[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:45

Moderatoropmerking:
Omdat het topic verzand is in een centraal topic heb ik de tag in de titel aangepast. Houd er rekening mee dat er maximaal twee afbeeldingen per post zichtbaar mogen zijn, de rest kan in links geplaatst worden.

Dit topic is niet typisch UK, maar in overleg met de mods hier geplaatst.

Sinds kort maak ik zelf (een deel van) mijn eigen kleding. Als ik mensen er over vertel hoor ik steeds weer: “Dat je dat kan!” “Wow, dat is vast heel moeilijk” “Knap van je, ik zou dat nooit kunnen”. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet moeilijk is. In dit topic wil ik laten zien hoe makkelijk kleding maken eigenlijk is. Het T-shirt dat ik ga maken is mijn 3e zelfgemaakte kledingstuk.

Stap 1: Zorg dat je wat basisbenodigdheden in huis hebt. Een naaimachine, scherpe schaar, potlood, overtrekpapier, spelden en een tornmesje heb je sowieso nodig. Als je nog nooit zelf iets gemaakt hebt is het verstandig eerst wat te oefenen met de naaimachine onder begleiding van iemand die het al kan. Een naaimachine is simpeler dan het lijkt, maar je moet even weten hoe het werkt. Als je netjes rechte naden kan stikken, kan je ook kleding maken.

Stap 2: Koop een zelfmaakmode tijdschrift, bijvoorbeeld de Knip of de Burda. In deze tijdschriften staan patronen van kleding. Als je erg handig bent kan je ook zelf patronen tekenen, maar voor beginners zijn de tijdschriften heel handig.

Stap 3: Kies een leuk, maar simpel patroon uit. De Knip heeft een stippensysteem, patronen met 1 stip zijn het makkelijkst, 2 stippen iets moeilijker enzovoorts. Voor je eerste kledingstuk is een patroon met 1 stip het handigst. Dit zijn patronen zonder bijvoorbeeld ritsen en knopen. Het is misschien niet het allermooiste ooit wat je gaat maken, maar je eerste kledingstuk is toch vooral om te oefenen.
Kies patroon uit waarvoor je geen rekbare stof nodig hebt(bij de werkomschrijving staat welke stof je het best kan gebruiken), rekbare stof is moeilijker met verwerken dan niet-rekbare stof.
Hoeveel stippen een patroon heeft, welke stof je het best kan gebruiken etc staat in de werkomschrijving. Dit is een (deel van) de werkomschrijving die ik gebruik.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/11/1257945455-20.jpg

Stap 4: Bepaal je maat. De maat die zelfmaakmode tijdschriften gebruiken is niet altijd hetzelfde als de gewone confectiematen. Laat iemand je helpen bij het opnemen van je maten, als je het alleen doet meet je vaak scheef en kom je niet op de goede maten uit. In het tijdschrift staat een tabel waarin staat wat je moet opmeten, waar je precies moet meten en hoe dat uitkomt in de kledingmaten die zij aanhouden. Kijk ook naar de lengtemaat! De Knip bijvoorbeeld gaat uit van iemand met een lengte van 1,68. Ben je kleiner of groter dan zal je de patronen misschien moeten verkorten of verlengen.

Stap 5: Koop stof. In het tijdschrift wat je gebruikt staan bij de patronen meestal tips voor welke stof je het best kan gebruiken, en hoeveel stof je nodig hebt voor welke kledingmaat. Koop het liefst een effen stof of een stof met een wild patroon, met een net patroon zoals bijvoorbeeld streepjes zie je sneller als het iets scheef zit. In het tijdschrift staat ook welke fournituren je nodig hebt. Daarnaast is het handig om tegelijk met het kopen van je stof ook garen te kopen, dan weet je zeker dat de kleuren bij elkaar passen.
Voor een beginner is stof zoals fleece makkelijk, omdat het niet rafelt en bijna niet rekt.

Stap 6: Zoek het juiste patroonblad op in het tijdschrift, dat staat bij de werkomschrijving. Zo’n patroonblad kan er heel lastig uitzien, maar na even puzzelen valt het meestal wel mee. Bij de werkomschrijving staat welke patroondelen je nodig hebt, daarbij staat een zoeknummer. Zoek het goede nummer op op het patroonblad. Hier onder zie je hoe een patroonblad er uit ziet.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/11/1257945382-790.jpg

Stap 7: Leg je overtrekpapier op het patroonblad en neem de patroondelen die je nodig hebt over op het overtrekpapier. Let erop dat je de goede maat overneemt, meestal staat aangegeven bij de werkomschrijving (en op het patroonblad) welke lijn je moet volgen voor welke maat. Neem ook alle extra tekentjes, tekst etc over op je overtrekpapier, en schrijf er op welk patroondeel het is. Als het patroon fijn is kan je het nog een keer gebruiken, maar dan moet je uiteraard wel weten wat alles is.
Ik schrijf er op welk tijdschrijft, maand, jaar, patroonnummer en patroondeel het is (bv: Knip, oktober 2009, trui 10, patroondeel 15) zodat ik het later makkelijk terugvind in een stapel patronen.
Hieronder zie je het patroondeel overgetekend op het overtrekpapier met alle tekentjes en aanduiding welk patroondeel het is.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/11/1257945486-240.jpg

Stap 8: Knip je patroondelen uit het overtrekpapier.

Stap 9: Speld je patroondelen vast op je stof. Bij de werkomschrijving staat hoe je de patroondelen op de stof moet leggen, houd je daar ook aan! Zo weet je zeker dat het patroon dat op de stof staat overal de goede kant op zit (en niet bijvoorbeeld lengtestrepen op de rug en breedtestrepen op je buik) en ook dat de stof overal dezelfde kant op rekt (als je rekstof gebruikt).
Vaak wordt de stof dubbelgevouwen voor je de patroondelen er op speld. De kant waar de vouw zit heet de stofvouw, de andere kant (met de twee losse delen) heet de zelfkant. Meestal moet je een (of meer) patroondelen aan de stofvouw vastspelden, speld dan echt op de vouw. De meeste patroondelen zijn maar de helft van, bijvoorbeeld, een voor kant van een T-shirt. Door het op de stofvouw te spelden heb je als het uitgeknipt is de hele voorkant, en zijn de linker en rechterkant identiek. Op de foto hieronder zie je een patroondeel dat ik gebruik vastgespeld op de stofvouw.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/11/1257945510-920.jpg

Stap 10: Knip je stof uit. Bij de werkomschrijving staat of je nog naden moet aanknippen of niet, meestal moet dit. Je knipt dan ruim om het patroon heen, zodat je aan alle kanten nog een centimeter of 2 over hebt. Dat randje gebruik je om de naden te maken.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/11/1257945559-270.jpg

De volgende stappen volgen binnenkort :)
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 27-10-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Centraal topic van gemaakt.

sammyvriend

Re: [ART] [WIP]Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:54

Blegh, kom net terug van textiel op school (dat heb ik als vast vak) en daar moeten we ook een kledingstuk maken. Ik HAAT het :=
Maar ik ben wel heel benieuwd naar je eindresultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:01

Ieder zo zijn hobby he :))

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:06

Hé wat toevallig, ik zat er vanmiddag nog aan te denken dat ik dit wel zou willen leren (heb er alleen het geduld niet voor vrees ik, of heb ik dat niet nodig? :D ). Ik ga het zeker volgen. :D

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:07

Ik hou het voorlopig op spullen voor paarden maken ipv voor mezelf.. :P

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:57

Dat lijkt me echt super leuk om zelf je kleding te maken!
Misschien als ik tijd heb ga ik het eens proberen :Y)

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:27

Ik heb dit ook veel op school gehad (vrije school onderwijs), en vond dit altijd super leuk!
Echter heb ik toen altijd dingen gemaakt die ik zelf nooit echt zou dragen. Ik zou t heerlijk vinden om weer eens te beginnen en voor mezelf iets te maken, maar heb helaas geen naaimachine meer hier :(
Ben toch wel erg benieuwd hoe dit gaat worden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:38

@Angelita: Ik vind niet dat je er echt geduld bij nodig hebt. Je kan het heel makkelijk in stapjes indelen en er is ook steeds weer een stapje klaar. Het is niet alsof je heel lang met één ding bezig bent, telkens doe je wat nieuws :j
@Angelaatjuh: En dat is nou precies het doel van dit topic! Heel veel mensen vind het leuk als je het verteld, maar moeten even overgehaald worden om het ook echt te doen.
Qua tijd, het kost eigenlijk heel weinig tijd. Je kan je werk makkelijk even laten liggen tussendoor en weer verdergaan als je wel tijd hebt. Het T-shirtje dat ik aan het maken ben zou je makkelijk op één middag af kunnen maken :)
@Lieniminnie: Dankjewel :)
@Brookers: Als je dingen maakt die je eigenlijk niet leuk vind, en je vind het toch nog leuk om te doen dan heb je er wel écht plezier in :D Misschien kan je een naaimachine lenen van iemand? Veel mensen hebben er wel een op zolder staan die niet gebruikt wordt :j

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:37

hoe weet je nou welk patroon je moet hebben op zo'n blad, en hoe weet je de maten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:32

@Drafbalk: Bij de werkomschrijving staat welke zoeknummers je moet opzoeken op het patroonblad, op het patroonblad zoek je die nummers op en dan is het een kwestie van het lijntje volgen.

De maten: In zo'n tijdschrift staat een tabel, waarin naast elke confectiemaat staat welke maat in centimeters ze daarvoor aanhouden. Dan is het een kwestie van jezelf opmeten (laat iemand je helpen, alleen komen er rare dingen uit soms) en kijk met welke confectiemaat je overeen komt.
Op het patroonblad staan alle patronen in elke maat, maar met een ander soort streepje. Bijvoorbeeld voor maat 36 moet je een ........lijntje volgen, voor 38 ------ en voor 40 .-.-.-.-. etc.
Die lijntjes volgen dezelfde vorm (bijvoorbeeld de voorkant van een t-shirt) maar staan steeds 1 centimeter of meer van elkaar af, waardoor de maat van het shirt dus steeds een maatje groter wordt.

Is het duidelijk zo?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:29

ja bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:55

Toevoeging bij stap 9: Ik ben vergeten te zeggen dat je het patroon het best kan vastspelden op de verkeerde kant van de stof (verkeerde kant=wat straks de binnenkant wordt, goede kant=de kant die je ziet)

Stap 11: Pak een kleermakerspotloodje (te koop bij stoffenwinkel of op de markt) en trek een lijn zo dicht mogelijk om het patroon heen. Dit is makkelijk als je straks gaat naaien omdat je precies over de getekende rand heen kan naaien.
Haal vervolgens het patroon los van je stof en vouw je stof open. Leg de goede kant naar beneden op tafel en speld je patroon vast op de helft waar je nog geen lijn hebt gemaakt het je kleermakerspotlood. Teken opnieuw langs het patroon af, zodat je nu langs heel de rand van je stof een lijntje hebt lopen precies waar straks de naden moeten komen.
Afbeelding
Je kan de papieren patroondelen nu van de stof af halen, je hebt ze niet meer nodig. Het is slim om de delen gelijk met een paperclipje aan elkaar te zetten. Mocht je het een fijn patroon vinden en het nog eens willen maken met andere stof dan heb je alle onderdelen gelijk netjes bij elkaar en hoef je niet opnieuw alles te tekenen.

Stap 12: Leg de delen die je aan elkaar wil naaien met de goede kanten van de stof op elkaar, je kledingstuk zit als het ware binnenstebuiten. Speld de delen die je straks aan elkaar wilt naaien (bijvoorbeeld de zijkanten en schoudernaden van een t-shirt) netjes aan elkaar. In de werkomschrijving staat welke naden je als eerste moet vastnaaien, daar zie je dus ook wat je aan elkaar moet spelden.

Stap 13: Pak je naaimachine erbij (eindelijk :+ ). Voor je daadwerkelijk je kledingstuk in elkaar gaat zetten is het handig om een proeflapje te maken. Neem een reststukje van dezelfde stof als je kledingstuk, vouw het dubbel en naai het aan elkaar. Is de naad netjes (geen lussen, stof niet naar elkaar getrokken/gerimpeld) dan kan je je kledingstuk gaan naaien. Zo niet, probeer wat te veranderen aan de instellingen van je naaimachine, bijvoorbeeld de bovenspanning of steeklengte en probeer het nog eens. Net zo lang tot je werk er netjes uitziet.

Stap 14: Naai je kledingstuk in elkaar. Houd de volgorde aan die in de werkomschrijving staat, die spreekt voor zich. Wacht nog even tot de volgende stap voor je de zoompjes maakt. Gaat er toch iets mis? Geen paniek, pak je tornmesje, haal de naad los en probeer het nog een keer.
Er zijn ook mensen die voor het naaien het kledingstuk met grote steken met de hand aan elkaar rijgen en eerst kijken of het goed past voor ze het met de naaimachine aan elkaar zetten. Ikzelf vertrouw erop dat ik goed gemeten heb en zet het gelijk in elkaar.

Stap 15: Draai je kledingstuk goed om (tot nu toe zat hij binnenstebuiten). Loop alle naden die je genaaid hebt even langs, het kan zijn dat een van de lappen stof ondanks de spelden een beetje verschoven is, en dat je hierdoor de stukken niet precies op elkaar hebt genaaid. Je ziet dan een gat in de naad, is dat het geval keer dan je kledingstuk binnenstebuiten en naai het opnieuw aan elkaar. Is het een klein gaatje dan kan je er een extra naadje in stikken, heb je echt een groot stuk los zitten dan kan je beter de naad helemaal loshalen en opnieuw vaststikken.
De naad hieronder is netjes, zonder hobbels of gaten
Afbeelding

Stap 16: Pas het kledingstuk. Als je goed gemeten hebt pas het kledingstuk waarschijnlijk prima, is het toch iets te breed maak dan een naad iets verder van de kant af. Is het te klein, haal je naden los en stik de naden iets dichter naar de kant nog een keer.

Stap 17 Tevreden met hoe het past? Maak dan de zoompjes onderlangs je trui/broekspijpen/mouwen. Dit doe je door de stof dubbel te vouwen, en dan nog eens dubbel te vouwen. Let erop dat je niet verder vouwt dan tot het lijntje van het patroon dat je eerder getekend hebt, anders wordt je mouw/broekspijn oid wat korter dan het originele patroon. Vervolgens je zoompje netjes spelden en vastnaaien.
Het is verstandig eerst nog een proeflapje te maken. Bij een zoompje naai je 3 lagen stof op elkaar en bij gewone naden 2 lagen, het kan daarom zijn dat je je machine iets anders moet instellen. Ik maak daarom eerst nog een proeflapje waarin ik 3 lagen stof op elkaar vastnaai.

Stap 18 Maak de laatste kleine dingen af, bijvoorbeeld het aanzetten van knopen of het opstrijken van een leuk plaatje, en dan is je kledingstuk af!
Afbeelding
Afbeelding

Valt mee toch? Iedereen kan het als je de werkomschrijving in het tijdschrift maar volgt! Nog een aantal algemene tips:

-Naaimachines zijn niet eng of ingewikkeld, het is echt een kwestie van proberen en zeker als er iemand met je meekijkt die het al wel kan dan heb je de basis zo onder de knie. Ik ben zelf ook nog écht een beginner, dit is pas mijn derde kledingstuk en ik volg geen les, en ik vind het echt niet moeilijk. Er zijn vast dingen die handiger of beter kunnen, maar met dit topic wil ik aangeven dat je met een beetje klooien al een heel eind komt :)

-Wil je niet zelf beginnen of heb je geen naaimachine? Er zijn ook naailessen, google maar eens op naailes/naaicursus en je woonplaats dan vind je hoogstwaarschijnlijk wel wat. Voor sommige lessen moet je je eigen machine meenemen, maar er zijn ook lessen waar je een machine kan huren.

-Er is ook een forum over zelf kleding maken: http://www.sancho.nl Heb je vragen dan kan je daar altijd terecht :)

-Als je je aanmeld op http://www.burdafashion.com dan kun je onder downloads --> easy fashion een aantal simpele patronen mét werkomschrijving gratis downloaden. Niet schrikken, de site is Duits, maar er staan ook Nederlandse omschrijvingen bij.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:00

Leuk zo'n uitleg :D
Ik heb een tip voor punt 11 :P In plaats van het patroondeel te omlijnen om te weten waar je moet stikken kun je beter zorgen dat je overal even ver van je patroondeel blijft bij het knippen. Bijv. 1 cm. Dan kun je ook gewoon op 1cm van de rand stikken.
Scheelt een hoop werk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:06

@Jola: dat is zo, maar persoonlijk merk ik dan dat ik toch meer ga slingeren met naaien :j Het lukt me niet om precies een centimeter aan te houden en daar kom ik dan pas achter als ik al scheef zit, en zeker met naden die zichtbaar zijn (van zoompjes enzo) ziet dat er al snel raar uit. Daarom vind ik dit handiger :j
Maar als je meer ervaring hebt is het ongetwijfeld ook zonder lijntje tekenen te doen :)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:54

leuk topic :D
Ik ga binnenkort een omslagvestje maken van bruine polkadots :)
Heb de stof en de rest (patroon ligt bij een kennis) alleen de tijd ontbreekt :(

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:21

Ik heb het ook ooit een keer geprobeerd. Een spijkerrokje met print en rits. Eigenwijs als ik was ook met kralen de print gemaakt. Perfect gelukt, perfect passend. Kosten en tijd, kwamen neer op meer dan waar ik normaal kleding voor koop.. Dat was dus ook het laatste wat ik gemaakt heb :Y) Ik werk wel liever met de hand dan met de machine, maar dat zal wel komen door de handigheid die ik nog niet heb met de machine, en wel met de hand :)

Mijn moeder deed het vroeg heel veel, ik vind dat je wel goed moet kijken wat voor stoffen je neemt, vaak ziet het er echt zelfgemaakt uit :o Ook met breien kan je tegenwoordig heel veel leuke dingen maken, maar dat is weer wat anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:18

@MieLo: Gewoon je spullen in huis halen en af beginnen, al is het maar een kwartiertje per keer! Klinkt als een leuk vestje wat je gaat maken :j
@Rebeltje: Tjonge, ik vind het wel knap van je dat je eerste kledingstuk gelijk helemaal gelukt is :j
Qua kosten, je kan het zo duur maken als je wil uiteraard, maar het stofje dat ik voor dit t-shirt heb gebruikt kostte 1 euro per meter op de markt. En daar heb ik nog maar de helft van gebruikt :+
Daarnaast zit voor mij een groot deel van het plezier ook in het maken zelf, dus al zou ik even duur uit zijn dan gekocht, dat maakt me niet zoveel uit.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:46

hijs echt leuk geworden!
geinig stofje :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:40

Dankjewel :)
Ik ben alweer met het volgende begonnen, het is gewoon té leuk om niet te doen :))

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:31

Als het een hobby is maakt de tijd die je erin steekt natuurlijk niet veel uit. Dat mag bij een hobby :D Net zoals photoshop mijn hobby kan versnellen :P

Ik had wel al veel kleding 'gerepareerd' dus misschien is dat niet helemaal eerlijk ;)

Kleding zelf maken is natuurlijk wel uniek.. Dat koop je niet zomaar.. :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:02

Nog een tip: leg de stof overal recht van stof ;)
Op de patronen staan in het midden strepen op het patroondelen. Zorg dat deze lijn overal even ver vanaf de stofkant.stofvouw ligt. Dit zeker met stoffen waar enige elastischiteit in zit is dit belangrijk, ook bij stoffen met een vleug (velours/fluweel) Als je stof goed recht van stof legt zal de elastisiteit overal goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:36

Evelli schreef:
Nog een tip: leg de stof overal recht van stof ;)
Op de patronen staan in het midden strepen op het patroondelen. Zorg dat deze lijn overal even ver vanaf de stofkant.stofvouw ligt. Dit zeker met stoffen waar enige elastischiteit in zit is dit belangrijk, ook bij stoffen met een vleug (velours/fluweel) Als je stof goed recht van stof legt zal de elastisiteit overal goed zijn.

gebeurt dat niet automatisch als je de stof zo neerlegt als op de tekening die in het tijdschrift staat?
(er staat altijd zo'n voorbeeld in van hoe je de patroondelen op de stof moet leggen)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:41

Jawel, maar dan moet je alsnog zorgen dat hij recht van draad ligt ;) dus dat de lijn overal even evenwijdig ligt aan de stofvouw/rand.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:54

en? hoe is het met je kleding?

iets leuks aan het maken voor kerst :D haha (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:50

Goed hoor, ik heb inmiddels ook een rokje af en ben nu met een warme trui bezig :) Daarna wil ik een broek gaan maken :)