[VER]van gewoon naar nietgewoon?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

[VER]van gewoon naar nietgewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:01

hee, ik verveelde me dus ik ging even een verhaal schrijven.
ik wil graag weten wat jullie ervan vinden, en dan schrijf ik misschien nog een deel..

'tring', mijn wekker gaat. 'rot ding', mompel ik terwijl ik me langzaam weer omdraai. Ik droom weer weg, mijn bed is zo warm. 'Isa, heb je het eerste uur vrij'? 'Ja, NEE'Ik spring overeind en kijk in de ogen van mijn moeder. 'dan zou ik maar op gaan schieten want het is al kwart over 7!'Mijn moeder loopt mijn kamer uit en ik trek snel mijn kast open, ik heb het weer voor elkaar, de eerste schooldag en ik verslaap mij! 'chips, waar is mijn lievelings broek?' Isa kijkt rond ik haar kamer. dan ziet ze hem liggen, hij ligt onder haar stoel. ze pakt hem op, de voelt de stof die een klein beetje versleten is in haar handen, zonder hem had
ze nooit naar haar eerste schooldag gekunt! Ze trekt een shirtje uit haar kast en trekt hem aan. snel nog wat make-up op en ze rent naar beneden. 'Isa, hier een broodje en dan moet je toch echt naar school hoor!' 'ja duh, dat snap ik zelf ook nog wel hoor' Isa vind die opmerkingen van haar moeder zo irritant de laatste tijd. 'heb je geen tas nodig vandaag?' 'nee joh, er wordt alleen maar kennis gemaakt, wat kletsen en dan ben ik alweer thuis! 'Mm, okee dan, veel plezier!''dankjewel, tot 2 uur!''Twee uur? echt niet, veel eerder je moet ook nog....' Isa rent de deur uit, naar al die praatjes van haar moerder hoeft ze echt niet te
luisteren hoor. Ze springt op haar fiets, ze heeft nog ongeveer 5 minuten, dat moet ze kunnen redden! Alle bomen schieten voorbij, en ze rijdt een keer door rood licht. Als ze op school komt voelt ze dat haar hoofd rood is, en hijgt ze nog na van het harde fietsen. Ze gaat door de deur naar binnen, gooit dr jas richting de kapstok en loopt rustig door naar lokaal 65, door de gangen rennen doet ze nu niet meer, ze is immers een tweede klasser nu! 'shoot, de deur is al dicht..' Ze kent niemand uit haar nieuwe klas, haar leventje was in de brugklas zo beperkt. Ze opent voorzichtig de deur. 'Zo een laatkomer?' 'Ja sorry, ik had me verslapen' Haar nieuwe
mentor gebaart dat ze moet gaan zitten. Isa kijkt snel de klas rond, ze voelt hoe haar hart bonkt tegen haar borstkast, ze gaat naast een meisje zitten die verlegen lacht. 'Hai, ik ben Isa' 'Hee, ik ben iris. Wat een poedersuiker is beerenhof zeg!' 'Ja, ik had haar vorig jaar voor nederlands, ik moest me minstends een keer in de week bij haar melden!' 'Wow, dat is best veel. Wij hadden echt een heel brave klas, met allemaal nerdjes.' 'Iris, wat heb ik net gezegt, kan je dat precies herhalen?' 'Uhm, nou, u zei toch iets over.. rapporten?' 'goeie gok, maar helaas verkeerd, ga maar gezellig met je buurvrouw op de gang verder praten.' De meiden lopen langzaam naar
buiten en barsten dan in lachen uit. 'ik, ik zei het tohoch!' Ze lachen nog een kwartiertje als de deur open gaat. de klas loopt naar buiten. Snel lopen ze naar binnen om hun tas te pakken en ongezien weer naar buiten te glippen. Het lukt en ze gaan met een groepje meiden in de kantine zitten. 'Jeetje, wat is beerenhof een dom wijf!' roept een meisje dat mila blijkt te heten. Iris en Isa knikken, ze vertellen het hele verhaal nog eens, niet zonder een beetje trots. De eerste nog niet eens echte les en ze moeten al op de gang. Het zit Isa toch niet helemaal lekker, ze wil niet meteen bekend staan als het sletje van de school.. 'Ik ga naar huis' 'Nu al?'
zegt Sanne. 'Ja joh, ruzie met me moeder, ik zei dat ik om 2uur thuis zal zijn, en het is nu 2 uur.' 'Pff ouders,' zegt Iris. Isa loopt naar buiten, nu ze zo met haar rug naar de meiden toe staat voelt ze zich onzeker, ze probeert haar billen helemaal stil te houden en niet te denken aan het feit dat ze wellis over haar zouden kunnen kletsen. Het helpt niet, en waar is haar jas? 'ook dat nog,' mompeld Isa in zichzelf. Dan ziet ze hem liggen, ze doet hem aan en terwijl ze naar buiten loopt.
Een koude windvlaag waait door haar half. Het is behoorlijk koud voor zo'n dag in de zomer. Ze pakt haar fiets en stapt op. Nu fietst ze een stuk langzamer dan vamorgen ze kijkt op haar mobiel, vijf minuten over twee, 'oliebol, snel fietsen' De laatste tijd heeft ze zoveel ruzie met haar moeder. Ze komt thuis en zet haar fiets neer. Hoe dichter ze bij de deur komt hoe langzamer ze gaat lopen. Haar moeder zit een kopje thee te drinken, als ze binnen loopt kijkt ze even op de klok. 'Sorry mam, het
was heel gezellig, ik heb zo'n leuke klas!''Ja dat is mooi meis! Maar ik dacht dat wij een afspraak hadden?' 'Sorry, maar ik was de tijd vergeten..' 'Het geeft niet, maar ik heb het gevoel dat er je iets dwars zit? Je gaat de laatste tijd zo je gang, dat zal de puberteit ook wel zijn' 'Mam er is niks hoor! Ik ben gewoon een beetje moe en ik vind het spanned zo'n nieuwe klas.' 'Ja maar ik wil toch dat je weer naar die psycholoog gaat..' 'Wat? Echt niet, nooit, je doet alsof ik gek ben in mijn hoofd,
en je bent me moeder niet eens..'

groetjes wendy
Laatst bijgewerkt door wendyP op 29-11-10 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

nienke_H

Re: [VER]van gewoon naar nietgewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:09

wauw Wen, super mooi verhaal! Ook heeft het wel iets zieligs...

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:20

dankjewel! :=

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:23

Heel mooi wendy :)
Let wel op je spelling,zinsopbouw en hoofdletters, leestekens. Hier en daar staan nog wat foutjes in. Maar voor de rest vind ik het een super verhaal :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:25

dankjewel! dat is idd niet mijn sterkste punt, maar ik zal erop letten!

morgen nieuw stuk of nu? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:33

Je begint in eerste persoon enkelvoud, springt over naar derde, gebruikt geen hoofdletters en de functionaliteit van termen als 'poedersuiker' en 'sletje' ontgaat me volledig.
Ik ben niet onder de indruk.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:36

okee, bedankt. :)

ik had een stuk maar ik en hem wat aan het aanpassen, twordt toch morgen denk ik! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:42

Het verhaal zou leuk weg kunnen lezen. Maar het is op zichzelf niet bijzonder genoeg om met die grote hoeveelheid scheldwoorden weg te komen. oliebol, poedersuiker, sletje, nog eens een boel oliebol. Stoor me er mateloos aan, het geeft imo helaas net even een te goed beeld van het taalgebruik van de jongeren van tegenwoordig. Ook ik ben niet onder de indruk. Misschien is een volgend stuk met wat correctere opbouw en minder trash leuker om te lezen. Succes!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:46

dankjewel! Ik ga in mijn volgende stuk idd wat minder scheldwoorden gebruiken. ik had mijn tekst ook wat beter moeten controleren en ik ben gewoon zomaar een beetje begonnen, nu heb ik echt een doel in mijn hoofd.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:50

aah jammer geen volgend stuk ;( Ik heb een poging gedaan om de spelfouten er uit te halen :)
Een koude windvlaag waait door haar half??? Die zin moet denk ik zijn, Een koude windvlaag waait door haar haren. Want die zin die je hebt klopt niet helemaal :)
Nu fietst ze een stuk langzamer dan vamorgen ze kijkt op haar mobiel= typfoutje vanmorgen ;)
dat ze wellis over haar zouden kunnen kletsen.= Ik denk dat wellis dialect is maar ik zou er wel eens van maken :)
de voelt de stof die een klein beetje versleten is in haar handen, zonder hem had.......= die zin loopt niet lekker.. Bedoel je niet Ze voelt de stof...?
praatjes van haar moerder hoeft ze echt niet te luisteren hoor.= typfoutje moeder ;)
ik vind het spanned zo'n nieuwe klas. typfoutje spannend ;)
Let op je zinsopbouw, het moet vlot te lezen zijn en denk inderdaad zoals mijn voorgangers zeiden om je scheldwoorden: poedersuiker,sletje zijn misschien scheldwoorden die op onze leeftijd veel gebruikt worden( en ja ik spreek uit ervaring :+ )maar in een verhaal horen ze niet helemaal thuis :) Je mag natuurlijk in een verhaal altijd duidelijk een keer laten merken dat je iemand echt niet mag, boos bent of whatever maar probeer dat op een iets andere manier duidelijk te maken, wacht ik zal een voorbeeld geven. Ik werd eruit gestuurd en ging op de gang staan. Toen ik door de deur liep riep ik viswijf naar mevrouw huppeldepup. OF Mevrouw Huppeldepup werdt kwaad en ik moest op de gang gaan staan. Kwaad stond ik op en liep de klas uit. Ruw pakte ik de klink vast, trok de deur open en liep naar buiten. Natuurlijk kon ik het niet laten om een keer flink hard met de deur te slaan. Op de gang ging ik met een plof op de grond zitten. Zeg eens eerlijk wat leest fijner?? Probeer er op te letten dat je niet gewoon dingen opsomt dus niet ik werd boos, smeet met de deur. En ging toen naar buiten maar probeer dat wat meer te detailleren en wat langer te maken. Let er wel op dat je het niet langdradig maakt :)

Zie dit niet als negatief commentaar, ik wil je gewoon helpen :) (zelf ben ik ook niet geniaal xd)
xx

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:50

@ wendyP: Hopelijk kan je er idd wat mee. Het verhaal opzich is niet zo slecht, jongeren en hun dillema's/ situaties/ etc. is een onderwerp waar je veel mee kan! Idd door op scheldwoorden te letten, te controleren na het schrijven etc zou het nog een leuk verhaal kunnen worden.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:53

dankjewel voor de aanpassingen! helaas kan ik mijn tekst nu neit meer aanpassen maar ik kan er wel op letten bij mijn volgende stuk!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:55

Fijn dat je het zo goed oppakt wendy :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:05

Eigenlijk is mijn titel wel een beetje inspiratieloos. trekt niet echt je aandacht..

Hihi, ik vind het juist fijn om tips te krijgen! Dit is voor het eerst dat ik echt zo'n verhaal maak, voor school wel opdrachtjes maar meer niet :P

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:50

DEEL 2

'Wat heb jij nu ineens?' Haar moeder kijkt verbaasd in de grote bruine ogen van Isa. 'Het is toch zo? Isa's stem klinkt waterig, haar ogen staren naar een punt hier heel ver weg. 'Isa, zo moet je niet denken, je bent hier al 2 jaar!' 'Ja maar ik had liever nog thuis gewoont, samen met Jorrit.' Isa's moeder slaat haar armen om Isa heen. Ze voelt een steek in haar hart als ze denkt aan al die pijn die Isa wel niet moet voelen. Isa trilt, Linda pakt haar nog steviger vast. het is al zo lang geleden dat ze zo'n moment hebben gehad, al dat verdriet van de laatste tijd lijkt eruit te komen. Isa begint te snikken, ze trekt zich los en rent naar boven. Ze nestelt zich in in haar bed, met haar rug naar de deur. Zo blijft ze een tijdje liggen. Dan wordt er op de deur geklopt; 'Isa, mag ik binnenkomen?' 'Moet je zelf weten.' Isa's stem klinkt afstotelijk, maar toch ook weer dichtbij. De deur gaat zachtjes open, Isa's voelt hoe het bed een beetje omlaag gaat als haar moeder op het randje gaat zitten. 'Lieverd, zo kan het niet. Het ene moment ben je harstikke vrolijk en dan stort je weer in elkaar.'Ik wil naar jorrit..' 'Isa, wat is er aan de hand, je kan ons alles vertellen.' Isa denkt aan vanmiddag, ineens dat onzekere gevoel, ze wordt er gek van! Isa draait zoch weer op haar zij en zwijgt, het lijkt of haar keel zit dichtgeknepen, de tranen komen weer. Jorrit, wat denk jij dat er gaat gebeuren? Ík heb geen idee, maar het komt vast wel goed! 'Straks worden we gescheiden, woon jij aan de andere kant van het land ofzo?' 'Dat heb ik nog liever dan dat we hier blijven, sorry maar zo kan het niet!'
Isa begint te huilen, stel je voor, niet zomaar samen even de stad in, koken....
Isa voelt een hand op haar schouder, nog steeds voelt die niet vertrouwd, het hoort niet bij haar.. Dan staat haar moeder op en loopt weg, de deur valt zachtjes weer op het
slot. Isa gaat nu op haar rug liggen, ze staart ophoog.. Pap, rustig, ik reng je naar bed. Isa sleurd haar vader naar boven, als hij in bed ligt geeft hij over, chips, dat ook nog. Isa zet een emmer naast zijn bed en loopt de kmaer uit. Dat mag hij morgen lekker zelf opruimen! Isa staat op en ploft op haar bureaustoel neer. Ze klikt de computer aan. 'Sloom ding, had ik mijn laptop maar alvast!' Eindelijk is internet opgestart, ze gaat naar hyves. Ze heeft een paar vrienden uitnodigingen.'Haha dat zijn iris, en mila.' 'Die hebben me snel gevonden!' Al snel chat ze vollop met Iris en Mila. 'Isa, eten!' Isa schrikt op, snel zegt ze iedereen gedag en rent naar beneden. 'Mm, wat eten we?' 'spaghetti met pesto en stokbrood.' haar vader is druk bezig met de borden klaar maken. Isa schuift aan. Ze zit naast haar broertje Youri En schuin tegenover haar zit Ilse, haar zus van 16. 'Zat ik maar naast Jorrit.' denkt Isa. 'Pap, we eten vandaag maceroni.' 'Maceroni? Gatverdamme, ga leren koken, allebei!' 'Waar is mama eigenlijk? ze is al een paar dagen niet thuis geweest..' Isa's stem klinkt onzeker en bang voor het antwoord. Haar vader slaat met zijn hand op de tafel, Youri schiet overeind, hij schrok zich dood. Isa verroerd geen vin, ze is bang. altijd..
Als iedereen voorzien is van een bord beginnen ze. Isa heeft trek en eet stevig door, als ze het bijna op heeft denkt ze aan al die calorieen.. Meteen smaken de laatste happen lang niet zo lekker meer. Na het eten helpt ze met afruimen, dan vertrekt ze naar boven. Ze gaat weer achter haar computer zitten, veel meer heeft ze toch niet te doen..

het vetgerdukte stukje droomt ze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:56

Ben benieuwd waar je heen wilt. Komt ontzettend rommelig en ongestructureerd over.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:57

ja? ik heb hele ideeen :')

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:57

ik vind het wel heel mooi Wen :D erg mooi kan je vertellen en schrijven <3

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:02

Blijf op je spelling letten wendy ;) het is een vrij onduidelijk stukje :) maar misschien wordt het duidelijker als t volgende stuk er aan komt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:05

Hee meid, wat leuk dat je zoveel inspiratie hebt.

Ik moet helaas wel een beetje met de rest meegaan, het klopt technisch echt niet...Je kan nog zo'n mooi verhaal bedenken, maar als je niet correct nederlands schrijft zal het nooit goed overkomen...

Om maar één voorbeeld te kiezen, volgens mij gebruik je 'chips' in de vetgedrukte zinnen over de 'pap' persoon om aan te geven dat je ervan baalt...maar ik lees nu dat 'pap' chips over heeft gegeven...dat wilde ik eigenlijk niet weten ;)

Kortom, verdiep je even in met name spelling en verwijswoorden, want die kloppen gewoon niet. En laat alle mogelijke scheldwoorden achterwege, bedenk eens een creatievere manier om iets duidelijk te maken!

Edit: Toevoeging: Je verwerkt echt teveel informatie in te weinig tekst. Als je op deze manier doorgaat wordt het of onbegrijpelijk, of wordt het totaal ongeloofwaardig. Even rustig aan dus met het introduceren van problemen en personages!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:29

okee! Kan ik dat nog goed doen in mijn volgende stuk?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:40

Sonja, bekend met het begrip: opbouwende kritiek? ipv. pertinent afkraken Dat zou je posts inhoudelijk behoorlijk kunnen verbeteren, ook in het algemeen. ;)

TS, veel verbetering! :) Leest zich ook wat vlotter dan het eerste deel. Misschien een idee eens verder te gaan brainstormen en daarvan notities te maken. Verhaallijnen opstellen en vanuit daar gericht kiezen welke kant je uit wil in je volgende stuk.

Alleen dit stukje begreep ik niet echt, in cursief is dat een scene uit het verleden?

Citaat:
Mm, wat eten we?' 'spaghetti met pesto en stokbrood.' haar vader is druk bezig met de borden klaar maken. Isa schuift aan. Ze zit naast haar broertje Youri En schuin tegenover haar zit Ilse, haar zus van 16. 'Zat ik maar naast Jorrit.' denkt Isa. 'Pap, we eten vandaag maceroni.' 'Maceroni? Gatverdamme, ga leren koken, allebei!' 'Waar is mama eigenlijk? ze is al een paar dagen niet thuis geweest..' Isa's stem klinkt onzeker en bang voor het antwoord. Haar vader slaat met zijn hand op de tafel, Youri schiet overeind, hij schrok zich dood. Isa verroerd geen vin, ze is bang. altijd..

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 06:48

ja dat is een stukje uit het verleden, er zit nog zo'n soortgelijk stukje in, maar dan praat ze met jorrit. :)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:23

Wat heb jij veel inspiratie meis! Ben benieuwd naar het volgende deel!!
De tweede ziet er trouwens in mijn ogen al stuk Beter uit qua spellingsfouten en opbouw!

Heel leuk hoor wen dat je dit doet! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:58

Lara_Silver schreef:
Sonja, bekend met het begrip: opbouwende kritiek? ipv. pertinent afkraken Dat zou je posts inhoudelijk behoorlijk kunnen verbeteren, ook in het algemeen. ;)

Waar zie je me pertinent iemand afkraken :?
Om opbouwende kritiek te geven moet er een basis zijn die goed is waarvanuit je kunt bouwen, zowel voor schrijver als voor feedbackgever. Die heb ik stomweg nog niet ontdekt hier. Je kunt wel meteen oooohhh en aaahhhh gaan roepen en iemand het idee geven dat er een geweldig stuk staat, maar dat is hier (nog?) niet het geval. Vandaar ook mijn opmerking dat ik benieuwd ben waar ze heen gaat, want misschien als er meerdere stukken bij elkaar zijn en je het geheel leest, er duidelijkheid ontstaat over de complete opbouw (basis) van het verhaal. Dat jij dat ziet als 'kraken' zegt misschien wat over je eigen instelling?

TS niets van aantrekken en niet het idee krijgen door anderen dat ik je probeer af te kraken; lekker doorschrijven, ik ben benieuwd waar het heen leidt en wat er straks als basis staat. (Ik heb echter het idee dat je verhaallijn te complex begint en dat dat de oorzaak is van het rommelige gevoel dat ik er bij krijg. Blijf er aan denken dat JIJ het hele verhaal in je hoofd hebt en dat dingen voor jou logisch kunnen zijn, maar dat wij er helemaal blanco tegenaan kijken en dus geen inzichten hebben in bv relaties en tijdslijnen die voor jou volkomen helder kunnen zijn.)