Waarom maar weinig fotos krijgen bij een fotoshoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Waarom maar weinig fotos krijgen bij een fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:06

Ik zit rond te kijken voor een fotoshoot van mijn 3 mannen.
Nou valt het mij op dat je vaak maar ongeveer 15-20 bewerkte foto's krijgt, mijn vraag is dus waarom?

Ik snap dat niet alle foto's geschikt zijn. Maar zijn er dan maar 15-20 geschikt van een hele shoot?
Je betaald dan gemiddeld 1 euro ongeveer per foto. ( dit is gewoon een gemiddelde van wat ik ben tegen gekomen bij wat zoeken :) )

Maakt het dit exclusief? is het zo inspannend om 15 fotos te bewerken ( weet niet hoeveel tijd daarin zit)?
ik zou zelf persoonlijk graag alle geschikte fotos zien :o

Wilt iemand dit vriendelijk uitleggen ?
_/-\o_

Patriciavt

Re: Waarom maar weinig fotos krijgen bij een fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:12

Nou, in principe kiest de fotograaf de best gelukte foto's uit en bewerkt die. Het is per fotograaf verschillend hoeveel foto's dat zijn. Als je 200 foto's maakt gedurende de hele shoot zullen dat er minder zijn dan wanneer er 500 of meer foto's gemaakt worden. Je kan hier - naar mijn idee - ook prima over praten met de persoon door wie je graag foto's wil laten maken :)

En vergis je niet, het bewerken kost best veel tijd. Daarnaast is het voor een fotograaf geen reclame als een voor jou prima foto - maar voor de fotograaf een kwalitatief slechte foto - openbaar wordt neergezet. Als je graag alle foto's wil en het niet erg vind als er foto's bijzitten die kwalitatief niet optimaal zijn, kun je misschien het beste iemand uit je omgeving vragen om wat foto's te maken met gewoon een simpele camera :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:12

1 euro per foto is rete goedkoop, en zal dan wel een hobbyist zijn ;)

ik ben ook een hobbyist maar steek veel moeite om een goed eindproduct af te leveren
ik bewerk mijn foto's dus ook altijd
soms zit daar idd veel werk in, vooral (niet rot bedoeld) als er een eigenaar bij op de foto staat

meestal zijn het er 15 die er echt uitspringen
en 15 bewerken is aardig avondvullend :j

ik geef ook nooit alle foto's en dat komt omdat ze dan ook de "mindere" foto's op internet gaan plaatsen en dat wil ik niet ivm naam
ik kies het eindproduct en die moet gewoon goed zijn.....

bij foto's van mensen ben ik gemiddeld echt wel dik 2 uur aan het retouchen op 1 foto.....
paarden wel een stukje korter hoor, maar met touwen enz. tja dat kost tijd

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:13

Ik heb een fotoshoot laten doen bij Seasonsphotography.
zeker een aanrader, je kan er ook 15/20 uitkiezen voor gebruik op site's e.d. en tegen een klein bedrag krijg je de hele cd met de foto's!(deze zijn dan niet voor internet gebruik) overigens zijn de foto's ook van zeer goede kwaliteit.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:03

Een goede fotograaf heeft weinig nabewerking.
Ik kan me voorstellen dat van 5 foto's in 1 pose er 1 uitgekozen word voor je.
Scheelt jou weer selecteren toch? ;)

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:37

TAO-->FK

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:42

Ik zou zelf ook niet blij worden als ik een shoot zou laten doen en ik maar 15 foto's kreeg. Bij mij krijgt een 'klant' dus ook zeker een stuk meer foto's, dan maar wat meer tijd eraan kwijt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:43

Het gaat niet zo zeer om die 10/20 foto's .. het gaat meer om de tijd die er in gaat zitten, stel je schiet als fotograaf 200 foto's van een paard daaruit komen 20 foto's rollen die je écht goed vind voor de klant.

Dan heb je wel al die 200 foto's al doorgelopen om tot die 20 foto's te komen.

Wat daar dan nog bij komt is de bewerking van die 20 foto's, touwtjes weghalen, kleuren bijwerken, een ditje een datje.. foto's bijsnijden, foto's opslaan allemaal dingen waardoor je er zo 2/3 uur aan vast zit.

Een professionele fotograaf, geeft je 3 foto's .. hooguit 5 voor het drie-dubbele als wat hier op bokt over het algemeen gevraagd wordt..

Ik hoop dat het zo iets inzichtelijker maakt over de zéér degelijke tarieven van de fotografen hier op bokt :) plus, als je een beetje kieskeurig bent, wil je gewoon kwaliteit en daar betaal je dan ook voor. Het is dan aan jou de keuze om te kiezen welke fotograaf.. :) De ene geeft je 100 foto's voor 15 euro de ander geeft je 20 voor 40 euro, maar die 20 zijn wel geweldig mooi die je het liefst over je hele muur wil plakken. Dan die 100 foto's waar je bij vergeet hoe foto 65 er ook alweer uit ziet..

Bij wijze van dan :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:49

Klijntjuh schreef:
Een goede fotograaf heeft weinig nabewerking.

nou dat ligt er maar net aan, een paard wat aan de lijn moet en de eigenaar die geen touwen wil
een model wat onder de oneffenheden zit...enz enz...
kan je nog zo goed schieten.....maar dat zie je

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:06

Ik geef altijd alle foto's onbewerkt op kleine resolutie. En 20 van de mooiste bewerkt op kleine resolutie. En nog 3 van de mooiste op grote resolutie.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:37

Babeth schreef:
Ik geef altijd alle foto's onbewerkt op kleine resolutie. En 20 van de mooiste bewerkt op kleine resolutie. En nog 3 van de mooiste op grote resolutie.

Het feit dat je al je foto's onbewerkt weggeeft geeft voor mij alleen maar aan dat je niet serieus bezig bent fotograaf maar meer als hobbyist, correct? Misschien wil de fotografe dan wel bij jou een fotoreportage boeken. ;)

Bij mij krijg je inderdaad 10-15 foto's bij een fotoreportage. Dat is meestal een selectie uit ongeveer 150 foto's. En dan heb je een reportage waarbij je -hopelijk- bij elke foto denkt: já, dit zou ik aan de muur willen hangen. En inderdaad: meestal werken de paardenfotografen hier -waaronder ik- voor een prikkie en geven heel veel foto's weg in vergelijking tot professionele fotografen.

Mensen snappen niet dat 1. selecteren veel werk kost; 2. nabewerken veel tijd kost; 3. het voor de fotograaf ook rendabel moet zijn want voor een beetje apparatuur ben je al gauw over de 1000, vaak al over de 2000/3000 euro aan investering kwijt; 4. fotografen ook een naam hoog hebben te houden en dus alleen foto's sturen die goed van kwaliteit/belichting/scherpte/pose paard etc. zijn. Foto's die voor de eigenaar goed zijn, zijn soms voor een fotograaf niet bepaald reclame om online te zetten.

Als je veel foto's wilt kun je beter een vriendin uitnodigen of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou . :P

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:28

Bij mij is het verschillend hoeveel foto's je krijgt, maar meestal tussen de 20-50. Ik vind 10-15 wel weinig maar kan het me voorstellen als de fotograaf die keuze maakt. Het ligt er ook maar net aan met welke insteek je de fotoshoot wil doen. Ik vind meer foto's vaak geen zin hebben. Je kan er beter een aantal hebben die er echt uitspringen :)

Daarnaast geef ik vaak de foto's op websiteformaat en krijg je er een aantal voor eigen gebruik op groot formaat. Iedere fotograaf heeft andere afspraken en zo kan iedereen een geschikte fotograaf zoeken voor zijn of haar wensen :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:31

Citaat:
Het feit dat je al je foto's onbewerkt weggeeft geeft voor mij alleen maar aan dat je niet serieus bezig bent fotograaf maar meer als hobbyist, correct? Misschien wil de fotografe dan wel bij jou een fotoreportage boeken.

Bij mij krijg je inderdaad 10-15 foto's bij een fotoreportage. Dat is meestal een selectie uit ongeveer 150 foto's. En dan heb je een reportage waarbij je -hopelijk- bij elke foto denkt: já, dit zou ik aan de muur willen hangen. En inderdaad: meestal werken de paardenfotografen hier -waaronder ik- voor een prikkie en geven heel veel foto's weg in vergelijking tot professionele fotografen.

Mensen snappen niet dat 1. selecteren veel werk kost; 2. nabewerken veel tijd kost; 3. het voor de fotograaf ook rendabel moet zijn want voor een beetje apparatuur ben je al gauw over de 1000, vaak al over de 2000/3000 euro aan investering kwijt; 4. fotografen ook een naam hoog hebben te houden en dus alleen foto's sturen die goed van kwaliteit/belichting/scherpte/pose paard etc. zijn. Foto's die voor de eigenaar goed zijn, zijn soms voor een fotograaf niet bepaald reclame om online te zetten.

Als je veel foto's wilt kun je beter een vriendin uitnodigen of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou .

Uhm.. Het aantal foto's dat je bewerkt/onbewerkt weggeeft heeft niks met proffesionaliteit te maken? En al helemaal niks met kwaliteit?
Je bent pas proffesioneel wanneer je met fotografie je geld verdiend, het je baan is.
Op bokt zitten nauwlijks proffesionele fotograven, ik denk dat 90% hobbyfotograaf is.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:27

Illusion schreef:
Citaat:
Het feit dat je al je foto's onbewerkt weggeeft geeft voor mij alleen maar aan dat je niet serieus bezig bent fotograaf maar meer als hobbyist, correct?

Als je veel foto's wilt kun je beter een vriendin uitnodigen of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou .

Uhm.. Het aantal foto's dat je bewerkt/onbewerkt weggeeft heeft niks met proffesionaliteit te maken? En al helemaal niks met kwaliteit?
Je bent pas proffesioneel wanneer je met fotografie je geld verdiend, het je baan is.
Op bokt zitten nauwlijks proffesionele fotograven, ik denk dat 90% hobbyfotograaf is.

Waar zeg ik dat het met kwaliteit te maken heeft hoeveel foto's er gegeven worden?
Met professionaliteit heeft het denk ik wel te maken, want echte professionals geven bijvoorbeeld niet zomaar gratis alle foto's, maar da's verder niet het onderwerp van discussie.
Het woord hobbyist was inderdaad misschien niet handig gekozen, maar daarmee bedoel ik iemand die puur voor de lol foto's schiet en daarmee graag mensen blij maakt. Waar ik overigens helemaal niks tegen heb hoor. ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:28

Citaat:

hier? ;)
''proffesioneel'' ben je enkel als je er je brood mee verdiend, heeft er dus niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 28-07-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:31

Illusion schreef:
Citaat:
of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou

hier?

Daarmee bedoel ik dat de kwaliteit gevoelsmatig waarschijnlijk minder is omdat er ook zoveel foto's bij zullen zitten die het net niet zijn. Er zijn niet veel mensen die 100x klikken en ze 100x perfect zijn, toch?
Moet ik nu elk woord zorgvuldig kiezen? :=

Citaat:
''proffesioneel'' ben je enkel als je er je brood mee verdiend, heeft er dus niks mee te maken.

Wat bedoel je daar nu mee te zeggen? Snap niet waarom dat nu van toepassing is?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:34

Ik neem 't op zoals jij 't zegt, als je iets anders bedoeld zet 't er dan niet zo neer. Dat kun je dit verwachten.
overigens zullen er heus wel meer foto's van de 15(wanneer er zo'n 250/300 geschoten zijn) mooi zijn. Voor mij hoeven ze ook niet perfect te zijn, de foto's die ik per cd toegestuurd krijg(zo'n 100) zijn niet bedoeld voor internet gebruik e.d. maar puur voor mezelf.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:47

Illusion schreef:
Ik neem 't op zoals jij 't zegt, als je iets anders bedoeld zet 't er dan niet zo neer. Dat kun je dit verwachten.
overigens zullen er heus wel meer foto's van de 15(wanneer er zo'n 250/300 geschoten zijn) mooi zijn. Voor mij hoeven ze ook niet perfect te zijn, de foto's die ik per cd toegestuurd krijg(zo'n 100) zijn niet bedoeld voor internet gebruik e.d. maar puur voor mezelf.

Tsja, soms heb je even niet de tijd om alles wat je zegt tot in detail uit te leggen, soms laat je iets aan de interpretatie over en dan komt het niet helemaal goed over, nou ja, nu snap je wat ik bedoelde toch? :)

Och er zullen er vast wel meer dan 15 mooi zijn. Maar betekent dat dan dat de klant die gelijk zonder pardon moet krijgen? Foto's zijn ook producten hoor... Er moet toch ook nog wat rendement inzitten voor de fotograaf? Die staat daar echt niet voor niks uren te werken hoor. Weet je wel hoeveel goede apparatuur kost? Mensen denken vaak dat het voor de fotograaf niks kost om foto's te komen maken ('ja sinds de digitalisering kost het jou ook toch niks om mij die foto's te sturen?!'). Mis! Je moet investeren in een camera, goed objectief, geheugenkaarten, cameratas, minstens één externe harde schijf, een goed gekalibreerd beeldscherm, een computer an sich... Bovendien kost elke foto die een fotograaf schiet geld, want de sluiter heeft ook een houdbaarheid - namelijk van 100.000-200.000 foto's.

En nogmaals, iedereen kan zijn eigen soort fotograaf regelen, ik zie op commercieel regelmatig fotografen langskomen die het géén probleem vinden om meer dan 100 foto's te geven. Er is keuze zat.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:55

Het gaat er niet om wat jij doet, dat moet je helemaal zelf weten ;) overigens weet ik heus wel wat apparatuur kost..

't ging mij erom dat jij vind dat je daardoor niet serieus bezig bent als fotograaf? De kwaliteit dan volgens jou minder zal zijn enz. Wat dus niet klopt. overigens staat dat er gewoon echt zo, en heeft dit dus niks met mijn interpretatie te maken denk ik zo.
Maargoed, je bedoelde 't dus anders. Dat is 't goed toch? ieder z'n mening.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:14

Illusion schreef:
Het gaat er niet om wat jij doet, dat moet je helemaal zelf weten ;) overigens weet ik heus wel wat apparatuur kost..

't ging mij erom dat jij vind dat je daardoor niet serieus bezig bent als fotograaf? De kwaliteit dan volgens jou minder zal zijn enz. Wat dus niet klopt. overigens staat dat er gewoon echt zo, en heeft dit dus niks met mijn interpretatie te maken denk ik zo.
Maargoed, je bedoelde 't dus anders. Dat is 't goed toch? ieder z'n mening.

Als je weet wat apparatuur kost, waarom verwacht je dan dat er zomaar 100 foto's aan je gegeven worden?
En verder inderdaad ieder z'n mening en er is zat keuze voor de klanten (te veel eigenlijk :')).

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:27

Dat verwacht ik niet, als jij dat niet doet prima.
Overigens betaal ik wel 'n meerprijs voor de CD met alle gelukte foto's. en snap ik je link van apparatuur en meer foto's niet? De foto's worden toch al geschoten, en dan maakt 't niet uit of je nou 15 of 80 foto's op een cd zet(dat maakt voor de apparatuur niet uit) Hier zit alleen wat meer tijd in, maargoed sommige mensen vinden dat geen probleem. Ik betaal niet voor niks een meerprijs.

Inderdaad, genoeg keuze. Op bokt(overal eigenlijk) stikt 't van de hobbyfotograven dus voor ieder wat wils.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:31

Citaat:

Maar, daarvoor ben je toch fotograaf.. jij wilt een bepaalde kwaliteit leveren.. dus jij bepaald de kwaliteit. De klant niet.. de fotograaf wil perfecte platen leveren met zijn/haar oog hiervoor.De klant ís gewoon veel sneller tevreden, waarom? Puur en alleen omdat het sneller tevreden is en je eigen paard er toch ook gewoon geweldig uit ziet ? :D

Leuk voorbeeld:
Ik werk als grafisch vormgever, mensen leveren soms een in Word-geknoeid plaksel aan wat ze zelf helemaal geweldig vinden. Wanneer je er als vormgever even voor gaat zitten en het e.e.a. even veranderd.. wordt het al stukken beter en professioneler. Dat blauw beter groen kan zijn en rood beter oranje, het ene stukje tekst beter tot z'n recht komt in de linkerbovenhoek of, misschien er gewoon helemaal uitlaten.

Daar is toch iets professionelere oog voor? Anders kun je het net zo goed zelf doen.. in beide gevallen :)

En wat Carlijn zegt, er zijn zoveel verschillende fotografen.. je hebt hier ook wel professionele fotografen, semi-professionelen, échte hobby fotografen, en mensen die het met een mobiele telefoon doen :P De keuze is er reuze :)

Misschien voor de mensen die sommige fotografen hier te duur vinden, een leuke 'tip' om wat offertes aan te vragen bij de dus; professionele fotografen ;)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:34

Illusion schreef:
Dat verwacht ik niet, als jij dat niet doet prima.
Overigens betaal ik wel 'n meerprijs voor de CD met alle gelukte foto's. en snap ik je link van apparatuur en meer foto's niet? De foto's worden toch al geschoten, en dan maakt 't niet uit of je nou 15 of 80 foto's op een cd zet(dat maakt voor de apparatuur niet uit) Hier zit alleen wat meer tijd in, maargoed sommige mensen vinden dat geen probleem. Ik betaal niet voor niks een meerprijs.

Inderdaad, genoeg keuze. Op bokt(overal eigenlijk) stikt 't van de hobbyfotograven dus voor ieder wat wils.

Precies! :)

Ik bedoel niet dat je dat van mij verwacht maar wel als normaal beschouwt.
Meerprijs, maar wat is die meerprijs? Volgens mij heb je nog geluk als dat meer dan €20,- is, wat 0,20 cent per foto zou zijn.... :=
Tsja, de foto's worden toch al geschoten maar ze hebben dan voor de fotograaf meer gekost dan ze opleveren (in geval van 0,20 cent per foto en dan 100 foto's sturen). Je gaat toch ook geen brood inkopen voor een euro en verkopen voor 0,50 cent? Maar je kunt wel brood inkopen voor een euro en het in de voorraad opslaan, niet wetende wat je er later nog mee zult doen (in geval van foto's, eventueel verkopen voor publicaties of ander commercieel gebruik, waar je niet praat over 0,20 cent per foto maar eerder minstens het tienvoudige).

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:34

Citaat:
Tsja, de foto's worden toch al geschoten maar ze hebben dan voor de fotograaf meer gekost dan ze opleveren (in geval van 0,20 cent per foto en dan 100 foto's sturen). Je gaat toch ook geen brood inkopen voor een euro en verkopen voor 0,50 cent?

Wat doe je dan met de rest van de foto's? weggooien,bewaren?
Overig brood gooi je ook niet weg.
Kans dat je ''overige'' foto's nog kan verkopen is ook minimaal, en al helemaal voor alle foto's.
Maar voor iedere fotograaf zal dat anders zijn, en daar is ook niks mis mee imo. Ik vind de prijzen(even op je site gekeken, ziet er goed uit!) ook erg meevallen hier op bokt! Zeker voor de kwaliteit die je krijgt.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:45

Illusion schreef:
Citaat:
Tsja, de foto's worden toch al geschoten maar ze hebben dan voor de fotograaf meer gekost dan ze opleveren (in geval van 0,20 cent per foto en dan 100 foto's sturen). Je gaat toch ook geen brood inkopen voor een euro en verkopen voor 0,50 cent?

Wat doe je dan met de rest van de foto's? weggooien,bewaren?
Overig brood gooi je ook niet weg.
Kans dat je ''overige'' foto's nog kan verkopen is ook minimaal, en al helemaal voor alle foto's.
Maar voor iedere fotograaf zal dat anders zijn, en daar is ook niks mis mee imo. Ik vind de prijzen(even op je site gekeken, ziet er goed uit!) ook erg meevallen hier op bokt! Zeker voor de kwaliteit die je krijgt.

Oh maar ik ben zelf ook een gewoon een amateurt die er alleen de apparatuur uit wil halen omdat ik dat anders gewoonweg niet kan betalen en verder voor de lol werkt. Alleen ik kan me heel erg ergeren aan de mentaliteit van veel mensen, die altijd maar méér willen en zich niet inleven in de fotograaf. En alles wat daar mee te maken heeft. Vandaar misschien mijn wat felle toon soms.

In mijn geval bewaren tot er een geschikt bod voor komt, mij ligt het niet in de weg. Foto's bederven niet, dus daar gaat de vergelijking niet op. :P