formaat 3072 x 2048 afdrukken op canvas 75x100 cm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

formaat 3072 x 2048 afdrukken op canvas 75x100 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:03

Ik heb een tijdje geleden een foto gemaakt van de Champs-Elysées in Parijs en ik wil deze graag zo groot mogelijk afdrukken om op te hangen. Ik wil hem bestellen op canvas in de grootst mogelijke afmeting (bij de Hema is dit 75x100 cm). De foto is gemaakt met een Canon EOS 300D op formaat 3072 x 2048.

Als ik deze foto op deze manier af laat drukken, kan ik dan een mooi resultaat verwachten? Ik ben bang dat ie niet scherp genoeg is en dat ik 75 euro betaal voor iets waar ik niet tevreden over ben. Als iemand me wil helpen, kan ik de foto even mailen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:06

Ik heb laatst een foto op canvas laten afdrukken bij Top-canvasfoto.com en daar houden ze het volgende aan:

http://www.top-canvasfoto.com/veelgeste ... ml#formaat

Citaat:
Op welk formaat kan ik mijn foto laten afdrukken?

Alle digitale foto's hebben een zgn. resolutie (bv 2500x1750 pixels). Om een ideale afdruk te krijgen van uw foto hanteert u de volgende stelregel:

Per centimeter afdruk heeft u 50 pixels (of meer) nodig.

Voorbeeld: Stel dat uw foto 2500 pixels breed is, dan kunt u deze probleemloos laten afdrukken op 2500/50= 50cm breed.

Staat er op de site van de Hema niet net zo'n formule?

Marloes0508

Re: formaat 3072 x 2048 afdrukken op canvas 75x100 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:27

Goede tip, dankjewel! Ik ga hem wel bij deze site bestellen, is een stuk goedkoper! Zij hebben erbij staan dat als je echt een groot formaat wilt, je echt minimaal 28 pixels per cm afdruk moet hebben. Iemand daar ervaring mee?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:40

Ik kon, met mijn oude camera, een foto uitvergroten (dus gewoon op fotopapier) tot 70 bij 100 cm. Wel was de kwaliteit echt nèt goed qua scherpte, veel groter moest ik echt niet proberen. Dus het zal er om hangen bij jou. Al is het bij Canvas minder storend als hij iets minder scherp is. :) Waar je ook nog bij zou kunnen kijken; www.herinneringenoplinnen.nl hele goeie ervaringen mee. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:40

Ik zou het je niet durven zeggen. Mijn foto heeft iets meer pixels dan de jouwe (3456 x 2592 zie ik net) en ik heb 'm op 60 x 40 laten afdrukken.

Top-canvasfoto is idd erg voordelig in vergelijking met anderen én ik vond goede ervaringen ermee op internet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:10

Ik zie niet in waarom je dat niet zou doen. Denk alleen niet dat je met je neus op 3cm afstand van een 75x100 moet gaan zitten kijken, want daar is ie simpelweg niet voor gemaakt.

Er hangt een print van mij aan een muur in 2,90m langste zijde, waarvan het origineel een afbeelding van 3504x2336 was. Dichtbij ziet dat er niet uit, maar van een afstandje is ie mooi scherp.

Als je daar niet tevreden mee bent... bekijk dan je 40-inch Full HD TV eens van dichtbij ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:30

Lijkt mij dat dat prima kan. :j Als de foto verder qua scherpte in orde is is dat prima te doen.

Overigens moet je zo'n canvasafdruk ook niet van dichtbij gaan bekijken straks. Je moet er minstens anderhalve meter vanaf staan om 'm goed te beoordelen, i.v.m. het grote formaat.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:14

Dat kan best hoor, als je een lage iso hebt gebruikt al helemaal.
Ik heb even bij Photoshop gespiekt, 3072x2048pixels staat gelijk aan 108x72 cm. Dus je zal een beetje moeten snoepen hier en daar, en een stukje afsnijden..
100cm x 75cm staat gelijk aan: 2835p x 2126p.

Zorg wel dat je de foto juist aanlevert bij de HEMA (hema drukt ze wel prima af hoor!)

Als je niet weet hoe je dit moet aanleveren stuur maar een pb-tje, dan doe ik het wel even voor je want dat is wel belangrijk, anders snijden hun zomaar een stuk van je foto af, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:06

_lucy_ schreef:
Dat kan best hoor, als je een lage iso hebt gebruikt al helemaal.
Ik heb even bij Photoshop gespiekt, 3072x2048pixels staat gelijk aan 108x72 cm. Dus je zal een beetje moeten snoepen hier en daar, en een stukje afsnijden..
100cm x 75cm staat gelijk aan: 2835p x 2126p.

Wat photoshop zegt heeft er dus echt niks mee te maken.. no offense, maar sta telkens versteld van hoeveel mensen hier een antwoord geven zonder te weten waar ze mee bezig zijn. Kijk eens in Amsterdam aan het hoofdkantoor van de ING, daar hing een gigantische print (weet niet of ie er nu nog hangt) die zo ongeveer het halve pand besloeg. Degene die die print gemaakt heeft heeft dat gedaan met een 24 megapixel digitale spiegelreflex (6048x4032 pixels).

Denk je nou echt dat die ff in Photoshop gekeken heeft tot hoe groot ie kon gaan? Tuurlijk niet, hij is gaan upsizen...

het is heel simpel: Teneerste bekijk je zo'n print niet op een korte afstand en ten tweede is het gewoon belangrijk dat je basis goed is. Of je nou op ISO 3200 of ISO 50 geschoten hebt maakt dan niet uit, als je maar weet dat die basis er goed uitziet. Als je weet dat je een beest van een print gaat afleveren moet je zorgen dat je niet teveel cropt en zolang je die basisregeltjes aanhoudt kan je afdrukken zo groot als Nederland, trust me, het gaat er prima uitzien.

(Vanuit de ruimte)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:30

Ik heb goede ervaringen met www.herinneringenoplinnen.nl
Als er iets niet goed is (of als resolutie te laag is) dan nemen ze contact met je op.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:06

@kakanox: Geloof me ik weet waar ik het over heb (volg een opleiding grafische vormgeving, waarvan ik aan mag nemen dat hoe ik een foto aan moet leveren bij een fotograaf goed geleerd krijg).
Je moet de getallen ook niet te letterlijk nemen, op de pixel, wat ik bedoelde te zeggen met deze getallen is dat je zelf wel even naar het formaat moet kijken en niet zomaar je foto naar de HEMA moet brengen, dan snijden ze er dus zelf een stuk af wat me niet de bedoeling lijkt.
Met de getallen wilde ik ook aangeven dat die print makkelijk kan (je hebt ong. 150dpi nodig, dan is alles nog redelijk).

Ow en JA de iso maakt weldegelijk een heleboel uit! Of je op 3200 of op 50 schiet. Misschien niet als je het op een paar honderd meter afstand bekijkt maar wel als het in je slaapkamer hangt. Op 3200 is wel zoveel ruis dat het echt afschuwelijk is als je die foto uitprint, met een iso van 50 heb je van die probleem geen last en heb je dus geen korrels.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:10

gabyfedde schreef:
Ik heb goede ervaringen met http://www.herinneringenoplinnen.nl
Als er iets niet goed is (of als resolutie te laag is) dan nemen ze contact met je op.

Ik heb ze de foto even gemaild met de vraag op welke afmeting ik het best kan laten afdrukken :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:31

_lucy_ schreef:
@kakanox: Geloof me ik weet waar ik het over heb (volg een opleiding grafische vormgeving, waarvan ik aan mag nemen dat hoe ik een foto aan moet leveren bij een fotograaf goed geleerd krijg).

Juist. Je moest eens weten wat ik al allemaal gedaan en gevolgd heb ;) Maar laten we het daar niet over beginnen :)

_lucy_ schreef:
Je moet de getallen ook niet te letterlijk nemen, op de pixel, wat ik bedoelde te zeggen met deze getallen is dat je zelf wel even naar het formaat moet kijken en niet zomaar je foto naar de HEMA moet brengen, dan snijden ze er dus zelf een stuk af wat me niet de bedoeling lijkt.
Met de getallen wilde ik ook aangeven dat die print makkelijk kan (je hebt ong. 150dpi nodig, dan is alles nog redelijk).

Je kan hier simpelweg geen richtlijn in geven.

_lucy_ schreef:
Ow en JA de iso maakt weldegelijk een heleboel uit! Of je op 3200 of op 50 schiet. Misschien niet als je het op een paar honderd meter afstand bekijkt maar wel als het in je slaapkamer hangt. Op 3200 is wel zoveel ruis dat het echt afschuwelijk is als je die foto uitprint, met een iso van 50 heb je van die probleem geen last en heb je dus geen korrels.

Tip: Probeer eens een Nikon D3s. ISO 12800 is nog geen probleem met zo'n camera.
Nu is dat een extreem geval... maar die print van mijn foto is een ISO 3200 shot van een Canon EOS 30D. Het hangt volledig af van de kwaliteiten van de fotograaf en in hoeverre die met Photoshop om kan gaan. Die foto specifiek is in mijn geval erg goed gelukt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:29

Ook hier goede ervaring met herinneringoplinnen.
Volgens mij kan de afmeting best.

Canvas heeft door zijn structuur sowieso al een andere beleving. Een lichte onscherpte valt dus ook niet zo makkelijk op.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:21

Dit is niet gemaakt met een Nikon D3s, óf een Canon 30d, maar een Canon 300D! En ik weet hoe mijn 400D met iso is en een 3200 is niet echt de bedoeling, je ziet dit gegarandeerd!Je moet dit niet vergelijken met canvas van heel nl, of het gebouw van ing met een camera van 4mp. Dat is dit simpelweg niet. Jij suggereerd dat je wonderen kan verichten met je photoshop kwaliteiten maar we zijn niet allemaal zo goed als jij hè! ;) (waar ik versteld van sta, om op je eigen zegje terug te komen, is enorme betweter(s)!)

Maar kom op waar zijn we mee bezig?
Het kán op 75x100cm, geen probleem!
Laten we het daar bij houden, ik weet 100% zeker dat ik wat ik heb gezegt waar is, 3200 iso is niet goed, iig niet met een 300d, met een 30d geen ervaring, en JA ik kan een richtlijn geven, dat was wel duidelijk.. :?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:08

Volgens mij wordt lucy boos.
Het lastige is dat je hier dus idd geen richtlijn over kan geven. Of je het nou leuk vindt of niet. Met veel compactjes is ISO 80 nog volkomen poedersuiker, met een vette fullframe kan je zoals ik schreef ISO 12800 prima maken mits voldoende belicht. Er zijn ook telefoons die 8 megapixels (ca. 3500x2300 pixels) leveren en daar wil je echt geen foto's van afdrukken.

Je schrijft iets over een ISO 3200 met een 400D... op een 400D kan je ISO 3200 alleen nabootsen door met belichtingscompensatie te spelen, een dergelijke camera gaat namelijk niet hoger dan 1600, ook niet softwarematig.

Ik suggereer niet dat ik de beste ben, ik suggereer alleen dat het van heel veel zaken afhankelijk is in hoeverre je een foto er goed uit kan laten zien op 75x100 of niet.

De kans is echter groot dat een print die echt mooi en echt scherp is op 10x13 dat ook is op 75x100, rekening houdend met de bedoelde kijkafstand. Of het origineel nou 3000x2000 of 6000x4000 was is dan totaal niet relevant. Het is véél interessanter om te weten of er bijvoorbeeld een goed objectief voor de camera zat en of er goed belicht en scherpgesteld is. Dát verschil zie je namelijk in het groot en op canvas - een goede foto "leeft".

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:48

Pardon? Ik dacht dat ik hierbij deze discussie af had gesloten. Zegt alleen al genoeg dat je door gaat en doordramt.

Je hoeft me echt niet te gaan vertellen tot hoe ver mijn camera de iso op kan voeren, je gaat door op andere camera's maar daar gaat het hier toch niet over, hier gaat het om een 300D.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:03

_lucy_ schreef:
Pardon? Ik dacht dat ik hierbij deze discussie af had gesloten. Zegt alleen al genoeg dat je door gaat en doordramt.

nou, laten we dan maar voor de persoonlijke aanpak gaan, leuk is dat altijd. Komt ie: je ergens niet uit kunnen kletsen en dan de discussie sluiten? :) Zegt volgens mij ook al genoeg over jou.

Ik probeer hier alleen te zorgen dat iemand geen verkeerde beslissing neemt op basis van een "richtlijn" die simpelweg niet te stellen is. Datzelfde zie ik bij camera's en objectieven weleens gebeuren en écht niet alleen op dit forum: Er worden hier en daar echt héle dure beslissingen genomen (voorbeeld: een echte beginner met fotograferen die op het punt stond een Nikon D700 van bijna 2000,- te kopen)
Gerichter voorbeeld: Eén en hetzelfde concert (heel recent), vier fotografen waarvan ik van 3 de foto's heb gezien. Iemand met een Canon 5D MkII maakte daar foto's die ik nog niet af zou willen laten drukken al was het gratis, m'n eigen platen waren niet van het niveau wat ik graag zie en iemand met een simpele Nikon D50 + 50 1.8 streeft ons allebei voorbij en maakt platen zoals ik ze wél graag aan m'n muur zie. Nu heb ik niet in haar EXIF gekeken maar minder dan ISO 1600 is het in dat licht nooit geweest, en een Nikon D50 is zeker wel vergelijkbaar met een EOS 300D.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:08

Kan prima hoor. Vooral omdat zoals eerder genoemd de structuur van canvas niet zo is als die van een foto :)

Misschien moeten jullie even over de pb verder gaan over wat jullie allemaal gedaan hebben. Asjeblieft. Is hier toch helemaal niet aan de orde? Meisje vraagt alleen of ze hem kan afdrukken op dat formaat. Antwoord van jullie beide is; ja. Prima toch?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:10

Mik_ schreef:
Misschien moeten jullie even over de pb verder gaan over wat jullie allemaal gedaan hebben. Asjeblieft. Is hier toch helemaal niet aan de orde? Meisje vraagt alleen of ze hem kan afdrukken op dat formaat. Antwoord van jullie beide is; ja. Prima toch?

Enerzijds wel. Anderzijds is een forum ook een naslagwerk. Ik ben echt allergisch voor verkeerd advies, en anderen... niet ;)

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:25

Mik_ schreef:
Kan prima hoor. Vooral omdat zoals eerder genoemd de structuur van canvas niet zo is als die van een foto :)

Amen.
Al ben ik niet van plan om deze dingen nog verder uit te melken. En nee ik geef niet het verkeerde advies, zoals Mik_ zegt: antwood ik ja. En de richtlijn die ik daarbij geef kan hier best. niet bij de vergelijkingen die jij geeft nee maar dat is hier helemaal niet aan de orde.

Ow, en het gaat niet om wie het gelijk haalt, het gaat erom of ze die foto af kan laten drukken..

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:38

Mooi dat het kan ;) Ga 'm binnenkort bestellen en ik zal wel laten weten wat het resultaat is :-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:51

Ben benieuwd Marloes! Ga je de foto ook alvast laten zien? Ben eigenlijk best benieuwd wat er precies aan je muur gaat komen :)

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:54

Voilà ;-)
Afbeelding

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:05

Lekker plaatje! :D Zou 'm gauw verkopen aan de Ikea, haha (en nee, dat bedoel ik niet negatief :P)