zouden een bepaald bedrag geven, waarmee ze de stalling kon betalen. Helemaal opgelucht stond ze naast me, geen tranen van verdriet, maar tranen van blijdschap, ook ik voelde me gelijk een stuk beter! Ik hoefde niet weg!!!
?