[ART][WIP] Breyer customized Arabische merrie 3D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

[ART][WIP] Breyer customized Arabische merrie 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 00:55

En aangezien het mijn semi-jaarlijkse gewoonte is een project te delen op bokt, bij deze. :)

Dit keer gaat het om een Arabische merrie, ongeveer 20x16cm.

Als ik een echte custom maak, dan streef ik er naar het orgineel te verbeteren. Het moet in de eerste plaats anatomisch correct zijn. Daarnaast moet het veel expressie hebben. Méér dan plastic paard worden. Bij dit specifieke model was het uitgangspunt (aan)spanning en tegelijkertijd charme, elegantie. Mijn persoonlijke uitdaging was om een sculptuur te maken dat 'rond' is. Dat wil zeggen: Het maakt niet uit van welke kant je het bekijkt, het is overal even interessant. Ik heb daar momenteel nog geen goede foto's van, maar die zal ik zeker maken wanneer het is afgerond. De kleur appelschimmel sluit voor mij logischerwijs aan omdat het zich op elke plaats anders toont.

Bijna elk deel van het model nu zichtbaar is door mijn hand gemaakt. Het origineel is volledig hervormd. Opnieuw gesculped of uitgehouwen. Het is dus niet meer zo zeer een customized Breyer paard, dan wel een sculptuur ontstaan uit een breyer model.

Dit werk beschouw ik als mijn beste tot nu toe. Het sculp werk is zeer naar wens. Het schilderwerk is echter nog niet af, dus ik heb nog een hoop te doen om dit project aan mijn eigen ideaal te laten voldoen. ;)

Qua schilderwerk is alles gedaan met olieverf en een kwast.

Ik ben dit project welgeteld 4 jaar geleden begonnen. Het origineel is een Breyer classic Arabische merrie. Een model uit de jaren 50. Dit is een foto van een exemplaar:

Afbeelding

'Mijn' versie kocht ik op als kapot model. Iemand had geprobeerd er zeer onsuccesvol wat aan proberen te customizen betreffende de manen en staart, een van de achterbenen was gebroken en op verkeerde lengte aangezet.
Op de volgende foto heb ik al het een en ander op de body geschuurd, de rest is 'in oude staat'.

Afbeelding

Begin 2011 heb ik het customizen afgerond. Bijna elk deel van het lichaam is opnieuw gesculped.

Afbeelding
Afbeelding

De basis gelegd van het verfwerk:

Afbeelding

Definitieve vachtkleur en opbouw. Nog geen afwerking.

Afbeelding

Meer werk aan het hoofd verricht.

Afbeelding

Als laatst heb ik de manen en staart wit gemaakt om een beter compleet beeld te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Vooralsnog moet alles nog verder gedetailleerd worden en ook afwerking moet nog komen.
Ik ben er nog niet zeker van hoe licht of juist donker ik de manen en staart ga maken.

Voor wie het leuk vind om te vergelijken een aantal voorafgaande projecten:
Portret Totilas
Arabische hengst
portret Mooni

Angelaa2

Re: [ART][WIP] Breyer customized Arabische merrie 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:49

Wauw wat onwijs gaaf! Die kleuren zijn echt perfect uitgekozen :o echht respect

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:55

Wauw, super gaaf zeg! :oo En die kleuren zijn ook echt super! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:56

Ze belooft prachtig te worden Querine, wat een allerliefst snoetje heeft ze. Ik vind persoonlijk de manen wat te wild, zou meer passen bij een hengst dan bij een merrie. Vooral het stukje na de bridle path staat voor mijn smaak teveel omhoog.

Ik ben heel benieuwd naar de foto's al ze af is!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:56

waanzinnig! Echt te gek. Ben benieuwd, als er wat leven in t oog komt en de manen zijn gedaan, dan is het echt geweldig mooi denk ik. Vooral de manen en staart vind ik schitterend gemaakt, schitterend dramatisch plaatje zo met veel beweging, echt heel gaaf. Waarmee sculpt je?
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 18-09-11 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:57

Wauw weer zo'n prachtig stukje kunst!!! _/-\o_

Dat ze nog niet "af" is, is niet te zien!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:05

Respect!
Ik ben nu bezig met Schleichs en vind die tot nu toe altijd goed gelukt!
Hoop alleen ooit zo goed te worden als jij!
Maar ik ben nog maar 2 maandjes bezig dus heb nog tijd genoeg!!

Hij is prachtig! Echt heel gaaf!!

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:08

Wauw, ze is super mooi! Echt gaaf kleurtje :D
De manen vind ik juist wel cool zo :D

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:54

wow! dikke respect zeg!

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:49

Wauw mooi gedaan zeg!
Mooie vacht kleur!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:07

Oei, wat wordt ze mooi! Ik ga echter wel met Cayenne mee en dat is dat ook ik de manen niet vind passen. Ook de voorpluk vind ik persoonlijk niet mooi.

De vachtkleur is echter wel al echt prachtig zeg. Respect!

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:59

wat mooi! die vacht is mooi gemaakt!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:19

Echt ontzettend gaaf, ben benieuwd naar het eindresultaat!! :)

Ik vind de 'stroken' van de manen iets te dik, maar dat is misschien ook een kwestie van smaak of stijl :)

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:39

Wauw die vachtkleur is prachtig, kijk uit naar het eindresultaat

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:41

Bedankt allemaal voor de leuke reacties en PB's :j

Over de manen:
Ik vind het jammer dat, voornamelijk in de modelpaarden wereld merries altijd zo timide moeten zijn. Een beeld wat veel mensen blijkbaar van merries hebben.(Waar in ieder geval duidelijk meer/alleen markt voor is.) Nu heb ik ook altijd omgang gehad met mannelijke paarden en had dat beeld onbewust ook. (ik maak ook bijna uitsluitend hengst modellen) Dit jaar heb ik voor het eerst bewust meer omgang met merries gehad. En die merries hebben mij aangenaam verrast. Zij waren net zo energiek als de mannelijke dieren. Elegant, dat zeker. Maar duidelijk niet minder 'proud'/'fierce'. Dat is mede wat ik in dit model heb willen vast leggen. Nu zal ik niet zo ver gaan dat dit stuk dus een lofzang op de merrie is, of nog beter, een diepere feministische lading heeft }> Maar u snapt het idee hopelijk.

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon stijl. Het is geen geheim dat bijvoorbeeld Sarah MB een groot voorbeeld voor mij is. Ook houd ook het onderscheid tussen sculpers en beeldhouwers mij bezig. Er is in mijn ogen een duidelijk verschil in opbouw en volume tussen sculpers en houwers. En laat mij nou juist doorgaans het paarden werk van die tweede groep veel meer aanspreken. Hoe creëer je als sculper de charme die om bekend voorbeeld te noemen, een paard van Bernini heeft?

De manen zijn ondertussen geschilderd, morgen hopelijk foto's!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 00:59

Bij wilde manen hoort een pose die wild is. En dan vind ik de pose van de classic arabian mare veel te timide.
Ik kan me voorstellen dat je een merrie wilt sculpten, want die zijn er idd niet zo vaak. Maar ik vind een woeste haardos op bijv. een staande arabier gewoon misplaatst en bij deze mold past het niet, sorry dat ik het zeg. Sarah MB is ook een van mijn grote voorbeelden, maar ik moet de staande/minimaal bewegende arabier met woeste haardos bij haar nog tegenkomen. De manen van de Stormwatch en Otto resins zijn windswept en staan minder omhoog. Ik kan me serieus ergeren aan de wilde haardossen van bijv. de Debbi Lermond resins, het doet afbreuk aan het hele model. Kathleen Moody heeft er ook een handje van. Minder is soms meer....

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:42

Ik ben nog lang niet zover als jullie en ik ben bezig met Schleich en niet met Breyers maar heb toch een vraag.
Als ik naar het model kijk dan zie ik een trotse merrie die in een flinke wind staat. De manen en staart 'waaien' dezelfde kant op. Nou heb ik een paar Posts gelezen dat dat beeld niet zou kloppen.
Waarom niet?
Toen ik haar voor de eerste keer zag moest ik gelijk denken aan de cover van het eerste boek van De Zwarte Hengst door Walter Farley. Dat is weliswaar een hengst, maar ik heb het altijd meer een merrie gevonden. Wat mij betreft klopt het beeld van deze merrie dus wel. Maar goed, zoals ik al zei, ik heb er nog niet zoveel verstand van...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 17:47

@cassidy: Het was een opmerking in general, niet speciek op jouw bericht.
Maar om er toch even op in te gaan. Ik maak geen merrie omdat die er niet veel zijn maar omdat ik een merrie wil maken. (In dat geval zou het niet alleen een hengst zijn, maar ook geschilderd in een ander medium, en zeker niet op classic formaat. ) Bij SMB heb ik het niet over de resins, maar juist over de hedendaagse customs die ze maakt. Misschien dat foto's niet zoveel eer doen aan een model, maar dit is niet een wilde haardos geplakt op een CAM model. Zoals ik schreef, het model is bijna volledig hersculped en heeft een hele andere beweging dan het origineel. Verder valt over smaak natuurlijk niet te twisten.

@Shettepret: Dat heeft te maken met de perceptie van het paard. Dat is voor iedereen iedereen anders. Iedereen ziet een paard anders, in een ander referentie kader. Je kan het vergelijke met dat je 10 paarden&ponies op een rij zet, en je laat een groep mensen allemaal een favoriet kiezen puur op uiterlijk en uitstraling, dan zal er nooit 1 uit komen die iedereen het mooist vind. In de kunst is dit nog eens extra sterk omdat je een soort van universeel probeert te pakken. Daarnaast is niet alleen wat je wilt uitdrukken van belang, maar ook de manier waarop.

Dit is Shakanah, een sculptuur door Debbi Lermond. Hiervan vind cassidy dus "Ik kan me serieus ergeren aan de wilde haardossen van bijv. de Debbi Lermond resins, het doet afbreuk aan het hele model.".
Een model met zeer veel slierterige manen en staart zoals je ziet. Schromelijk overdreven voor een arabier.
AfbeeldingAfbeelding
Toch is dit een peperduur model (ik meen 3000 dollar per stuk kaal) waarvan de oplage al uitverkocht was nog voordat hij afgerond was. Debbi is een zeer succesvol sculper, zowel in resin als in brons. Al heel veel jaren. Klaarblijkelijk hebben haar modellen dus iets wat mensen aanspreekt. Zij drukt een bepaalde uitstraling uit die andere mensen ook herkennen (én waarderen) in een paard. En daarnaast is de manier waarop ze dit uitdrukt (bv de dikke slierten haar) geen hinder en/of versterkt het beeld van wat ze uitdrukt.

En ik vind dat dus weer een erg interessant principe om naar te kijken. Vandaar dat ik het project hier ook plaats. ;)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:54

Okay ik snap het! Het is misschien overdreven maar uk vind het wel mooi.
Ik vind bijvoorbeeld de Peter Stone paarden vreselijk overdreven zwanenhalzen hebben.
Maar ik vind het wel in het geheel passen en dus heel mooi.

Ben jij gelijk aan Breyers begonnen? Wat vind je van Schleich customizen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 00:24

@ Hoefijzer: weet je, ik twijfel soms serieus aan de smaak van sommige Amerikanen, dus wat er aan de resin van Debbi die jij nu plaatst zo mooi is, snap ik even niet.

Het enige wat ik niet mooi vind aan je custom is dat het lijkt of de manen vooral in het eerste stuk na de bridle path bol staan van de versteviging, en daarom eerst recht omhoog staan voordat er een natuurlijke flow komt. Is een kleinigheidje, maar ik vind het storen. Misschien valt het wel mee als je de manen zwart zou maken. Ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:14

Shettepret schreef:
Ben jij gelijk aan Breyers begonnen? Wat vind je van Schleich customizen?

'In mijn tijd' waren er nog geen schleich. Haha, nee die waren er wel maar niet in nederland denk ik. Ik kende het niet. Vroeger heb ik in mijn enthousiasme meteen mijn mooiste breyers geschilderd waarvan ik later veel spijt had. Vervolgens sporadisch wat grandchampion paardjes enzo geschilderd. Pas een aantal jaar later af en toe een breyer, die ik dan in slechte conditie op kocht. Ik heb ook wat schleich gedaan (Bijvoorbeeld pony, Fjord, PRE en Roan koudbloed). Feit blijft alleen dat de schleich paardjes niet anatomisch in verhouding staan en dat is ook eigenlijk niet te verbeteren. Ze hebben een te gedrongen figuur. Ik kan er dus niet lekker mee werken.
Niettemin zitten er tegenwoordig wel leuke modelletjes en je kan er best wat moois mee maken. :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:07

Ik vind het een prachtig beeld worden! Ik heb zelf een arabische merrie die meer ballen heeft dan de gemiddelde hengst, en ik vind het juist erg prachtig.
Ook de pose kan ik mij zeer in vinden. Voor mij leeft ze enorm en dat wordt versterkt door de manen die zo flink omhoog staan. Schitterend! (zo zie je maar dat smaken verschillen ;) )

Verkoop je deze paarden als ze af zijn? Zo ja, zou ik dan stiekem mogen informeren naar de prijs? Er zitten overduidelijk heeeel veel uren tijd in!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:12

Wauw wat enorm gaaf ! :wow: Respect!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:12

Prachtig al zeg!!!!

Dat hoofd...

het is al net of ik naar een voorbeeld blackfoto kijk van een normaal paard als ik vluchtig kijk!

(bij deze foto:)

Afbeelding
(keek de eerste keer door de manen heen die nog niet wit gemaakt waren, de appeltjes en het sprekende
oogje trok mij als eerste de aandacht.)

Ik vind de manen en staart NU nog net té wit.. maar kan ook aan de foto liggen.. en de tinten in de vacht.. prachtig..!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:36

Deze foto heb ik gisteravond geschoten, niet zo goed, maar de kleur van de manen wordt duidelijk.
Afbeelding

@mariettek: Ze komt inderdaad te koop. Er was al interesse uit het buitenland nog voordat ze geverfd was. Er zit eventueel nog een veulen bij, maar ik ben er nog niet zeker van of ik ze samen verkoop. Daar hangt de begin prijs vanaf, daarna is het een week ofzo open voor opbiedingen.