[SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:09

Graag jullie tips en commentaar op dit schilderij. Het is in acryl op canvas. Afmetingen... uh... groot (zie het A4-papiertje wat erop hangt), maar ben effe de afmetingen kwijt, dacht iets van 1 bij 1,20m.

Ik ben nog lang niet klaar. Het kalfje is nog niet af, vooral de witte poten enzo, de cowboy moet nog boots krijgen. En wat ik vooral nog moet doen is de achtergrond.

De foto is wat overbelicht helaas. Krijg het ook niet beter dan dit.

Ik ben zelf nog niet tevreden over de onderkant van de hals bij de borst van de koe. Nog teveel contrast. Ook moet nog wat meer schaduwwerking bij de chaps. En ook de handen van de cowboy zijn nog niet goed (daar ben ik zo slecht in).

Dus alle tips zijn welkom en mijn vraag is of jullie ook leuke suggesties hebben voor de achtergrond. Zelf dacht ik aan een prairie, maar ik wil het licht houden, want de nadruk moet liggen op de cowboy en de koeien.

Afbeelding

Edit: Ik lees dat ik minimaal 3 afbeeldingen moet laten zien om aan de regels van WIP te kunnen voldoen. Dus bij deze de schets die ik van te voren gemaakt heb op A4-papier met potlood:

Afbeelding

En een eerste foto:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Duke op 15-06-09 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Duke

Re: [SCH] WIP Cowboy met koe en kalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:09

Ik zie nu dat de foto wel heel klein is... zal even kijken of ik hem kan bijsnijden om zo wat details te laten zien.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:11

Afbeelding

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:18

Wauw! Ik vind hem cool.
Maarre..l Wat ga je met het overige witte doen?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:19

Dat weet ik nog niet juist. Daar vraag ik tips voor. ;) Ik wil de achtergrond wel heel licht laten.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:20

Ik vind hem echt prachtig!! :D

Ik denk dat je de achtergrond neutraal moet laten :j Het is toch een heel mooi 'intiem' plaatje, een drukke achtergrond gaat de aandacht trekken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:21

Onwijs gaaf!!!!
Ik kan je wat achtergrond betreft niet echt helpen.....

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:21

Uhmm.. Misschien een fel groen weiland, met nog wat koeien die grazen?
Want ik denk dat als je éen kleeur doet, je koe een beetje wegvalt.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:24

onwijs leuk! Maar inderdaad de borst van de koe mist iets of er is iets aan. Ben benieuwd naar eindresultaat :)
Voor de achtergrond, misschien in westernstyle houden, stuk land met lang gras beetje gelig/stokleur en een roundpen of iets dergelijks
Laatst bijgewerkt door classic_life op 15-06-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:25

ik zou de achtergrond een lichte zandkleur met lichtblauwe lucht geven, alsof ze op de pairie staan
alleen de linkerhand van de cowboy vind ik storend, de rechter valt reuze mee

wat een gave schilderij je bent echt goed ga zo door !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:29

Ik stoor me niet zo zeer aan de koe als wel aan het bovenlijf van de cowboy. Het lijkt wel alsof zijn arm te lang is, en de hoek van het bovenlichaam klopt ook niet helemaal.
De koeien en de kleur van de chaps, helemaal goed!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:30

@Classic-life en MissYvette4u, dat zijn inderdaad precies de ideeën die ik ook had. Met die linkerhand ben ik het helemaal eens. Die moet beter.

@Sprietlover: ik wil geen andere dieren erop. Dat wordt te druk en een groene wei past niet in de het westernplaatje, maar bedankt voor het meedenken!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:31

wauw!

ik ga ook voor een zandkleur achtergrond trouwens.

en ik vind het hoofd van het kalf iets te wit nog ofzo. t hoofd loopt als het ware door in de achtergrond en dan naar het been. lijkt allemaal teveel dezelfde kleur. misschien dat het al beter wordt als er een kleur op de achtergrond zit, maar zou het hoofd toch iets meer schaduw geven.

Cassidy

Re: [SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:32

Ik zou juist gaan voor een hele donkere achtergrond. Zoals bij een Black Foto

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:33

Cassidy schreef:
Ik stoor me niet zo zeer aan de koe als wel aan het bovenlijf van de cowboy. Het lijkt wel alsof zijn arm te lang is, en de hoek van het bovenlichaam klopt ook niet helemaal.
De koeien en de kleur van de chaps, helemaal goed!

Dank je wel. Chaps zijn ook helemaal zelf bedacht, kon geen goed voorbeeld vinden.

Hmmm, over de cowboy... de verhoudingen zouden moeten kloppen, want het is één op één overgetrokken van de foto. Dus daar kunnen bijna geen fouten inzitten (lang leve de overheadprojector). Maar als jij dat wel zo ziet, dan moet er iets storends zijn. Ik zal er nog eens kritisch naar kijken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:34

zij schreef:
wauw!

ik ga ook voor een zandkleur achtergrond trouwens.

en ik vind het hoofd van het kalf iets te wit nog ofzo. t hoofd loopt als het ware door in de achtergrond en dan naar het been. lijkt allemaal teveel dezelfde kleur. misschien dat het al beter wordt als er een kleur op de achtergrond zit, maar zou het hoofd toch iets meer schaduw geven.

Dat lijkt inderdaad zo, maar dat komt puur door de overbelichting en nog de witte achtergrond. Dat moet veranderen als de achtergrond is ingekleurd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:37

Cassidy schreef:
Ik zou juist gaan voor een hele donkere achtergrond. Zoals bij een Black Foto

Dank lijkt me ook heel gaaf! Nog niet aan gedacht, maar dan had ik wel denk ik met een zwarte achtergrond/materiaal moeten beginnen. Ik ben bang dat het heel lelijk wordt als ik dat zelf ga inkleuren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:39

Dit is trouwens een scan van de sheet die ik heb gebruikt om de afbeelding via overheadprojector op het doek te krijgen. De sheet is A4 formaat en heb ik dus op de foto gelegd om de juiste verhoudingen te krijgen.

Afbeelding

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:40

Zo hey das mooi getekend hoor :)
Netjes gedaan.
Ik ga wel met cassidy mee, donkere achtergrond lijkt me ook erg mooi :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:00

Kalfje verder afgemaakt, boots en nog iets aan de hals van de koe gedaan. Dit is het even voor vandaag. In totaal zit er nu circa 7 uur werk in het schilderij, vorige week zondag ben ik begonnen. ;)

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:37

Ik denk dat ik weet wat ik zo storend vindt aan het bovenlijf van de cowboy. Op de foto had hij een T-shirt aan, en op je schilderij een overhemd. De plooien in het overhemd kunnen een raar effect geven (lijkt net alsof de cowboy een ingedeukte borstkas heeft, en het komt door die bolling in de mouw dat het kijkt alsof de elleboog wat lager zit.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:43

Erg originele houdingen. Er zitten leuke sanningslijnen in. Over dat bovenlijf. Wat Cassidy zegt, die plooi in zijn (voor mij) rechterarm zorgt er inderdaad voor dat het lijkt alsof zijn elleboog te laag zit. Dus die plooi zou wat moeten opschuiven naar links. Maar wat mij eerder opviel zijn zijn schouders. Op de scan van de sheet zie ik dit trouwens ook al. Het is net of zijn (voor mij) rechter schouder veel groter en gespierder is dan zijn linker. Links lijkt hij zo mager en plat.
Maar niettemin is dit een veelbelovend werk waar ik erg benieuwd naar ben.
Ik opteer trouwens ook voor de subtiele achtergrond van een korenveld ofzo in westernstyle. Maar maak het niet te cliché. Een lichtblauwe lucht bijvoorbeeld wordt al snel heel nep. Probeer de lucht eerder wat bewolkt te houden met een flauwe zon, maar wel zomers, eerder lente, begrijp je? :) De sfeer van op je potloodschets vind ik perfect zo.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:09

Dank je Marjoke! :)

Ik ben een goed gaan kijken en wat ik denk dat zo gek lijkt in jullie ogen... de cowboy staat met z'n bovenlijf gedraaid. De linkerschouder (rechts voor kijkers) is meer naar achteren gedraaid, maar ik heb dat niet genoeg benadrukt met de schaduwwerking. Want nu lijkt het alsof zijn linkerarm korter is en de elleboog verkeerd zit, maar dit komt door de compositie. Ik moet met de schaduwwerking dit corrigeren. Dat ga ik ook doen!

Ben inmiddels er redelijk over uit wat de achtergrond wordt en ben ermee van start gegaan. Binnenkort het vervolg! De ene dag heb ik meer tijd dan de andere dag (met twee kleine kids). ;)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:30

Ah nu snap ik waar je naartoe wou met die schouders. Dan kan inderdaad gewoon de schaduw aangepast worden. Ik ben erg benieuwd! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:34

Tamara, wat Gaaf! ( met een groote G)
Echt heel mooi zeg, ben benieuwd hoe je verder maakt!