[TEK] Penny pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

[TEK] Penny pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:52

Van de week weer een hele mooie opdracht.
Een schattige Shetlander-merrie met een vlechtje op haar voorhoofd.
Het moest op zwart papier en heel realistisch.
Dat heb ik gedaan en voor het effect heb ik haar een beetje soft-focus getekend.

Ze was er heel erg blij mee!

Pastel 40 x 50 cm

Afbeelding

Janine001

Re: [TEK] Penny pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:53

Wauw echt heel mooi <3
Lijkt echt heel echt!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:56

Mooi! <3
Heb je een foto of iets van het origineel? Of heb je niet vanaf een foto getekend? :+

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:57

Mooi! Had wel graag nog een stukje hals gezien en de voorpluk liever los :)

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:02

Het meisje wilde graag een vlechtje, waarschijnlijk dat je de ogen kon zien.
Ik vind het wel weer eens wat anders.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:06

ik vind dit een van je mindere werken sorry...
ik weet niet wat het is maar ik kijk zowiezo heel raar tegen die kaak aan, die is me wat te rond/bol
ook het oog lijkt me wat aan de grote kant.
Kan het niet helemala benadrukken maar heb het idee dat er weinig diepte in zit verder.
Sorry want heb echt hele gave portretten van je voorbij zien komen!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:08

Ik mis een stukje nek aan de zijkant dus vind de pose niet echt realistisch, ook vind ik zijn voorhoofd heel hoog ten opzichten van de ogen. Maar dat kan ook de bouw zijn van de pony. Verder vind ik hem mooi gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:47

Ik vind 'm een heel schattige uitstraling hebben, maar de linkerkant loopt zo rond, dat klopt niet. Heb je een voorbeeldfoto?

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:04

Sonja schreef:
Ik vind 'm een heel schattige uitstraling hebben, maar de linkerkant loopt zo rond, dat klopt niet. Heb je een voorbeeldfoto?

Ja viel mij ook gelijk op. Ben wel benieuwd naar vbfoto. :j

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:07

De pony had een halster om...
Was heel moeilijk te zien, hoe het liep bij de kaak.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:09

Mogen we de voorbeeld foto zien?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:09

ik vind hem mooi! heb alleen wel een beetje het idee dat het hoofd als het ware 'los' staat. als je langs haar kaak kijkt. Maar de kleuren vind ik wel heel erg mooi!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:12

Gaaf weer hoor!

De twee tekeningen die je voor mij en de buurtjes gemaakt hebt hangen ook nog steeds!
Helemaal flabbergasted was ze toen ook trouwens. :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:14

Ik vind hem dan weer niet zo mooi, omdat hij naar mijn idee echt niet klopt. Het lijken in mijn ogen net allemaal afzonderlijke delen die aan elkaar geplakt zijn. Ik denk dat je (veel) beter kunt, want die afzonderlijke delen die ik bedoel zijn op zich wel heel erg mooi gemaakt. :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:30

Ik heb even op je site gespiekt, Je maakt hele mooi schilderijen :D Ik vind vooral je pastelwerk erg mooi.
toch mis ik bij deze een nek aan de zijkant.
maar zal je in gedachte houden als ik van de zomer portret laat maken van me paardje :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:33

Vind het een prachtige, zachte tekening geworden! Heel gaaf. Ben het niet met m'n voorgangers eens dat dit een "minder" werk is. Het is prachtig uitgewerkt, superrealistisch, satijnzacht terwijl de structuur behouden blijft en echt weer een werk van jouw hand.

In eerste instantie keek ik ook even tegen de kaaklijn aan, maar hoe langer je kijkt hoe minder het opvalt. Als ik een kleine suggestie mag doen voor evt verbetering:

Ben zo vrij geweest het in photoshop te bewerken, omdat ik dus echt 0,0 kan tekenen. Wat ik ermee gedaan heb, is 1) een stukje hals van boeg naar kaaklijn gemaakt. Dit mag denk ik zelfs nog minder. 2) Ik heb daar waar de kaaklijn bovenin naast het oog eindigt, een klein deukje gemaakt om de kaaklijn te benadrukken. 3) dit geldt hetzelfde voor het andere uiteinde van de kijklijn. Daar waar de kaaklijn onderaan stopt, heb ik weer een deukje gemaakt. 4) ik heb daar waar de kaak de meeste bolling heeft, 'm ietsjes afgevlakt.

klik hier

Maar buitendat vind ik 't een onwijs gave tekening!! Complimenten! +:)+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:37

smeetjoew schreef:
Vind het een prachtige, zachte tekening geworden! Heel gaaf. Ben het niet met m'n voorgangers eens dat dit een "minder" werk is. Het is prachtig uitgewerkt, superrealistisch, satijnzacht terwijl de structuur behouden blijft en echt weer een werk van jouw hand.

In eerste instantie keek ik ook even tegen de kaaklijn aan, maar hoe langer je kijkt hoe minder het opvalt. Als ik een kleine suggestie mag doen voor evt verbetering:

Ben zo vrij geweest het in photoshop te bewerken, omdat ik dus echt 0,0 kan tekenen. Wat ik ermee gedaan heb, is 1) een stukje hals van boeg naar kaaklijn gemaakt. Dit mag denk ik zelfs nog minder. 2) Ik heb daar waar de kaaklijn bovenin naast het oog eindigt, een klein deukje gemaakt om de kaaklijn te benadrukken. 3) dit geldt hetzelfde voor het andere uiteinde van de kijklijn. Daar waar de kaaklijn onderaan stopt, heb ik weer een deukje gemaakt. 4) ik heb daar waar de kaak de meeste bolling heeft, 'm ietsjes afgevlakt.

klik hier

Maar buitendat vind ik 't een onwijs gave tekening!! Complimenten! +:)+

Ik denk eerder dat het hoofd gespiegeld moet worden, ik vind de positie gewoon beetje onnattuurlijk overkomen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:41

Oke...... Ben benieuwd hoe je dat wil gaan doen met een pasteltekening. 't Is geen foto. :=

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:50

Esmee, wat heb je er een werk van gemaakt!
Ik denk wel dat het beter is zo.
Ik ga de foto plaatsen:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:09

Moeilijk, zo'n groot halster wegtekenen, maar dat heb je bij kleine pony's wel vaker, daar is het tuig in verhouding altijd behoorlijk groot.

Als je naar de foto kijkt kun je echter wel zien hoe de hals eigenlijk loopt: Bij jou zijn de kaak en de borst eigenlijk twee bollen boven elkaar. Als je naar de foto van de shet kijkt, zie je echter dat de lijn van de borst naar boven toe verticaal wordt ter hoogte van het halstertouw. Dan krijg je wat minder het idee dat het hoofd los op de tekening van het lijf ligt.

De softfocus vind ik mooi gedaan, heel dromerig, maar doordat het lijf heel vaag is en het hoofd nauwelijks, wordt dat effect van twee aparte lichaamsdelen weer versterkt. Het lijf lijkt gewoon heel ver weg nu, omdat het zo ook werkt op foto's. Je kunt die overgang denk ik subtieler maken door de hals en borst als overgang te nemen: hoofd het scherpst, hals iets minder, borst nog iets minder, achterlijf vaag - de manen doen dan natuurlijk ook mee: de voorpluk en voorste manen het scherpst, de achterste manen vaag.

Nog een detail: op de foto krijgt de borst geen directe lichtinval. Jij hebt er wel een licht randje omheen en dat vind ik mooi gedaan, als een soort aura bijna. Alleen heeft het hoofd aan die kant dat niet, wat het wat minder realistisch maakt en de scheiding hoofd/lijf weer versterkt.

Je kleurgebruik vind ik trouwens erg mooi - helemaal dat zachtgrijze neusje met dat witte randje, heel aaibaar! :j

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:14

Bedankt voor je goede commentaar, hier ga ik mee aan de slag!
Nu ik beter naar de foto kijk zie ik het ook, de hals!
Maar dat grote halster leidde me zo af!
Ook je opmerking over het licht ga ik toepassen.

Als het klaar is, laat ik de nieuwe foto zien.
Bedankt allemaal!

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:15

echt knap en mooi gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:39

Leuk, ik ben heel benieuwd!

Toen ik nog eens naar de tekening keek, besefte ik trouwens dat de bolling van de rechterwang (dus voor de kijkers links ;)) misschien wat overgecompenseerd is toen je het halster weghaalde. Paardenwangen zijn inderdaad rond als je ze van opzij ziet, maar van voren zijn ze loodrecht en als een pony zo schuin van voren kijkt, gaat de bovenkant schuin omlaag (vaak bijna verticaal) en loopt hij aan de onderste helft al wel rond weg naar de kaak. Zoals de wang nu is, met de bolling zo hoog in de wang zou het kloppen als de pony verder van de camera af gedraaid is.

Trouwens, een truukje voor het wegtekenen van halsters: de metalen gespen en ringen liggen vaak plat tegen het hoofd, terwijl de stukken leer/nylon ertussen nog wel eens opbollen/wegbuigen. Bij deze pony kun je dan zien dat de zijkant van het hoofd links in feite een rechte lijn is van de onderkant van het linkeroor (van ons uit gezien) tot aan de onderkant van de metalen ring (dus ter hoogte van de onderkant van het oog), daaronder begint subtiel de bocht naar rechts.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:25

Nu ik de foto zo zie wil ik even terugkomen op de onnatuurlijke Positie. Het kan blijkbaar wel :+

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:39

Allemaal bedankt voor jullie tips, ik heb er wat aan veranderd, en zo is t'ie echt veel beter!
Dat grote roze halster heeft me op een verkeerd spoor gezet!

Afbeelding