ik moest voor school een verhaal schrijven, en omdat ik het zo leuk vond om te doen, ben ik eraan verder gegaan. (het is dus niet echt een verhaal voor volwassenen, maar alle tips zijn natuurlijk welkom)
er staan nog wel wat spellingsfouten in, en het is nog niet veel, maar ik wilde graag weten wat anderen ervan vinden.
oke, hier is het. veel leesplezier.
Citaat:Just me…
‘Nee, wacht.’ Dat was ik. Ken je dat? Dat je iets zegt, waarvan je later spijt hebt? Nou, dit was zo’n uitspraak.’ Wat’? Dat was Niek. Ik was als sinds de eerste week verliefd op hem. Sinds de eerste minuut kan je beter zeggen. Hij was echt zo’n jongen die niemand zag staan. Hij was een beetje het buitenbeentje van de klas. ‘uhhh… nee, laat maar.’ Tssss. Weer zo’n stomme opmerking. ‘zeg maar, je hebt nu toch al tegen gehouden.’ Oh nee he, nu lijk ik net zo’n stalker. Schiet er door mijn hoofd. Het is net of hij mijn gedachten kan lezen, want snel zegt hij er achteraan: ‘oh, nee, zo bedoelde ik het niet hoor, het was alleen…’ Het viel stil. Pas na een poosje kan ik pas weer zeggen ‘ik uhhh. Ik vroeg me af… misschien kunnen we een keer samen huiswerk maken?’ eindelijk kwam er iets zinnigs uit mijn mond. Het kan soms best moeilijk zijn om zinnige zinnen te zeggen. Zinnige Zinnen Zeggen. Grappig. ‘Ja tuurlijk. Leuk.’ dat antwoord had ik niet verwacht. Ik had de afgelopen weken elke avond geoefend wat ik zou zeggen. Ik had al talloze afwijzingen bedacht, maar dat hij ‘ja’ zou zeggen, had ik niet verwacht.
We wisselden nummers uit en ik liep de klas uit. Dat ging beter dan ik had gedacht.
Ik ben trouwens Naya. Of nou ja… officieel is het Nayedi van den Wal. Toen ik geboren werd waren mijn ouders net op wereldrijs geweest. Ze waren een heleboel mooie namen tegengekomen en Nayedi vonden ze de mooiste, zeiden ze. Maar al na de eerste paar weken begonnen mijn ouders al te twijfelen over mijn naam. Ze vonden hem toch niet zo mooi en ze vinden hem ook onhandig. Dus hebben ze mijn roepnaam veranderd in naya. Niet dat dat echt een handige naam is. De eerste dag van school zeiden alle leraren mijn naam fout, want mijn officiële naam is nog steeds Nayedi.
Hey. Hoi. Hoe gaat ie? Ik was al een uur aan het oefenen wat ik morgen zou gaan zeggen. Morgen gaan Niek en ik samen bij hem thuis huiswerk maken. ik kon nog niet slapen. Het was al 23.11 uur. Uhhhh… 10 over 11. Ik was al om 9 uur naar boven gegaan, want ik wilde er zeker van zijn dat ik goed uitgerust was. Dat kon ik nu wel vergeten.
Hoe zou Niek zich nu voelen? Zou hij zenuwachtig zijn? Hij is niet echt populair, dus hij zou ook niet echt veel dates gehad hebben. kon ik dit eigenlijk wel een date noemen? Warom is hij eigenlijk niet populair? Hij ziet er toch goed uit? Hoe zou zijn huis eruit zien? Met honderdduizend vragen in mijn hoofd viel ik in slaap.
Opeens werd ik wakker. Snel sprong ik op. Ik had mijn kleren al klaargelegd. Een superleuk donkerblauw jurkje met witte strepen en een witte legging. Ik had zelfs bijpassende oorbellen.
Snel trok ik mijn jurkje aan. Ik voelde aan mijn haar. Is het nu nog steeds nat? Ik keek op mijn wekker. 1.54. oliebol. Het was pas 5 voor 2 ’s nachts. Typisch weer zo’n actie voor mij. Midden in de nacht opstaan en mijn kleren aan trekken. Ik nam me voor om dit aan niemand te vertellen en ik sprong weer in bed. Nu was ik natuurlijk weer veel te hyper om te slapen. Dan maar een boek lezen. Ik was een heel spannend boek aan het lezen. Het ging over een meisje dat gekidnapt was. Ze kreeg bijna geen eten en net toen de politie het huis waar ze zat doorzocht, moest ik eten. Kon ik nu mooie het spannende stuk lezen. Bladzijde 245, las ik. Ik had al 15 bladzijdes gelezen. Met mijn dissectie is dat niet niks. Lezen is moeilijk voor me, maar ik vond het altijd leuk om te doen. dan kon ik me even helemaal op een andere wereld vestigen. Geen huiswerk, geen Niek en geen gezeur aan mijn kop dat ik mijn kamer moet opruimen. Gewoon het spannende moment in het boek en verder niets.
Piep piep piep piep piep piep. De wekker. Piep piep piep baf. Mijn hand die de wekker tot koekkruimels slaat. Ik kreun een beetje. Wat was er ook al weer te doen vandaag? Niek!
Ik spring op, kijk op mijn wekker: Jep, 7.00 uur. Gouw aankleden. Waar had ik mijn jurkje nou ook al weer gelaten? Aaahhh. Er wamt een kreet van frustratie uit mijn mond. Ah, ik zag hem al!
Ik hees me in mijn jurkje en mijn legging, deed mijn oorbellen in, greep mijn tas van de vloer die ik de vorige avond al had ingepakt, propte een rijstewafel en een broodje in mijn mond en snelde de deur uit. Vanwege die jurk was ik al wat laat.
met tegenwind fietste ik naar school. Diep in gedachten verzonken trapte ik door. ik moest een aardig stuk, zo’n 3 kwartier. Maar voor dat ik het wist fietste ik het schoolplein al op. Het was nog rustig, blijkbaar had ik hard gefietst. Ik zetten mijn fiets in de stalling en keek rond of er al iemand was waar ik mee kon praten. Buiten niet, maar misschien zit er binnen iemand… met iemand bedoelde ik natuurlijk Niek. Niek zat altijd alleen. Dan stond hij in de aula een beetje op zijn Ipad te spelen. Ik kreeg maar geen ipad van mijn ouders. Te duur. Tsss. Mijn vader vond zijn nieuwe auto van 12.000 euro toch ook ‘niet duur’ daarbij is de prijs van een ipad niets.
Zo zijn ouders nou altijd. Als ze iets voor zichzelf willen kopen is alles goedkoop. En als ik een keer iets leuks voor m’n verjaardag vraag, barsten ze in lachen uit.
‘Naya!’ ik schrok op. ‘Ik snap best dat natuurkunde heel saai is, maar ik neem toch aan dat dit minder erg is dan je type-ex.’ Dat was meneer Menschen. Hij gaf natuurkunde. Best een leuke leraar. Voor zover leraren leuk kunnen zijn dan… Meneer Menschen ging verder, maar ik luisterde al niet meer. Ik keek naar Niek. Hij zat weer eens alleen. Ik nam mezelf voor om een keer naast hem te gaan zitten. Hij zat altijd alleen, en ik soms ook. Al mijn vriendinnen zaten in de 4e van vwo. Ik zat in de 3e. maar dat was niet erg, ik had me erover heen gezet en ik kon ze altijd nog in de pauzes zien. Ik had in deze klas niet echt vriendinnen. Het waren vooral popi-opi typetjes. Ik keek weer naar Niek. Of eigenlijk nog steeds. Oh, man wat is ie leuk.
Triiiiiiiiiiiiiing. De bel. Yes pauze! Na de pauze nog maar 1 uurtje, en dan was ik uit. Dan ging ik mee met Niek. Naar zijn huis.
‘hee!’ hoorde ik ineens achter me. ‘hee, soof.’ Sophie was een van mijn beste vriendinnen. Ze was er altijd voor me. Het was net alsof mijn zusje was. Onze namen werden ook vaak door elkaar gehaald. ‘ik ben mijn lunch vergeten, heb jij nog een broodje over?’ ik tuurde in mijn tas. ‘altijd!’ eigenlijk had ik niets over, maar ik kon ook wel vertoeven op één broodje.
We liepen samen naar het bankje waar onze vriendengroep altijd zit. Noah, lies en mees, het vriendje van lies, zaten er al. Alleen dominique en Casper waren er nog niet. Maar wat die aan het uitspoken waren, wilde ik liever niet weten. ‘hee’ riep ik al vanaf een afstandje. ‘hoe gaat ie?’ ‘perfect!’kreeg ik meteen toegeroepen van mees. Hij gaf Lies een kus op haar wang. Wat een perfect stel was het toch. ‘he, maarruu,’ begon lies ‘ jij ging toch vanmiddag huiswerk maken met die Niek?’ bij het woordje huiswerk maakte ze met haar vingers het luchtkomma gebaar. Ik bloosde. ‘hm-m’ kon ik alleen maar uitbrengen. ‘hoeeee’ riep mees. ‘he, bemoei jij je even niet het haar liefdesleven’ riep Noah gelijk beschermend, met een lacherige ondertoon. ‘inderdaad.’ Voegde ik eraan toe. ‘en trouwens, het is niet mijn liefdesleven. We gaan huiswerk maken.’ op dat moment kwamen dominique en Casper aangelopen. ‘en wat hebben jullie lopen uitspoken?’ riep Sophie net iets te hard. Maar de twee keken elkaar aan op een manier die niet voor alle leeftijden geschikt was, dus riep ik wijselijk: ‘laat maa weer!’ inmiddels had ik best wel honger, dus haalde ik mijn twee boterhammen met ei uit mijn tas en gaf er een van aan sophie. ‘je lust wel ei, he?’ ‘tuurlijk’ antwoordde Sophie en dankbaar nam ze het broodje aan.
Triiiiiiiiiiiiiing. Ahhhhhhhhh!! Ik kon wel gillen! Eindelijk was het zo ver. Ik was echt tè hyper.
‘hé.’ Hoorde ik achter me ‘zullen we gaan?’ ‘oke’ zei ik zo rustig mogelijk.
Ik pakte mijn fiets. ‘we hebben echt veel huiswerk voor morgen’ zei ik om een gespreksonderwerp te hebben. gelukkig reageerde Niek er goed op ‘ja, kunnen ze niet een beetje rekening met ons houden?’ ik wilde bijna ‘maar anders had ik niet zo’n goede smoes gehad om bij jou te zijn.’ Zeggen, maar gelukkig hield ik net op tijd mijn mond. In plaats daarvan lachte ik schaapachtig.
‘hoi’ dat was de moeder van Niek. Ze had zichzelf voorgesteld als jolanda. ‘dus jij bent Naya. Ik heb al veel over je gehoord’ ik begon te gloeien. Hij had het over me gehad. ‘mam!’ zei Niek beschaamd. ‘Oh sorry. Ik zal jullie met rust laten.’ Ik zag dat niek bloosde. ‘uhh, wil je wat drinken?’ ik knikte ‘colaatje?’ ‘lekker.’
Samen gingen we naar boven. Zijn kamer was helemaal op zolder. Het was een mooie grote kamer. Hij had er zelfs een oude bank in staan. ‘wauw’ wist ik uit te brengen. ‘dank je.’ Zei hij lachend. ‘ga maar ergens zitten, en pleur je tas maar neer.’ Dat deed ik maar al te graag. Niek pakte zijn agenda. ‘even kijken. We hebben voor morgen wiskunde, Nederlands, techniek en Frans huiswerk. Waar zullen we mee beginnen?’ ‘uhhh… Frans?’ ‘oke, alleen oefening 20’ ik pakte mijn tas en pakte mijn spullen. Heel even keek ik op. We keken elkaar aan. Heel even maar, maar dat was precies genoeg.