[FOTO] Op de heide

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

margriet94

[FOTO] Op de heide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:24

Afbeelding

Dit is mijn lieve pony op de heide...
Tips?? Rijtechnisch commentaar hoeft niet :P
Hij is gemaakt met een Nikon D5000 en een standaard lens.
Reactie, tips is zeer welkom want ik wil graag beter worden :P

Groetjes Margriet

itsmi

Re: [FOTO] Op de heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:30

Ik vind het niet echt een speciale foto.Meer een huis-tuin-en-keuken foto.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:53

Jij zit toch niet op die pony? :P

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:54

lifaya schreef:
Jij zit toch niet op die pony? :P

Nee dat is mijn buurmeisje :9

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:57

oki ;) ik vind de foto onscherp doordat je hoogstwaarschinlijk een te lange sluiter hebt gebruikt. Ook stoor ik me aan de schaduwen

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:59

lifaya schreef:
oki ;) ik vind de foto onscherp doordat je hoogstwaarschinlijk een te lange sluiter hebt gebruikt. Ook stoor ik me aan de schaduwen

oke?? welke schaduwen :P

Niemand is nog entoushast over de foto!!! :+
Wel fijn die tips etc ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:11

bij de oren en rug :) als je een foto maakt moet je dus goed op verscheidene factoren letten :P

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:10

Vind dit geen fotokunst waardige foto. Deze is leuker bij ITP oid. Kan hier dus ook verder geen goed fototechnisch commentaar op geven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:18

Moet een foto op FK aan een bepaalde standaard voldoen Niien? Ik dacht dat iedereen die iets wil leren hier gewoon welkom was? :) Drie pagina's volschrijven over een topfoto van een topfotograaf is heel makkelijk, een beginner die op veel vlakken tips kan gebruiken ook daadwerkelijk goede tips geven is een stukje lastiger. Vind ik persoonlijk juist wel een uitdaging, ook gaaf om te zien als iemand daarna gaat groeien.

TS: Ten eerste zou ik de volgende keer iets meer aandacht besteden aan het uiterlijk van je modellen: De paarse sokken matchen bijvoorbeeld totaal niet met de jas en het dekje. Dat maakt de foto meteen al veel rommeliger. Ook zou ik de zon in de rug nemen in plaats van dat die vol op je model schijnt (de zonnestralen komen nu aan op de neus van het paard + meisje zeg maar, hierdoor ontstaan hele irritante schaduwen). Of op een ander tijdstip fotograferen, de zon staat nu duidelijk erg laag, dat geeft vaak een prettig licht maar het kan (zoals nu) ook in je nadeel werken.

Verder zou ik eens wat andere composities gebruiken. Het model staat nu erg centraal en er gebeurt vrij weinig in je foto.

Vooral héél veel oefenen en je camera zoveel mogelijk meenemen, zo leer je het snelst. :) Succes!

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:17

Volgens mij staat er ook: ''Vind'' dit geen fotokunst waardige foto? ;) Ik kan hier gewoon absoluut geen fototechnisch commentaar opgeven omdat ik dit gewoon echt geen goede foto vind. Heeft niks te maken met of het wel of niet aan 'criteria' moet voldoen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:25

Ik bedoel of jij vind dat er bepaalde criteria voor zijn, blijkbaar wel want anders had je toch niet gereageerd? Sorry als dat niet duidelijk over kwam. :)

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:31

Niien_ schreef:
Volgens mij staat er ook: ''Vind'' dit geen fotokunst waardige foto? ;) Ik kan hier gewoon absoluut geen fototechnisch commentaar opgeven omdat ik dit gewoon echt geen goede foto vind. Heeft niks te maken met of het wel of niet aan 'criteria' moet voldoen.

Je zegt wel dat je het geen goede foto vindt, dan kan je daar toch je argumenten bij geven waaróm je het geen goede foto vindt? Als je de punten noemt die je niet goed vindt, kan de ts er naar kijken en het de volgende keer proberen te verbeteren. Ze vroeg immers om tips toch :)

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:33

Dankjewel angelita!
Daar kan ik tenminste wat mee! :j
met het uitelrijk klopt idd! het was ook niet de bedoeling om haar op de foto te zeten :9

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:54

Prima. Ik vind de schaduwen erg storen, die bij de hals en hoofd van het paard en op het gezicht van de ruiter. Verder staan de kleuren van ruiter en paard niet bij elkaar. Handen zijn overbelicht en vind de gesloten beenstand ook storend. Vind de onscherpe bomen ook vervelend. Enige mooie vind ik de omgeving en de pony.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:04

Niien_ schreef:
Prima. Ik vind de schaduwen erg storen, die bij de hals en hoofd van het paard en op het gezicht van de ruiter. Verder staan de kleuren van ruiter en paard niet bij elkaar. Handen zijn overbelicht en vind de gesloten beenstand ook storend. Vind de onscherpe bomen ook vervelend. Enige mooie vind ik de omgeving en de pony.

Hier kan ik wat mee :j
Dankjewel!!!
Ik snap een dingetje niet...
wat bedoel je met gesloten beenstand?
Misschien is het wel heel logisch maar ik snap het niet :9

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:02

Ik vind het een leuke foto :) Inderdaad, jammer dat het wat wazig is.
Net zo een ritje dat je maakt in Afrika met die achtergrond :D
Leuke pony!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:06

Het moment is best goed, al vallen de schaduwen niet mooi. Je had dus beter met je rug naar de zon kunnen staan zodat je niet van die schaduwen op de pony zelf (op de hals bijvoorbeeld). Verder heb je volgens mij een te lange sluitertijd gebruikt omdat hij vrij onscherp is. Verder wel een erg leuke foto én achtergrond. We mogen niet vergeten dat Nikon D5000 één van de instapmodellen is (heb zelf een D3000) dus dat valt uiteraard niet te vergelijken met een foto van een topfotograaf met een D30 oid :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:11

Denk dat ze met gesloten beenstand bedoelt dat het voorbeen en achterbeen elkaar bijna moet raken, dus dat je 3 driehoekjes ziet zeg maar. Nu sluiten die 2 benen niet aan zeg maar.

En ik vind je foto niet slecht hoor. Het plaatje was alleen net wat mooier geweest als de foto idd scherp was, die schaduwen er niet waren en de pony was ingevlochten, mooi setje op had en de ruiter bijpassende kleding zou dragen. ;)

Maar als dit al eigenlijk niet de bedoeling was dan kon je hier niets aan doen natuurlijk. :')

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:35

Bellatrix dat bedoel ik helaas niet haha. ;)

Met de gesloten beenstand bedoel ik dat de benen die sluiten aan de voorkant zitten. Het is mooier als de benen aan de voorkant open zijn en de buitenste gesloten. Ik heb hier een voorbeeldje voor je:

Afbeelding

Denk dat je het nu meer snapt. :P

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:37

Joycebunny schreef:
Het moment is best goed, al vallen de schaduwen niet mooi. Je had dus beter met je rug naar de zon kunnen staan zodat je niet van die schaduwen op de pony zelf (op de hals bijvoorbeeld). Verder heb je volgens mij een te lange sluitertijd gebruikt omdat hij vrij onscherp is. Verder wel een erg leuke foto én achtergrond. We mogen niet vergeten dat Nikon D5000 één van de instapmodellen is (heb zelf een D3000) dus dat valt uiteraard niet te vergelijken met een foto van een topfotograaf met een D30 oid :)

Ik heb mijn eerste 3 jaar ook gefotografeerd met een instapcamera (Olympus E500), maar daar zijn wel degelijk hele mooie plaatjes mee te schieten! Het heeft te maken met degene die de camera beheert, het ligt niet aan de camera zelf. Met veel oefenen kan ze nog veel meer uit deze camera halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:18

Nien dat moment dat jij laat zien vind ik het net niet :+ ik doel zelf meestal op deze momenten in draf :
Afbeelding
of
Afbeelding
(nou zijn dit wel gevalletjes extreem strekken maar denk dat het wel duidelijk is :P )
Waar het mij dan om gaat is dat er 2 benen goed in contakt staan met de grond :)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:31

Beide momenten zijn open beenstand. Of het nou strekken is of gewoon draven. :)
Ik versta eronder dat de benen aan de buiten kant in het beeld gesloten zijn en de benen aan de voorkant van de foto open.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:32

maar bij jou was het moment ook net niet :) al kan dit vast wel verschillen met persoon hoor :P

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:34

De buitenste benen zijn gesloten en de binnenste open hoor. :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:41

maar zelfs dan kan je het moment fout hebben hoor :P dan heb je de basis wel goed, maar je kan dan nog steeds net een fractie te laat of te vroeg zijn :)