[VER] Soort van levensverhaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

[VER] Soort van levensverhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:30

Hallo bokkers,

Ik heb een hele tijd helemaal niet lekker in mijn vel gezeten. Nu ben ik al weer heel eind op de goede weg en gaat het stúkken beter met me. Ik heb al die tijd wel alles opgekropt en ik had al een tijdje de gedachten er een verhaal van te maken. Ik ben dit dus gaan uitvoeren en na nog geen halfuurtje heb ik het volgende eruit weten te typen. Het zal voor mij mentaal ook zwaar worden om alles op te schrijven, maar ik denk dat dit wel heel erg gaat helpen. Namen zijn vervormd. ;)

Graag zou ik tips hebben over mijn manier van schrijven, want het is nog maar een héél klein deel dus kan nog van alles veranderen.
Ik heb even niet op de spelling gelet, dat ga ik uiteraard nog goed overkijken enzo, maar het gaat me vooral even over de manier van schrijven. Ik ben nog jong, nog nooit een verhaal of iets geschreven dus graag onderbouwde kritiek! :)

Ohja, er gaan nog héél veel dingen aan het verhaal te pas komen, maar ik verklap nog niks! :P

Nou, hier is hij dan, deel 1:

Samen met mijn vriendin Denise liep ik over de stoep, richting school. Iets wat ik al jaren lang deed en wat zo gewoon was. Dit was een van de laatste keren, een van de laatste keren die vertrouwde weg lopen, een van de laatste keren naar die vertrouwde school, met de vertrouwde mensen. Over drie weken was het zo ver, het einde van de basisschool was in zicht. En oh, wat keek ik daar tegenop. Bang het vertrouwde achter me te laten en het onbekende tegemoet te gaan. Mijn vriendinnen waren er klaar voor, ik niet. Zij hadden het allemaal over hoe veel zin ze erin hadden, een nieuwe uitdaging, nieuwe omgevingen. En ik? Ik was maar bang, bang om alles kwijt te raken.

Een paar dagen later zat ik met Leonie op het gras, we hadden het over wat ons te wachten zou staan. Dat we nog zeker vaak gingen afspreken, sowieso elk weekeinde, we zouden elk detail vertellen over dé populairste en natuurlijk knapste jongen van de school. Samen zouden we alles aan kunnen, ook de grote stap naar de middelbare school.

Leonie was één van mijn beste vriendinnen. Ze was twee jaar ouder dan ik, maar qua doen en laten verschilden we niet heel veel. Hoewel zij wel meer dingen durfde dan dat ik deed. Af en toe ging ze met haar buurmeisje de hond uitlaten, vertelde ze haar ouders maar stiekem rookte ze dan. Ook was ze meer bezig met jongens, alcohol en dat soort dingen.

“Leo? We gaan toch wel heel veel afspreken hè?! Ik wil je echt niet kwijt, nooit niet.” Zei ik aarzelend, ik probeerde het zo nuchter mogelijk doen laten overkomen, maar toch hoorde je de onzekerheid in mijn stem. “Tuurlijk meis, we gaan zo vaak mogelijk afspreken en blijven gewoon elkaar alles vertellen, net zoals we nu doen.” Zei ze, met haar vastberaden stem zoals ze bijna altijd sprak.
Inmiddels was de musical voorbij en kwam toch echt die middag waar ik zo tegen op zag, hét afscheid. We verzamelden met zijn allen in de klas om een halfuurtje later op het schoolplein weggeveegd te worden. Ik had me nog zo voorgenomen pas te gaan huilen op het schoolplein, maar ik hield het niet meer. Die acht jaren, acht geweldige jaren, zorgeloze jaren… die hadden nu hun einde bereikt, die werden nu afgesloten. Tranen met tuiten huilde ik, samen met veel andere meisjes uit mijn klas. Na een halfuur, wat voor mij nog geen twee minuten leek te duren, was het dan zo ver. Tranen stroomden over mijn wangen toen we eenmaal het schoolplein op lieten. Alle ouders stonden al te wachten samen met de overige leerlingen van groep één tot en met zeven. De meeste moeders hadden een grote zonnebril op gezet om hun tranen te verbergen en tot grote ergernis van mij stond mijn moeder er met haar camera foto’s te maken. Leuk hoor, ik die tranen met tuiten huil en dan een moeder die foto’s maakt. Na een speech van de rector werden we door de leerkrachten uitgeveegd. Ik weet nog goed dat ik tegen mijn twee beste vriendinnen over het schoolplein liep, met onze armen in elkaar gestoken, al huilend. Ik weet nog dat ik tegen ze zei: “Ik houd van jullie en zal jullie nooit vergeten”. Want ik had al heel lang het gevoel dat ik ze ging verliezen.

De vakantie vloog voorbij, ik had veel afgesproken met Leonie en Denise en het was echt een topvakantie! Inmiddels was ik aangenomen op het Gymnasium en was ik dood, maar dan ook doodzenuwachtig voor die eerste schooldag, als brugpieper. De laatste week van de vakantie was ik dag in dag uit hartstikke misselijk en zenuwachtig. De laatste nacht van de vakantie kon ik bijna niet meer slapen van de zenuwen en heb uiteindelijk in totaal drie uurtjes geslapen.

Die ochtend werd ik wakker en ik was helemaal ziek van de stress. Ik was zo misselijk en dacht continue dat ik moest overgeven. Huilend ben ik op de fiets gestapt en heb ik mijn ouders bij de deur uitgezwaaid die ook met hun tranen in hun ogen stonden. Daar ging hun kleine meisje, op naar de grote wereld. En daar ging ik, bang en onzeker… De eerste dag verliep redelijk, veel indrukken en veel pikkels en was daarna ook dood moe. Ik had inmiddels hoofdpijn gekregen van de moeheid en was daardoor flink geïrriteerd.
“En mop, hoe was je eerste schooldag?” vroeg mijn moeder een beetje té vrolijk.“Helemaal geweldig mam.” Zei ik op een sarcastische toon. Mama begreep dat ze beter niet door kon vragen, ik was gewoon dood op.

Die eerste twee weken bleef ik huilend van huis fietsen, ik was zo onzeker en vooral heel bang, voor de oordelen die over mij gingen komen. Later ging het beter en hoefde ik niet meer te huilen, maar toch vond ik school een hel, écht een hel. Hoewel ik niet gepest werd en ik goede cijfers haalde zag ik nóg zo verschrikkelijk tegen school op. Ik had nog niet echt vriendinnen daar, alleen twee meisjes van de basisschool, maar dat waren nou niet echt goede vriendinnen van me ofzo. De weken kropen voorbij, inmiddels kon iedereen het wel met elkaar vinden in de klas en had iedereen al wel nieuwe vriendinnen, behalve ik. Ik huilde ’s avonds in bed mezelf in slaap. Ik trok het me zo erg aan, was ik verkeerd? Was ik niet knap genoeg? Was ik niet mooi genoeg? Was ik onaardig? Ik wist het echt niet.

Tot ik we op een gegeven moment bij gym handstanden moesten oefenen. Ik was altijd al erg lenig dus ik vond het wel leuk, hierbij faalde ik tenminste niet zo snel dus ik had er wel zin in. Tót ik hoorde dat we in groepjes moesten werken. Och jee, dacht ik. Ze lachen me vast uit, ik ben natuurlijk weer de slechtste want iedereen was zo dun en sportief, die zouden vast veel beter zijn. Uiteindelijk moest ik met Laurien, Chiara en Laura samenwerken. Dat waren de drie meisjes waarmee ik het minst graag wilde samenwerken, niet omdat ze me onaardig leken. Maar zij vormden met zijn drieën een groepje en waren al hechte vriendinnen geworden. Als je er één van hen zag, zag je de andere twee ook. Dus ik ging er van uit dat ik dan zou worden uitgelachen, ik was tenslotte de slechtste en zij waren 3 vriendinnen dus dan was het drie tegen een.

We moesten dus handstanden gaan doen. Ik moest als eerste en ik nadat ik, trillend op mijn benen, een handstand deed en weer op mijn benen stond, zag ik drie gezichten die met een beetje ongeloof aankeken. “Wow, die handstand was écht heel goed!” zei een van de meisjes. “Zou je mij misschien willen helpen? Mij lukt het het hélemaal niet!” volgde het andere meisje. Nog steeds een beetje trillend en inmiddels helemaal rood aangelopen hielp ik haar. Mijn mentor was ook mijn gymleraar en groepje voor groepje liep hij langs om te kijken hoe het ging. Bij ons bleef hij een poosje staan en uiteindelijk riep hij de klas erbij en moest ik voordoen hoe ik een handstand deed. Iedereen vond hem erg goed en ik straalde helemaal. Die dag was voor mij helemaal goed. Ik had met drie meisjes gegymd en ik mocht ze erg en hun leken mij ook niet heel onaardig te vinden.

Wat ik toen niet wist was dat deze drie meiden ervoor hebben gezorgd dat ik nu helemaal gezond ben. Zonder hen liep ik nu waarschijnlijk nog steeds bij een psychiater en was het misschien wel uit de hand gelopen.
Laatst bijgewerkt door Vithou op 23-06-10 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_e

Re: [VER] Soort van levensverhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:38

Wauw, ik ben benieuwd naar een vervolg!
Heftig verhaal (nu al!) Ik vind je manier van schrijven wel heel goed, je verhaal leest makkelijk :)

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:39

Min, wat onwijs knap van je hoe je dit hebt geschreven! :oo
ik ben echt benieuwd naar je volgende verhaal.

en meid, ik ben der altijd voor je he..

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:46

waauw minjon,
wat onwijs knap geschreven.
ik wil het echt doorlezen.
ook ik ben dr voor je!
er zitten af en toe nog wat foutjes in, maar dat gaf je zelf ook al aan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:52

Ik vind het als eerste heel knap dat je het op durft te schrijven. Daarnaast vind ik dat je schrijfstijl heel fijn is, je schrijft heel netjes, zinsopbouw is niets op aan te merken. Dat heb ik voor mensen van jouw leeftijd wel veel slechter meegemaakt. Mijn complimenten!

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:54

Echt heel knap dat je dit zo verteld!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Goed geschreven trouwens! ;)
Misschien moet je schrijfster worden :D

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:02

Wow, ik ben echt stil geworden hiervan. :o
Echt zo mooi geschreven, en nu al heftig inderdaad!
Ik ga het zeker blijven volgen!
En sterkte he meid :+:

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:03

Ik vind het ook heel knap van je dat je het zo verteld, je hebt het ook heel mooi geschreven!
Ik wacht op een vervolg. O:) (als die komt)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:04

Dankjewel iedereen! Doet me goed. :)
En ja een vervolg komt er zeker, en ik denk morgen al!

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:05

Echt heel goed geschreven hoor! Ook hoe je het zo goed en duidelijk verteld vind ik heel knap +:)+

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:27

Wow min! :oo Wat heb je dat onwijs mooi verwoord, echt super knap.
Ik werd er inderdaad ook stil van, wat heftig zeg! :o
Weet dat ik er altijd voor je ben meid :+: Ik ben echt benieuwd naar
het vervolg, zo'n verhaal is echt fijn te lezen en je bent er doorheen
voordat je het weet.

sietske_drop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:28

echt super mooi geschreven min! :oo
idd wat iedereen zegt ikga het zeker blijven volgen! :))
en ben er voor je he meis.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:43

wauw min!
helemaal eens met linde, er zitten soms wel kleine foutjes in, zoals in deze zin :De eerste dag verliep redelijk, veel indrukken en veel pikkels en was daarna ook dood moe. Ik had inmiddels hoofdpijn gekregen van de moeheid en was daardoor flink geïrriteerd.
pikkels moet denk ik prikkels zijn? :)
verder echt goed min!
ik ben er ook voor je :+:

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:44

Dankjewel meiden! :+:

Hahahaha, pikkels. _O-
Moeten inderdaad prikkels zijn, maat ik verander het allemaal nog. :j
Morgenavond is deel 2 wel af. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:46

Min, ik vind het echt heel goed van je dat je het durft uit te schrijven!
Het is echt een heftig begin van je schooljaar, maar ik denk dat er nog meer heftige dingen komen omdat ik je al een beetje ken..
Je hebt het indd fijn opgegeschreven, en ik ga het volgen.
Ben er altijd voor je, netzoals jij voor mij, bedankt daarvoor :+:.

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:52

Wauw, mooi geschreven! Je merkt dat het heel dicht bij jou ligt, misschien maakt dat het zo fijn om te lezen.
Ik ga het zeker volgen. :)

Maaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:08

Wauw, echt heel knap dat je je verhaal opschrijft! Ook ik werd er stil van.. :o
Ik ben benieuwd naar je vervolg! :) Je schrijft echt heel vlot.

En ik ben er ook voor je hoor! :+: Nogmaals; zo knap dat je dit doet!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:36

Dankjewel, vind het echt leuk dat er zo veel intresse is naar een vervolg, dat motiveert! :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:43

zo zeg! echt mooi! ik blijf lezen!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:05

woowie! knap geschreven! vind het knap van je dat je hier gewoon over durft te schrijven! ((:

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:09

En hier is het beloofde vervolg op deel 1:

Na die gymles begonnen we meer met elkaar op te schieten en dan met name tijdens het omkleden bij gym. Ze hadden dezelfde humor als dat ik heb en ik kon helemaal in een scheur liggen om de grapjes die ze maakten. Ze hadden het altijd over dokter Wiebelteen, om iets zó kleins en verschrikkelijk kinderachtig konden we zo hard lachen! Zo groeiden we steeds dichter bij elkaar.

Het tweede semester brak aan, we kregen onze cijferlijst. Mijn laagste gemiddelde was een zeven op gym, netjes dus. Rest waren achten, negens en zelfs een tien op biologie. Ik had niets te klagen. Ik kon lachen met drie meiden uit mijn klas, haalde goede cijfers en ik had het al een stukje meer naar mijn zin op school. Toch knaagde die onzekerheid nog steeds zo verschrikkelijk aan me. Elke dag stond ik voor de spiegel, te kijken wat ik kon doen om toch nog iets mooier te worden. Ik wilde geen voorbeeld nemen aan die meisjes met een foundation laag zo dik, dat het net plastic leek. Ik wilde me niet verbergen achter mezelf, maar toch ook weer wel. Ik hield het maar bij een beetje mascara en foundation voor mijn wallen.

Nadat het tweede semester op school begonnen was groeiden Laura, Laurien, Chiara en ik steeds dichter naar elkaar toe. We begonnen ook de pauzes met elkaar door te brengen en we hadden het samen hartstikke gezellig. Toen kwam de grote vakantie, was een saai vakantie. We gingen naar een camping, geen zwembad, geen andere voorzieningen op een ballenbak en een klein speeltuintje na. Ik ben enigst kind en verveelde me dus rot. Ook de weken voor en na de camping waren niet echt spetterend. Ik bracht alle tijd die ik had bij mijn verzorgpony door omdat het thuis niet zo lekker liep. Er waren in die vakanties veel ruzies, waarvan de schuld ook bij mij lag, maar ook bij de koppigheid van mijn vader.

Toen het tweede jaar aanbrak ging het steeds slechter met me. Ik werd steeds onzekerder en begon me dik te voelen. Elke avond keek in de spiegel, ik keek niet meer naar mijn gezicht, niet meer naar mijn ogen. Nee, ik keek naar mijn buik. Hij was te dik. Véélste dik. Ik begon steeds meer te twijfelen aan mezelf en telkens als ik een heel dun meisje zag lopen was ik jaloers. Zo wilde ik ook graag worden! Een tijd lang bleef het bij onzeker voor de spiegel staan, maar het werd erger. Ik begon met opdrukken, stiekem, wanneer ik eigenlijk al in bed hoorde te liggen. Ook ging ik tien minuten lang heen en weer rennen over de overloop. Op zolder hebben we een hometrainer, ook daar was mijn minimum vijf minuten minimaal 40 k/m per uur fietsen. (En ja, dat is écht heel zwaar). Toch zag ik geen verschil, mijn buik werd gewoon NIET dunner!? In de winter begon ik met hardlopen, gewoon domweg rondjes gaan rennen door het dorp. Ik begon steeds meer door te draaien, en dan met name in mijn hoofd. Ik was er telkens mee bezig. Van een braaf meisje dat altijd goede cijfers haalde op school en verdrietig was als ik een zes had gehaald veranderde ik in iemand die zich helemaal niet meer kon concentreren. Iemand die een tweede stem kreeg, die steeds aan het commanderen was wanneer ik probeerde te leren. Ik werd er gek van en niks lukte meer, ik haalde drieën en vieren voor school. In de eerste klas was het uitzonderlijk als ik een onvoldoende haalde. Ik heb in de eerste klas ook maar één onvoldoende gehaald als ik het niet mis heb. In de tweede klas was het nog uitzonderlijker wanneer ik een vóldoende haalde.

Gelukkig had niemand het door, alleen zagen ze dat mijn cijfers enorm achteruit gingen. Ik bleef stug doorgaan met opdrukken, en onzeker voor de spiegel staan. Als ik een avond niet voor de spiegel had gestaan voelde ik me de volgende dag de hele tijd alsof ik iets misdaan had. Na drie of vier weken was het mijn mentor die merkte dat ik stiller was geworden, maar er werd niet veel mee gedaan, althans niet dat ik weet. Ik ging dus alsnog weer gewoon door. Mijn cijfers werden slechter en slechter en ik ben altijd al een enorme streber geweest en ook ben ik een perfectionist. Ik werd dus helemaal gek, ik wilde dun worden… Dat lukte niet. Ik wilde goede cijfers halen, dat lukte niet. Ik wilde mooi zijn, ook dat was ik niet. Ik heb destijds ook aan zelfmoord gedacht. Maar ik houd veel en veel te veel van mijn ouders, vrienden en familie om dat te doen. Daarbij, ook al zou het slecht zijn gegaan, ik ben niet het type die daar het lef genoeg voor zou hebben gehad, denk ik. Achteraf gelukkig ook, maar toen vond ik mezelf alleen maar een lafaard.
Pas na twee maanden kreeg ik door dat het niet echt normaal was wat ik deed.

Ik ben toen begonnen met een brief te gaan schrijven naar mijn drie vriendinnen. Met alles erin, over mijn afvalpogingen, over de ruzies, over mijn gedachten over zelfmoord. Ik heb het hen laten lezen en één vriendin barste bijna in huilen uit. Ze hadden wel iets doorgehad, maar dat het in deze mate was hadden ze niet zien aankomen. Al vond ik het doodnormaal.
Laatst bijgewerkt door Vithou op 24-06-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:15

Woooo meis, weer een heftig stuk :(:)
Het lijkt haast wel een film..
Zoveel sterkte :(:)
Ben wel benieuwd naar het volgende 'deel'.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:23

woow! heftig hoor!! :oo
Mijn beste vriend heeft dit ook allemaal gehad.
over dat dik heid niet echt helemaal,
maar ik herken het verhaal wel een beetje :o
echt super geschreven alweer!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:33

wow het 2e deel vond ik echt erg heftig om te lezen.
ik wist dat erg was, dit heb ik destijds ook van jou zelf gehoord maar als ik dit lees weet ik ook echt wat je dacht & voelde, dat is niet makkelijk voor je geweest.
ik wil ook nog even zeggen dat ook ik er altijd voor je ben & dat als er iets is dat ik altijd voor je klaar sta. :+:
ik hoop dat er nog een 3e deel komt hihi. :o

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:37

jemig meid, ik zit echt helemaal in je verhaal,
ik lees het zonder stoppen door, zo onwijs mooi en knap geschreven.

en onthoud, je mag altijd bij me komen he!

:(:) :+: