[DIGI][WIP] Buckskin en Perlino in de knoop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

[DIGI][WIP] Buckskin en Perlino in de knoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:59

Ik had een heel verhaal getypt over het hoe wat en waarom maar dat doet er verder eigenlijk niet toe, laten we het er in het kort gewoon op houden dat ik weer opnieuw moet leren tekenen en mijn werk niet meer is wat is het geweest maar hopelijk zit ik snel weer op mijn oude niveau, of nog wat beter als het even kan natuurlijk :D .

Omdat ik nog altijd veel pb's krijg over hoe ik digitaal teken maak ik gewoon screenshots zodat alles te zien is. En omdat lijntekeningen maken ontzettend veel tijd en energie kosten (want nee die trek je niet over die teken je echt zelf en kost vaak meer tijd om te maken dan het inkleuren) ben ik vooral op deze snellere wijze aan het tekenen. Lijntekeningen zijn handig en veilig maar bij iets als een paard wat ik met mijn ogen dicht nog wel zou kunnen tekenen heb ik dat ook eigenlijk helemaal niet nodig.

Referentie foto is een stockfoto van deviantart: http://vivstock.deviantart.com/art/Foal ... ses&qo=442

Afbeelding
Even een korte uitleg van wat je ziet:
helemaal links de tools, daarnaast referentiefoto, daarnaast mijn werkdocument
en helemaal rechts van boven naar beneden:
- navigator, handig met inzoomen om snel naar de juiste plek te gaan en om je document in het klein in zijn totaal te kunnen beoordelen,
- kleurpalet, ik vind het fijn om de HSB sliders te gebruiken en meng daar mijn kleuren
- layers, zodat ik snel tussen verschillende onderdelen kan switchen om in te werken

foto is zwart/wit omgezet omdat ik alleen de poses en lichtval ervan gebruik.
Ik begin met een gradiant op de achtergrond, is vaak handig om te helpen met waar je de focus wilt hebben of waar het licht vandaan komt. Vervolgens beide veulens in een aparte laag heel grof opgezet

Afbeelding
veulens iets verder uitgewerkt, verhoudingen een beetje aanpassen hier en daar, vooral de voorbeentjes zijn een beetje ingewikkeld maar dat komt later wel goed met verder kleuren

Afbeelding
twee foto's erbij gezocht voor de juiste kleuren, een donkere perlino en een donkere buckskin, kleuren van de veulens beter kloppend gemaakt

Afbeelding
weer wat met de verhoudingen geknutseld (met transform tool), buckskin lijkt op een lama :') , maar klopt nu wel iets beter

En nu verder :)

Commentaar mag uiteraard maar ik heb niets aan muggeziften over details, zeker niet omdat ik weer bij de basis moest beginnen. Suggesties voor de achtergrond zijn meer welkom ;) .

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:13

Nog meer verhoudingen verbeterd en wat verder uitwerken
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:16

Leuk IP, om weer wat van jouw werk te zien. :)

Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Je basis ziet er goed uit (beetje zoals ik paarden opzet met digitaal tekenen :P ik gebruik ook nooit strakke lijntekeningen daarvoor :n ). Ga het topic even volgen, heb er nu nog niet zoveel over te zeggen want je bent nog maar net begonnen en het ziet er gewoon goed uit. ;) Groene achtergrond staat er voor nu wel leuk bij, ik zou de achtergrond niet te druk maken omdat je onderwerp al best bewegelijk is. :j

Overigens denk ik dat jij, ondanks dat je niet meer op je oude niveau zit, met een wat lossere stijl ook prachtige dingen kunt maken want het beeld/kunnen zit tenslotte nog in je hoofd :j al is het misschien even wennen.

Enne, leuke kleurtjes heb je uitgekozen. O:) :))

thoraklover

Re: [DIGI][WIP] Buckskin en Perlino in de knoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:24

Tot nu toe is er weinig over te zeggen, vind de verhoudingen al aardig kloppen. Alleen het rechter been van het buckskin veulen moet meer naar links :j Ben benieuwt naar de volgende stappen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:36

Het boeit me nog altijd enorm, digitaal tekenen. Wil zelf nog altijd een tablet aanschaffen en ook eens gaan proberen. Probleem is dat ik het direct wil kunnen, en geen zin heb om uit te zoeken hoe alles werkt. Als je gewoon tekent heb je gewoon papier, krijt en een gum. Digitaal heeft veel meer mogelijkheden (die dus eerst uitgevonden moeten worden :') ).

Ik moet wel zeggen dat ik niet veel digitaal werk mooi vind. Het mist wat in mijn ogen. Krijt op papier imponeert mij veel meer, brengt een gevoel met zich mee, het is authentiek.
Maar jij bent een van de weinigen, of misschien wel de enige, waarvan het digitale werk mij echt aanspreekt. Ook al is het misschien nog lang niet af, het spreekt me nu al weer enorm aan. Er is iets met jouw stijl wat gewoon iets met me doet.

Ben heel benieuwd naar de vorderingen, en vind het geweldig om je hier weer wat meer tegen te komen. Ik hoop van harte dat je gezondheid je wat meer mee gaat zitten. :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:38

Leuk zeg, vind het al erg mooi.
Je hebt wel een moeilijke pose gekozen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 00:18

Fiffill; Kleuren zijn ook puur toeval, was hier gisteren mee begonnen :')

Achteraf heb ik ook veel te lang aan lijntekeningen vastgehouden, dit werkt een stuk sneller en meestal ook wel prettiger. hoewel ik ook al maanden met een tekening van een mens bezig ben en eerst zonder lijn maar kreeg het niet kloppend, helpt ook niet mee als je geen referentie gebruikt dus uiteindelijk toch maar een lijntekening gemaakt (en een spiegel erbij gepakt :+ ) en nu wel een goede lijntekening, maar nu ben ik het plaatje zat dus heb hem even aan de kant gelegd :+ .

thoraklover; Zie niet zo snel wat je bedoeld, elke van de twee rechterbenen? :')

Wuis; Bedankt voor het mooie compliment :) . Digitaal tekenen heeft me ook vanaf de eerste keer dat ik het zag enorm getrokken, vond het zo gaaf dat je met een computer ook kon tekenen, toen nog met een muis zelfs maar dat lukte mij echt niet := . In plaats van papier krijt en gum heb ik trouwens ook alleen maar een computer document, digitale gum (en ctrl z, een lifesaver :)) ) en een digitale brush, gebruik er meestal ook maar 1 soort, alleen voor achtergronden gebruik ik er wel andere bij. Hoewel ik met mijn laatste afgewerkte tekeningen wel meer verschillende brushes en technieken heb proberen te gebruiken, er zijn zoveel mogelijkheden maar blijf toch meestal bij die ene brush soms wel zonde want juist met al die andere technieken kun je er veel meer uithalen maar vind die ene brush toch gemakkelijker.

Sidera; pose is idd wel moeilijk, 1 gaat wel, maar ze samen een beetje kloppend krijgen is wat moeilijker, maar je moet jezelf een beetje blijven uitdagen :D

Afbeelding
buckskin een beetje verder uitgewerkt, achterbeentjes zitten me nog niet helemaal lekker maar kijk ik later wel verder naar.
Achtergrond was ik al eerder wat mee aan het proberen en deze laag even aangehouden omdat dat makkelijker is met de lichtval die uit die hoek komt.

En volgens mij als je snel leest lijkt het alsof er 'te koop' in de topictitel staat ipv in de knoop, zeker gezien de hoeveel bekeken vs. de reacties _O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:19

Vind 'm er nu ook al tof uitzien hoor! Leuk dat je weer een topic geopend heb. Heb je oude topics altijd met een mond vol tanden zitten volgen :D

Alleen vind ik nu de voorbenen van de buckskin er wat vreemd uitzien, misschien dat je beter zijn rechtervoorbeentje aan de buitenkant langs het been van de perlino kan doen. Kan op de foto niet zo goed zien hou dat nou zit.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:36

Ik bedoelde het rechter achterbeen als je voor het veulen staat, als je vanaf de kont kijkt is het het linker achterbeen :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:35

Oe, lijkt me best lastig om zo 'overnieuw' te moeten beginnen voor je gevoel zeg! Maar je zet wel meteen weer heel hoog in met twee van die verstrengelde poses! :P

Misschien zou je misschien de overgang hals-hoofd van de perlino ietsje lichter kunnen maken, hij heeft zo dik kort nekje nu (op de referentiefoto ook hoor, daar niet van ;) ).

Hij ziet er al veelbelovend uit in elk geval, komt vast weer helemaal goed! :j

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:42

Vind het er echt supergaaf uitzien! Mooie kleuren al

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:04

zooww :oo dikke respet zeg! ik vind dit altijd zo knap want kan geen meter opschieten met dat digitaal tekenen :P

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:14

Wat leuk om weer een werk van jou te zien! Je bent al goed bezig alleen bij de referentie foto zijn beide voorbenen van het bucksin veulen(dat is de achterste toch? :P) gestrekt. Nu is het voor ons rechtse been gebogen. Weet niet of het de bedoeling is om een trouwe 'namaak' te maken ;). Hoop dat je snapt wat ik bedoel, komt niet echt meer uit mijn woorden :').

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:19

De aanzet is heel erg mooi en toch al wel een heel eind in de stijl zoals ik die van je gewend ben. :) Maar het 'echte werk' moet nog komen, namelijk je afwerking die het zo ontzettend mooi gaat maken en waardoor alles in detail gaat kloppen. Heb je nog verder kunnen werken? :)

De Perlino heeft nu voor m'n gevoel de 'slechte' voorbenen. Die lijken vanuit zijn buik te komen, in plaats van uit de schouder. Maar dat is wellicht met het finetunen van de schaduwen en hoge lichten al helemaal bij te stellen. Ook zou ik de Perlino zelf graag wat lichter van kleur willen zien, maar dat is dan misschien gewoon omdat ik dat mooi vind. :))

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:59

Ben je nog verder gegaan?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:32

Het heeft even geduurd maar ik ben altijd met heel veel verschillende tekeningen door elkaar bezig, met welke ik verder ga ligt aan de stemming :+ .

Ben even simpel begonnen met wat ik had wat vloeiender te maken, was het in eerste instantie niet van plan en wilde een andere stijl proberen maar ik heb mijn 'groove' terug dus ga hem gewoon in mijn oude vertrouwde stijltje afmaken :P .
Afbeelding

Afbeelding
het hoofdje van de buckskin zat me niet lekker, dus die ben ik wat verder gaan uitwerken, klopt nog steeds niet maar ga eerst verder met de nek omdat die ook nog niet helemaal klopt. Ik werk in lagen (niet de photoshoplagen maar lagen over elkaar getekend) dus niets is af, elke nieuwe laag verbeterd wat je nu ziet maar dat kan pas als het totaal plaatje al een laag verder beterd is. Dus eerst de rest tot hetzelfde nivo als het hoofdje brengen en dan pas verder met verfijnen en corrigeren van details.

Nog een kleine uitleg van de screenshot; foto is ingezoomed, tekening ook maar verder dan 50% zoom ik niet in, hooguit 100% op het laatst om kleine details af te maken maar ik hou het verder gewoon hierop. Om toch nog een overzicht te hebben van het hele werk zonder steeds in en uit te hoeven zoomen heb ik de navigator rechtbovenin. Veel mensen zetten die uit maar ik vind het erg fijn hem erbij te hebben.

Ik heb overigens besloten dat dit mijn laatste WIP-topic op bokt zal zijn dus als er vragen zijn over hoe ik werk aan de hand van deze afbeeldingen kun je ze nu nog stellen ;) .

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:51

Ziet er goed uit! :oo Maak je dit nauw allemaal met de basis-tool en veeg je dat uit met de smudge?

Let op de verhouding bij de kaak van die donkere, die loopt iets lager. En het oog.. ik weet niet, maar het klopt naar mijn gevoel niet. Verder vind ik hem heel gaaf! Ben benieuwt hoe hij is als hij af is! :j

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:05

Leuk om weer een update te zien! Vind jou werken altijd weer prachtig, ben dus best een beetje blij dat je gewoon bij je oude stijl blijft :). Waarom is het je laatste WIP topic?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:39

thoraklover, Ik gebruik gewoon een standaard ronde harde brush met alle settings op penpressure en de opacity op 50 of 80 en de flow op 30 of 50 . Hooguit om randjes zachter te maken maar het blenden doe ik gewoon met brush. Het vergt wat oefening, makkelijkste is met een hele lage opacity te beginnen en dat steeds hoger opvoeren als je het verloopjes maken beter onder de knie krijgt maar het is een van de vele manieren om te tekenen. Iemand anders zal het weer op een andere manier doen, ligt er maar net aan wat je het beste bevalt.

Linde_, deze post van mij uit een ander topic geeft denk ik wel aan waarom dit mijn laatste wip zal zijn: IcePrincess @ [UK] Reacties op Uit de Kunst; onderbouwing en oneliners.
Ik kan het uitgebreider uitleggen maar dan zullen mensen het als persoonlijke aanval gaan zien en zo is het niet bedoeld. Maar af en toe zal ik nog wel een gewoon topic openen :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:57

Wel een uitdaging, een perlino! :j Ik vind het zelf toch altijd een rare kleur om te tekenen, zo'n soort vreemde creme-bruin nuance zonder echt rood, geel of oranje erin, maar je hebt volgens mij al een goede basis te pakken met je linker veulen. Knap! Ook mooi hoe je het voorbeentje van de donkere aangepast hebt. Nu vind ik hem beter passen (ook meer zichtbaar) en zijn de twee veulens echt een geheel, echt in elkaar verstrengeld.

Door je link naar het andere topic en je openingspost over gezeur over details weet ik verder even niet zo goed hoe ik dan op de dingen moet reageren waarvan die anatomisch en qua perspectief (nog) niet helemaal kloppen. Als je dat soort commentaar niet wilt, dan helpt het misschien om gewoon aan te geven aan het begin van een post dat je doel bijvoorbeeld niet is om een realistisch paard te schilderen maar alleen maar een gevoel of beweging weer te geven?

Mijn eigen uitgangspunt is dat hoe gestileerd of abstract je een paard ook maakt, zelfs al zijn het maar vier golvende lijnen, de anatomie van dat wat je aangeeft 'moet' kloppen als je tenminste niet wilt dat mensen van het totaalplaatje afgeleid worden door een been dat in een rare bocht staat of een perspectief dat niet lekker loopt over dat lange paardenlichaam. Ik heb het dan dus niet over dat je kritiek krijgt over dat op de foto een haartje zus staat en op het paard zo, maar juist over het paard op de tekening an sich, los van de foto.

Dus voor het geval dat je ervoor openstaat, dit zijn anatomische/perspectivische dingen die me opvielen aan je tekeningpaarden:
De donkere:
Veulens hebben hele platte en brede onderkaken, bij jou is die wat smal. Ook zie je op de foto een beweging in de kaak die een reactie is op het andere veulen: het andere veulen komt van links dus beschermt het donkere veulen zijn onderkaak door dat naar rechts te bewegen (de linkerkant en steekt rechts zelfs bijna voorbij het neusgat uit). Dat hoef je natuurlijk niet over te nemen, maar het brengt meer dynamiek, actie-reactie in het gevecht.
Zijn wang/kaak is naar rechts toe wat bol, daar zit de grootste bolling terwijl in het echt bij paarden de grootste bolling aan de onderkant van de kaak zit, bij die vlezige onderwangetjes. ;)
Klopt het dat je zijn hoofdje ook wat paardiger hebt gemaakt? Op de foto zijn het volgens mij twee welshes met zo'n typisch ponyhoofd, maar bij jouw bruine hoofdje krijg ik meer het gevoel van zo'n elegant en droog arabisch/warmbloed veulenhoofd.
De perlino:
Zijn linkerachterbeen staat nu nog in de schetsstand aan de onderkant, maar het hoefje lijkt daar naar voren geplaatst te staan. Anatomisch gezien kan een achterbeen niet zo lang en recht worden en naar voren wijzen. Op de foto zie je ook dat je niet de zijkant van dat pijpbeen ziet, maar de achterkant. De hoef wijst daardoor ook eerder naar links dan naar rechts op de tekening.
Voor de rest vind ik het een leuk veultje, en nog best pittig om te tekenen met die dat perspectief waarbij je schuin van boven/achteren naar hem kijkt. Ik denk dat je dat goed getroffen hebt, alleen is hij her en der wat aan de dikke kant. ;) Zijn hals heb je aan de bovenkant wat boller gemaakt (op de foto is die gewoon recht) en dat staat inderdaad eleganter, maar dan hoort de onderhals bij de aansluiting op de kaak ook wat opgetrokken te worden als je hem niet topzwaar wilt maken.
Zijn linkerkant is moeilijk te tekenen omdat je die wel in kleine stukjes ziet, maar nooit helemaal. Nu heb je de linkerrug en linkerbil wat meer spieren/spek 8-) gegeven dan je van deze kant zou kunnen zien.
Doe ermee wat je wilt - en doe er vooral ook niets mee als je dat niet wilt. :j

Dapper trouwens dat je het opnieuw leren tekenen meteen op Bokt plaatst! Jammer dat het meteen je laatste WIP wordt hier, maar ik ben benieuwd naar het eindresultaat, vooral naar de kleur van je perlino.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:55

Bedankt voor je reactie. Mijn redenen achter deze beslissing komen ook in dit topic weer naar voren. Je hebt nu bijvoorbeeld een mooie lange post gemaakt met een duidelijke uitleg en het is vaak voor anderen een goede oefening om te zien waar de foutjes in dit stadium zich bevinden en mee te denken hoe het opgelost kan worden. Maar ik persoonlijk heb er gewoon vrij weinig aan. Zoals te zien loopt mijn werkwijze heel erg door elkaar, beetje hier beetje daar, eerst globaal alles bijwerken en dan weer verder op details, dan weer globaal alles daarbij trekken en net zo lang tot alles klopt. Vooral als je zonder lijntekening werkt is dit een fijne manier, gaandeweg pas je alles aan met licht en schaduw, gummen, toevoegen enz. daarom werkt het sneller, het hoeft ook niet meteen perfect, dat komt gaandeweg wel, het is geen inkleurplaatje zoals met een lijntekening, dan zoek je van tevoren alles uit en zet je alles op de juiste plaats (ik iig) en daar gaat dan ook een hoop tijd in zitten en vervolgens moet je nog met je kleuren gaan puzzellen en vaak blijkt je lijntekening dat toch weer net niet te kloppen :+

Maar daarom is het voor anderen die niet bekend zijn met deze werkwijze en niet kunnen zien in welke fase het werk zich bevind (al dan niet aan de hand van voorgaande processen van de tekenaar om een schatting te maken wat nuttig commentaar zal zijn) moeilijker om commentaar op te geven. En dat merk ik gewoon aan de reacties. Het hoofd van het donkere veulen, die klopt niet, dat weet ik, maar ik weet ook exact wat er niet aan klopt (snuitje te ver naar links, voorhoofd te puntig, nekwervel te ver naar rechts en door deze punten lijkt het oog raar omdat de hoek niet klopt met deze verhoudingen) Nu kan ik dat wel meteen aanpassen maar de rest klopt ook nog niet dus laat het even voor wat het is en ga eerst verder met de nek en de rest van het lichaam want ook deze zullen niet kloppen, zeker de nek klopt niet vanwege de misplaatst wervel. Grote kans dat na deze aanpassingen het hoofd nog verder aangepast moet worden, een tikje groter bijvoorbeeld omdat het hoofd korter wordt, dan staat het beter in verhouding van de rest van het lichaam, maar voor die aanpassingen moet die rest van dat lichaam ook wel kloppen anders raak je in de knoop en loop je vast in je werk.

Wat betreft de perlino, die zit nog 3 fases achter de buckskin en klopt ook nog niet veel van maar ook dit komt in de loop van het werk allemaal goed :) . Overigens is het niet de eerste perlino die ik maak, deze is van 2 jaar terug: http://www.dejart.nl/gallery/lucy.jpg maar dat was een lichtere tint, perlino's hebben vaak juist een erg oranje ondertoon maar met deze wil ik creme op een donkerbruine basis laten zien dus ze worden donkerder en meer bruin en paarstinten dan oranje gekleurd.

Mocht mijn reactie warrig overkomen, kan kloppen, zit al een uur te knippen en plakken om het niet verkeerd over te laten komen maar dat is moeilijk geloof ik :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:14

Je legt het prima uit, ik vind het in elk geval niet warrig overkomen en kan je redenering goed volgen.

Jouw werkwijze waarbij je continu van alles aanpast tijdens het schilderproces is trouwens dezelfde als die van mij. Dat is het voordeel van acryl, mij zul je niet snel met aquarel in de weer zien. :D Vaak begin ik dan wel met een schets om aan te geven wat waar moet, maar tijdens het schilderen kan het goed zijn dat als er kleur in komt ik het ene paard meer naar links wil laten kijken, de andere meer een hengstenhals wil geven, een minder dikke buik of juist meer kont. Ik werk trouwens bijna nooit met foto's als voorbeeld, dus dan ben je helemaal zo vrij als maar kan zijn en werk je enkel en alleen met wat er op het doek zelf verschijnt.

Vanuit dat perspectief snap ik ook dat je geen behoefte hebt aan tips over niet kloppend perspectief of een verkeerde anatomie als je dat zelf ook allemaal al weet en in de toekomst wil gaan oplossen. Aan de andere kant: degenen die jouw WIP topic lezen hebben geen flauw idee hoe die toekomst er in jouw hoofd uitziet. We kunnen hier alleen maar reageren om wat je op dat moment laat zien - en als je 'leuk, maar dit lijkt nog niet helemaal te kloppen' geen realistische reactie vindt omdat het werk nog niet af is en je het nog allemaal gaat verbeteren, dan is logischerwijs een reactie als 'ziet er prachtig uit, niets op aan te merken' net zo onrealistisch aangezien je toch verder gaat werken en voor hetzelfde geld het eindresultaat veel minder wordt (even een voorbeeldje, daar ga ik in dit geval niet vanuit ;) )

Ik zou het zonde vinden als je geen WIP's meer post, maar als dit is wat je bij reacties voelt, dan moet je waarschijnlijk voor jezelf kiezen en het inderdaad niet meer doen.
Zelf ga ik er bij het tekenen/schilderen gewoon van uit dat ik nooit alles weet - en bovendien dat ik na verloop van tijd blind kan worden voor mijn eigen werk omdat ik niet alleen het plaatje zelf, maar ook steeds het plaatje in mijn hoofd zie. Dus dan kan het voorkomen dat ik een hals boller maak aan de bovenkant en vergeet de onderkant mee op te trekken, eeuwen zit te twijfelen over wat er nou niet klopt en dan is het best handig als iemand me daar even op wijst - waarna het vervolgens helemaal aan mij is wanneer ik het precies aan wil passen. Ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar in je posts hierover krijg ik het idee dat je je wat onder druk gezet voelt door opmerkingen over je tekeningen en dat zou jammer zijn. Dat je opmerkingen krijgt, betekent niet dat je die punten in de volgende versie allemaal aangepast moet hebben - of dat je ze uberhaupt allemaal moet aanpassen. Dat is helemaal aan jou als kunstenaar, want jij bent de enige die weet hoe het plaatje in je hoofd er uiteindelijk uitziet!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:00

Ik heb wat verder gekeken op je site, wat een mooie werken! Ik weet niet wat het is, maar sommigen voelen heel zwaar aan, ik weet niet hoe het komt, maar ik krijg zo'n drukkend gevoel op mijn borst. Snap je? Een verdrietig gevoel.. Ik zou niet weten waar het aan ligt.. Alsof.. naja, moeilijk uit te leggen!

Maak je alles met een basis-tool, dus ook de details, bv. de haren, de ogen, en de manen? Of gebruik je ook nog penselen met structuur?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:09

Buckskin wat verder gecorrigeerd, hoofd/nek klopt nu wel aardig, achterbenen ook wat aangepast maar zit nog steeds niet helemaal lekker, eerst verder met het andere veulen, kijken hoe het dan verloopt.
Afbeelding

Perlino wat verder aan het uitwerken, wilde het hoofdje wat agressiever, vond hem te kalm in verhouding met de uitdrukking van de andere dus zijn bekkie open gezet en hoofd/hals iets aanvallender gezet, nog even kijken wat anatomisch mogelijk is om ook de beentjes wat aanvallender te maken heb de ene al wat verplaatst maar even verder kijken en de rest van zijn lijfje verder aanpassen natuurlijk.
Afbeelding

thoraklover, ik heb al veel gehoord maar dat nog nooit, wel leuk altijd om te horen wat voor gevoel bepaalde plaatje bij mensen opwekken. Meestal leg je zelf ook wel een stukje gevoel in je werk maar ik teken juist het beste als ik supervrolijk ben, muziek keihard aan, meezingen (buren zijn geen fan :') ) en ik heb een yogabal ipv stoel dus al stuiterend zit ik meestal te tekenen _O-

Voor het tekenen van paarden gebruik ik echt alleen een een standaard ronde brush. Ik probeer wel met textured brushes maar die krijg ik niet mooi verwerkt in mijn paarden, wel gebruik ik die voor de achtergrond maar paarden is echt allemaal gewoon zo getekend. Alleen bij deze: http://www.dejart.nl/gallery/thepond.jpg heb ik in de vacht wat extra gedetailleerd op het lichaam en het hoofd, niet de benen, met een brush met allemaal kleine stipjes en dan de spacing op 0 zetten zodat je met 1 stroke allemaal dunne kleine lijntjes krijgt, maar ik vind het toch fijner werken om gewoon met een gewone brush te tekenen :) .

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:53

Haha :') Tja, ik weet ook niet hoe het komt dat het dit gevoel overbrengt, misschien door gezichtsuitdrukkigen ofzo, I don't know :+

Oké, fijn dat je het wil uitleggen! :D Spacing heb ik nog nooit van gehoord, even kijken of dat in mijn programma zit (Elements). Doe je de manen ook met een standaard ronde brush? Die lijken zacht, maar scherp, iets wat ik niet voor elkaar krijg :')