[TEK] Arabische Volbloeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

[TEK] Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:59

Twee tekeningen die ik de afgelopen voorjaarsvakantie heb gemaakt.

Pastelpotlood op fotokarton, formaat 25x35 cm.

Graag jullie mening! :D

Papillon:
Afbeelding

Lorenz El Yllan:
Afbeelding

_Malu_

Re: [TEK] Arabische Volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:10

Wat een leuke stijl heb jij! En ook mooie AV's uitgekozen om te tekenen. Ik denk dat ze nog sprekender zouden worden als je iets meer kleur gebruikt. Vooral in het oog iets meer kleurtjes gebruiken, nu lijkt het een zwarte bol.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:13

Wat een mooie sprekende werkjes zeg! +:)+
Ik ga inderdaad met het commentaar van Malu mee...

Maar de typische Arabische blik heb je goed gevangen! :j

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:17

vind vooral die eerste echt geweldig, dat koppie, dat mondje en die hele fijne vlasachtige manen, heel mooi neergezet.
Met iets meer kleur in de ogen, wordt het wrsch nog sprekender, nu zijn het idd zwarte bolletjes

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:04

Wauw, dat je voor de eerste zo'n kleur papier hebt aangedurfd! :wow: Het is wel even wennen, maar ik vind dat het er wel echt een meerwaarde aan geeft, zeker omdat de kleur terugkomt in de "vliegenschimmelstipjes". :j Ik denk dat het wit evenwel iets dekkender had gemogen, zodat het geheel iets meer loskomt van de achtergrond en er niet in verdwijnt.

De tweede vind ik qua uiterlijk eigenlijk net een beetje té. Iets teveel dish, iets te grote neusgaten, iets te grote ogen. Misschien ligt dat geheel aan mijn smaak van wat ik mooi vind bij een paard, dat zou heel goed kunnen (ik maak liever een te zwáre hals en tevéél sokken). :) Je zou in de manen iets duidelijker plukjes aan kunnen brengen, in plaats van alleen zwarte streepjes te tekenen. Dat maakt het geheel wat massief. Ik vind dat je wel heel erg goed de vorm van het hoofd hebt neergezet, hij is heel 3-D zeg maar, je ziet duidelijk hoe het in elkaar zit. :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:09

Ik vind de eerste tekening wel erg apart, zeer gewaagd. de tweede tekeing vind ik een stuk mooier, maar ga wel mee in het commentaar dat ik de ogen en neusgaten iets te groot vind.

Maar even heel erg off topic: wat een beauty van een tattoo heb jij! Was een beetje nieuwsgierig omdat dochterlief ook vraagt of ze een tattoo mag laten zetten. Dus ik kijk naar jouw Tattoo en hij is geweldig! Zo'n Tattoo vind ik geen probleem!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:14

@ Malu (en silkie en cyntje): Ik ga eens kijken wat ik eraan kan veranderen, ik snap namelijk wat je bedoelt. :o

@ Elanor: Ik kan mij voorstellen dat je de tweede hengst té veel arabier vindt. Het is echter precies de werkelijkheid ;) Hij is van http://www.lamovida.at en persoonlijk houd ik daar heel erg veel van :D
Het wit van Papillon heb ik expres niet te wit gemaakt, ik vond dat zonde van zo'n geweldige achtergrondkleur. Bij zijn neus is het helaas net wat te licht geworden, maar daar ga ik niets aan veranderen (die stipjes heb ik uren later nog voor mijn ogen zien dansen :Y) ).

@ Sheela: Tja, kan me voorstellen dat iedere ouder zo'n Tattoo wel toestaat ;) ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:55

Ik vind de eerste erg gaaf. Van mij mag dat wel, zo'n felle onderkleur erdoor, zelfs al zou hij realistischer zijn als het wat dekkender was geweest, is het een mooi werk om te zien en zou ik een realistischere inslag afbreuk vinden doen aan het resultaat. Top, dus.

De tweede vind ik stukken minder. je kleurgebruik is heel eentonig, en de verhoudingen kloppen niet. Je hebt er te zeer een dikke ponykop (niks mis met pony's maar het is geen pony, dat is mijn punt) van gemaakt. Het gehele beeld is wat te breed zeg maar. Het grote oog draagt daaraan bij. Ik zou eerder aan een Welsh denken dan aan een Arabier bij deze tekening.
Je kleurgebruik vind ik hier echt minder. Bij de eerste werkt het, omdat je daar iets heel anders lijkt te hebben nagestreefd dan bij de tweede. Het ziet eruit alsof je maar een handjevol potloden hebt gebruikt. Dat is echt te weinig, tenminste, als je een dichtgeschilderd portret wilt neerzetten wel. Voor een schets kan het weer wel, maar bij een dermate dichtgetekend werk kan het echt niet. Verdiep je eens in de kleurleer en probeer eens wit, grijs en zwart zoveel mogelijk te vermijden: vóóral zwart. Zwart is geen kleur!! Zwart heeft dan ook 'niets' te zoeken in een portret in kleurpotlood. Ik weet dat dat misschien raar klinkt maar het is echt zo. Sla er ook eens een kleurenwiel op na en bestudeer waar je basiskleuren vandaan komen, welke kleuren ernaast liggen, welke ertegenover. En bedenk dan dat comprimerende kleuren elkaar versterken en dat die het paard in kwestie voor een mens juist zo aantrekkelijk maken om naar te kijken. Denk eens na over wat je kunt doen om de combi 'oranje' en 'zwart' neer te zetten zonder die tinten te gebruiken. :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:24

@ Josav: Ik vind het heel fijn dat je zo uitgebreid commentaar hebt willen schrijven over mijn tekeningen, maar misschien ben je iets te voorbarig geweest. In onderstaande link staan foto's van Lorenz El Yllan, helemaal rechtsonderin staat de foto die ik heb gebruikt.
Er zit één fout in de constructie van de tekening, maar die is gebaseerd op de plaats van de oren en niet de rest van zijn verhoudingen.

Ik weet (en begrijp je daarom ook) dat zwart geen standaard kleur is in een tekening. Ik ben echter niet van mening dat ik het daarom niet mag gebruiken. Hoewel er in werkelijkheid maar weinig echt zwart bestaat, vind ik het in een tekening voor het oog rustiger om te gebruiken dan vele andere kleuren waarmee men zwart probeert na te bootsen.
De opmerking dat ik mij eens in de kleurenleer moet gaan verdiepen vind ik niet op zijn plaats. Ik weet zeer veel van de kleurenleer en de wijze waarop kleuren met elkaar werken, maar de kleuren die ik gebruik zijn mijn eigen keus en waarschijnlijk ook een kenmerk van persoonlijke voorkeur. Lorenz El Yllan is geen standaard bruin paard, maar heeft een bijzondere 'oranje' kleur die ik heb willen weergeven. De manen zijn niet perfect, maar ach, voor de 5e tekening met echte pastelpotloden vind ik het lang niet verkeerd. Misschien mag je jouw commentaar daar ook wel op aanpassen.

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide commentaar. :)

http://www.lamovida.at/Stallions/Lorenz ... fault.aspx

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:47

Ik heb de foto's in kwestie bekeken alvorens mijn commentaar naar jou toe te schrijven. Op basis van de tekening die je hier laat zien heb ik mijn commentaar verder gekozen: je tekening geeft de indruk dat je niet op de hoogte bent van de werking van kleuren, en ik vind je redenatie om wél zwart te gebruiken mijn veronderstelling om heel eerlijk te zijn alleen maar versterken. Als je kleuren verkeerd gebruikt, dán wordt het algehele beeld onrustig. Als je kleuren wel goed gebruikt zal het het werk alleen versterken, dat is een punt waar je mijns inziens in je weerwoord (om het maar zo te noemen) aan voorbij lijkt te gaan.

En ik blijf bij mijn punt dat je de verhoudingen verkeerd geconstrueerd hebt en daarmee meer aandacht had mogen besteden aan je basisschets voordat je je werk ging uitwerken.
Ik baseer mijn commentaar dan ook niet op de hoeveelste tekening van jouw hand dit moge zijn: ik geef commentaar op de techniek en de kwaliteit die ik hier op deze afbeelding zie, ongeacht je ervaring. Dat het gebruik van een beperkt aantal kleuren en veel zwart een bewuste keuze van jou is, is dan nog tot zover, dat is ook jouw keuze, daar zal ik dan in het vervolg als ik op jouw tekeningen reageer wél rekening houden. Mijn excuses. Maar dat het pas je 5e tekening is zal mij een zorg zijn, behalve dan dat het veel belooft voor de toekomst. :) :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:47

@ JoSav: Dan hebben we qua kleurgebruik een "artistiek" meningsverschil :+ . Ik heb (tja, kon het niet laten) even afbeeldingen gegoogled op de term 'pasteltekening'. Daarin kwam ik regelmatig tekeningen tegen met zwart, en de tekeningen waarin zwart ontbrak vond ik iets missen.
Mijn mening natuurlijk, en jij mag die van jou natuurlijk hebben.
Misschien kun jij mij een tekening laten zien waarin dat wordt gecompenseerd, ik ben benieuwd! :)

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:23

Het mooie aan de tekeningen vind ik dat er een eigen stijl in te herkennen is. Sprookjesachtig/ fantasy stijl en toch herken ik de hengsten van de site. Mooi gedaan. Heb je foto's van eerder werk ter vergelijking/ vooruitgang? :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:55

Dat is prima. Ik zeg ook niet dat (zoals bij schilderijen eerder het geval is) je zwart ten alle tijde moet vermijden en nóóit zwart zou 'mogen' gebruiken. Er zijn alleen goede alternatieven zodat zwart niet te aanwezig wordt, want het leidt gauw tot een platte uitstraling. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld ook wel eens zwart, maar echt minimaal, om de aller donkerste stukjes net even extra te benadrukken, maar ook alleen voor het zwartste deel van de zwarte delen, zeg maar. Je mag het gerust op jouw manier doen, daarin ben je absoluut 100% vrij. Ik zal eens kijken of ik de tijd ka vinden je uitdaging aan te gaan. ;)
Mondjesmaat gebruik van zwart kan absoluut wel werken, maar bij je tweede tekening werkt het mijns inziens gewoon niet. En daarin mogen we gerust van mening verschillen. Ik geef alleen ondrbouwd commentaar, het is aan jou daar iets mee te doen of het er niet mee eens te zijn, enz. Zo simpel is het toch?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:11

Wat ik dan overigens graag zou willen weten is wat je insteek was bij het tweede portret, dat heb je nl niet toegelicht. Ik ging daarom uit van realisme, ook gezien je reacties op andermans commentaar.
Wat wilde je neerzetten? Een realistisch portret? Of bedoel je iets anders te laten zien? Ik ben daar wel benieuwd naar!

Dan kan ik je weerwoord misschien ook veel beter plaatsen. :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:15

Behalve de tekeningen vind ik de discussie hier heel erg interessant!

Ik ben het eens met het commentaar. Voordat ik dat gelezen had viel me op dat mijn aandacht meteen in de richting van de ogen wordt gezogen doordat ze zo donker zijn.En het is jammer dat de aandacht gaat naar delen die gaten lijken te zijn.

Vooral de eerste vind ik mooi en gedurfd. Maar ze zijn net niet levendig.

Hmmm... om te leren zou ik wel een topic willen starten met een game 'teken of schilder een zwart paard zonder zwart te gebruiken'.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:01

woooow gaaf zeg, zo op dat oranje!
Ik heb dat nog nooit gezien! :D
Ik vind alleen het oog van de tweede arabier wel een beetje heel erg groot,
maar ik doe het je zeker niet na :)

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:05

Is een interessante discussie, teken of schilder een zwart paard zonder zwart te gebruiken. Ik doe mee als er zo'n topic komt ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:12

Leuke plaatjes!
Interessante discussie hierboven, hopelijk wordt er ooit eens zo`n boeiende discussie in mijn schildertopics gestart. 1 kleinigheidje: Volgens mij zijn deze tekeningen niet realistisch bedoelt en is er een soort karikatuur neergezet door bepaalde kenmerken overdreven sterk zijn neergezet, wat een surrealistisch soort beeld geeft. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar zo kwam dat bij mij over.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:53

Moderatoropmerking:
Niessie schreef:
Is een interessante discussie, teken of schilder een zwart paard zonder zwart te gebruiken. Ik doe mee als er zo'n topic komt ;)

Er is inmiddels een aanvraag ingediend en deze wordt bekeken. Graag dus weer ontopic over het werk in dit topic.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Volgens mij zijn deze tekeningen niet realistisch bedoelt en is er een soort karikatuur neergezet door bepaalde kenmerken overdreven sterk zijn neergezet, wat een surrealistisch soort beeld geeft. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar zo kwam dat bij mij over.

Ik kan natuurlijk niet voor TS spreken, maar heb je de site bekeken waarvan ze de arabieren heeft getekend? Een aantal hebben daar ECHT van die grote ogen en neusgaten, dat het bijna surrealistisch lijkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:16

JoSav schreef:
Wat ik dan overigens graag zou willen weten is wat je insteek was bij het tweede portret, dat heb je nl niet toegelicht. Ik ging daarom uit van realisme, ook gezien je reacties op andermans commentaar.
Wat wilde je neerzetten? Een realistisch portret? Of bedoel je iets anders te laten zien? Ik ben daar wel benieuwd naar!

Dan kan ik je weerwoord misschien ook veel beter plaatsen. :)

In mijn tekeningen (al mijn tekeningen overigens) probeer ik de schoonheid te vatten die ik zie. Ik zal het bij deze tekeningen proberen uit te leggen. :+

Papillon: Een hele elegante, bijna vrouwlijke hengst. De filmpjes waarop hij beweegt en de foto's die van hem te vinden zijn, geven bijna allemaal hetzelfde beeld weer: een prachtig sprookjespaard. In mijn tekening heb ik hem op deze manier proberen te vatten. Niet te dik gedrukt, maar juist luchtig, geen extreem donkere/strakke lijnen, maar lichte vormen. Precies zoals ik Papillon zie.

Lorenz El Yllan: Een nog hele jonge hengst. Extreem type en een zeer bijzondere kleur. Komt uit een lijn van zeer extreem typische paarden en grote namen, maar moet zichzelf nog gaan bewijzen. Hij heeft een hele frisse, jonge blik waarin hij bijna zegt "kijk mij nou!". Dat vind ik Lorenz, en zo heb ik hem proberen te tekenen. Misschien met teveel type, maar hij lijkt daar in zijn foto's bijna om te vragen. Misschien teveel oranje, maar dit lijkt zijn jonge uitstraling te benadrukken.

In mijn werk wil ik het dier wat ik teken laten zien. Ik wil de schoonheid die ik zie tekenen. Daarmee probeer ik voor mijzelf te verklaren wat ik mooi vind aan het beeld dat ik zie, en veelal leer ik heel erg veel van het tekenen. Zo leer ik door alleen te kijken en te tekenen wat ik zie (kan iets heel anders zijn dan wat anderen zien), het paard bijna kennen. Ik zie de vormen en uitstraling die vast staan en afhankelijk van wat ik daarin zie probeer ik het weer te geven aan de buitenwereld.
Mijn werk zie ik meer als een verkenningstocht naar de schoonheid (en misschien ook wel naar het karakter) van het paard dat ik weergeef. Dat is bij ieder dier anders.

In mijn andere topic staat mijn eigen lieverd. De jonge El Shah Tattoo. Die tekening is voorzichtig en bijna aarzelend. Heel lieflijk en gedetailleerd, maar op sommige plekken weer erg ruw en nog niet helemaal precies weergegeven. Dit is mijn kleine lieve Tattoo :) . Hij is nog een echte baby. Ongelooflijk lief en een belofte voor de toekomst. Echter is hij nog te jong om hem precies weer te kunnen geven. Hij is een echte knuffelkont, maar ook heel onzeker. Ik zie dit ook terug in de tekening, misschien dat anderen het kunnen herkennen.

Ik kan het paard pas goed beschrijven als ik hem heb getekend. Dan pas weet ik wat mijn bedoeling was (het gebeurd in het begin voornamelijk onbewust, pas later besef ik het en kan ik erin verder werken).

@JoSav: Heb je hier wat aan? :o

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 11:17

silkie schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Volgens mij zijn deze tekeningen niet realistisch bedoelt en is er een soort karikatuur neergezet door bepaalde kenmerken overdreven sterk zijn neergezet, wat een surrealistisch soort beeld geeft. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar zo kwam dat bij mij over.

Ik kan natuurlijk niet voor TS spreken, maar heb je de site bekeken waarvan ze de arabieren heeft getekend? Een aantal hebben daar ECHT van die grote ogen en neusgaten, dat het bijna surrealistisch lijkt

Bedankt voor jouw reactie Silkie, misschien dat mijn bovenstaande reactie ook nog wat meer uitlegt. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:02

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dat laat dus zien dat je streven niet bij realisme ligt, maar bij het proberen vangen van het karakter (een streven dat veel realisten overigens ook hebben, maar de meeste gaan daaraan jammerlijk voorbij door de overdaad aan realisme. Dat is een andere discussie).

Ik denk dat je een goede uitleg geeft bij je werken, wat jouw interpretatie is van de beide paarden. Heb je het er ook al met de eigenaars over gehad? Denk dat je daar veel van zult kunnen leren! Ik begrijp Capriole's reactie bijvoorbeeld heel goed: je hebt het allemaal wat overdreven, bij de eerste werkt dat goed, omdat er nog een goede balans is, bij de tweede werkt dat minder omdat hij net té is, vind ik, als ik naar beelden van hem kijk zie ik zeker dat jonge, kijk mij nou, maar als ik hem bekijk denk ik waaaauw wat een interessante kleur heeft ie! Daar kun je zoveel mee! Ik krijg er zelf bijna tekenkriebels van! Je hebt daar alleen geen gebalanceerd werk neergezet. Het is het vooral allemaal net niet, om het een beetje onaardig te zeggen.
Wat kleur betreft blijf ik absoluut bij mijn standpunt. Als je net wat meer samenhang en kleur had durven (willen??) gebruiken, had je zo'n onwijs mooi portret hiervan kunnen maken, zonder dat je aandacht wordt getrokken naar de levensloze (sorry) zwarte delen. Dat is namelijk wat je portret het meest uit balans trekt. Super dat je de nadruk op oranje wilt leggen, maar dat werkt echt veel beter door gebruik te maken van het kleurenwiel, daar je voordeel mee te doen want alleen oranje in een dichtgeplamuurd werk is plat, vlak, levenloos, en dat wordt versterkt door het zwart. Dat zeg ik allemaal echt niet om je neer te halen. Ik zeg dat omdat ik er echt van overtuigd ben dat je beter kunt, qua techniek, maar ook wat betreft het 'vangen' van een karakter.

Ik heb dus toch maar even de moeite genomen om pastels op te zoeken die mijn punt versterken.
Ik werk op dezelfde manier als jij, al teken ik geen foto na.
Ik heb alleen geen realistische werken meer tussen de pastels in mijn portfolio: ik overdrijf dus nog meer dan jij. :o En de foto's van mijn schilderijen moet ik vernieuwen (die vertekenen de kleur) maar kijk hier eens tussen, want ik heb ook wat realistischere werken ertussen staan (weliswaar digitaal, dat is momenteel het enige medium waarin ik nog af en toe realistisch werk) maar in 99% van mijn werk, afgezien van de omlijningen in sommige werken, dat is vaak wel zwart maar ook niet altijd, zit er géén zwart in de werken. http://josav.com/pp/prd.html
Betere foto's en detailfoto's kun je bij me opvragen. Het verschil is dat dit bijna allemaal zeker geen realistische werken zijn; de kleur mag heel erg aanwezig blijven. Dat is anders bij het werk van sommige andere bokkers: die hebben een groter deel realisme in hun werk, zonder in te boeten qua kleur.

Bokkers wiens werk je eens zou kunnen bekijken: Naomi21, Remy, Lontje en Iceprincess. Hebben allemaal een eigen stijl, de een wat meer realistisch dan de ander, en gebruiken allemaal veel kleur om een levendig portret neer te zetten.

Meer voorbeelden van goede technieken:
Streven realisme na:
http://www.horse-portraitartist.com/ (wat flauwtjes voor mijn smaak, maar dat hoort ook een beetje bij zijn dromerige stijl). Ik zet deze er vooral op omdat je close ups kunt zien. Kijk naar de close ups.

Therese Larsson. Zij werkt ongelofelijk realistisch, maar haar technieken zijn gewoon héél goed, ze werkt heel goed met kleur, met comprimerend kleurgebruik en dat zie je echt terug in haar werk. Ze is van jouw leeftijd. Haar website ligt er momenteel uit, maar google haar eens, ze zit ook op deviantart bijvoorbeeld.

Mijn favorietenpagina's zijn helaas onlangs gewist. Heb er als het goed is wel een backup van maar moet die dus eerst 'terughalen' zeg maar.
Daarom kan ik je mooie kleurrijke pastels (en andere technieken) van niet bokkers dus niet zo uit de hoge hoed toveren. Daar moet ik eerst even voor gaan zitten.
Kijk eens rond op http://www.equineartguild.com/ daar staan ook veel portretkunstenaars op die gespecialiseerd zijn in paardenportretten. Daar zitten goede en minder goede technieken tussen: aan jou de keuze wat je graag wilt nastreven. Je hebt mijn zege immers echt niet nodig. ;)

Kijk ook eens naar het werk van de bokkers die ik noemde!
Ik vind je streven erg goed, je bezit ook echt al kwaliteit, maar je kleurgebruik en het vinden van de juiste balans dat is allemaal nog wat minnetjes, vind ik. Maar goed, dat is mijn mening. Ik weet natuurlijk niet of er anderen zijn die het ook zo zien. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:52

Ik wist niet helemaal hoe ik het moest omschrijven, maar volgens mij zit ik dus toch juist. Het dier tekenen zoals je het zelf ziet en daarbij de sterke punten sterk benadrukken?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:29

@ JoSav: Bedankt voor je uitgebreide assortiment aan tekeningen! Om heel eerlijk te zijn zie ik in bijna alle tekeningen zwart :Y) , maar om je gerust te stellen: Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Zelf ben ik altijd maar korte tijd helemaal tevreden over een tekening (en wee de persoon die er op dat moment commentaar op levert :+ ) en ik kan pas later helemaal los naar mijn tekening kijken.
Ik ga niet snel meer knoeien in deze tekeningen, aangezien ik bang ben dat ik er teveel aan verander. Misschien dat ik over een tijdje het aandurf om ze aan te passen.

Mijn komende projectje ligt al klaar, dus wie weet wat daarvan gaat komen :P