[ART][WIP] Zelf een tas naaien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[ART][WIP] Zelf een tas naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:11

Het is geen kunst, maar wel een creatieve uitspatting, ik denk daarom dat het toch bij UK thuishoort?

Voor mijn Day-zero-project ben ik bezig om zelf een tas te naaien. Ik heb nog nooit een naaimachine gebruikt, dus het is best wel een project. Ik vind het wel erg leuk. Tips zijn welkom, maar ik krijg ook hulp van iemand die dit vaker gedaan heeft :)
Ik houd dit ook bij op mijn blog (zie onderschrift) maar omdat tips en ideeën ook welkom zijn plaats ik het ook hier :)

Stap 1 was het tekenen van verchillende ontwerpen, het zijn nog grove tekeningen, maar ze geven wel de strekking weer van wat ik wil. Een eenvoudige rechthoekige tas, van één basisstof, met daarop vierkantjes van verschillende kleuren stof en dan op elk vierkantje een letter van mijn naam. Als hengsel gebruik ik een schouderband van een tas die ik al heb.

Ik tekende drie ontwerpen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik gekozen voor plan 2, omdat daar mijn naam duidelijk uitkomt, maar er ook genoeg ruimte blijft voor andere leuke versieringen.
Om jullie een idee te geven van de grootte van mijn tas zie je hier plan 2 met daarop mijn collegeblok (ruime A4)
Afbeelding

Stap 2 was het verzamelen van stofjes
De basis van mijn tas wordt spijkerstof, dat is lekker dik en stevig, niet overbodig als je er een paar boeken in mee wil kunnen nemen. Voor de vierkantjes en de letters van mijn naam gebruik ik verschillende gekleurde stofjes.
Afbeelding

Stap 3 zou eigenlijk de basis van de tas maken moeten zijn, maar hier heb ik wat hulp bij nodig. Hoe ik de blokjes en de letters moet maken weet ik al, en aangezien ik niet het geduld had het even te laten liggen heb ik vast de blokjes en de letters uit de stof geknipt. Voor de foto heb ik ze even vastgespeld.
Afbeelding

Volgende stap wordt om vlieseline onder de letters en de blokjes te strijken ter versteviging, daarna ze aan elkaar vast te naaien. Hier wil ik morgen mee aan de slag. Daarna ga ik hulp inschakelen en de tas zelf naaien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen

Re: [ART][WIP] Zelf een tas naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:22

Leuk idee zeg!! Ben wel benieuwd hoe dat er straks uit komt te zien.

Vind alleen wel dat de B erg wegvalt tegen de achtergrond van dat blokje. Kan je misschien nog aanpassen? Of is dit al definitief? ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:46

Wat leuk! :D leuk idee om 'm zelf te maken, word super schattig volgens mij!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:57

Wat leuk Brigitta! Ga je hier ook wat mee doen op de meeting? Of heb je daar een ander idee voor? ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:03

Leuk!!!! Ik heb voor een kunstproject ook een tas gemaakt!
Ik heb hem gemaakt van gekleurd vilt en een handvat van paardenhaar!

Ik ben benieuwd wel model je hebt gekozen, een rechthoek model?
Als je spijkerstof wil gebruiken oet je wel een flinke naaimachine hebben, anders komt ie daar niet doorheen!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:06

Gaaf hoor :j
Leuker dan dat ik had gedacht toen je voor het eerst je schetsen showde *D

Ik vind 't alleen wel jammer van de vorm,
ik vind van die rechthoekige (en dan met de lange kant vertikaal) tassen altijd een beetje zo'n gratis-wit-stoffen-tas uitstraling hebben :+

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:14

Ik ben heel erg benieuwd hoe hij gaat worden!
Je hebt een interessante manier van werken (Of ik juist :+ )
Ik heb voor een school-opdracht ook een tas ontworpen, van alpaca wol en druiven hout.

Succes in ieder geval! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:24

Bedankt voor de complimenten, ik wordt er een beetje verlegen van :o

@Marleen: Nu vallen sommige letters (en inderdaad vooral de B) nog erg weg, klopt :j Maar straks ga ik over de randen heen stikken om ze goed vast te zetten, en dat wil ik met zwart draad doen. Alle letters krijgen dan een klein zwart randje, en ik denk dat het dan duidelijk genoeg wordt :)
@rijjoyco:Het is inderdaad een rechthoekig model, 32 centimeter breed en 40 centimeter hoog. Een sterke naaimachine staat parraat :j
@Tessa: Ik heb juist gekozen voor deze vorm omdat ik nu ook een tas in dezelfde vorm heb, en dat heel goed bevalt. Mijn boeken blijven er netter in als ze rechtop staan, dan wanneer ik ze plat op de rug leg. Ik denk dat het er straks toch heel anders uit gaat zien met een lange schouderband eraan, in plaats van de handvatten die een gewone gratis tas heeft.
@Aims: Ik heb ongetwijfeld een interessante manier van werken, dat heet aanklooien :+ Ik heb dit nooit eerder gedaan dus sommige stukken zijn echt een kwestie van doen, en dan zien of het wat wordt :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:37

Oh, oké, je maakt 'm wel anders, dan is het goed :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:27

Stap 4 Vlieseline achter de letters en de vierkantjes strijken. Dit verstevigt de stof zodat het minder makkelijk gaat rafelen. Bijkomend voordeel is dat er een wit laagje achter de stof komt, waardoor de witte stoffen minder doorschijnen.

Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:14

Ziet er al heel leuk uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:30

volgens mij word ie super vrolijk :D

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:41

Oehh ik denk dat 'ie echt heel leuk gaat worden :D
Zodra je verder bent weer foto's plaatsen hè?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:03

Zodra ik verder ben plaats ik zeker weer foto's!
Het gaat alleen even duren ben ik bang. Ik ben de letters op de vierkantjes aan het naaien, en aangezien ik nog niet handig genoeg ben met de naaimachine doe ik dat met de hand. Dat is best een hele klus ;)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:39

wat een leuk idee!!
ik blijf dit even volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:40

Even een berichtje om te laten weten dat ik nog steeds druk ben :)
Het gaat erg langzaam, mijn spieren zijn blijkbaar een beetje slap want na een half uurtje beginnen mijn handen alle kanten op te trillen. Vervelend want als ik zo tril kan ik het niet netjes maken en moet ik dus even stoppen.
Met een half uurtje per keer, en dan ook nog iemand die het niet gewend is én wil dat het wel heel netjes wordt, dat schiet gewoon niet zo op. Dus, nieuwe foto's volgen, maar nu nog niet. Ik heb nu bijna twee letters klaar :)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:13

Jeutje wat maak jij het jezelf moeilijk voor een eerste tas zeg! Leuk idee met al die verschillende kleurtjes en lapjes bij elkaar! Helemaal hip! Ben benieuwd hoe hij wordt!

*ik heb de laatste tijd ook weer aardig wat tassen genaaid, maar nu kom ik om in de tassen...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:17

Ja, moeilijk is het wel :o
Ik was het even zat en heb de letters een paar dagen laten liggen, vandaag ben ik weer begonnen en ook de derde letter is nu bijna af :)
Voor de letter r moet ik toch een ander stofje pakken, deze stof rafelt zo makkelijk dat ik het niet netjes krijg. Gelukkig heb ik nog een wit stofje, dus in het beeld van de tas veranderd weinig.

Ik ben er in elk geval weer druk mee, over een paar dagen volgt hopelijk een nieuwe update :)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:37

Leuk idee!! Ben benieuwd hoe het word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:51

Ja, oeps, sorry :o
Het duurde wel erg lang voor ik weer een update had....Maar nu ben ik eindelijk klaar met het vastnaaien van de letters op de vierkantjes! :D
Het was veel meer werk dan ik van tevoren had gedacht, ik moest enorm wennen aan het werken met naald en draad (al eeuwen niet gedaan) en af en toe was ik het zo zat dat het een paar dagen bleef liggen. Nu zijn de letters dus helemaal af, ze moeten alleen nog met vierkantje en al op de basisstof van de tas worden genaaid.
Morgen ga ik verder, ik ga samen met Willemien (die dit zegmaar wel kan :Y) ) beginnen aan de rest van de tas. Misschien krijgen we hem morgen zelfs wel af! Ik hoop het, en ben heel benieuwt hoe het wordt. Morgen dus weer een update :)

Hier de foto's van hoe de letters er nu uit zien :)
Afbeelding
En twee letters van dichtbij
Afbeelding
Afbeelding

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:24

Nou dat is heel mooi geworden tot nu toe Brigitta!!
Ben benieuwd naar eindresultaat!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:50

Jeutje! Hij schiet al aardig op!! Hij word nu al enorm leuk!!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:51

Ziet er superleuk uit! Ik vind die kersjesstof vooral heel erg gaaf ^^ Succes nog verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:55

Dankjullie wel :D
Ik ben zelf ook heel benieuwt hoe ver we morgen komen :) Ik ben in elk geval nog steeds overtuigd van het basisidee, het wordt écht leuk straks :)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:26

wat een leuk resultaat! en die stofjes zijn echt super schattig!