_lucy_ schreef:@kakanox: Geloof me ik weet waar ik het over heb (volg een opleiding grafische vormgeving, waarvan ik aan mag nemen dat hoe ik een foto aan moet leveren bij een fotograaf goed geleerd krijg).
Juist. Je moest eens weten wat ik al allemaal gedaan en gevolgd heb
Maar laten we het daar niet over beginnen 
_lucy_ schreef:Je moet de getallen ook niet te letterlijk nemen, op de pixel, wat ik bedoelde te zeggen met deze getallen is dat je zelf wel even naar het formaat moet kijken en niet zomaar je foto naar de HEMA moet brengen, dan snijden ze er dus zelf een stuk af wat me niet de bedoeling lijkt.
Met de getallen wilde ik ook aangeven dat die print makkelijk kan (je hebt ong. 150dpi nodig, dan is alles nog redelijk).
Je kan hier simpelweg geen richtlijn in geven.
_lucy_ schreef:Ow en JA de iso maakt weldegelijk een heleboel uit! Of je op 3200 of op 50 schiet. Misschien niet als je het op een paar honderd meter afstand bekijkt maar wel als het in je slaapkamer hangt. Op 3200 is wel zoveel ruis dat het echt afschuwelijk is als je die foto uitprint, met een iso van 50 heb je van die probleem geen last en heb je dus geen korrels.
Tip: Probeer eens een Nikon D3s. ISO 12800 is nog geen probleem met zo'n camera.
Nu is dat een extreem geval... maar die print van mijn foto is een ISO 3200 shot van een Canon EOS 30D. Het hangt volledig af van de kwaliteiten van de fotograaf en in hoeverre die met Photoshop om kan gaan. Die foto specifiek is in mijn geval erg goed gelukt.