Dit keer gaat het om een Arabische merrie, ongeveer 20x16cm.
Als ik een echte custom maak, dan streef ik er naar het orgineel te verbeteren. Het moet in de eerste plaats anatomisch correct zijn. Daarnaast moet het veel expressie hebben. Méér dan plastic paard worden. Bij dit specifieke model was het uitgangspunt (aan)spanning en tegelijkertijd charme, elegantie. Mijn persoonlijke uitdaging was om een sculptuur te maken dat 'rond' is. Dat wil zeggen: Het maakt niet uit van welke kant je het bekijkt, het is overal even interessant. Ik heb daar momenteel nog geen goede foto's van, maar die zal ik zeker maken wanneer het is afgerond. De kleur appelschimmel sluit voor mij logischerwijs aan omdat het zich op elke plaats anders toont.
Bijna elk deel van het model nu zichtbaar is door mijn hand gemaakt. Het origineel is volledig hervormd. Opnieuw gesculped of uitgehouwen. Het is dus niet meer zo zeer een customized Breyer paard, dan wel een sculptuur ontstaan uit een breyer model.
Dit werk beschouw ik als mijn beste tot nu toe. Het sculp werk is zeer naar wens. Het schilderwerk is echter nog niet af, dus ik heb nog een hoop te doen om dit project aan mijn eigen ideaal te laten voldoen.

Qua schilderwerk is alles gedaan met olieverf en een kwast.
Ik ben dit project welgeteld 4 jaar geleden begonnen. Het origineel is een Breyer classic Arabische merrie. Een model uit de jaren 50. Dit is een foto van een exemplaar:

'Mijn' versie kocht ik op als kapot model. Iemand had geprobeerd er zeer onsuccesvol wat aan proberen te customizen betreffende de manen en staart, een van de achterbenen was gebroken en op verkeerde lengte aangezet.
Op de volgende foto heb ik al het een en ander op de body geschuurd, de rest is 'in oude staat'.

Begin 2011 heb ik het customizen afgerond. Bijna elk deel van het lichaam is opnieuw gesculped.

De basis gelegd van het verfwerk:

Definitieve vachtkleur en opbouw. Nog geen afwerking.

Meer werk aan het hoofd verricht.

Als laatst heb ik de manen en staart wit gemaakt om een beter compleet beeld te krijgen.

Vooralsnog moet alles nog verder gedetailleerd worden en ook afwerking moet nog komen.
Ik ben er nog niet zeker van hoe licht of juist donker ik de manen en staart ga maken.
Voor wie het leuk vind om te vergelijken een aantal voorafgaande projecten:
Portret Totilas
Arabische hengst
portret Mooni