zelf zadelkasten maken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sb300786

zelf zadelkasten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:56

hoi

ik had een vraag
ik wil eigenlijk graag zelf een zadelkast maken

nou eigenlijk twee zelfs....

een kleintje voor zadel en hoofdstel, voor op de trailer (moetn dus wielen onder )
en nog een zeer grote ( 2 meter hoog ofzo ) voor in de zadelkamer. wil daar twee zadels in kwijt kunnen , minimaal 15 dekjes , 3 hoofdstellen zonder ze over elkaar te hangen , een stuk of 4 halsterhaken etc.

maar heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan, zadelkast gemaakt??
zoja hoe ( ongeveer )
waar de spullen zijn gekocht
welke materialen gebruikt

etc

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:59

wat handig, ik ga dit even volgen :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:59

heey ik heb z'n tuin kast wel een grote
1,10 meter hoog
2 meter breed
1 meter diep

er past echt super veel in
heb 2 zadels er in
5 hoofdstellen alle halsters en touwen en dat zijn er nogal wat
kist met beenbescherming
10 dekjes ongeveer
me rijlaarzen en ton met voer en een zak voer

past perfect je kunt het afsluiten en helemaal open maken de deksel eraf zegmaar en de deuren open
met bodem achterkant enz muis bestendig dus

liefs

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:02

Ik heb ook zelf een zadelkast gemaakt omdat mijn westernzadel niet in een normale zadelkast op stal past.

Ik heb gewoon een oud linnenkastje genomen en daar een zadelsteun in gemaakt, haken op de deuren geschroefd, en er een slot op gemaakt. Peanuts

Zadelsteunen en haken voor het tuig kun je gewoon bij een ruitersportzaak of Welkoop/Boerenbond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:02

Heb met mijn vader een hele grote kast gemaakt :)
Wij hebben multiplex 24mm gebruikt, maar je kan ook Betonplex 18 of 24 mm gebruiken. Hebben ongeveer 6 platen gebruikt :) hij is 2.20 hoog, 1.60 breed en 90 cm diep.
De zadelsteunen en haken heeft mijn vader van RVS gemaakt. De planken en de bodem van de kast ook van multiplex 24mm.

We hebben eerst de platen op een andere locatie op maat gezaagd en hem daar alvast ge prefabriceerd zoadat we hem op stal alleen in elkaar hoefde te schroeven. Er zit een dubbele deur in die met twee sloten dicht gaat. Aan de binnenkant van de deur zitten twee schuiven om hem goed te laten sluiten. Achter de sloten zit een plaat rvs geschroefd om de kans op inbraak te verminderen.
De deuren zijn opgehangen met pianoscharnieren over de gehele lengte.

Het er nu twee zadelsteunen in, 4 haken voor halsters/hoofdstellen. 1 plank over de gehele breedte en twee planken tot de helft. Daaronder staan mijn twee voertonnen, mijn poetskist, laarzen, twee bakken en een tiental emmers+deksels. en heb nog ruimte over :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:05

Wij hebben zelf een oude houten kledingkast omgebouwd tot zadelkast. We hebben de achterwand verstevigd met mdf en daar de zadelstang tegenaan geschroeft.

Als je de kast echt helemaal van scratch in elkaar wilt zetten kan je alle kanten op met de afmetingen. Meet op wat je nodig hebt. Om twee zadels boven elkaar te hangen heb je aan een meter hoogte genoeg (afhankelijk van hoe kort je ze op elkaar hangt), de rest kan je dus gebruiken voor overige spullen. Meet eens op hoe hoog/breed/diep een hoofdstel zou hangen. Zorg ervoor dat je er ook nog bij kan langs het zadel af. Wat doe je met de winterdekens? Moeten die ook in de kast of gaan die mee naar huis? En natte dekjes na het rijden? Ik merk nu dat ik eigenlijk wel een beugel of iets zou willen waar ik die over kan uithangen, maar helaas heb ik daar de ruimte niet voor in mijn kast.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:07

Ik heb zelf ook een houten zadelkast gemaakt, omdat ik de ijzeren zadelkasten van Divoza toen te duur vond.
Ik heb de maten van een kist bij divoza opgemeten, en het dr zelf nog een paar cm bij opgeteld. I.v.m. de dikte van het hout.
Hout gekocht :Y) En op maat laten zagen. Toen was het een kwestie van in elkaar timmeren. De zadelsteunen heb ik wel gewoon bij divoza gekocht.

mrieeek

Re: zelf zadelkasten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:33

mijn vader heeft onze kast ook zelf gemaakt. maar die is om een oude deur gebouwd, dus de maten van de deur aangehouden. en dan bij de praxis de platen hout op maat laten maken. En van zo'n plastic buis zadelsteunen gemaakt & vakjes erin gezet. Echt heel handig, hij heeft precies de goede maten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:36

mijn pa heeft er ook 1 voor mij gemaakt die is 2,5 meter hoog
4 meter lang en 1,5 meter breed. hangen nu 5 zadels in 2 haken van 4 haakjes voor hoofdstellen dan aan 1 kant nog planken voor mn spullen en heb ik nog ruimte over zouden mn dekens komen.
deuren zijn er 4. overal ventulatiespleten daar moet je goed op letten want leer en vooral dekjes enz moeten kunnen blijven ademen en drogen. bij mij is het van goede houten platen gemaakt.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:12

van een oude kast is idd wel ook handig ja
een kleine oude kast voor in de trailer..... want daar is het toch muisvrij

alleen ik vind t wel heel moeilijk om stalen platen te bevestigen aan elkaar voor een grote kast

ben namelijk bang dat er toch muizen in een houten kast komen......

hebben jullie fotos van jullie zadelkasten?? ben heel benieuwd hoe het is gedaan

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:15

Handig topic dit!
Ben ook al druk aan het schetsen en plannen hoe ik wil dat mijne eruit gaat zien, ga er over twee weekjes aan beginnen.
Misschien handig om er ook even bij te zetten hoeveel het je gekost heeft ongeveer? :)

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:15

ja hoeveel t kost en fotos idd!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:30

[EA-GZ-RP] tekening voor zadelkast

In dit topic staan een paar foto's van mijn kast.

We hebben hem in een hoek gemaakt, dus maar voor 2 wanden hout nodig.
Mijn man vond het mooi om op de naad van 2 brede planken, een dun plankje te spijkeren (zo hebben we eens een hele schuur in Oostenrijk gezien, en ik mag wel zeggen...het resultaat mag er wezen *D )

Ik heb er 2 hoofdstelhaken in hangen, maar rechts aan de muur is eventueel nog plek genoeg om nog 2 haken te hangen. Ik denk dat ik die er ook bij wil, zodat ik de halsters en touwen er aan op kan hangen, want die liggen nu los op een plank.

Onder de zadelsteunen heb ik een schoenenrekje gezet, zodat de schoenen/laarzen op hoogte staan te luchten en niet op de grond. Onderkant van de kast is nl. open voor luchtverversing.

Je kunt de kast zo groot maken als je zelf wil. Wij hebben ook wat met de maten gespeeld.
Met behulp van de zadelsteun hebben we bepaald hoe breed de kast minimaal moet worden, rekening houdend met het feit dat ik ook nog het hoofdstel aan de binnenkant deur wilde ophangen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:31

ik zou juist niet de onderkant open maken :+
Dan hebben muizen vrij spel om in je kast te gaan en alles aan te vreten :)

Zou op grote hoogte een gat maken en daar muiswerend gaas tegen aan schroeven :)
Zonde van je ruig als ze allemaal je kast in kunnen

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:02

ja idd

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:27

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik neem voorlopig de gok. Ik heb geen voer open en bloot staan .
En al helemaal niet in de kast iets van voer.
Op planken kunnen de muizen niet komen, want dat is (als het goed is) met de deuren hermetisch afgesloten. Het zou dan alleen om de zadels en hoofdstellen gaan.
Ik heb mijn zadel 30 jaar lang open en bloot hangen gehad en nog nooit een muis eraan gehad. a f k l o p p e n.
Ik verwacht niet dat ik ze dan nu opeens in mijn kast heb zitten. Vooral omdat er niks te eten te vinden is en ook geen bergruimte om zich te verstoppen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:33

muizen eten ook aan leer en dekjes en dekens en laarzen en en en en :)
maar goed, het is jouw gok
ik weet dat bij mij op stal stikt van de muizen, dus heb op 2 meter hoogte gaten in het hout geboort en daarvoor een ijzeren roostertje waar de muizen niet doorheen kunnen. De bodem van de kast is ook geheel muisdicht

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:33

Wij hebben er wel veiligheidsbeugels voor de zadels met slotjes in zitten. Dit omdat er nogal veel zadeldiefstal in de omgeving is bij ons. Dus we proberen zo goed mogelijk alles te beveiligen.

Als je een kastje maakt om hem op wedstrijd mee te nemen let dan op dat je hem met de wielen op de rem kan zetten anders rolt dat kastje heel de tijd door je trailer. Zorg ook op wedstrijd dat er een goed slot op zit en dat je zadel kast vast geklipt kan worden in de trailer met een slotje. zo voorkom je diefstal wat helaas steeds vaker voorkomt ook op wedstrijden.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:29

Die van ons heeft ongeveer 100 gekocht voor het hout. De zadelsteunen zijn gewoon gemaakt van zo'n leidingbuis. En de deur hadden we nog. Renee: haha je weet hoe die van mij eruit ziet en op zich is ie superfijn. Alles past er makkelijk in!

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:06

Gentlegiant schreef:
heey ik heb z'n tuin kast wel een grote
1,10 meter hoog
2 meter breed
1 meter diep

er past echt super veel in
heb 2 zadels er in
5 hoofdstellen alle halsters en touwen en dat zijn er nogal wat
kist met beenbescherming
10 dekjes ongeveer
me rijlaarzen en ton met voer en een zak voer

past perfect je kunt het afsluiten en helemaal open maken de deksel eraf zegmaar en de deuren open
met bodem achterkant enz muis bestendig dus

liefs

En hoe maak je die dan? ;)

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:11

Mijn vader heeft zelf de zadelkasten gemaakt, hij is timmerman, dus hij had nog hout, maar alle zadelhangers enzo hebben we bij de divoza gekocht. En ik heb een soort van wasrek (gaten in het hout en daar buizen tussen hangen) gebruikt voor de dekjes.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:31

Mijn vriend is timmerman en heeft er 1 gemaakt van 2.44 hoog en 1.22 ofzo breed en ik denk 90 cm tot 1 meter diep, hierdoor hadden we geloof ik 8 planken voor spullen op de zetten en dekjes in te leggen enzo en dan 3 zadelsteunen boven elkaar en een aantal haken aan de deur bij de zadels waar 4 hoofdstellen 2 aan onder elkaar hingen en dus niet over elkaar heen en in elkaar haha.

Bij ons lag eigenlijk alles erin, 3 zadels, 4 hoofdstellen, geloof 12 dekjes, 2 westernpads, aantal dekens, was spullen, peesbeschermers, schoonmaakspulletjes, koffiezet apparaat en nog wat losse dingen. Was heel makkelijk te maken van Vurenhout en dan 1 hele grote achterwand, daarop heeft dit de zijkanten en het middenstuk gedaan en wat balkjes op alles te verstevigen, boven en onderkant eraan, onderkant wat hoger vanaf de grond zodat het niet gaat rotten, deuren er aan vast met van die lange scharnieren en klaar is je kast!

Voor mij was die gratis omdat die dat van ze werk mee kan nemen maar denk dat je voor rond de 80 euro wel klaar bent misschien zit ik zelfs nog veelste hoog.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:50

mijn vader heeft een zadelkast gemaakt voor op wedstrijd. hij is gewoon van simpele planken houd. onder zit gewoon een deur met daar een inklapbare zadelhanger in, zodat iki er ook dekens enzo in op kan bergen als ik niet op wedstrijd ga, en aan de zijkanten zitten haken voor hoofdstellen. boven zit een soort deksel die je omhoog kan doen, daar kan je kleinere dingen in opbergen zoals borstels en cap.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:54

Handig ik volg ook even!!!

Hebben jullie ook foto's van je kast??

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:44

dit is mijn zadelkast:
Afbeelding