[FOTO] Zijn deze foto's waardig tegen betaling. ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

[FOTO] Zijn deze foto's waardig tegen betaling. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 09:22

Hallo,

ik heb gisteren een fotoshoot gemaakt voor een klasgenootje. Nu zeggen een aantal mensen dat ik vanaf nu tegen betaling moet gaan werken en niet meer als ''oefen'' materiaal zien. Tuurlijk blijf je altijd oefenen om het nog beter te krijgen maar jullie snappen wel hoe ik bedoel..

Hier een paar foto's van gisteren en een paar van afgelope week.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

wel een beetje lief zijn.. de 1e 6 foto's heb ik overigens bewerkt met een nieuw progamma dat heb ik nog niet gebruikt gehad op de andere foto's..
Laatst bijgewerkt door Mireille op 04-12-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:30

Ze zien er top uit.

Maar........ik vind alleen in foto 8 die uitstraling waar ik echt voor betalen zou.
Ik zou nog even door oefenen tot alle foto`s zo een uitstraling hebben.
Dan krijg je mond op mond reclame, een betere is er niet toch?

Ze zijn zeker mooi maar ik zou even zien wat er gebeurt al je ze in of uit zoomt en de kleuren bewerkt.

pinkie87

Re: Zijn deze foto's waardig tegen betaling. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:41

mmm denk niet dat dat nog nut heeft om nu al te vragen gewoon foto`s blijven mak ze moeten.
ben het eens met alison.

al zou ik geen niet blij zijn als ik hier bij voorbeeld 30 euro voor betaald

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 09:42

Ik vind het zeker geen verkeerde foto's! ik zou er als ik jouw was zeker geld voor gaan vragen!
let er alleen wel op... dat er 100den mensen zijn die zich aanbieden als """paarden fotograaf""" en er dus niet heel veel kans is dat je regelmatig een fotoshoot krijgt.
ook omdat mensen de paarden fotografie wereld naar de maan helpen door het aanbieden van gratis fotoshoots, en er gewoon te veel aanbod is in paarden fotografie, je moet echt heel erg je best gaan doen wil je regelmatig een fotoshoot krijgen! maar.. verwacht er dus niet te veel van, van het paarden fotografie gebeuren!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:01

Ik ben het met Lisadijk een alleen 1 ding waar je echt op moet gaan letten als je gekd gaat vragen zijn de draden die door de foto lopen. Met de foto zit het wel goed maar let voortaan meer op de achtergrond ;)

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:21

ik vind ze wel mooi geworden !
alleen wat LisaDijk zegt klopt gewoon.
je moet echt heel erg bekend staan wil je regelmatig fotoshoots hebben
dusja gewoon lekker veel foto's posten met copyright erop, dan zien steeds meer mensen je werk
en word jij gevraagd voor fotoshoots :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:33

Dank jullie wel.. :D

Haha ja maak van meisjes op stal vaak foto's met rijden enzo en die posten wel eens wat.. :P
ik moet nog heeel erg veel verbeteren maar ben voor nu wel best tevrede met het resultaat.. alleen vind ik het heel moeilijk om de kleuren enzo bij te werken op de computer.. en ben ik niet tevrede over mijn copyright onderaan en ook niet die midden erdoorheen.. hebben jullie daar nog tips voor.. ?
als ik er nu geld voor zou vragen had ik zitten denken om niet hoger te vragen nu nog als 5,- zou dat een goeie zijn.. ? omdat ik nog lang niet echt profecioneel foto's maak enzo..

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:37

meid, ik heb een fotoshoot laten doen waar ik voor moest betalen, met foto's die lang niet zo mooi waren als de jouwe. Je zal idd wel op de achtergrond moeten letten, of de stroomlinten weg kunnen shoppen ofzo.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:40

de stroomlinten ga ik ook nog weg werken ja.. alls het me lukt maar dat moet wel lukken normaal gezien.. :P

de achtergrond goed uitkiezen vind ik ook nog heel erg moeilijk en weet nog niet zo super hoe ik de camara het beste in kan stellen.. :+ dus moet echt nog onwijs veel oefenen enzo.. :P

Dankjewel voor het compliment.. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:45

ik zou het logo iets kleiner maken zodat het makkelijker in een hoek past.
Iets sierlijker lettertype en een elegante kleur, dan leid het niet af op de foto.
Zo kan je bijv. ook iedere foto in een zelfde kader plaatsen om het herkenbaar te maken.

`t is maar een idee.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 11:48

ja dat met dat kader heb ik al eens gedaan maar vond dat niet zo goed gelukt.. en wist ik niet meer zo goed hoe ik mijn kader dan beter kon maken.. hoe bedoel je de elegante kleur.. ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:57

de kleur zwart is ( mijn persoonlijk mening) zo standaard.
een warme niet al te opvallende kleur komt wat luxer over maar nogmaals dat is mijn mening, dat is persoonlijk misschien.
In een kleiner lettertype en dan boven elkaar?

Een smal kader randje en dan een groter kader als achtergrond in een niet afleidende kleur richt de aandacht op de foto zelf.
Bijv. een zwart randje om de foto die dan in een groter blauw/rood/zilver/zwart vlak staat.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 12:29

nee daar ben ik het wel mee eens ja dat zwart is zo standaard maar een andere kleur vond ik erg moeilijk omdat die kleur niet op elke achtergrond past.. :+

alison_belle dankjewel voor je pb.. :D

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:49

Ten eerste zou je veel selectiever moeten gaan werken met je foto's. Bij heel veel foto's zijn je compositie verschrikkelijk slecht gekozen. De bewerking is niet overal even mooi.
Foto 1: Heb je het paard heel raar afgesneden, wanneer alleen de hals er op zou staan en je een heel stuk van de linkerkant zou weg laten. Zou de foto er al heel wat beter uit hebben gezien. Want nu lijkt het alsof er net té veel van het paard mist.
Foto 2: Zijn de kleuren vrij donker, maar toch erg knallend. Het paard lijkt haast oranje/bruin en het gezicht van het meisje is ook hartstikke oranje. Verder is er veel te veel ruimte om je onderwerp, ik zou denken als je deze foto vierkant had gemaakt dat de foto veel interesanter zou zijn.
Foto 3: Net als bij foto 2.. is er veel te veel ruimte om je onderwerp. Had je dit gecropt in een verticale foto was de foto veel interesanter geweest én had je niet zoveel afleidende achtergrond op je foto. + de achtergrond is erg overbelicht.
Foto 4: Dit is een nette foto, zo had je foto 1 ook moeten doen. De kleuren zijn hier ook lekker, mooi contrast, mooi koppie. netjes.
Foto 5: Als je de ruimte aan de rechterkant had weggelaten was de foto interessanter om naar te kijken. Nu is je foto erg centraal en vrij saai.
Foto 6: Paard heeft zijn/haar oog bijna dicht, niet echt een foto die je in je portofolio zou stoppen of aan je klant zou geven.
Foto 7: Ruimte aan de rechterkant is weer te veel, had hem dichter bij de kont afgesneden, natuurlijk niet te dichtbij maar een hele lap foto kan daar wel van af om de foto een betere compositie te geven, want nu alweer is de foto heel erg centraal. Een centrale foto is natuurlijk niet altijd saai, máár als al je foto's centraal zijn wordt dat op een gegeven moment natuurlijk wel saai :)
Foto 8: Is een lekkere sfeerfoto, jammer van de rommel op de achtergrond, maar de foto geeft wel veel sfeer en dat is natuurlijk altijd goed.
Foto 9: Deze compositie is helemaal krang. Je onderwerp kijkt naar rechts. Daar is dus waarschijnlijk iets. Nu heb jij iets gedaan wat het tegenovergestelde is wat een fotograaf normaal zou doen. Jij hebt ruimte aan de linkerkant opengelaten en die ruimte had je veel beter aan de rechterkant kunnen hebben. Omdat je onderwerp naar recht kijkt, maakt dat de kijker die naar je foto kijkt 'nieuwsgierig' waar dat paard naar kijkt. Dus dan kun je beter de linkerkant wegsnijden en een beetje ruimte overlaten aan de rechterkant. Want, nu alweer heb je het onderwerp in het midden staan.
Foto 10: En alweer het onderwerp staat bijna in het midden. De ruimte om je onderwerp heen lijdt alleen maar af van je foto. Als je een verticale shot had genomen en wat ruimte aan de rechterkant overlaten, dus je onderwerp aan de linkerkant van de foto plaatsen, zou de foto veel leuker maken.
Foto 11: Deze compositie is een stuk beter. Alleen de foto zit ik over te twijfelen, er zit niet zoveel sfeer in als nummer 8.

Ik zou laag beginnen met geld vragen. Begin met 10 euro en des te meer ervaring je op doet en des te beter je wordt, hoe meer geld je kunt gaan vragen :) Hopelijk heb je iets aan de tips die ik je heb gegeven en succes!

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:44

Ik zou zeggen, vraag gewoon aan wat vriendinnen of je de paarden eens mooi op de foto mag zetten, en doe dan voor jezelf alsof je een betaalde reportage doet. Als je merkt dat het merendeel van de foto's mislukt is, weet je dat je nog beter niet aan betaalde reportages kan beginnen. Aangezien ik nu zie dat je foto's erg wisselend zijn, heb ik een beetje het "lucky shot" idee. ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:58

Esha dankjewel voor je zeer uitgebreide commentaar.. :D ik had altijd geleerd dat je het paard of de hond of kat of wat dan ook altijd in het midden dan moet staan.. daarom dat ik dat overal heb.. en idd een paar had ik beter een verticale foto van kunnen maken dan een horizontale.
ik ga nog heeeeeeeel veel en heel hard oefenen.. !!

fabienne

Re: [FOTO] Zijn deze foto's waardig tegen betaling. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:50

Wat mij betreft mag je nog even verder oefenen......een aantal foto's zijn niet eens scherp!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:14

ik zou hier eerlijk gezegd niet voor betalen omdat ik een beetje het gevoel heb dat ik met een voldoende goed digitaal fototoestel en mijn beperkte photoshop/picasa kennis net dezelfde foto's kan maken...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:27

kynshiri schreef:
ik zou hier eerlijk gezegd niet voor betalen omdat ik een beetje het gevoel heb dat ik met een voldoende goed digitaal fototoestel en mijn beperkte photoshop/picasa kennis net dezelfde foto's kan maken...

Ik zou zeggen, laat maar zien dan! Dit is zo'n enorm verkeerde instelling.

Ikzelf zou er niet voor betalen heel eerlijk gezegd, tuurlijk zijn het leuke Hyves-kiekjes maar wat Escha zegt, veel selectiever worden! :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:50

XxLiEsJuHhxX schreef:
Dank jullie wel.. :D

Haha ja maak van meisjes op stal vaak foto's met rijden enzo en die posten wel eens wat.. :P
ik moet nog heeel erg veel verbeteren maar ben voor nu wel best tevrede met het resultaat.. alleen vind ik het heel moeilijk om de kleuren enzo bij te werken op de computer.. en ben ik niet tevrede over mijn copyright onderaan en ook niet die midden erdoorheen.. hebben jullie daar nog tips voor.. ?
als ik er nu geld voor zou vragen had ik zitten denken om niet hoger te vragen nu nog als 5,- zou dat een goeie zijn.. ? omdat ik nog lang niet echt profecioneel foto's maak enzo..

Professioneel.. ben je pas als je je brood er mee verdiend he :+
ik zou met 10 euro beginnen, bedenk wel hoeveel werk je er aan hebt (naar de fotoshoot toe 1/2 uur kwijt aan fotograferen weer terug naar huis, foto's bewerken ca. 3 uur of meer)
kleuren heb ik zelf ook moeite mee :+ wat ik wel als tip kan geven is zorg gewoon dat je kleuren goed ingesteld staan op je camera en ga er niet te extreem mee bewerken, hooguit een beetje extra blauw erbij om het vaak wat "natuurlijker" te krijgen, of je foto moet al grauw en of blauw zijn dan moet je natuurlijk met mate andere kleuren toevoegen.

je copyright zou ik wat kleiner doen en proberen altijd hetzelfde te houden :) ik plaats mijn copyright altijd in het hoekje waar het gewoon het beste uitkomt, zodat het nooit op een paard staat maar gewoon op de achtergrond! :)

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:30

Ik vind het geen super foto's maar ik vind ze ook zeker niet lelijk ik kan het in ieder geval niet beter haha.
Als ik zo'n foto's zou maken zou ik er geen geld voor vragen maar je moet het zelf weten;).

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:45

LisaDijk schreef:
Ik vind het zeker geen verkeerde foto's! ik zou er als ik jouw was zeker geld voor gaan vragen!
let er alleen wel op... dat er 100den mensen zijn die zich aanbieden als """paarden fotograaf""" en er dus niet heel veel kans is dat je regelmatig een fotoshoot krijgt.
ook omdat mensen de paarden fotografie wereld naar de maan helpen door het aanbieden van gratis fotoshoots, en er gewoon te veel aanbod is in paarden fotografie, je moet echt heel erg je best gaan doen wil je regelmatig een fotoshoot krijgen! maar.. verwacht er dus niet te veel van, van het paarden fotografie gebeuren!

Mensen die gratis aanbieden krijgen sowieso evenveel kans als de mensen die er betaald voor doen. ;)
Dus niets "we helpen de wereld naar de maan" wtf. :')

Maar ik doe het ook gratis, mijn fotos zijn verre van perfect, maar als ik een topic maak krijg ik behoorlijk veel reacties hoor. =)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:46

helaas is dat niet zo yara, fotografen die geld vragen krijgen minder opdrachten omdat veel fotografen het ook voor niets doen :) zo gaat inderdaad de fotografiewereld wat betreft beroepsfotografen naar de maan

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:48

Nou sorry hoor maar ik ga geen geld vragen voor mijn foto's omdat ze dat gewoon niet waard zijn en ik wil wel graag fotoshoots geven omdat ik het gewoon leuk vind en als ik er dan toch ook mensen mee blij maak mag dat toch..

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:51

lifaya schreef:
helaas is dat niet zo yara, fotografen die geld vragen krijgen minder opdrachten omdat veel fotografen het ook voor niets doen :) zo gaat inderdaad de fotografiewereld wat betreft beroepsfotografen naar de maan

Mensen die écht goede fotos van hun paard willen gaan vaak niet zomaar naar een goedkope, maar zullen dan ook echte kwaliteitsfoto's willen en daarmee naar een duurdere gaan. Ik ken genoeg mensen die er (veel?) geld voor vragen en waar ze echt elk weekend wel is fotos moeten maken. Ik doe het gratis en krijg regelmatig iemand die fotos wil, dat vind ik dan meer dan genoeg .:)