[SCH] De dansende paarden van T'ang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

[SCH] De dansende paarden van T'ang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:42

Afbeelding
Neo wax pastels, medium en watervaste stift op 30x42cm papier.

Hij is wat doffer van kleur dan jullie van me gewend zijn: ik probeerde een bepaalde sfeer te vangen!

Achtergrond.
Aan het begin van de Tang dynastie kwam het keizer Wu Ti ter ore dat er in Fergana bloedzwetende paarden rondliepen; edele, onvermoeibare dieren die naar verluid sneller waren dan de wind, sneller dan een roofvogel. Hij was ervan overtuigd dat deze paarden directe afstammelingen waren van de 'hemelse paarden' van de goden. Meermalen probeerde de keizer een aantal paarden los te peuteren bij de mensen van Fergana. Na meerdere verwoede pogingen zond hij een levensgroot gouden paardenbeeld in de hoop hen daarmee te paaien, maar het was juist een belediging. Deze paarden waren niet te koop. Ze waren zelf juist afhankelijk van handel om aan deze paarden te kunnen komen en waren bepaald niet van plan hen aan een Chinese keizer af te staan. Uit verontwaardiging doodden ze de gezanten van Wu-Ti, waarna de keizer een leger van ruim 150.000 man op Fergana afstuurde om de stad te belegeren en de paarden te bemachtigen.

Omdat Wu-Ti direct handel wilde drijven om zo aan de paarden te komen zonder tussenkomst van de mensen uit Fergana, opende hij de zijderoute. Ook in de daaropvolgende Tang dynastie werden de paarden nog altijd vereerd en waren 1 van de belangrijkste (maar zeldzame) importproducten voor het Chinese keizerrijk. Ze werden veelvuldig vereeuwigd op rollen en in beelden, waarvan de Tang beelden misschien wel de bekendste zijn.
Uiteindelijk zouden de paarden van Fergana zich niet weten te handhaven in China, maar nog altijd spreken de edele Centraal-Aziatische paarden tot de verbeelding in dat land.

Dit schilderij is een interpretatie van deze dansende paarden van T'ang.
De uitleg is een verkorte (niet zo beeldende) versie van een verhaal dat ik zal opnemen in mijn Equus Orientalis project, waar dit schilderij 1 van de illustraties bij zal zijn.

Feedback.
Ik zou graag feedback willen over de stijl waarin ik dit geschilderd heb, omdat ik nog een aantal andere ideeën heb die binnen hetzelfde verhaal passen. Ik vraag me dus af of ik dan deze stijl moet blijven gebruiken of dat jullie liever wat realistischere afbeeldingen zien om hier tegenover te zetten, of juist een wat meer 'Chinees' geinspireerde stijl (kalligrafie/Chinees aquarel) enz.
Geef je mening!

Dit beeld is een mix van mijn eigen Equus Orientalis stijl en de beeldjes uit de Tang dynastie.

Verder: voor meer informatie over mijn Equus Orientalis project, zie profiel.
(En jawel, ik begrijp ook wel dat ze niet heel realistisch zijn, er wat benen lijken te ontbreken, enz: ik probeer een bepaalde sfeer neer te zetten en een wirwar van benen, om maar iets te noemen, verstoort dat beeld imo. Laat het me gerust weten als je het daarmee niet eens bent, meningen worden zéér op prijs gesteld).
Laatst bijgewerkt door JoSav op 08-05-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Re: De dansende paarden van T'ang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:45

Ik vind het echt mooi, meestal hou ik niet zo van dit soort schilderijen, maar ik vind het beeldig.

De achtergrond is ook heel passend !!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:53

Ik vind 'm heel gaaf *D

Wat kritiekdingetjes:
- Bij alle drie de paarden zijn de manen anders :+ (voorste: soort 'streep', middelste: loswaaierig en laatste: überhaupt niet aanwezig)
Op de een of andere manier heeft het wel wat, maar ik vraag me af of je dat bewust hebt gedaan? :)
- Bij het middelste paard mag de zwarte lijn van mij wel wat minder abrubt aflopen (waar de rug/kont overgaat in de staart)
- Op sommige stukken is je zwarte lijn grijzig geworden,
dat doet afbreuk aan het effect (wat ik overigens erg leuk vind).
- Ik vind de 'glansjes' op het lijf van het middelste paard een beetje 'rommelig' (weet geen beter woord zo even).
Op de kont is het mooi, maar op de plek waar bijv. de ribben zouden zitten vind ik het niet echt geslaagd :n

Over of je het meer in Chinese stijl moet gaan doen:
doe dat alsjeblieft niet! Y;(

Ik vind jou stijl zó gaaf,
juist omdat het er zo dik en 'stevig' op het papier staat.
Als je meer Chinezig gaat werken denk ik dat dat een stuk minder gaat worden,
en een meer 'tere' uitstraling krijg, terwijl het zo gewoon goed is :j

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:59

Ik vind ze heel erg goed bij je serie passen. Echter als ik het verhaal lees zou ik meer kracht uit tekening verwachten. Zoals ik het lees zou ik zeggen dat het hele vurige beesten zijn, maar dat mis ik hier een beetje.

qua stijl is het echt heel mooi, blijf je bij de aziatisch oorsprong en bij je eigen stijl. Ik snap dat je de benen hebt weggelaten, dat had het plaatje alleen maar onduidelijker gemaakt, maar ik vind hem wel te rustig voor het verhaal dat er achter zit.

Dus voor je vraag over de stijl: deze blijven volgen :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:00

Joriek, je bent je [TAG] vergeten. ;)

Ik vind het een heerlijk werkje om te zien. Echt weer een van jou hand. De missende benen vielen mij niet eens op, tot ik het las.
Achtergrond is mooi opgebouwd zo met die "lagen" (vind ik ook iets kenmerkends voor jou) ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat oranje bovenaan nu wat vind of niet, maar het totaalplaatje is mooi. :j
Die rug/buikzijde van het middelste paard, heerlijk wat een kleurenglans. :+: Ik mis hier de felle kleuren niet, in dit werkje. Die dikke lijnen vind ik er ook bij passen - alleen jammer dat het krijt af en toe 'over' de stiftlijnen heen zit, hierdoor worden die wat doffer als het ware.
Ik hoef geen realistischer afbeeldingen te zien, ik vind dit juist een fijne stijl. Weer eens wat anders, niet te stripachtig, niet te realistisch, maar mooi zo met die kleuren en niet al te veel details. Dat zou hier denk ik wat afbreuk doen aan het totaalbeeld.
Een meer Chinese stijl past misschien wel bij het onderwerp maar is denk ik toch wat te standaard - juist leuk om een keer wat anders te zien. Bovendien is de rest van je serie (qua) rassen niet Chineesachtig, ik denk dat het er dan wat bij zou afsteken. ;)
Dat middelste paard blijft m'n aandacht trekken, je hebt er goed aan gedaan die kleur voor het midden te kiezen. :j Nu ik er nog zo eens naar kijk denk ik dat het juist wel mooi is dat die oranjeachtige kleur terugkomt in de lucht.
Ik twijfel nog wat of ik ook de staartjes met wat dikkere lijnen zou willen zien, zoals de rest van de tekening, maar misschien valt dat juist wat teveel op.
Ik vind de paarden alleen niet zozeer vurig, wat ik in het verhaal lees, maar ik vind ze meer heel elegant, krachtig. :j

Ik ben benieuwd naar meer! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:05

Ik zou aan de stijl niets veranderen, want dat is iets van jou. Het ontbreken van benen vind ik niet storend, en het is voor iemand die wat vaker met de paardenbeelden uit de Tang dynastie in aanraking is gekomen heel duidelijk dat dit schilderij met die beelden te maken heeft.

Ik vraag me alleen af wat voor sfeer je had willen vangen, en ik ben benieuwd hoe het schilderij eruit zou zien als je wel fellere kleuren had gebruikt.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:10

Ik zie dat ik niet de enige ben met een speciale belangstelling voor de paarden uit de T'ang dynastie. De 15e eeuwse Andalusiers waren volgens een spaanse onderzoeker een poging om zulke paarden te reproduceren.
Ik vind je tekening heel mooi, maar de paarden zouden wat mij betreft net wat voller (ronder) en barokker mogen zijn, met juist iets meer bravour. De hoofden van de paarden werden in verhouding tot hun lijf heel klein weergegeven. Dat mis ik een beetje in je tekening.
Voor de rest: je gebruikt prachtige kleuren en hebt een mooie compositie.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:15

@Balou: dankjewel! :D

@TE5: de manen heb ik bewust zo gedaan, ook omdat ik drie typen beeldjes tegenkwam. Bij de middelste heb je het heel goed gezien, hij dreigde te mislukken (ik was wat te enthousiast geweest met de zwarte stift en dat zag er niet mooi uit) en toen was het papier verzadigd, vandaar dat hij nu dus wat rommelig oogt. :o
Ik moet nog kijken of ik dat nog kan corrigeren, maar ik denk haast van niet, wat jammer is, maar perfectie is ook wel heel lastig te bereiken...
Dat sommige lijnen grijzig zijn: klopt, maar ik vond het niet storen, ik wilde niet alles met hard contrast opzetten, gewoon een aantal lijnen extra accentueren en die heb ik zeg maar nog eens aangehaald met de zwarte stift. :)

@Dowski: Dit is absoluut de teerste die ik voor deze serie van de Hemelse Paarden in gedachten heb: ik heb nog een voorstudie van een 'vliegende' (nog niet gescand omdat het een voorstudie is die ik niet goed genoeg vind voor het project) en nog een aantal andere schetsen die minder 'kwetsbaar' zullen zijn. Waar ik je wel gelijk in geef is dat je bij dansende paarden misschien eerder denkt aan vurig steigerende hengsten... wie weet wat er verder nog uit voortvloeit, dit is gewoon de eerste uit dat hoofdstuk van de Equus Orientalis.
Bedankt voor je eerlijke mening! Ik zal er zeker op letten de andere schilderijen van de Hemelse Paarden wat meer vuur te geven. :j

@Fiffill: Oeps. Gelijk maar ff ge-edit. Bedankt voor je inbreng. Ik ben het eigenlijk wel heel erg met je eens. Ik ben zeker van plan in andere illustraties hun vurige kant meer te laten spreken. Ik wilde graag meerdere elementen/kanten laten zien: elegantie, kracht, vuur, vliegensvlug, enz. In deze ligt de nadruk idd meer op elegantie dan op vuur. Of dat goed of slecht is, vind ik moeilijk te zeggen, het is afwachten als ik het hoofdstuk Hemelse Paarden klaar heb wat illustraties betreft. :j

@Cassidy: ik vind het moeilijk uit te leggen welke sfeer ik wilde vastleggen. Ik wil voor deze subserie graag meerdere kanten belichten van deze paarden, maar niet alles tegelijk. Ik heb hier de nadruk op elegantie gelegd, niet op vuur, en daarom zijn de kleuren ook wat ingetogener. Denk ook dat felle kleuren hier net wat te heftig was geweest, omdat ik hier ook best heftige basiskleuren heb gekozen. Oranje lucht bijvoorbeeld, dat heel fel was misschien té geweest, maar misschien ook niet, zo'n keuze is altijd moeilijk vooraf te bepalen maar ik vind dat het niet verkeerd heeft uitgepakt, maar of het beter had gekund vind ik ook weer een lastige. :) :)

@Adalberti: Ik heb heel bewust gekozen voor wat minder volle paarden. Chinese beeltenissen lieten vaak heel ronde paarden zien, bijna overdreven rond, en ik zocht bij deze een tussenweg tussen die interpretatie en Centraal-Aziatische paarden (al is het lastig te zeggen hoe ze er exact uitzagen destijds) en de levensgrote bronzen beelden die ze in graven gevonden hebben (met extreem dunne beentjes bijvoorbeeld). Omdat ik het idee heb dat een barok paard eleganter is in een andere houding vond ik deze houdingen gepaster voor een net wat ranker dier. Voor mijn boek vind ik het echter wel van belang om ook die heel barokke interpretatie mee te nemen, dat zeker. :j

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:48

Prachtig! :wow: +:)+
Nogmaals : ik vind je stijl echt helemaal geweldig. Op het randje van realistisch/ niet- realistisch en soms ook het contrast daartussen. De achtergrond vind ik ook hierbij erg goed passen.

De kleurkeuze vind ik juist ook wel erg mooi! Past goed bij de elegantie. Ook de keuze voor ranke paarden, hoge benen, vind ik daarbij passen. :j

Ik ben het wel met de anderen eens, dat toen ik het verhaal las ik meer vurige paarden in gedachten had. Maar als ik zo jouw gedachte erachter lees kan ik me daar ook wel weer bij aansluiten. :) Wel ben ik benieuwd naar je (aanstaande) vurige werk.

Zeker dicht bij je eigen stijl blijven! _/-\o_

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:59

Prachtig gedaan echt een mooi herkenbaar werk, en zeker blijven doorgaan in deze stijl dat maakt het uniek.

Op het technische gebied kan ik geen commentaar geven maar ik heb wel en vraagje.

Heb je bewust de benen van de achterste twee paarden weggelaten? (met name de palomino het lijkt alsof hij 'stopt' achter de bruine.)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:45

*staart wederom*

Het edele, onvermoeibare en schone komt op mij erg sterk over. Mede door de compositie ontstaat een soort 'opsommend' beeld. Je wordt als kijker van beneden naar boven meegenomen/ mag even meekijken met iets waar je (voor mijn gevoel althans) niet aan mag zitten.
De kleurstelling vind ik goed gekozen, fellere kleuren zouden denk ik af doen aan het totaal, het misschien wel te helder maken. Op de manier zoals het nu is neergezet is het in balans; details zijn kleurrijk, maar de kleur overheerst voor mij niet :) (Wat Fiffil ook aangeeft: kleur middelste paard en lucht maken het totaal in 'af')

Blijf lekker bij je eigen stijl, die is treffend en weet te boeien :j

Seven

Re: [SCH] De dansende paarden van T'ang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:08

ik blijf jou tijl echt geweldig vinden
het enige wat ik kan aan merken is dat ik het oog van het grijze paard wat raar vind lijkten heel plat of anders gezegt wat uitgerekt.

verder de kleuren de compositie ik vind het weer een heel geslaagd plaatje

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:16

@aliesjeh: :o Dankjewel. Ik zal eens zien of ik nog een topic plaats als ik wat meer Hemelse Paarden schilderijen af heb, zodat het meer een serie wordt. :j

@lovelynutia: Bedankt! Zoals ik in de openingspost al schreef heb ik er bewust voor gekozen de meeste benen weg te laten, omdat het geheel dan te rommelig zou worden en afbreuk zou doen aan de sfeer. Zoals je kunt zien is ook het perspectief heel primitief, bijvoorbeeld. Dat hoort allemaal bij de sfeer.

@Fnanne: dankjewel voor je input. Ik heb er ook heel bewust voor gekozen de kleur van de lucht terug te laten komen in - heel bewust - het middelste paard. Hoewel heel veel bijna intuitief gaat denk ik toch heel bewust na over waarom ik een bepaalde kleur kies. :j

@vagolijntje: Dankje! Wat betreft de grijze: dat is niet zijn oog, maar meer de vorm rond zijn oog, en dat heb ik bij alle paarden een beetje overdreven neergezet, omdat dit op de beeldjes ook zo was leek me dat wel passend. Het mag van mij wel wat over the top. :D Bedankt voor je reactie!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:03

O oeps had dat stukje over de benen niet gezien in je post.

Ik kijk uit naar je volgende werk

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:55

De benen mis ik eigenlijk helemaal niet. Het totaalbeeld is een harmonische opeenstapeling waardoor de benen van de bovenste 2 paarden eigenlijk niet eens nodig zijn.
Wat ik dan wel jammer vind is dat het bovenste paard geen manen/voorpluk heeft. Dat zou ik voor het totaal wel gedaan hebben denk ik...

De kleuren vind ik lekker gekozen. Het is een rustige plaat geworden, ondanks dat er zo veel lijnen op staan. Ook vind ik het mooi om te zien wat de kleur over de stift doet. De achtergrond heeft dezelfde opbouw als de paarden, maar door te kleuren over de stift krijgt het een hele andere uitstraling waardoor de paarden mooi naar voren komen.

Een net werkje, heb er eigenlijk niet zo veel op aan te merken. :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:32

ben je betoeterd, je stijl gaan veranderen. Dat gaat veel te hard vloeken met je andere afbeeldingen. :)

Is dat boek nou nog niet af ? }> :D *gaat portie geduld zoeken*

wederom een erg mooi werkje JoSav, het 'ontbreken' van de benen stoort mij helemaal niet.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:42

Het eerste wat ik zag op dit schilderij zijn de ontbrekende benen, na een paar keer op en neer gescrolled te hebben vind ik het niet storen.
Het primitieve laat je mooi tot zn recht komen door je suggestieve lijngebruik in de paarden en de "platte' achtergrond. De lijnen in de achtergrond doen me bijna aan een ritme denken van een dans en dat vind ik erg mooi. Je voelt ze bijna trappelen.
Kleuren vind ik niet flets op zich, maar mooi in balans. Ben benieuwd naar meer!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:17

Prettig plaatje Jorieke. :) Je kleurgebruik is zoals altijd weer top, de compositie vind ik ook erg fijn. Het is niet standaard, het is origineel zonder die benen en met de verschillende houdingen van de paarden.
De stijl past hier prima bij, ik zou die zo houden. Vooral niet realistischer, ik denk niet dat dat bij het verhaal gaat passen.
Goed werk!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:14

Dank voor de reacties! Het mag duidelijk zijn dat ik me hierme gesterkt voel mijn eigen stijl aan te houden en me niet te laten verleiden door allerlei vooronderstelde verwachtingen of het idee dat ik zou moeten 'afwisselen' qua beeld. :D

@lovelynutia: geeft niks, kan gebeuren. En niet iedereen heeft altijd zin om mijn lange beschrijvingen aandachtig te lezen, kan ik me verder goed voorstellen. ;)

@Mireille: ik heb met opzet ervoor gekozen de bovenste geen manen en voorlok te geven omdat ik dat bij het beeld vond passen, ook omdat ik drie typen beeldjes ben tegengekomen: met opgeschoren manen, met helemaal weggeschoren manen en gewoon wel met manen. Dus het leek me leuk dat te laten terugkomen. Ik kan me wel voorstellen dat het niet helemaal is wat mensen verwachten bij een paard, omdat ze het vaak toch een kaal gezicht vinden, een paard zonder manen. Persoonlijk kan ik me de grijze niet eens meer mét manen voorstellen. :o
En je hebt goed gezien waarom ik de stift minder sterk heb gemaakt in de achtergrond. :j

@jokari: nee, boek is nog niet af, is nog véél werk moet ik toegeven, zoveel schilderijen maken terwijl je al een andere fulltime bezigheid ernaast hebt. :o Maar, hij komt eraan, daar twijfel ik niet aan. De planning was oorspronkelijk om de schilderijen eind 2009 klaar te hebben, maar dat wordt hem alleen als ik nu de loterij win en fulltime kan gaan schilderen, ben ik bang. Dus voor nu maak ik geen nieuwe planning meer, neem ik alleen nog bij uitzondering opdrachten aan en voor de rest zien we wel hoe het vlot. :o :o

@janique: bedankt! :D

@Evelijn: Dankjewel; dit sterkt mij in mijn eigen overtuiging. :) 8-)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:38

Heel erg gaaf! Het enige dat misschien wat "stoort" is dat het met name bij het zadel er uit ziet alsof er met krijt over de zwarte lijnen heen is gekleurd (een beetje het idee van een kleurplaat inkleuren en dan niet binnen de lijntjes). Van de andere kant, als al die zwarte lijnen zo prominent en pikzwart aanwezig zijn gaat er weer een hoop detail verloren.

Ik vind de compositie heel erg gaaf, en het kleurgebruik is super!! Wat me vooral aanspreekt, is dat het idee van een dansend paard ook echt is uitgewerkt, want er zit zeg maar beweging in. Het is net alsof de beweging van het eerste paard vloeiend overloopt naar de bewegingen van de paarden er achter (van hoofd omlaag, naar hoofd omhoog, naar hoofd naar voren).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:36

Hey, dit topic had ik nog helemaal niet gezien! :oo

Ik vind deze echt waanzinnig mooi JoSav... mijn blik wordt echt omhoog gevoerd langs de paarden, ik 'voel' het dansen, de beweging die erin zit. De ontbrekende benen vielen me wel op maar ik mis ze niet. Het leuke bij jouw afbeeldingen vind ik dat ze gewoon écht origineel zijn, ik ken geen enkele kunstenaar die iets in een stijl doet die hier op lijkt. Ik sluit me er ook helemaal bij aan dat je je niet moet laten 'afleiden' en hier zeker mee doorgaan, ik vind het prachtig! :j

De kleuren zijn heerlijk, echte 'JoSav-kleurtjes' bij gebrek aan en beter woord. ;) In de tweede oogopslag zie je ineens allemaal nieuwe kleuren in de vachten komen. Feller had inderdaad niet gehoeven, dat had het te vurig gemaakt terwijl ik dit eigenlijk een heel zacht plaatje vind met een een geconcentreerde, mystieke sfeer.

Mooi achtergrond verhaal er ook bij. Leuk dat je zo onwijs veel weet over dingen waar ik (en ik ben vast niet de enige) nog nooit van heb gehoord. Je weet het ook op een prettige manier te beschrijven, het leest fijn. Ik zie ook uit naar je boek!
Als je prints van deze laat maken houd ik me aanbevolen trouwens. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:37

Zeer aansprekende stijl weer jorieke! Eigenlijk moet je jouw werken naast elkaar zien en niet los van elkaar bekijken, in je profiel tonen ze zo mooi bij elkaar.
De benen weglaten heeft zo zijn voor- en nadelen, maar je moet nu eenmaal een keuze maken. Misschien is het ook nog ens leuk een bijna dezelfde compositie te maken, maar waarbij ze schuin boven elkaar staan, dat geeft weer een helemaal ander beeld.
Erg interessant om te zien hoe je op alle vragen hier een duidelijk antwoord hebt, er gaat zo te lezen echt een behoorlijke studie vooraf aan al je werken en keuzes.
De verhalen erbij zijn steeds erg boeiend en leerzaam, ik ben echt benieuwd naar je boek.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:41

kruisje:(

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:43

latnahc2 schreef:
kruisje:(

Probleem met je internet? :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:37

:o :o Dankjulliewel!

Ik ben heel blij dat de beweging van de dans er toch uitgehaald wordt. Zoiets is toch lastig uit te werken zonder in clichés te vervallen van steigerende paarden e.d.

En bedankt voor je suggestie, Capriole. Ik zal het meenemen. :)

Als het goed is, is de afbeelding gewoon zichtbaar. Het kan zijn dat de afbeelding heel af en toe een paar uur niet zichtbaar is omdat de server even niet beschikbaar is (update, reset, enz).

Nogmaals heel erg bedankt voor de onderbouwde reacties. Had zoveel positieve respons eigenlijk niet verwacht. :D Het geeft me moed gewoon door te gaan met het maken van mijn boek. :j Bedankt!