[FB] haflinger met lange manen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mareeq

[FB] haflinger met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:09

hoi,

ik heb een foto bewerkt met adobe photoshop. het was niet zo'n geweldige foto dus vandaar dat ik hem heb bewerkt ;)

origineel:
Afbeelding

bewerkte versie:
Afbeelding

ik vind de bewerking nogal aardig gelukt, en ga hem zeker uit laten vergroten :)
heb hem nu ook als achtergrond op mijn telefoon staan :P

groetjes, Marieke

Floor_x

Re: [FB] haflinger met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:13

vind hem niet zo mooi sorry.
Hij is veel te donker geworden, en door die singel lijkt het net of de haflinger een afgehakt lichaam heeft.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:15

haha, het is geen singel.. :P
maar het is daarom ook een bewerking he..
smaken verschillen ;)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:17

Oh haha ben niet zo thuis in de westernzadels.
Ik vind de afwerking trouwens wel mooi gelukt!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:27

Ik vind 'm juist heel mooi!
't zou zo in me woonkamer kunnen hangen als schilderij hoor :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 06:44

nee ik ben er ook niet zo weg van vind er veel te veel ruis in zitten van de foto zelf. denk als de foto zelf beter was geweest dat de bewerking ook zelf beter was.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:45

pinkie87 schreef:
nee ik ben er ook niet zo weg van vind er veel te veel ruis in zitten van de foto zelf. denk als de foto zelf beter was geweest dat de bewerking ook zelf beter was.

hmm, ik heb voor bokt de foto's verkleind, daarom valt het iets meer op..
en ook is de foto niet genomen met een goede camara.. heb maar een 5 megapixel camera.. :P

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:42

Ik vind hem niets eerlijk gezegt, te donker en te veel ruis, ik denk dat als je hem vergroot, dat dat dan niet zo mooi uitpakt. Maar smaken verschillen natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:57

Ik vind de basisfoto al niet mooi, en daardoor de bewerking ook niet. Toont ook heel erg donker, beetje depri.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:16

Sonja schreef:
Ik vind de basisfoto al niet mooi, en daardoor de bewerking ook niet. Toont ook heel erg donker, beetje depri.

ben ik het niet echt met je eens, ik vind de uitstraling juist niet depri..
voor mij straalt het juist uit, dat mijn paard voor me wil werken.
na een hele lange tijd, eindelijk het succes van ontspannen rijden.. ;)

@ Sodeletuut: Dankje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:50

Ehhh da's meer rijtechnisch dan dat het met FK te maken heeft, maar een westernpaard achter de LL en met zo'n bit met aangenomen teugel heeft niet zo heel veel met ontspanning te maken... ;)

Maar goed, eigenlijk is dat ook het mooie van alles wat kunst is, iedereen ziet er wat anders in. Ik vind 'm depri, jij juist niet. Dan is 'ie voor jou dus geslaagd en da's het belangrijkste!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:52

de foto is erg mooi! alleen de bewerking vind ik minder ;) door de singel lijkt het net of het paard daar ineens ophoud, en het paard is nogal geel geworden. als je wil kan ik wel iets proberen voor je om te bewerken ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:56

Ik vind de bewerking ook wat minder. Ik vind hem te donker geworden. Vooral bij de neus van het paard had ik hem liever wat lichter gezien!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:05

Moderatoropmerking:
Rijtechnisch commentaar hoort niet in dit topic. Daarvoor hebben we andere fora (zo als RT of WN). In dit topic zien we graag goed onderbouwd commentaar over de bewerking, waar de TS iets van kan leren.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:08

@lostescape: het is geen singel, maar ik snap wat je bedoelt :P ik vind het wel een leuk effect.. ook dat sepia vind ik erg mooi..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:40

Mireille, snap ik dat rijtechnisch commentaar elders thuishoort (en mijn commentaar is ook niet echt zo bedoeld hoor anders had ik wel tips gegeven over hoe het beter kan), maar de keuze van het onderwerp en de setting waarin je dit in beeld brengt vormt een heel belangrijk deel van een foto. Ik kan me bv ook voorstellen dat iemand een foto van een tijger mooi zou kunnen vinden, maar niet als 'ie op zo'n circuston moet zitten. Dan kan het technisch bv toch een goede foto zijn, maar vind je 'm alsnog niet mooi.
Dat is dus bij mij bij deze foto het geval; ik vind de onderwerp- of beter gezegd de settingkeuze al niet heel geslaagd, (en de achterliggende reden is dus wat ik schreef). Net zoals een ander vindt dat een tijger niet op een tonnetje moet zitten, of dat een hond geen prikhalsband om moet hebben op een goede foto. Dit is gewoon goede feedback op het getoonde werk volgens mij, want het gaat om het onderwerp, keuzemogelijkheid nummer 1 op het moment dat je een foto of ander kunstwerk gaat maken... Was het een foto van hetzelfde paard geweest in een andere setting dan had ik 'm waarschijnlijk hartstikke mooi gevonden want het toont een heel mooi dier.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:52

Ik ga mee met Sonja, wat betreft dat de foto ook een goed beeld moet geven. Net als dat je een shoot houd met een paard dat hele tijd met schuimende bek (open) angstig te diep loopt. Dat is toch ook geen fijn gezicht? Tenzij je expres de angst wil uitdrukken natuurlijk maar daar is bij deze foto geen sprake. Met dit bit behoor je eigenlijk gewoon met 1 hand te rijden, is toch ook veel leuker voor de foto? als je foto's maakt dan maak je van te voren een "foto" of beeld in je hooft hoe je het wil hebben en uit wil werken, dat maakt het fotograferen ook zo creatief.

Overigens vind ik het ruis zeer storend en dat die niet goed scherp is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:57

:j Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een kunstenaar of gewoon maker wil iets laten zien met zijn werk. Een werk toont een verhaal, of een emotie. En dat is wat me eigenlijk raakt in deze bewerking, de emotie. De combi van geen fijne setting met de donkerte van de bewerking maken het voor mijn gevoel depri.

Was het nou de bedoeling van TS geweest om het 'opofferingsvermogen' van een paard te tonen oid, dan was dit werk dus bij mij volledig aangeslagen. Maar het lijkt me erg stug dat dat haar bedoeling is geweest, zeker na haar uitleg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:44

Hmm. Wat apart dat dit als ene goede foto wordt gezien.
Neit scherp, ruis, niet kloppende uitsnede, horizon scheef.
Sorry ik kan in veel foto's nog best iets zien, maar deze lukt me dat toch niet zo goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:46

Foto heeft idd heel veel ruis en had ook technisch veel beter gekund, maar het gaat uiteindelijk om de bewerking, daar zie je de technisch voor verbetering vatbare punten van de foto niet voor niets niet in terug.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:50

Sonja schreef:
Foto heeft idd heel veel ruis en had ook technisch veel beter gekund, maar het gaat uiteindelijk om de bewerking, daar zie je de technisch voor verbetering vatbare punten van de foto niet voor niets niet in terug.

dat heb je nu toch wel duidelijk gemaakt, dacht ik zo.. O:)

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:05

Ik vind 't origineel een stuk mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:08

Mareeq schreef:

Als je nou even over je gekrenkte ruiterego heenstapt dan zie je dat ik het hier een soort van voor je opnam ;) omdat het commentaar op bv de achtergrond van je foto niet belangrijk is voor de bewerking...

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:21

Sonja schreef:
Mareeq schreef:

Als je nou even over je gekrenkte ruiterego heenstapt dan zie je dat ik het hier een soort van voor je opnam ;) omdat het commentaar op bv de achtergrond van je foto niet belangrijk is voor de bewerking...

waar gaat het nu over? ik volg je niet helemaal meer..
maar dat deed ik al niet meer toen je over rijtechnisch begon, ik had het namelijk over hoe ik me bij die foto voelde, de gedachte erachter..
bedoelde er helemaal niks rijtechnisch mee namelijk, dus als je een beetje goed gelezen had, had jij dat er ook uit gehaald ;)

verder wil ik het hier bij laten, ik heb nu zo een goede indruk gekregen wat mensen er van vonden..:)
bedankt mensen, voor de nuttige tips..;) ik zal er aan denken bij mijn volgend kunstwerk.. O:)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:05

Ik ben er ook niet zo weg van.
Opzich is er niks mis met de bewerking, ik het alleen sowieso niet zo veel met sepia omzetting.
Alleen in het orgineel zich nogal veel ruis, dit is echt zonde. :j