[DIGI] ezeltje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

[DIGI] ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 07:05

hallo,
ik heb net het programma gimp gedownload en begon maar wat uit te testen,
heb nog nooit echt serieus digi gewerkt.
hier de afbeelding van wat het moet worden:
Afbeelding

en hier hoe ik begin:
stap 1.
Afbeelding
ik heb de basis schets eerst gemaakt, ik heb de schets gemaakt van een ander programma, omdat er anders een mislukt paard uitkwam.

stap 2.
Afbeelding
ik heb het hoofd al een basiskleur gegeven.

wat vinden jullie er tot nu toe van?
graag opbouwend commentaar.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:29

Jeetje :~ Wat knap, hij ziet er echt héél zacht uit :D Ik heb allemaal niet zo veel verstand van tekenen, maar z'n oog mag nog wel wat donkerder. Misschien lukt het je om wat "glans" te tekenen..... Maar verder echt super! Ik doe het je niet na ;)

Sodeletuut

Re: [DIGI] ezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:36

Aah wat een leukerd! Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:59

Ziet er leuk uit, maar jammer dat die basisschets niet door jouzelf is gemaakt. Dat is gewoon een effect in een (foto) bewerkingsprogramma.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:38

Ja, ik vraag me ook af wat jou definitie van een schets is? Eigenlijk doe je nu niks anders dan over de foto heenkleuren :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:29

Dit noem ik absoluut geen tekening... Dit is gewoon fotoberking..

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:11

waarom heb je er een filter over heen gedaan, en niet de schets zelf gemaakt?
We weten natuurlijk neit wat TS wil.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:59

De TS geeft aan dat het geschetst is, maar dat is dit dus niet.
Dit is wel heel makkelijk. :roll: De schets is de basis van de tekening.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:22

ja srry, het is idd niet geschets, maar ik kon niet schetsen en wou eerst maar wat met kleuren uitproberen voordat ik me verdiep in het schetsen. mijn schetsen worden noujuist mislukte paarden met te lange oren. dus vandaar dat ik eerst met kleuren wat dee.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:35

Zet er dan ook niet neer dat het een schets is ;)
En wat is er verkeerd aan om wel eens lekker los te gaan met schetsen?
Dat is juist de basis voor een tekening, en naar mijn mening even belangrijk als de invulling hiervan!

Op deze manier houd je jezelf toch alleen maar voor de gek? En ons eigenlijk ook,
want wij proberen je tips te geven waar je wat van kunt leren. Als je je schetsen plaatst kun je juist
goede tips krijgen om uiteindelijk misschien wel een paard in goede verhouding neer te zetten.
Dan ben je toch ook veel trotser op je eigen werk als je het uiteindelijk allemaal zelf hebt gedaan?
In plaats van als het ware over een foto heen te kleuren en zo een ogenschijnlijk leuk resultaat neer te zetten.

Over het inkleuren ga ik verder dan ook niet zoveel zeggen, ik ben van mening dat een goede schets een basis is
voor het verdere werk. Succes!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:38

oke, ik ga het de volgende keer proberen met een eigen schets.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:43

Ik raad je aan de schets veel basaler te maken. Je doet er nu een laagje kleur over een grote laag schets heen. Dan pas kan je echt met kleuren gaan spelen.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 16:59

hier een zelf gemaakte schets, ben er nu achter gekomen dat het zo ook kan.
Afbeelding

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:11

weer een stapje verder
Afbeelding

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:17

Ik vind het harstikke mooi worden hoor!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:19

Ja overtrekken kan idd ook, maar dat is nog steeds geen schets.

Ik snap best dat je graag goed wilt kunnen tekenen. Maar begrijp dan ook dat daar een hele lange weg van heel veel oefenening aan vooraf gaat. Ook digitaal, het ís geen wonderhulpmiddeltje waardoor iedereen ineens kan tekenen.
Je hebt nog steeds kennis van anatomie, licht, structuren etc, etc, etc nodig.

Pak gewoon potlood en papier en ga daar eerst op oefenen als digitaal nog te moeilijk is. Wil je digitaal inkleuren, scan dan je echte schets in en kleur daaroverheen.

En ook daar geld, veel oefening, je hoeft niet meteen een prachtige tekening neer te zetten. Je kan beter eerst gewoon je tools verkennen en kijken wat wat doet en welke efecten het op elkaar heeft, daar heb je geen hele tekening voor nodig en kun je gewoon lekker kliederen in een leegbestandje.

Dus het enige advies wat ik je kan geven: ga eerst oefenen en begin gewoon bij je basis, niet meteen teveel van jezelf verwachten anders kom je nergens.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:22

Dat is, met alle respect, nog geen schets. :) Schetsen houd in dat je een leeg blad hebt, zonder iets eronder, en dat je gewoon volledig zélf de basis voor je tekening neer zet. Wat je nu hebt gepost lijkt eerder een overgetrokken foto te zijn. Dat baseer ik op het feit dat je willekeurige lijnen lijkt te hebben gebruikt, er zitten in het geheel geen basisvormen in, zoals een opbouw uit cirkels of enige benadrukking van bepaalde spieren en botten dicht onder de huid.

Mijn tip: print het plaatje van het veulen uit, en probeer eerst eens gewoon op papier te leren schetsen. Wat zijn de vormen, hoe steekt een paard eigenlijk in elkaar, hoe bouw je zoiets op? Neem anders eens een kijkje in het 5-minutentopic, daar zijn goede voorbeelden te vinden van bokkers waarbij je heel duidelijk kunt zien hoe zij een schets opbouwen. Het laatste thema was zelfs ezels als ik me niet vergis. :D Is soms lastig, want het is natuurlijk het leukste om meteen iets heel groots en moois te gaan maken. Zeker met digitaal werken is dat nog verleidelijker. Probeer toch om niet voorbij te gaan aan de basis, dus ook lekker dingen blijven maken en uitproberen die niet meteen super netjes hoeven te zijn.

En schetsen hoeft niet gelijk te staan aan iets dan heel snel gaat. Je kunt natuurlijk gewoon schetsen om in de vingers te krijgen hoe dat moet en hoe de basisvormen van een bepaald dier zijn. Dan kun je inderdaad gewoon 5 minuten uittrekken en een hele berg schetsen maken, leer je heel veel van. :j Ikzelf maak voor een echt portret wat ik werkelijk wil gaan uitwerken altijd meerdere schetsen om de vorm van het dier een beetje in de vingers te krijgen, en ik kan er echt lang mee bezig zijn voordat ik een schets heb die volledig naar m'n zin is. :)

De reden dat er zo op jouw werk, en dan met name het punt dat je de tweede afbeelding een schets noemt, wordt gereageerd is dat er de laatste tijd op UK gewoon veel 'digitaal tekenwerk' wordt gepost wat in feite 'digitaal overtrekwerk' is. Niet al mijn commentaar is daarom specifiek op jouw gericht, maar meer op het punt dat het zo ten koste gaat van de mensen die wél echt digitaal tekenen. Tekenen moet je er eerst voor leren, of je nu digitaal werkt of in traditionele media. Het is alleen een ander middel waarmee je werkt, het is niet zo dat je met de computer ineens fantastische dingen kunt maken als je dat niet op papier kan. Veel mensen doen het echter (meer of minder succesvol) wel zo vóórkomen dat ze ineens heel goed kunnen tekenen, omdat ze in feite alleen een perfecte -want overgetrokken- lijntekening aan het inkleuren zijn.

Leuk dat je zo al bezig bent, maar begin bij het begin, eerst zelf kunnen tekenen en daarna maakt het medium wat je gebruikt niet meer zoveel uit. :)

EDIT: mwja, IcePrincess is me net voor met een vergelijkbaar verhaal ben ik bang. :')

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:40

hoe krijg je eienlijk een bruine gloed over het hoofdje en de rest?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:54

weet niemand het?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:35

ik heb al wat geprobeerd met die bruine gloed maar het lukt me nogniet echt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:42

Hij word al leuk hoor!
Lekker verder oefenen, als je er maar lol in hebt.
Tips kan ik je niet echt geven, daar zit ik zelf niet in namelijk.

Enne, houden jullie er rekening mee dat ts 12 is? (of nu 13).

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:43

bedankt, haha, ik ben nog 12, nog een half jaartje, augustus.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:34

hoe maak je eigenijk die haartjes?
ik heb het al geprobeerd met het penseel maar het lukt me nog niet echt.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:36

Door in verschillende lagen met verschillende kleuren te werken ;). Niet alleen bruin, grijs etc. en helemaal geen zwart. Zoek anders eens in berichten die JoSav heeft geplaatst over kleurgebruik, die kan dat heel gedetaileerd en duidelijk uitleggen ;).

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:39

oke bedankt. maar met welk materiaal moet je dat doen? kwast? potlood? of? en hoe dik?