[GAME] Uitdaging: een zwart paard zonder zwart te gebruiken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

[GAME] Uitdaging: een zwart paard zonder zwart te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:11

Op Bokt worden vele prachtige tekeningen en schilderijen gepubliceerd. Omdat er ook commentaar gegeven mag worden, kan Bokt een hele goede leerschool zijn. Kleurenleer is iets waar elke beginnende en gevorderde tekenaar of schilder mee te maken krijgt. Misschien ben je het je niet een bewust. Door kennis op te doen over de kleurenleer kun je je eigen stijl ontwikkelen, en je werk verbeteren en verdiepen. Het kleurenwiel laat ons zien dat er drie basiskleuren zijn: rood, geel en blauw. Alle verdere kleuren zijn opgebouwd uit deze componenten. Zwart, wit of grijs vinden we niet in het kleurenwiel.

Om één en ander duidelijk te maken over zwart zou ik graag een stukje uitleg van JoSav willen gebruiken:

JoSav schreef:
Verdiep je eens in de kleurenleer. Probeer wit, grijs en zwart om zo te leren deze zoveel mogelijk te vermijden. Alleen op die manier leer je goed gebruik te maken van kleuren bij een portret in kleur. Veel beginnende portrettekenaars zijn te snel geneigd naar witte, grijze en zwarte potloden (of verf) te grijpen (of bruin, bij een bruin paard). Dit zijn tinten die beter geschikt zijn voor kleine accenten, niet als basis!

Vermijd vóóral zwart. Zwart is geen kleur! Zwart heeft dan ook 'niets' te zoeken in een portret in kleur. Dat klinkt gekker dan het is. Sla er eens een kleurenwiel op na en bestudeer waar basiskleuren vandaan komen, welke kleuren ernaast liggen, welke ertegenover. En bedenk dan dat complementaire (tegengestelde) kleuren elkaar versterken. Experimenteer daarmee.

In de kleurenleer kunnen alle kleuren gemaakt worden uit 3 basiskleuren: rood, geel en blauw.
Uit die kleuren worden alle kleuren gemaakt, zoals secundaire kleuren en tertiaire kleuren. Rood en groen (geel+blauw) maken samen bijvoorbeeld bruin. Andere belangrijke kleuren zijn cyaan en magenta: die maken je gemengde kleuren rijker van tint. Omdat het voor velen van jullie misschien heel vreemd klinkt: bedenk eens dat een televisiescherm oorspronkelijk ook uit maar drie basiskleuren bestaat en dat uit die drie kleuren alles wat op je beeldscherm verschijnt is opgebouwd. Toch zien de mensen op televisie er niet onrealistisch uit.

Met dat kleine, kleurrijke basispalet kun je alle kleuren maken, behalve wit. Ja, zelfs zwart. Nu maak je geen 'echt' zwart maar een benadering van zwart die veel dieper is en echter dan een standaard tube zwart, want de standaard zwart maakt eigenlijk alleen een 'gat'. Zwart is ook helemaal geen kleur. En daarom heel gevaarlijk in een portret in kleur. Met zwart moet je daarom heel voorzichtig zijn!

Daarom hier een uitdaging: teken of schilder een (zwart) paard in kleur, zónder zwart uit een tube of een zwart potlood te gebruiken. Voor paarden geldt: de algemene stelregel is dat er bruinzwarten en blauwzwarten zijn. Laat dat je leidraad zijn voor het kiezen van de juiste kleuren voor het zwarte paard van jouw keuze. Je belangrijkste basiskleuren zijn: rood, geel en blauw, cyaan en magenta.

Veel plezier!

Ashkerlon

Re: [GAME] Uitdaging: een zwart paard zonder zwart te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:36

dit lijkt me een leuke uitdaging!
mag het ook een digitaal werk zijn? dat ligt me op dit ogenblik wat beter dan verf...

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:50

@ Ashkerlon: welk medium je precies gebruikt maakt niet uit :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

super :) zodra ik een uurtje tijd heb begin ik er aan!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:09

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:12

Ik abboneer me eventjes op dit topic, ben dan gee kunstenaar, maar ik vind het wel knap, en kijk graag naar de resultaten!

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:52

Ik heb ook al eens een werk gemaakt die aan deze opdracht voldoet.
Afbeelding

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:34

Dat probeer ik al zoooo lang, maar krijg het nog steeds niet juist! ik vind bv naar eigen mening de schilderij hierboven van babe zo prachtig (heb er zelfs geen woorden voor!) maar zou in de eerste instantie denken aan een donkerbruin ipv zwart paard. soms lukt het wel maar om géén zwart in een zwart paard te gebruiken vind ik toch erg moeilijk

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:15

babe: heb jij echt geen zwart gebruikt? Jemig. Echt heel knap

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:41

@Babe: prachtig! Kun je uitleggen welke kleuren je wél hebt gebruikt, en hoe je de schaduwen zo maakt? (De kleuren suggereren gebruik van zwart. Hoe heb je dat gedaan?)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:10

Ik heb een donkerblauw gepakt en een donkerbruin. En die samen gemengd. Dan krijg je een donkere zwart achtige kleur.
Ik heb vooral veel blauw in deze gebruikt. (ultramarijn donker)
Ook heb ik indigo gebruikt, dit is een nog donkere blauwachtige.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:41

Zijn er nog meer mensen die de uitdaging aan durven, of voorbeelden hebben van eerder gemaakt werk? (Wat mij betreft is een niet-zwart paard zonder zwart ook prima).

Ben zelf natuurlijk ook de uitdaging aangegaan, al schiet het nog niet helemaal op door drukte en griep...

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:31

zal er ook eens aan beginnen....

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:49

Ik ben ziek dus heb ook even een klein schilderijtje gemaakt.
Ik vond het erg leuk om te doen! Dit is ook gelijk het eerste schilderij dat ik heb afgemaakt.
Ongeveer anderhalf uur over gedaan, met goedkope acryl op doek van de action :D .
Afbeelding

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:24

mooi! en apart!

Ben met de mijne ook al een eind....vanavond denk ik wel klaar.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:07

Hier mijn tekening, vooral veel verschillende rode en gele tinten gebruikt

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:50

@TT: heb je misschien een close-upje waarin we de kleurtopbouw kunnen zien? Of gaat dat niet? Ik ben wel benieuwd!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:35

Aliesjeh en TT, mooi!! Ik vind het echt super om weer zulke mooie bijdragen aan dit topic te zien.

Hoe maken jullie de kleuren zo donker dat het zo tegen zwart komt te liggen?

En Aliesjeh, welke kleuren heb jij zoal gebruikt?

Ik heb nu een mooie paars (uit tube) die bij opdrogen in combinatie met blauwe tinten echt een benadering van zwart is. Maar dat is echt blauwzwart. De bruin-zwart is mij nog een beetje een raadsel. En ik vind het eigenlijk nogal makkelijk van mezelf om een heel donkere tint uit tube te gebruiken. Doen jullie dat ook, of beginnen jullie echt met basiskleuren?

Aan iedereen:

1. Welke tubes (welke kleuren) hebben jullie altijd in huis en altijd bij de hand?

2. Aan iedereen die in lagen werkt: hebben jullie een speciale volgorde van kleuren? Ik begin bij mijn laatste werkjes (nog in progress, resultaat hopelijk binnenkort) nu met blauw/paars/groene tinten, dan rood/bruin en dan gele tinten. Hebben jullie een volgorde die steeds terugkomt of hangt het af van je onderwerp?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:00

CaPrIoLe`79 schreef:
@TT: heb je misschien een close-upje waarin we de kleurtopbouw kunnen zien? Of gaat dat niet? Ik ben wel benieuwd!

Ik zal morgen eens kijken of dat lukt.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:49

bedankt voor jullie reacties! :D
Ik begon met schilderen met als bedoeling om ook echt een realistisch zwart paard te proberen te maken. Maar toen ik met veel water gemengt een blauw stuk had opgezet vond ik dit eigenlijk ook wel een leuk en apart effect geven. Misschien ga ik nog een keertje meedoen en dan wel een beetje realistischer werken.

[***], ik heb vooral blauw en rood gebruikt.
De rode kleur heb ik nergens puur gebruikt maar alleen gebruikt om paars te krijgen.
ik heb ook een klein stipje bruin gebruikt en dat meestal gemengt met blauw zodat je echt die 'zwarte' kleur krijgt. Die kleur is bijvoorbeeld te zien op het linkervoorbeen.

TT, ziet er weer goed uit zeg! Ik ben ook heel erg benieuwd naar de close up. Knap hoor dat je dit zo is gelukt met deze kleuren. je gaat echt steeds weer vooruit, leuk om te zien. ik doe het je niet na!

ik ben heel erg benieuwd naar de komende werken! :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:33

naar aanleiding van dit topic heb ik het ook eens geprobeerd
de kleuren die ik gebruikt heb zijn zeer donker blauw/grijs (als je hem als 1 laag gebruikt lijkt ie meer donker blauw dan meerdere lagen dan wordt ie zeg maar zwart/grijzer weet niet precies hoe die kleur heet hihih :D ) donker bruin, lichtblauw en een staalblauw

ik ben beniewd wat jullie er van vinden
Afbeelding

even dr bij zeggen dat dit nog maar mn eerste keer is dat ik een donker paard in kleur heb gemaakt :o

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 08:58

Oeh, mooi! Inderdaad net zwart geworden. Knap gedaan, zeker voor een eerste poging! Vind 'm erg sprekend, als is het oog misschien een tikkie aan de donkere kant. Maar erg knap gedaan. Het hoofdstel ligt er ook echt op, vooral de neus- en frontriem. Complimenten!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:46

dank je wel t hoofdstel is altijd mn struikel punt maar deze keer door geen zwart te gebruiken echt veel echter geworden.

t oog is inderdaad wat donker uit gevallen maar vond het wel passen bij het paard in t geheel

heel erg bedankt voor je complimenten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:52

Dit wil ik ook wel eens proberen! :j Maar dan moet ik wel nog tijd vinden, komen al hele mooie dingen voorbij zeg!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:55

zwart meng je door omber en ultramarijn... dan krijg je pikzwart... telt dat dan ook?!