- Ik neem al tijden eigenlijk geen opdrachten meer aan. Vind het té fijn om alleen maar te kunnen schilderen wat ik wil en wanneer ik wil. Maar ja, nu kreeg ik een verzoek binnen….
Patricia wilde graag een schilderij van haar paard Valiant, die vele van jullie vast wel zullen kennen en waar ze veel te vroeg afscheid van heeft moeten nemen: [IM] Mijn held, mijn kanjer, mijn maatje.. hij is er niet meer..
Bijzonder mens, bijzonder paard, bijzondere combinatie, bijzonder verhaal.
Oftewel, daar kon ik geen nee tegen zeggen. In dit topic dus de voortgang van het schilderij van Valiant.
Ik maak het eigenlijk nooit WIP-topics want ik ben een afschuwelijk trage werker. Verwacht dus niet dat hier binnen een week een afgerond schilderij te zien is, hihi. Maar er zit al flink wat voorwerk in het ontwerp, en ik denk dat ook dat wel leuk is om te zien. Aangezien ik nog wel eens de vraag krijg: ‘hoe verzin je het’, in dit geval met twee nummers van Loreena mcKennit. De "werktitel" van dit schilderij, Dante’s Prayer, komt van het gelijknamige nummer (*klik*) waar ik voor dit schilderij om veel redenen inspiratie uit heb gehaald.
- “Cast your eyes on the ocean
Cast your soul to the sea
When the dark night seems endless
Please remember me…”
Dat geldt ook voor “The old ways”, *klik*.
- We left the music behind and the dance carried on
as we stole away to the seashore
and smelt the brine, felt the wind in our hair
and with sadness you paused.
Suddenly, I knew that you'd have to go.
Your world was not mine, your eyes told me so.
Yet it was there I felt the crossroads of time
and I wondered why.
As we cast our gaze on the tumbling sea,
a vision came o'er me,
of thundering hooves and beating wings
in the clouds above.
As you turned to go, I heard you call my name.
You were like a bird in a cage,
spreading its wings to fly.
'The old ways are lost'
you sang as you flew
and I wondered why.
The thundering waves are calling me home, home to you.
The pounding sea is calling me home, home to you.”
Ik heb me niet teveel vastgepind op een referentiefoto, maar ben gewoon eerst eens aan de slag gegaan met het schilderij zelf. Patricia wilde graag iets in de stijl van [UK] [SCH] Aquarel - East of Moon, and West of Sun , dus ik heb daar m’n best op gedaan.
Na een paar veel te zoetsappig uitgevallen frupsels, was dit was de eerste schets die de goede richting op ging. Mijn interpretatie van de weg naar een hiernamaals. Die weg loopt in mijn gedachten op de plaats waar de hemel de zeeën raakt. In de mythologie worden vogels vaak gebruikt als gidsen tijdens die reis.

Dat ging de goede kant op, maar Patricia wilde heel graag een driekwart aanzicht zodat ook de aftekeningen op het hoofd van Valiant zichtbaar zouden zijn. Dus daar kwam het volgende uit. De hoorn heb ik om die reden geschrapt. Hij was ook niet echt nodig.
Ik ben mezelf zoals je ziet aan het aanwennen om netjes in mijn dummy te schetsen zodat ik niet meer door het hele huis losse vellen met schetsen heb liggen...

Alles bij elkaar opgeteld en nog een beetje gespeeld met de achtergrond. De lijnen lopen volgens mij 'mooi', ik heb er een maan in verwerkt en de verhouding tussen de vogels en Valiant is een stuk beter zo (alleen heeft de bovenste vogel heeft een dikke hangbuik zie ik nu, ahem). Deze schets is op het formaat dat het schilderij gaat worden, een slagje groter dan mijn gebruikelijke formaat; 35 bij 24 cm.

Dan is het dan nu tijd om te beginnen met de verf! Oftewel: wordt vervolgd!

Bedankt voor alle complimenten al! Hartstikke leuk en motiverend om te lezen! Nu iedereen het zo zegt is het hoofd inderdaad wat aan de kleine kant in verhouding met het lichaam, daar ga ik nog even wat aan veranderen.
Het is dus superleuk om dat dus eens in een opdracht te kunnen gebruiken, dan wil ik (vast herkenbaar!) voor mezelf bovendien de lat toch altijd weer net een extra stukje hoger leggen.