[TEK][WIP] Gullit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

[TEK][WIP] Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:42

Weer eens een tekening van mijn eigen paarden vriend.
Het begon allemaal met een wel erg komische foto van mijn paard die zijn tong naar me uitsteekt. (De foto staat in mijn profiel voor de geinteresseerden)
Ik zou een maand op vakantie gaan en ja, daar wilde ik me natuurlijk niet vervelen, dus moest er een tekening mee :P
Ik wil altijd graag een lekker project hebben om aan te werken, zodat ik even zoet ben, dus besloot ik de gekke foto van Gullit na te tekenen en mee te nemen.

Het blijft moeilijk om foto's te maken die de tekening echt goed representeren. Ik denk erover iemand een fotokopie van deze tekening cadeau te doen, maar dan is het misschien beter om de tekening bij een drukker oid in te laten scannen en dan af te laten drukken? Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Hier iig de schets :)

Afbeelding

Helaas pasten zowel de tong als de oren er niet op, ik begin dan vrolijk ergens op de neus en dan kom je dus niet uit :+

Hindert niet, dan snijd je gewoon je papier wat groter af dan je schets papier.
Hier dus de schets overgezet op mooi tekenpapier. Ik doe dit mbv carbonpapier, omdat ik het zonde vindt om te schetsen op mijn mooie tekenpapier, omdat je dan veel moet gummen en dan wordt de boel er natuurlijk niet mooier op, Stap 1 en 2:

AfbeeldingAfbeelding

Stap 3: De vorige stappen waren allemaal al wat meer afgewerkte stukken, hier zie je misschien wat beter hoe ik de tekening opbouw. Als er schaduw is teken ik eerst met een donkere kleur op de ondergrond en ga er dan weer met een lichtere kleur overheen, om het een geheel te laten worden.

Afbeelding

En gister heb ik hard gewerkt om de bles en de linkerkant van het hoofd af te krijgen en dat ziet er op het moment dus zo uit:

Afbeelding

En een close-up:

Afbeelding

De kwaliteit van de foto's is helaas niet om over naar huis te schrijven, maar ik hoop daar nog verandering in te brengen.

De tekening is 32,5 bij 50 cm op Mi Teintes papier van Canson

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:55

Super! :D Is dit met kleurpotlood?
Goed gebruik van kleuren zoals wat blauw in de bles +:)+
Alleen het oog zou ik nog even naar kijken, want die klopt nog niet helemaal?

Anoniem

Re: [TEK][WIP] Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:43

Wauw wat mooi al zeg! Ik herken echt al Gullit er in terwijl ik hem niet eens in het echt ken!
Vind je kleurgebruik ook heel fijn om naar te kijken. :)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:51

Bedankt voor de complimenten en de tips!
Het is idd kleurpotlood, Coloursoft van Derwent :)
en 't oog heb ik ook lang me zitten frutten, zou ie nog wat te rond zijn aan de voorkant?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:53

Echt prachtig mooi gemaakt. Op de tong valt wel heel erg op dat je 1 kant op hebt getekend.
Mag ik vragen hoe jij dat witte maakt? Als ik met mijn witte potlood over een andere kleur ga, dan vervaagd die kleur alleen. Heb ook colousoft van derwent.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:16

@Drafbalk: Het is idd moeilijk om nog highlights te maken als alles er al op zit.
Als ik ergens een highlight wil maken dan doe ik dat al als eerste. Als ik zeg maar nog een leeg stukje papier heb, dan kleur ik op dat stukje eerst alles wat donker moet met de donkerste kleur blauw en het lichtste gedeelte kleur ik met de kleur cream. Vervolgens ga ik aan de slag met rode en bruine tinten, over het blauw kleur ik dan wel gewoon heen, maar over het cream alleen de randen. Uiteindelijk ga ik dan met de kleur cream nog een beetje over het bruin heen om een soort overloop te krijgen.
Ik hoop dat je de uitleg een beetje snapt, want ik vind het moeilijk uit te leggen, maar als ik volgende keer verder ga zal ik even kijken of ik er misschien een foto van kan maken.
Maar de plekken die ik licht wil hebben die kleur ik ook alleen met een lichte kleur en niet eerst bruin en dan wit of lichtgeel eroverheen. Dat is het dus eigenlijk samengevat :P

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:19

wat mooi vera! je ziet duidelijk gullit!
doe je eigelijk ook opdrachten? wil misschien een tekening van harrie latten maken voor thea en kees.
groetjes!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:30

Dankje wel :)
Ja, ik doe ook aan opdrachten, heb al een aantal paarden van de manege getekend!
Je kunt altijd even kijken op mijn site: www.veravanw.webs.com, daar staan ook nog meer voorbeeldjes op :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:52

Wat ontzettend knap. ben benieuwd als hij af is!!

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:39

Ziet er al super uit!
Misschien is het oog een beetje raar omdat zijn pupil naar boven is gericht? Of zie ik dat verkeerd?
Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij af is! :9

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:11

Het is misschien niet echt een update, maar ik vind het wel leuk om te laten zien. Ik ben vandaag namelijk met deze tekening naar een kunstmarkt geweest. Het was daar de bedoeling dat iedereen een beetje zou laten zien wat hij of zij zoal maakt en hoe dat in zijn werk gaat. Het was ontzettend druk door het mooie weer, dus dat was erg leuk.
De voorbijgangers waren erg enthousiast over de tekening en ik heb veel leuke reacties gekregen. Ook hadden veel mensen vragen over het materiaal en waren velen vooral erg verbaasd dat je zoiets kunt maken met gewoon kleurpotlood. Bij kunst denk men toch al snel aan pastel of verf, dus dat was wel erg leuk om te laten zien en te vertellen.
Ik kwam eigenlijk weinig toe aan echt tekenen :))

Afbeelding
Mijn 'kraampje' aan het begin van de ochtend.

Afbeelding
En later op de dag met mij zelf erbij

Afbeelding
Ijverig bezig :))

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:15

he, dat is in naaldwijk!!
ben erg benieuwd hoe die er uit ziet als die klaar is.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:43

Klopt inderdaad! Op het plein bij de kerk :)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:45

wilhelminaplein :Y)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:25

Hee,
ben je al wat verder, ben wel benieuwd van jouw opzet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:28

Haha ja ik dacht ook al is dat nou Naaldwijk! :P Maar toch dus! Vind dat je prachtig tekent, respect!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:06

Ik ben helaas nog niet verder, omdat ik eerst een andere tekening af moet maken, maar ik hoop snel weer een update te kunnen plaatsen!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:16

Op welk papier heb je hem eigenlijk gemaakt? Ik teken nu op canson mi teinte, maar dat bevalt me niet echt. Is wat te grof.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:22

Ik teken daar ook op, maar dan de meest gladde kant. Ik vind het juist super fijn papier, maar dat zal per persoon wel verschillen!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:25

Ik teken ook op de gladde kant. Echt?! Ow, ik kan er niet dekkend op werken. Als ik het eenmaal dekkend heb kan ik er ook niet meer met een andere kleur over heen gaan. Heb ook nog fotokarton liggen, kijken hoe dat bevalt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:02

Wauw gaaf hoor :j

Gaan de oren er nu wel op passen? Als ik de tekening in verhouding tot het papier zie ben ik bang dat het niet gaat passen (maar wie weet schat ik het verkeerd in) en dat zou ik toch heel zonde vinden :j

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:26

Ik ben weer terug van weggeweest :)
Ik kreeg tussendoor een opdracht en die heb ik eerst afgemaakt, maar nu die af is ben ik weer vrolijk verder gegaan met deze tekening.
Ik heb geprobeerd nu ook in stapjes foto's te maken van hoe ik inkleur, zodat dat mijn uitleg misschien wat verduidelijkt.

De oren pasten er helaas niet meer helemaal op, maar gelukkig is deze tekening voor mijzelf, dus is het jammer maar helaas en weer een les voor de volgende keer.
Over de voorpluk ben ik ook nog niet helemaal tevreden, maar ik ga eerst maar even verder inkleuren, omdat alles er dan vaak weer heel anders uit ziet.

AfbeeldingAfbeelding
1. 2.
AfbeeldingAfbeelding
3. 4.

1. Donkerste en lichtste plekken aangeven. Kleuren, voor de donkere plekken: Indigo en Loganberry, voor de lichtste plekken: Cream en Pale Peach.
2. Bruin van de vachtkleur toevoegen.
3. Alles een beetje in elkaar over laten lopen.
4. En nog eens met de lichte kleur eroverheen.

Afbeelding

En het geheel

en nog een stapje verder:

Afbeelding

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:06

Wat gaaf vera!! die van gozer is ook al zo mooi.
aan die oren stoor ik mij niet eens. keep up the good work!!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:17

Wat ontzettend mooi! :j Heel erg knap hoe je de diepte erin maakt, je ziet beeld zich echt vormen, gaaf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:23

Heel knap zeg! :j Die kleuren gebruik je ook heel mooi! :))
Bij dat oog zou ik graag wat meer wimpers willen zien.